Snuggis Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober (endret) Sendte inn et grafikkort til Komplett for et par uker siden. Grafikkortet ble kjøpt for litt under et år siden og var et demoprodukt. Fikk i dag plutselig mail med kreditnota og har da blitt refundert kjøpesummen for kortet. Er dette helt riktig? Skal jeg erstatte produktet selv i dag, så vil det koste meg rundt 2000kr i tillegg til det jeg har blitt kreditert. Endret 16. oktober av Snuggis Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Du skal vel i utgangspunktet få et erstatningsprodukt med tilsvarende ytelse, eller pengene tilbake. Om det er forskjell fra demoprodukt og nytt produkt vet jeg dog ikke Lenke til kommentar
eintotre Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Selger kan ikke selv velge å heve kjøpet på denne måten. Her har Komplett prøvd seg på en kjapp en. Send en melding til kundeservice om at du ønsker omlevering til tilsvarende produkt evt. at de kan gi deg rabatt på mellomlegget om det er greit for deg. 2 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Jupp, komplett kan ikke heve kjøpet. Om komplett ikke vil omlevere, så kan du kreve å heve kjøpet, og du har da krav på dekningskjøp (nok penger til å kjøpe tilsvarende kort). Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 11. oktober Forfatter Del Skrevet 11. oktober Takk alle sammen. Da har jeg egentlig tenkt rett selv. Tok kontakt med Komplett med en gang og fikk følgende til svar: "Hei! Da har du blitt kreditert ettersom vi ikke har varen i sortiment lenger og den er blitt funnet defekt. Da kan du jo eventuelt kjøpe en erstatning om du ønsker det. Ha en fin dag videre og god helg!" Det stemmer jo ikke helt, siden de har en haug av produktet på lager, så jeg valgte å svare litt forsiktig at det forsåvidt kan stemme, da mitt produkt var et demoprodukt og de ikke lenger har det på lager, men at de har mange nye med link til produktet. I påvente av å bekrefte hva som er rett i henhold til loven valgte jeg å ikke svare mer enn det. Tenkte forøvrig det kunne være greit å se an responsen også. Lenke til kommentar
eintotre Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Hvis de har samme produktet på lager som ikke er demoprodukt er det en ganske åpenbar sak spør du meg. Om det er mangel på opplæring eller at de har en rutine med å prøve seg litt når det er demoprodukter kan man jo synse litt om.. Du bør si rett ut at du ikke godtar kreditering og at du ønsker omlevering til tilsvarende produkt. For nysgjerrighetens skyld. Hvilket skjermkort snakker vi om? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 11. oktober Forfatter Del Skrevet 11. oktober Ja, vi får se hva responsen fra Komplett blir etter siste mail. Tanken min hvis ikke de kommer med noen god løsning selv, er å be om et personlig tilbud på ett nytt kort til samme pris som de har kreditert meg. Vi snakker om et XFX MERC 310 7900 XTX Black. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober (endret) kjøp et annet sted. Endret 13. oktober av Kenhten Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober (endret) Fra forbrukerrådet: Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake. Du kan da be om forsinkelsesrente, men selgeren kan også redusere beløpet for den tiden du har kunne bruke varen. Endret 13. oktober av Kenhten Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Kenhten skrev (25 minutter siden): Er dette å heve kjøpet? Selger tilbakebetaler pengene for et defekt produkt. Ingen taper her. Ja, dette er heving av kjøp. Når kunden sender de produktet og de sender penger tilbake hever de kjøpet. Og det er ikke noe de ensidig kan bestemme. 1 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober (endret) Hyggelig at komplett gjorde det på en kjapp og ryddig måte. Endret 13. oktober av Kenhten 1 Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 12. oktober Forfatter Del Skrevet 12. oktober Kenhten skrev (1 time siden): Evt. ta pengene og kjøp et annet sted. Det var bra de ikke ba deg å kontakte XFX direkte. Hvorfor det? Utenom at det egentlig ikke bør skje. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Kenhten skrev (53 minutter siden): Da får kunde ta tilbake det defekte produktet og fikse det selv. Hyggelig at komplett gjorde det på en kjapp og ryddig måte. Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til. Kunden her har jo rettigheter? Hvorfor skal kunden ta tilbake et defekt produkt dersom kunden er innenfor reklamasjonsfristen og feilen er en mangel kunden kan klage på? 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober (endret) Kenhten skrev (3 timer siden): Da får kunde ta tilbake det defekte produktet og fikse det selv. Hyggelig at komplett gjorde det på en kjapp og ryddig måte. Du har misforstått loven. Komplett har solgt kunden en vare. Det er da inngått en kontrakt mellom Komplett og kunden, at Komplett får X antall kroner av kunden, og kunden får produkt A av Komplett. Hvis varen er defekt som følge av en mangel/iboende feil, har Komplett brutt kontrakten fra sin side. Da kan kunden kreve at Komplett oppfyller kontakten ved at de reparerer eller leverer produkt A på nytt. Hvis Komplett ikke har produkt A, kan de tilby kunden produkt B i stedet. Men produkt B skal være tilsvarende eller bedre enn produkt A. Kun hvis Komplett ikke klarer å levere et tilsvarende eller bedre produkt, kan de heve kjøpet. Men hvis summen de tilbakebetaler gjør at kunden ikke kan kjøpe seg et tilsvarende eller bedre produkt, så er det et klart brudd på kontrakten. Og at Komplett har tilsvarende eller bedre produkter blant produktene de selger, er hevet over enhver tvil. At vare A var en demomodell har ingenting å si. Det er spesifikasjoner og egenskaper som bestemmer om en vare er tilsvarende eller ikke. § 29.Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Endret 12. oktober av Nukleosid 1 1 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober (endret) Selvfølgelig er betyr det at kunde har kjøpt demomodell til lavere pris. Endret 13. oktober av Kenhten Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Kenhten skrev (3 minutter siden): Demomodeller har egne varenummer. De har ikke flere av det varenummeret så da må kunde få tilbake penger. Selvfølgelig er betyr det at kunde har kjøpt demomodell til lavere pris. Kunde har ikke kjøpt dette produktet med nedsatt pris, det er en demomodell/b-grade modell. Komplett trenger ikke å tilby et alternativ produkt. Du skjønner vel hva "tilsvarende" betyr? Det betyr ikke "samme", men noe som er like bra i forhold til egenskaper og spesifikasjoner. Varenummer eller om produktet er en demomodell har ingenting å si. At det er en demomodell fritar ikke Komplett fra å følge forbrukerkjøpsloven. Jeg siterte det nødvendige i mitt innlegg over ditt, at det er kunden som kan velge mellom retting eller omlevering. Hvis Komplett ikke får reparert, eller har samme produkt, kan kunden likevel kreve omlevering. Da må Komplett levere tilsvarende eller bedre produkt. Hvorfor tror du at du vet bedre enn loven? 2 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober 10 minutes ago, Kenhten said: Demomodeller har egne varenummer. De har ikke flere av det varenummeret så da må kunde få tilbake penger. Selvfølgelig er betyr det at kunde har kjøpt demomodell til lavere pris. Kunde har ikke kjøpt dette produktet med nedsatt pris, det er en demomodell/b-grade modell. Komplett trenger ikke å tilby et alternativ produkt. Fordi du syns det, eller fordi du kan grunngi det i noe annet enn "Komplett trenger ikke å tilby et alternativ produkt. "? En bvare trenger ikke være annet enn en angrerett heller - logikken din gir liten mening. At de har et annet varenummer er selvsagt.... 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Noen innlegg er fjernet, minner om hva retningslinjene sier: Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Kenhten skrev (22 timer siden): Da får kunde ta tilbake det defekte produktet og fikse det selv. Hyggelig at komplett gjorde det på en kjapp og ryddig måte. Du burde kanskje ikke poste råd i tråder om forbrukerrett, når du ikke har peiling på hva forbrukerkjøpsloven faktisk sier. Kunden har krav på at selger oppfyller avtalen, som er et fungerende kort av tilsvarende type, til prisen som ble avtalt. Komplett gjorde det kjapt, men på en uryddig måte som bryter med loven, da pengene han fikk tilbake ikke er nok til å skaffe seg et tilsvarende kort. Komplett har to muligheter i følge loven, enten å gi et annet, tilsvarende kort, eller å betale nok til at kjøper kan kjøpe et tilsvarende kort selv. 2 Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 16. oktober Forfatter Del Skrevet 16. oktober Kan følge opp tråden og informere om at det har løst seg. Fikk et personlig tilbud på nytt kort til samme pris som jeg gav for mitt gamle kort. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå