tigerdyr Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Jeg er ved å være færlig med funksjonaliteten i mitt lite prosjekt som er fordelt over flere mindre koblingsbrett og en RPi til å styre det hele. Jeg vil nå gjerne til å ferdigstille det og få alt montert i en liten boks, gjerne få laget en PCB med alt der i dag er laget på koblingsbrett. Jeg har ikke kunnet unngå å få sett reklame fra pcbway på ulike youtube kanaler, men hva er folks erfaring herinne? og hva med å få laget plastboksen i custom størrelse med opplegg for struer de riktige steder (og med gevind som ikke ødelegges alt for enkelt om man strammer skruene litt) for ordentlig montering av PCB og display og alt sammen? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Skudd i mørke. Dersom du ikke skal ha flere hundre bokser, må du få laget pcb'en slik at den passer i en boks som allerede er å få kjøpt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Jeg har en viss erfaring her, etter å ha bestillt en drøss spesialdesignede PCB fra JLCPCB (konkurrenten til PCBWay). Jeg bruker EasyEDA programvare som er gratis. Funker helt supert. Man kan også bestille 3D prints fra JLCPCB. Jeg har også 3D printet noen bokser selv. Skaff deg noen basic komponenter så kan du evt. lodde dem på selv og kun bestille selve PCB uten komponenter. For enkle prosjekter hjemme så kommer du langt med et sett med N og P-channel mosfeter, en "bok" med kondensatorer og motstander i forskjellige verdier og noen led dioder og kanskje brytere og litt kabler etc. koster slikk og ingenting hos AliExpress. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 12. oktober Forfatter Del Skrevet 12. oktober 29 minutes ago, Bjerknez said: Skaff deg noen basic komponenter så kan du evt. lodde dem på selv og kun bestille selve PCB uten komponenter. For enkle prosjekter hjemme så kommer du langt med et sett med N og P-channel mosfeter, en "bok" med kondensatorer og motstander i forskjellige verdier og noen led dioder og kanskje brytere og litt kabler etc. koster slikk og ingenting hos AliExpress. Jeg ser jeg kanskje ordla meg litt upresist. Jeg er "ferdig" med prototypingen og ønsker nå å få det gjort til noe mer permanent og puttet i en liten boks og se litt nogenlunde pent ut. Litt om det aktuelle prosjektet: Jeg bruker p.t. en eldre RPi (model 1B) som tidligere styrte noe hjemmesnekret alarmsystem, men jeg ikke er brukt siden jeg flyttet. I dag er den koblet til en ventilasjonsvifte for hjemmekinoen (Systemair KVK Silent 125 EC) hvor jeg monitorerer hastigheten via et tach signal fra viften (via en optocoupler; signalene på viften er 10V), justerer hastigheten med en MCP41010 digipot (max 5V signal, men trenger aldri kjøre viften på over 50% uansett), viser rpm / status på et lite LCM1602A display jeg hadde liggende (og som jeg hadde glemt hva var... uten markeringer tok det noe tid å finne frem til datasheet'en.) Det fungerer nå fint og selvom jeg vurderer i tillegg å la den prate med en luftkvalitetssensor (Airthings) over BT (feature creep), men det vil ikke kreve noe mer jobbing med elektronikken. Nå ønsker jeg å: Få laget et PCB tilpasset ovenstående. Jeg kan fint lodde det av komponenter jeg trenger, så skal bare la paget et PCB. Finne en boks som passer for montering av alt dette og som jeg så skjærer ut et område for selve displayet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober tigerdyr skrev (48 minutter siden): Jeg ser jeg kanskje ordla meg litt upresist. Jeg er "ferdig" med prototypingen og ønsker nå å få det gjort til noe mer permanent og puttet i en liten boks og se litt nogenlunde pent ut. Litt om det aktuelle prosjektet: Jeg bruker p.t. en eldre RPi (model 1B) som tidligere styrte noe hjemmesnekret alarmsystem, men jeg ikke er brukt siden jeg flyttet. I dag er den koblet til en ventilasjonsvifte for hjemmekinoen (Systemair KVK Silent 125 EC) hvor jeg monitorerer hastigheten via et tach signal fra viften (via en optocoupler; signalene på viften er 10V), justerer hastigheten med en MCP41010 digipot (max 5V signal, men trenger aldri kjøre viften på over 50% uansett), viser rpm / status på et lite LCM1602A display jeg hadde liggende (og som jeg hadde glemt hva var... uten markeringer tok det noe tid å finne frem til datasheet'en.) Det fungerer nå fint og selvom jeg vurderer i tillegg å la den prate med en luftkvalitetssensor (Airthings) over BT (feature creep), men det vil ikke kreve noe mer jobbing med elektronikken. Nå ønsker jeg å: Få laget et PCB tilpasset ovenstående. Jeg kan fint lodde det av komponenter jeg trenger, så skal bare la paget et PCB. Finne en boks som passer for montering av alt dette og som jeg så skjærer ut et område for selve displayet. Det var jo akkurat det jeg svarte på...? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober I tillegg til EasyEDA, så er KiCad en mulighet. Jeg kjenner ikke EasyEDA, så jeg vet ikke om det kan lage produksjonsunderlag som du laste opp hos en hvilken som helst produsent av kretskort, eller om du er "låst" til JLCPCB. I tillegg til JLCPCB og PCBWay, så er OSH Park også en bra leverandør til en grei pris. Andre leverandører som feks. Aisler, Eurocircuits osv. blir fort dyrere. Prosessen er stort sett den samme 1) du tegner skjema og lager utlegg av kretskortet i feks KiCad 2) du finner komponenter og sjekker at de er tilgjengelige 3) du generer produksjonsunderlag (gerber, drill) og dobbeltsjekker det 4) du laster opp produksjonsunderlaget hos feks, JLCPCB eller PCBWay 5) du velger hvilke opsjoner du vil ha (finish, farge på kretskort, silketrykk, antall kretskort, osv) 6) nettstedet forteller deg om produksjonsunderlaget er ok, og gir deg en pris (en "quote") 7) du bestiller 8 ) dersom det ikke er uavklarte spørsmål* så starter produksjonen, og når kretskortene klare så sendes de til deg. *) uavklarte spørsmål - produksjonsunderlaget blir kontrollert av mennesker. Dersom de da finner usikre momenter som feks. hvilken vei en komponent skal monteres, så vil du få en epost og bli bedt om å avkrefte eller bekrefte hvordan det skal være. I noen tilfeller må produksjonsunderlaget korrigeres og lastes opp på nytt. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Det må nevnes at slike kretskort koster slikk og ingenting å bestille. Frakten er ofte dyrere enn selve kretskortet. Kunsten er å lage dem så små som mulig og gjerne bestille fler av gangen. EasyEDA kan generere gerber som du kan laste opp over alt hvis det er ønskelig. jeg har kun brukt EasyEda så kan kun uttale meg om det. Mange bruker KiCad også som nevnt over. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Har du vurdert denne typen kort? https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/kretskort/testkort/eksperimentkort-fr2-100x160-mm-baner-p89416 Og en boks å ha den i. https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/elektronikkbokser Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Kahuna skrev (14 minutter siden): Har du vurdert denne typen kort? https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/kretskort/testkort/eksperimentkort-fr2-100x160-mm-baner-p89416 Og en boks å ha den i. https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/elektronikkbokser Dette er "eksperimentkort" og er nettopp beregnet for eksperimentering og ikke ferdigstillelse av prosjekt som TS ønsker. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober 1 minute ago, Bjerknez said: Dette er "eksperimentkort" og er nettopp beregnet for eksperimentering og ikke ferdigstillelse av prosjekt som TS ønsker. De ser nok litt "amatørmessige ut", men når det gjelder funksjon og virkemåte, i alle fall til noen typer produkter, så kan de jo rent teknisk fungere som en permanent løsning. En annen ulempe er jo at fysiske mål gjerne blir større enn ved bruk av "ordentlig printkort". Man kan jo sånn sett "ferdigstille til eget bruk", men hvis man skulle selge et produkt, så ville det vel kanskje se litt "uproffesjonelt" ut. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Bjerknez skrev (23 minutter siden): Dette er "eksperimentkort" og er nettopp beregnet for eksperimentering og ikke ferdigstillelse av prosjekt som TS ønsker. Ikke helt enig. Til enkeltprosjekt kan dette være bra nok. Ikke like stilig som orntli PCB selvfølgelig men siden det er laget for lodding kan det brukes permanent. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Kahuna skrev (17 minutter siden): Ikke helt enig. Til enkeltprosjekt kan dette være bra nok. Ikke like stilig som orntli PCB selvfølgelig men siden det er laget for lodding kan det brukes permanent. Joda. Det KAN brukes permanent. Det KAN jo egentlig kretsen på et Breadboard også. Derimot er faren for forstyrrelser og kortslutning etc. vesentlig høyere på et eksperimentkort da store deler av kretsen ligger åpen. Så jada... det KAN, men er langt fra optimalt og ikke spesielt sexy Dessuten koster et PCB kort mindre enn disse eksperimentkortene. Man kan til og med lage sine egne eksperimentkort på PCB langt billigere enn å kjøpe dem ferdige. MYE billigere. Så nei... jeg stemmer eksperimentkort ned. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober (endret) Bjerknez skrev (15 minutter siden): Joda. Det KAN brukes permanent. Det KAN jo egentlig kretsen på et Breadboard også. På breadboard lodder du ikke? Det vil være vesentlig mer utsatt for rystelser. Bjerknez skrev (15 minutter siden): Derimot er faren for forstyrrelser og kortslutning etc. vesentlig høyere på et eksperimentkort da store deler av kretsen ligger åpen. Nei? Det er helt likt et PCB på dette området, eventuell innkapsling er ekstraarbeid. Derimot er du bundet av bredden på banene om du skal bruke ICer. Bjerknez skrev (15 minutter siden): Så jada... det KAN, men er langt fra optimalt og ikke spesielt sexy Det spørs hva du optimaliserer for. Du sparer tid på at du slipper å designe PCB. Du slipper å vente på å få det i posten. Om du har de liggende i skuffen kan du ha prosjektet ditt ferdig i løpet av kvelden. PCB er derimot stiligere, så lenge du ikke skal kapsle det inn eller gjemme det bort kan det jo være et tema. Bjerknez skrev (15 minutter siden): Dessuten koster et PCB kort mindre enn disse eksperimentkortene. Man kan til og med lage sine egne eksperimentkort på PCB langt billigere enn å kjøpe dem ferdige. MYE billigere. Du kan ikke sammenlikne en netttjeneste med å kjøpe i norsk butikk. Jeg finner disse mye billigere på nett.. Edit: Det er vel mer dekkende å kalle det et prototyp-kort. Endret 15. oktober av Kahuna Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Kahuna skrev (21 minutter siden): På breadboard lodder du ikke? Det vil være vesentlig mer utsatt for rystelser. Nei? Det er helt likt et PCB på dette området, eventuell innkapsling er ekstraarbeid. Derimot er du bundet av bredden på banene om du skal bruke ICer. Det spørs hva du optimaliserer for. Du sparer tid på at du slipper å designe PCB. Du slipper å vente på å få det i posten. Om du har de liggende i skuffen kan du ha prosjektet ditt ferdig i løpet av kvelden. PCB er derimot stiligere, så lenge du ikke skal kapsle det inn eller gjemme det bort kan det jo være et tema. Du kan ikke sammenlikne en netttjeneste med å kjøpe i norsk butikk. Jeg finner disse mye billigere på nett.. Edit: Det er vel mer dekkende å kalle det et prototyp-kort. Jeg tror vi må legge til grunn det TS skriver i første post. Han har allerede en fungerende krets som han vil ha på et ferdig kretskort (PCB). Da er ikke disse eksperminetkortene et særlig godt alternativ mener jeg. Det KAN brukes ja, men ut fra TS sin førstepost så tipper jeg han vil ha et mer "profesjonelt" oppsett. Jeg er klar over at breadboard ikke skal loddes og at dårlig kontakt kan bli et problem i en krets. Poenget mitt er at det KAN brukes permanent, hvis det får stå i fred, hvis man setter det litt på spissen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Da jeg var guttunge så klistret jeg koblingsskjema til ei treplate. Så slo jeg inn messingstifter inn der det passet å lodde fast komponentene. Så loddet jeg komponenter og ledere fast til messingstiftene. Det fungerte helt fint med spikret elektronikk, men det så vel kanskje litt rart ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå