backtoback Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober GG.deals, 11. oktober 2024 It's official: You don't own the games you 'buy' on Steam Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober (endret) Interessant og se hvordan dette vil slå ut i resten av verden. Store deler av Europa (Tyskland feks. ) har gjeldene rettspraksis på at salg av digitale produkter er salg, og at "license to use" ikke er godt nok. Kommer da Valve til å trekke Steam fra Europa? Her er det bare å bunkre opp med popkorn... Endret 12. oktober av tingo rettet skrivefeil 5 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Dette er jo ikke noe nytt, så alt kommer til å bli som før. Det er bare at nå sier de det som det er. Quote This move comes ahead of a Californian law due to be introduced in 2025, which forbids digital stores from using terms such as 'buy' when selling licenses for items, unless they inform customers in advance. So Steam is doing the right, and legal, thing here. Det er jo sånn sett en god ting at man nå faktisk blir gjort oppmerksom på at det man "kjøper" er noe man kan miste tilgang til når som helst og ikke noe man eier. 1 Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Samme gjelder for Kindle ….bøker du har der eier du ikke i tradisjonell forstand - Amazon kan når som helst slette bøker fra din kindle….eller forandre på teksten/avsnitt om de ikke lenger regnes som « korrekte « i vår tid. Lenke til kommentar
Whateverface Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Det gjør du ikke på Playstation heller. Du leier dem. "You'll own nothing and be happy!" 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Man eier ikke noe, men man burde ha en ufravikelig bruksrett som selger burde imøtekomme. At man eier noe er dårlig språkbruk. Alt man "kjøper" har copyright og IP-rettigheter. Man betaler for retten til å bruke sin kopi innenfor begrensede rammer. Eie gjør man ikke annet enn det fysiske medium som nå er digitalisert. Ergo eier man ikke noe, men man har bruksrett for de filer man eventuelt har tatt backup av. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Motsetningen er jo f.eks. GOG. Når du kjøper et spill der så kan du si at du eier det. Du kan kopiere det til en CD, DVD, USB-stick, sky-disk eller hva du vil. Installere hvor du vil, når du vil og selv om GOG legger ned eller hele internett forsvinner så kan du installere og spille så mye du vil så lenge du har installasjonsfilene. Det blir mer slik det var på gamle konsoller hvor du fremdeles kan ta spillet ned fra hylla og spille det så lenge du har riktig hardware. 1 1 Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Jeg føler seg at dette er noe som jeg viste med alle digitale spill. En dag går tjenesten ut og da er det over og ut. I den perfekte verden burde disse spillene som forsvinner bli lagret på en eller annen måte. Og at online tjenester blir mulig å hoste på andre servere enn kun hos utgiver Usikker om det finnes en regel om hvor lenge spillet skal være tilgjengelig etter kjøp, men dette burde være et minimum. Det at de må oppdatere spillene og gjøre endringer er noe jeg kan forstå og til en vis grad sette pris på. 1 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Det er mange elementer her: Man har aldri "eid" spill i forhold til at man kan gjøre hva man vil med IP osv. Det er en annen type eierskap. Når man hadde fysiske spill, så eide man mediumet (CD/DVD/kassett/whatever) og man hadde bruksrettigheter. Det har vært en del uklarheter og krangling rundt backups osv, spesielt når kopibeskyttelse har blitt brukt. Det har aldri vært spørsmål om man kunne selge spillet videre, men spillutviklerne har i moderne tid hulet ut dette en del ved å legge ved en engangskode for ekstra innhold og/eller multiplayer, slik at den som kjøpte spill brukt måtte betale en del ekstra penger til utvikleren for å få full funksjonalitet. Må innrømme jeg ikke har satt meg inn i hvordan Steam forholder seg til videresalg. Er litt blandet på andre typer software. Når det gjelder online servere osv, så er dette relativt nytt, men det er vel en del spill som har blitt relativt ubrukelige etter at servere er tatt ned. Blir interessant å se hvordan dette slår ut i rettsystemet, potensielt så slår dette forskjellig ut i USA og Europa. Tror feks. Tyskland har forbrukerlover som krever at produktet støttes en viss tid etter at det har vært til salg. Så man må trekke spillet fra butikkene først, og så må man vente en viss tid før servere kan skrus av. For DRM/kopibeskyttelse blir det litt annerledes. For et onlinespill kan man hevde at servere er en integrert del av spillet, og at det er løpende kostnader forbundet med å holde de gående. DRM er lagt til i ettertid, og kan fjernes uten mye jobb. Spørsmålet er om forbrukere da kan kreve at DRM fjernes når DRM servere tas ned. Det er også et kundeservice-spørsmål. Når Sony avsluttet ebok-tjenesten sin, så overførte de rettighetene til en annen ebok-butikk. Veldig bra håndtert. Microsoft tok ned Xbox-360 butikken sin i sommer, men det er fortsatt åpent for å laste ned spill på nytt. Det gjenstår å se om nedlasting blir fjernet etterhvert. Uansett vil nedlastede spill fortsette å virke på den konsollen de er lastet ned på selv om den er offline. Tror de uansett har ventet lenge nok til at det ikke blir alt for mye bråk, og man kan fortsatt kjøre kjøpte spill på nyere konsoller. Steam har vært veldig forbrukervennlige så langt (så lenge du ikke blir bannet). Man har fortsatt tilgang til spill som ikke selges lengre (i mitt tilfelle kommer jeg på Project Cars 2 og Transformers:Devastation). Ville bli veldig grinete hvis de forsvant fra kontoen min. Multi-player serveren til Project Cars 2 er vekk, men det er masse å gjøre i single-player der. Men slik Ubisoft har gjort med The Crew er kanskje kortsiktig moro, de risikerer boikotter og at folk tenker seg om både en og to ganger før de blar opp for Ubisoft-spill igjen... 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Selv om de ikke kan konkurrere, så er det fint å ha alternativer som Itchio og Gamejolt. Det spillet jeg arbeider på nå, blir først sluppet på førstnevnte Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober 1 hour ago, Martelè said: Selv om de ikke kan konkurrere, så er det fint å ha alternativer som Itchio og Gamejolt. Det spillet jeg arbeider på nå, blir først sluppet på førstnevnte Absolutt åpen for andre spill butikker, bruker GOG mye. Kjøpte remakene av Magnetic Scrolls spillene (The Guild of Thieves, The Pawn, Jinxter) på Ichio når de kom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå