Gå til innhold

Jobbe som selger?

Gjest 46931...43e

Anbefalte innlegg

Gjest 46931...43e

Jeg er i den situasjonen at jeg ønsker å bytte bransje. Har jobbet med IKT siden jeg var 18 år (er nå 27) og har begynt å bli ganske lei IT faget generelt. Føler ikke at det er noe givende og jeg er ikke flink nok til å klatre noe videre opp i den bransjen. Så jeg vurderer å bare gi det opp.

Så derfor lurer jeg på om det er noen her som har hatt en selger jobb tidligere? Som evt kan gi meg noen tips til å få kommet inn i den bransjen?

Det skal sies at jeg har jobbet som selger en gang tidligere, men det var bare kortvarig deltidsstilling som strømselger mens jeg var mellom to IT jobber.

Anonymous poster hash: 46931...43e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

32 år her.

Kjørt lastebil i flere år. Tjente godt men ble lei av å sitte iro og ikke møte mennesker. Gikk fra det til møbelselger. Gikk langt ned i lønn og jobber annenhver lørdag og alle ukedager.. Lørdagsarbeid er den tyngste biten som tærer på. Men slik er der ofte i seeviceyrket. Jobber heldigvis med flotte mennesker.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Salg innenfor IT og teknolgi kan være en gullgruve, om du er en god selger. Om du allerede har prøvd så har du sannsynligvis svaret på det. Om du ikke er en god selger må du enten gjøre noe annet eller prøve å bli bedre. En dårlig selger er bare fattig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 46931...43e skrev (1 time siden):

Så derfor lurer jeg på om det er noen her som har hatt en selger jobb tidligere? Som evt kan gi meg noen tips til å få kommet inn i den bransjen?

Kommer an på hva slags selgerstilling du tenker på.

Jeg har vært telefonselger for et firma som selger mange forskjellige typer tidsskrifter, og butikkselger.

Førstnevnte hadde jeg kun et par måneder. Det var ikke en jobb som passet for meg. Man skal ha ganske tydelige egenskaper for å gjøre det bra i en slik bransje. Skal du ha en slik jobb, må du være utadvendt og ikke redd for å prøve å overbevise de du ringer om at det du tilbyr, er noe de trenger, og at du har et veldig godt tilbud. Så på et eventuelt intervju, må du fremstå som utadvendt, selvsikker og pågående.

Jobben som butikkselger takler jeg mye bedre, da de som kommer inn i butikken allerede er innstilt på å kjøpe noe, i stedet for at de man ringer helst vil ha deg dit pepper'n gror. Men med mindre man har veldig gode egenskaper som telefonselger, tjener man ikke like mye. Derimot har man en mye tryggere inntekt. Og er man normalt hyggelig mot kundene, så er stort sett kundene hyggelige mot deg også. Så trivselsmessig er nok en butikkselgerjobb bedre.

Butikkselgerjobber finnes det mange av, men det er også mange som søker på de, så her må man bare prøve. Et tips er å aktivt oppsøke butikken som etterlyser stillingen, og be om å få snakke med butikksjef. Som butikksjef ansatte jeg en del som kom inn i butikken for å presentere seg selv, for de husker man og får et inntrykk av. I tillegg virket de mer interesserte i stillingen enn de som "bare" sendte en søknad.

Og... send personlige søknader, ikke standardsøknader. Og korrekturles de Jeg husker vi fikk en søknad fra en person som mente han passet godt i grønnsaksavdelingen vår... vi var en fotobutikk.

Lenke til kommentar
Gjest 46931...43e

Salgsjobb innenfor IT hadde jeg ikke tenkt på, det var et godt tips.

Ellers så ser jeg primært etter en selgerjobb men fastlønn, f.eks i elektronikkbutikk eller lignende. Jeg tør ikke ha en jobb med 100% provisjon når jeg ikke enda vet om jeg kommer til å mestre yrket.

Anonymous poster hash: 46931...43e

Lenke til kommentar
Gjest 46931...43e skrev (1 time siden):

Ellers så ser jeg primært etter en selgerjobb men fastlønn, f.eks i elektronikkbutikk eller lignende. Jeg tør ikke ha en jobb med 100% provisjon når jeg ikke enda vet om jeg kommer til å mestre yrket.

Enig i at fastlønn er det tryggeste.

Som sagt er det mange om beinet når det kommer til selgerjobb i butikk, og en vanlig søknad drukner i mengden. Vi kan telle rundt 100 søknader på en enkelt hel- eller deltidsstilling som butikkselger i for eksempel elektronikkbutikker. Derfor må du gjøre det lille ekstra som gjør at du står ut fra mengden. Oppsøk butikken, be om å få snakke med butikksjefen, skriv en personlig søknad om hvorfor du søker om jobb i akkurat DEN butikken, men ikke skriv for mye da ingen gidder å lese flere tettpakkede sider når man har 100 søknader å gå gjennom.

Lenke til kommentar
Gjest 2a97a...a81

Har jobbet som selger i snart 22 år.

Jobber innen finans, og jeg mener dersom du skal kalle en spade for en spade, er alle i service/rådgiveryrket selgere. 
Dersom du kan faget ditt, og er oppegående nok til å bygge relasjoner over tid (nøkkelordet her er relasjoner over tid), er selgeryrket helt nydelig. Folk har negative konnotasjoner rundt stillingen "selger", og tenker automatisk på bilselgere av den gamle sorten, eller på de som selger trankapsler i gå-gata, men slik er det ikke. 

Jeg har jobbet på provisjon i min ungdom, men det likte jeg ikke, og fungerte dårlig etterhvert som en starter familie. Så nå er det 100% fastlønn, og en budsjett som strekker seg fra 01.01-31.12. Noen år er gode, andre er mediokre. 
Men etterhvert som du bygger deg opp relasjoner (ikke på den sleske måten, men kun ved å være en del av det økosystemet), går hverdagen meget godt. 

* Du må til en viss grad like mennesker innenfor det økosystemet du opererer i
* Du må ha langlysene på, og ikke være desperat. For går det ikke denne gangen, kan det gå om noen år
* Du må tørre å prate med folk, og være en problemløser for de
* Du må skape tillitt over tid, slik at pris ikke alltid er et tema. Selger du på pris, forsvinner kundene dine av samme grunn. 

Du sier du kan IT, så derfor ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne selge IT-løsninger. Du vet hvor skoen trykker, og kan vise løsninger som gjør at skoen trykker litt mindre. Dersom de betaler nok, trykker ikke skoen i det heletatt lengre. 

Anonymous poster hash: 2a97a...a81

Lenke til kommentar

Det er ikkje spesielt vanleg med 100% provisjonslønn, det vanlegaste er at ein har ein fastdel som sikrer ei forutsigbart og leveleg lønn, og så har ein provisjon i tillegg.
Skal ein inngå avtale om provisjonslønn så er det viktig å sette seg godt inn i den avtalen, då det er svært store forskjellar frå bedrift til bedrift. Enkelte stadar kan du oppleve å bli lokka med høg provisjon som ikkje slår til før du kjem opp i eit urealistisk høgt salgstal, men dei fleste er såpass seriøse at det gir eit naturleg forhold mellom arbeidsinnsats og provisjonslønn.
Dersom du skal ta ein jobb der du får provisjonslønn så vil  eg også råde deg til å vurdere litt kritisk kor salgbart varen er, og i kva grad du sjølv kan dirkekte påvirke salget. I enkelte butikkjobbar der du selg dyrare enkeltgjenstandar som i ein møbelbutikk så har kunden ofte brukt dagar og veker til å undersøke sjølv kva produkt dei er ute etter, slik at den dagen dei bestemmer seg og faktisk kjøpe så er det litt tilfeldig kven av selgarane i butikken dei går til fyrst. Dersom salga foregår på ein slik måte så vil provisjonslønn ha lite for seg ettersom det er meir eit lagarbeid der den fyrste selgaren som kunden er i kontakt med gjer sitt ytterste til tross for at ein veit at salget mest truleg ikkje blir gjennomført den dagen likevel. I ein slik selgarjobb vil det etter mitt syn gi meir meining med ei bonusordning basert på omsetting.

Eg veit også at mange har dårlege erfaringar med telefon og dørsalg der dei har blitt pålagt å gå eller ringe alle på ei liste også der ein veit at sannsynlegheita for å få til eit salg er liten. Skal du gå på dørene for å selge støvsugarar for provisjonslønn så må det være eit minstekrav at får lov til å velge kva nabolag du går i litt kritisk, og at du ikkje blir tvungen til å bruke arbeidstida di på å ringe på dører der folk enten ikkje er heime eller der det bur folk utan pengar men med eit enormt behov for å ha nokon å prate med.

Ellers så kan jo selgarjobbar være veldig mykje forskjellig.
Sidan du har 10 års erfaring innan IKT så er det sjølvsagt nærliggande å foreslå at du bør finne deg ein selgarjobb der du får brukt din fagekspertise. I ein slik selgarjobb så er det ikkje like viktig at du er ein god "selger type" sidan du vil klare å skape tillit til kunden gjennom å demonstrere at du veit kva du snakker om, og du kan få gode salsresultat på det grunnlaget åleine.

Du kan sjølvsagt også gå for ein heilt vanleg butikkjobb, men då vil typisk lønnsnivået være vesentleg lågare enn det du er vant til ettersom dette er ein jobb som "alle" i teorien kan utføre.

Eg vil også legge inn eit tips om ein mellomting; kva med å jobbe med IKT i eit selgarmiljø? Også bedrifter som lever av salg har datasystemer som skal administrerast, og som einaste IKT tilsette så får du eit heilt anna arbeidsmiljø som då stort sett er dominert av selgarar og ikkje IT folk. I litt mindre bedrifter vil det typisk også være rom for å gjere litt av alt, slik at du kanskje primært jobbar med IKT men også litt med salg og liknande førefallande arbeid ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...