Gå til innhold

Varsel mot Storberget


Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/i/xmQx1l/statsforvalter-knut-storberget-bekrefter-varsel-etter-forhold-til-ansatt

Når man har høyere stillinger, så er det viktig å holde sin sti ren, men dette virker i utgangspunktet som et meningsløst varsel.

Leser man saken så har de vært kjærester lenge og de var kjærester i et helt år etter at hun sluttet i embetet.

Noen ganger får man følelsen av at dette med varslinger misbrukes og at det blir brukt fordi noen har en helt annen agenda.

Nå vet vi ikke hele innholdet i varslet, men her lukter det forsmådd kjæreste når man kan lese at varselet kom kun 2 måneder etter at forholdet tok slutt.

Men media får i det minste holde på med litt dyneløfting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessverre fremdeles varsler mot menn som får mest oppmerksomhet. Terskelen for å varsle dersom man er kvinne er nok lavere; og medfører langt større oppmerksomhet og medie-press. 
Media bidrar heller ikke til å gjøre dette bedre; da det stort sett er menn som blir stemplet i slike saker. 

Joda; historisk sett er det menn som har begått mest trakassering og det som verre er. Det stempelet vil nok henge igjen i flere tiår. 

På en julebord for en liten evighet siden - fikk jeg en våt tungedans i øret og nakke av ei 30 år eldre kvinnelig kollega. Samme kveld, senere på kvelden kastet hun druer på meg, som hun først puttet nedi trusa si.... Dette; med 20 andre vitner tilstede... Hadde jeg "varslet" om dette, hadde de nok bare flirt av meg.

Så dersom det var motsatt da..... At jeg slikket ei 30 år yngre jente i nakken og på øret, og dro noe frukt ned under kuken min - før jeg kastet på henne. Høres langt verre ut? Gjør det ikke? Men fakta er at det er samme greia..... Selv om jeg nå sannsynligvis får hele Kvinneguiden på nakken (!) 😜 

Media bør ta seg en liten bolle!

De kan skrive in slike saker når vedkommende er dømt; eller at det er bevist at det har skjedde noe faenskap rundt personen. Spekulasjoner og varsler isolert sett er ingen nyhetssak alene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig det er rart, og ufint, at dette er en mediesak på nåværende tidspunkt, når ‘varselet’ ikke er ferdig behandlet. Det blir en stor belastning for de involverte og deres familier, som ikke virker rimelig om en finner at det som har foregått var greit.

Så leser jeg at forskjell i ‘makt’ og at hun var ‘vesentlig yngre’ trekkes frem som det kritikkverdige. I mine øyne blir da spørsmålet hvorvidt han har hatt direkte makt over henne og/eller misbrukt denne, og hvorvidt hun er gammel nok til at vi bør kunne forvente at hun selv klarer å velge forhold. Ikke aldersforskjell i seg selv. 
 

Maktmisbruk er ille og må slås hardt ned på. Samtidig ønsker jeg ikke et samfunn der vi fordømmer forhold mellom voksne mennesker kun basert på ulikhet i makt eller alder, eller der medarbeidere som forelsker seg i hverandre mistenkeliggjøres eller ‘tas’. Kanskje har det skjedd ting som ikke er greit her, og da er det bra det slås ned på. Jeg får likevel en uggen følelse når det som ut fra det vi vet i dag kan være to voksne mennesker som forelsker seg og innleder et forhold slås så stort opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (58 minutter siden):

at hun var ‘vesentlig yngre’ trekkes frem som det kritikkverdige.

Jeg mener det ikke er relevant, så lenge hun var en voksen og var i et frivillig gjensidig forhold. Om det er en viss aldersforskjell, så skulle ikke det ha noen betydning.

Her prøver man hardt å lage skandale av det som helt klart viser seg å være en ikke-sak.

De var jo i et forhold i 4 år. 

Man fratar på en måte også kvinner sine egenskaper som selvstendig tenkende individ også med slik. Hun var en ung kvinne ergo hun tenker ikke selv når hun går inn i et forhold til en som er eldre enn seg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (På 17.10.2024 den 11:59 AM):

Man fratar på en måte også kvinner sine egenskaper som selvstendig tenkende individ også med slik. Hun var en ung kvinne ergo hun tenker ikke selv når hun går inn i et forhold til en som er eldre enn seg.

Er ganske enig i dette utsagnet, men det som kompliserer greia, og som gjør det til en sak er ikke først og fremst aldersforskjellen, men at hun er en "undersått". Så tenker jeg at det i utgangspunktet ikke er noe galt i det heller, men jeg vil allikevel alltid aldri anbefale folk å bli sammen med undersåtter på arbeidsplassen. Det gjør deg brått inhabil ovenfor alle andre ansatte og saker som berører alle andre ansatte. 

Hadde en statsforvalter blitt sammen med en annen statsforvalter, selv med stor alderforskjell tror jeg aldri det ville blitt noen stor sak. 

herzeleid skrev (På 17.10.2024 den 10:58 AM):

Maktmisbruk er ille og må slås hardt ned på. Samtidig ønsker jeg ikke et samfunn der vi fordømmer forhold mellom voksne mennesker kun basert på ulikhet i makt eller alder, eller der medarbeidere som forelsker seg i hverandre mistenkeliggjøres eller ‘tas’. Kanskje har det skjedd ting som ikke er greit her, og da er det bra det slås ned på. Jeg får likevel en uggen følelse når det som ut fra det vi vet i dag kan være to voksne mennesker som forelsker seg og innleder et forhold slås så stort opp. 

Ja, men det er vanskelig. En leder og en ansatt bør få lov å finne lykken uten at vi skal rette en moralsk pekefinger over dette, eller automatisk anta at her er det maktmisbruk på gang. Allikevel vet man at maktmisbruk foregår, og at det ofte medfører fordeler for den som blir sammen med maktfiguren, eller at det har vært noen form for utnyttelse. 

At det kommer et varsel er kanskje derfor greit, men hvis varselet kun går på aldersforskjell og leder/ansatt så bør det komme noen tydelige avklaringer og unnskyldninger ovenfor Storberget i ettertid. Slik saken står nå, males det fort et bilde av en gammel maktmisbrukende gris, og det er selvfølgelig langt fra greit, her burde mediene visst sin besøkelsestid og avventet til det forelå mer informasjon. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (33 minutter siden):

Hadde en statsforvalter blitt sammen med en annen statsforvalter, selv med stor alderforskjell tror jeg aldri det ville blitt noen stor sak. 

Neppe noko stor sak, men det ville openberrt ha skapt inhabilitet i klagesaker der ein annan statsforvaltar er klageinstans.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (24 minutter siden):

Neppe noko stor sak, men det ville openberrt ha skapt inhabilitet i klagesaker der ein annan statsforvaltar er klageinstans.

Joda, men da hadde man sikkert ikke holdt det hemmelig heller, og hvis man hadde gjort det hadde det jo blitt nettopp en skandale. Inhabilitetssaker kan fint løses i enkeltsaker, men det er vanskeligere hvis det til enhver tid er underliggende, dersom man feks er leder for mange mennesker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre litt for vanlig at unge kvinner bruker sin skjønnhet og fruktbarhet til å utnytte eldre, rike, innflytelsesrike menn. Når de er ferdig med å utnytte dem og har oppnådd det de vil så sender de et varsel om at de er blitt utnyttet. Fantastisk samfunn vi lever i gitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...