piotin12 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober (endret) Studentforening på UIO som svindler norske bedrifter for 30 000 kr mer enn tilsvarende for Oslomet (10 000kr), i arrangementer Jeg tok det opp med en jurist, som mener en bryter konkuranse loven §22 - i og med at en så mye penger umulig kan gjenspeiles i det studentene får igjen. Veldig mye går til dyre ferier, og itern fester, men veldig lite går til studenter generelt. Oslomet har ikke disse problemene, men UIO studentforeningen har åpenbart ekstreme økonomiske problemer (i lys av luksus ferier til et fåtall personer) som ikke henger på greip Burde norsk samfunn tolerere at en utnytter norske bedrifter for såpass høye summer, bare for å nå studenter - når de samtidig er dårligere og langt mindre yrkes relevant - enn de fleste andre universitet? Er det riktig at så mye penger skal gå i lommene på enkelt personer, på bekostning av bedrifters økonomi? Er det riktig at "fattige" bedrifter ikke kan slippe til, bare fordi noen få studenter skal ha nok penger til luksus feriene sine? Hva mener dere? Endret 11. oktober av piotin12 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Kan du som student be om å få regnskapet f eks, så vet du kl kret hva det er snakk om? 1 Lenke til kommentar
piotin12 Skrevet 11. oktober Forfatter Del Skrevet 11. oktober Har fått mulighet til å få en titt på det regnskapet, ja Lenke til kommentar
piotin12 Skrevet 11. oktober Forfatter Del Skrevet 11. oktober Den type virksomhet har strafferamme med bøter og fegsel på 6 år, for innvolverte - og er redskap for økokrim. Nå er det flere innvolverte som har lik byrde, for opplegget som skjer Litt dumt det hele, egentlig Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober piotin12 skrev (40 minutter siden): Studentforening på UIO som svindler norske bedrifter for 30 000 kr mer enn tilsvarende for Oslomet (10 000kr), i arrangementer Jeg tok det opp med en jurist, som mener en bryter konkuranse loven §22 - i og med at en så mye penger umulig kan gjenspeiles i det studentene får igjen. Veldig mye går til dyre ferier, og itern fester, men veldig lite går til studenter generelt. Oslomet har ikke disse problemene, men UIO studentforeningen har åpenbart ekstreme økonomiske problemer (i lys av luksus ferier til et fåtall personer) som ikke henger på greip Burde norsk samfunn tolerere at en utnytter norske bedrifter for såpass høye summer, bare for å nå studenter - når de samtidig er dårligere og langt mindre yrkes relevant - enn de fleste andre universitet? Er det riktig at så mye penger skal gå i lommene på enkelt personer, på bekostning av bedrifters økonomi? Er det riktig at "fattige" bedrifter ikke kan slippe til, bare fordi noen få studenter skal ha nok penger til luksus feriene sine? Hva mener dere? Du kommer med mange påstander, men ingen linker som underbygger dette. Hvor finner vi informasjon som styrker det du påstår? Lenke til kommentar
piotin12 Skrevet 11. oktober Forfatter Del Skrevet 11. oktober Er bare å bruke kalkulator, hvis en vet hva jeg snakker om. Ellers, søk opp konkurranseloven - samt unntakstilfeller, og hva som kreves for å holde seg innenfor. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober piotin12 skrev (På 11.10.2024 den 5:27 PM): Er det riktig at "fattige" bedrifter ikke kan slippe til, bare fordi noen få studenter skal ha nok penger til luksus feriene sine? Hva mener dere? Jeg mener du må ordlegge deg klarere, så folk her faktisk forstår hva du prøver å si. Hva slags fattige bedrifter er det som "ikke slipper til" hvor ("i arrangementer" sier meg absolutt ingenting...), og hvilke bedrifter er det som blir "svindlet" for 30.000 (som de betaler til studentforeningen, går jeg ut fra, og du mener foreningen bruker disse midlene på feil formål, altså til seg selv/styret?) som bedriftene ikke får noe igjen for? Forøvrig, så sliter jeg med å se hva du, eller denne juristen, mener i denne problemstillingen du ikke har klart å forklare på et forståelig vis som strider mot konkurranseloven §22: Sitat § 22.Offentlighet Konkurransetilsynet, Konkurranseklagenemnda og departementet skal offentliggjøre sine vedtak. Ved offentliggjøringen skal partenes navn og vedtakets hovedinnhold oppgis. Opplysninger underlagt taushetsplikt etter forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 2 kan offentliggjøres dersom det er nødvendig for å opplyse om vedtakets hovedinnhold. 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Inge Rognmo skrev (9 minutter siden): Jeg mener du må ordlegge deg klarere, så folk her faktisk forstår hva du prøver å si. Hva slags fattige bedrifter er det som "ikke slipper til" hvor ("i arrangementer" sier meg absolutt ingenting...), og hvilke bedrifter er det som blir "svindlet" for 30.000 (som de betaler til studentforeningen, går jeg ut fra, og du mener foreningen bruker disse midlene på feil formål, altså til seg selv/styret?) som bedriftene ikke får noe igjen for? Forøvrig, så sliter jeg med å se hva du, eller denne juristen, mener i denne problemstillingen du ikke har klart å forklare på et forståelig vis som strider mot konkurranseloven §22: Sliter også med å forstå hva trådstarter mener her. 30k er jo også små summer. Så hva er det egentlig trådstarter prøver å fortelle her? Jeg forstår heller dette med "dyre ferier" osv. Er det penger som er betalt inn til studentforeningen så skal de selvfølgelig ikke brukes til feriereiser. I så fall snakker vi svinn og ulovligheter her. Så hva er det som forsøkes å formidles her? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober piotin12 skrev (På 11.10.2024 den 5:27 PM): Burde norsk samfunn tolerere at en utnytter norske bedrifter for såpass høye summer, bare for å nå studenter - når de samtidig er dårligere og langt mindre yrkes relevant - enn de fleste andre universitet? Dette er småpenger for dei fleste bedrifter. Det å bruke nokre få titusenar for å få nokre få av studentane til å søke jobb hos bedrifta blir nok ansett som ei god investering. Mange bedrifter bruker nok tilsvarande summar også på andre universitet. Sjølv om eg legg til grunn at du har rett i at UiO studentar er dårlegare enn alle andre studentar, så er ikkje det nødvendigvis negativt for bedriftene. Fordelen med å tilsette arbeidskraft med lågare kompetanse er at då blir arbeidskrafta også tilsvarande mykje billegare. Det er ikkje alltid ein treng dei beste, ofte er det meir snakk om å finne dei som er gode nok målt opp mot kva dei får i lønn. Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Ingen som blir svindlet her. Pengene organisasjonene tar inn på bedpres er jo nettopp myntet på ekskursjon til utlandet og sosiale arrangement. Dette må konkurransen ta seg av. Om ikke studentene ved UiO er verdt pengene så vil vel ikke bedriftene betale. Om det finnes bedre studenter på OsloMet som kan tilby samme organisering av bedpres til en like interessant gruppe av studenter så må de reklamere bedre slik at bedriftene kommer dit i stort nok antall til at prisen kan skrus opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå