Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får alltid Feriepengene en måned ETTER ferie

Gjest 1e7ae...9c5

Anbefalte innlegg

nVIDIAsucks skrev (11 timer siden):

Selv om en fagforening ikke har lokal representasjon så har de både advokater og rådgivere sentralt i foreningen som kan bistå.

Nettopp. Har også inntrykk av at disse advokatene klør litt i fingrene etter å ta arbeidsgivere på slike helt åpenbare unødvendigheter.

Bare merk at de fleste, om ikke alle, fagforeninger har en karateneperiode. Dvs at du ikke kan be om hjelp til dette før du har vært medlem en liten stund. Så meld deg inn et sted jo før jo heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
krikkert skrev (16 timer siden):

Du har to virkemidler: 

1) Utbetalingsdato for feriepenger er lovfastsatt (ferieloven § 11), noe som innebærer at du har krav på forsinkelsesrenter fra dagen de skulle ha blitt utbetalt til dagen de faktisk blir utbetalt. 

2) Ferieloven § 14 gjør arbeidsgiver ubetinget ansvarlig for økonomisk og ikke-økonomisk skade du lider fordi du ikke får feriepengene utbetalt når du skal. 

Gjest 1e7ae...9c5 skrev (16 timer siden):

Jo men det hjelper vel ikke at jeg sier at jeg har krav på renter. De kan bare la være å gi renter uansett. Jeg har jo ikke noe å bruke hvis de ikke gir renter . Da må jeg betale for en advokat og da taper jeg mer penger 

Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5

Kan man ikke begjære konkurs hos arbeidsgiver hvis utbetaling av forsinkelsesrenter på feriepenger uteblir? I så fall slipper du kostnader til advokat.

Hvis dette er et stort konsern, så tør jeg vedde på at det kommer til å bli ryddet opp fortere enn du klarer å konkursbegjæring. Så får du heller vurdere konsekvensen for din egen del etterpå. Men det er jo et legitimt krav - dersom dem ikke betaler det du har lovfestet rett til å få. Så noen oppsigelsesgrunn er det aldeles ikke.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5
Nedward skrev (3 timer siden):

Kan man ikke begjære konkurs hos arbeidsgiver hvis utbetaling av forsinkelsesrenter på feriepenger uteblir? I så fall slipper du kostnader til advokat.

Hvis dette er et stort konsern, så tør jeg vedde på at det kommer til å bli ryddet opp fortere enn du klarer å konkursbegjæring. Så får du heller vurdere konsekvensen for din egen del etterpå. Men det er jo et legitimt krav - dersom dem ikke betaler det du har lovfestet rett til å få. Så noen oppsigelsesgrunn er det aldeles ikke.

Var det jeg gjorde sist. Eller jeg sendte sånn krav brev. Jeg fant det på nettet og brukte som mal og i det brevet stod det at jeg ville begjære de konkurs hvis ikke jeg fikk Feriepengene innen 8 dager. Fikk ikke Feriepengene før 12. Dager senere sammen med lønningen 15 juli. Og jeg startet ferien min 7 eller 8. Juli så jeg skulle hatt pengene 15. Juni sammen med lønna. 

Og nå hadde jeg en uke ferie siste uka september. Feriepengene kom ikke den 15 sep. Jeg sendte melding til sjefen som da hadde glemt å si ifra videre at jeg skulle ha ferie så derfor så fpr jeg feriep 15. Oktober i stedet......  

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (20 timer siden):

Tipse pressen om bedriften er også en måte å få satt lys på problemet.

Jeg synes det er et dårlig råd. Det kan oppfattes som illojalt overfor arbeidsgiver, og det kommer sjelden noe godt ut av det. Man eskalerer en situasjon på feil måte, og selv om ting ordner seg på kort sikt, vil bråkmakerstempelet alltid følge den ansatte. Og ja, arbeidsgiver finner stort sett ut hvem som tipser pressen.

Den ryddige måten å gjøre det på, er i første omgang å snakke med arbeidsgiver, noe som trådstarter også har gjort. Pragmatisk kan man forsøke å få ut feriepenger på forhånd i neste omgang ved å være tidlig ute med å etterspørre disse, og hvis det ikke fører fram, gjøre arbeidsgiver oppmerksom på at det er lovstridig å holde tilbake feriepenger, og at man synes det er uryddig at de ikke har rutiner for utbetaling av feriepenger. Arbeidsgivere, i hvert fall seriøse, liker ikke å bli oppfattet som uryddige eller som lovbrytere. En arbeidsgiver med så mange avdelinger bør se seg tjent med å havne i kategorien for seriøse arbeidsgivere.

Det gjøres sikkert ikke helt likt overalt, med det som er vanlig, i hvert fall i bedrifter med fellesferie og fast månedslønn, er at en av lønningene, typisk for juni eller juli, erstattes av feriepenger tilsvarende dager med lønnstrekk, og at resten av feriepengene utbetales/trekk for resterende feriedager gjøres måneden etter. På den måten får man aldri utbetalt mindre enn man får til vanlig, og lønningene uten skattetrekk har noe større beløp utbetalt. Hvis man har behov for feriepenger før fellesferien, gjøres det egen avtale med lønn. Hvis man da tar ut siste ferieuka i september, får man verken trekk eller feriepenger, siden disse er ordnet.

Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5
Cascada81 skrev (31 minutter siden):

Jeg synes det er et dårlig råd. Det kan oppfattes som illojalt overfor arbeidsgiver, og det kommer sjelden noe godt ut av det. Man eskalerer en situasjon på feil måte, og selv om ting ordner seg på kort sikt, vil bråkmakerstempelet alltid følge den ansatte. Og ja, arbeidsgiver finner stort sett ut hvem som tipser pressen.

Den ryddige måten å gjøre det på, er i første omgang å snakke med arbeidsgiver, noe som trådstarter også har gjort. Pragmatisk kan man forsøke å få ut feriepenger på forhånd i neste omgang ved å være tidlig ute med å etterspørre disse, og hvis det ikke fører fram, gjøre arbeidsgiver oppmerksom på at det er lovstridig å holde tilbake feriepenger, og at man synes det er uryddig at de ikke har rutiner for utbetaling av feriepenger. Arbeidsgivere, i hvert fall seriøse, liker ikke å bli oppfattet som uryddige eller som lovbrytere. En arbeidsgiver med så mange avdelinger bør se seg tjent med å havne i kategorien for seriøse arbeidsgivere.

Det gjøres sikkert ikke helt likt overalt, med det som er vanlig, i hvert fall i bedrifter med fellesferie og fast månedslønn, er at en av lønningene, typisk for juni eller juli, erstattes av feriepenger tilsvarende dager med lønnstrekk, og at resten av feriepengene utbetales/trekk for resterende feriedager gjøres måneden etter. På den måten får man aldri utbetalt mindre enn man får til vanlig, og lønningene uten skattetrekk har noe større beløp utbetalt. Hvis man har behov for feriepenger før fellesferien, gjøres det egen avtale med lønn. Hvis man da tar ut siste ferieuka i september, får man verken trekk eller feriepenger, siden disse er ordnet.

Jeg har opparbeidet meg ca 25000 kr i Feriepenger dette ptet. Jobber 50%. Jeg har bare fått feriepenger for 4 uker til nå og hadde min 5. Uke nå i dept. Så jeg har da ca 4000 igjen i Feriepenger til gode som jeg da skulle hatt i september.

Og ja jeg er enig at dette med at man får mer likt utbetalt når man får Feriepengene måneden etter. Men når man skal på ferie og kanskje skal reise så trenger man kanskje de ekstra pengene der og da selv om man får litt mondre lønning nedte mpned fordi man har hatt ferie. Men da kan man bare holde av litt av Feriepengene. Det pleier jeg å gjøre. Jeg har en reserve konto rom jeg holder av litt ekstra til mat og bensin etter ferien er over. 

Men uansett så er jo dette sløvhet som sagt. De har jo selv sagt at de glemmer det hver gang. 

Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5
Cascada81 skrev (38 minutter siden):

Dette året mente jeg. Ts :)

Lenke til kommentar

Har du avtale om fem ukers ferie da? Lovens minstekrav er 25 virkedager, altså fire uker og én dag hvis man ikke jobber helg. Man har også krav på mindre feriepenger hvis man ikke har en arbeidsavtale som tilsier fem ukers ferie.

Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5
Cascada81 skrev (38 minutter siden):

Har du avtale om fem ukers ferie da? Lovens minstekrav er 25 virkedager, altså fire uker og én dag hvis man ikke jobber helg. Man har også krav på mindre feriepenger hvis man ikke har en arbeidsavtale som tilsier fem ukers ferie.

Ja jeg har krav på 5. Det drpr i kontrskren :) har og sett på min lønnslipp at jeg ikke har fått utbetalt alle feripegene mine 

Lenke til kommentar

I arbeidsmiljøloven står det at feriepenger skal utbetales senest 1 uke før ferie tar til.

I tillegg skal feriepenger utbetales i takt med den ferie som avvikles, så egentlig iflg AML, skal man ikke ha utbetalt alle feriepengene til sommerferie/fellesferie. De fleste av oss har 1 uke juleferie, 1 uke påskeferie og 3 uker sommerferie, så sånn satt helt på spissen, skal man egentlig ha i juleferien 20% av feriepengene, det samme med påske og 60% til fellesferie. Slik blir det ikke praktisert, man får som regel alle feriepenger til sommerferie, uten at noen med loven i hånd har straffet arbeidsgivere for dette - det er bare blitt gjengs praksis. MEN, man skal ha feriepenger SENEST 1 uke før man tar ferie. Dette gjelder uansett om amn er ansatt i privat eller offentlig bedrift. Selv jobber jeg i en privat bedrift, hvor feriepengene er på plass minimum 1 uke før feriestart, og min kone jobber som helsesekretær på sykehuset, så hun er offentlig ansatt. Men hun får feriepengene på junilønn og i juli får hun full lønn selv om hun har ferie (det var jo disse pengene hun skalle hatt i juni...).

Og jobber man i en bedrift som tilsynelatende er så stor som trådstarter sier, har bedriften en personalsjef/lønnsjef. I en seriøs bedrift da, vet denne hva som skal utbetales når uten å måtte bli "rettledet" av høyere sjef/leder for hver gang.....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tangent skrev (4 timer siden):

I arbeidsmiljøloven står det at feriepenger skal utbetales senest 1 uke før ferie tar til.

Nei, i aml § 14-15 henvises det til ferieloven når det gjelder utbetaling av feriepenger.

I ferieloven finner vi bestemmelsene for utbetaling i § 11, og i nr. 9 gis det mulighet til å fravike de fleste utbetalingsbestemmelsene ved tariffavtale.

Endret av nVIDIAsucks
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5
nVIDIAsucks skrev (41 minutter siden):

Nei, i aml § 14-15 henvises det til ferieloven når det gjelder utbetaling av feriepenger.

I ferieloven finner vi bestemmelsene for utbetaling i § 11, og i niende avsnitt gis det mulighet til å fravike de fleste utbetalingsbestemmelsene ved tariffavtale.

Jeg spurte Arbeidstilsynet om det var riktig at man skal ha feriepenger på siste lønn før ferien og det stemte at jeg hadde rett i det fikk jej svar om. Så jeg regner med at Arbeidstilsynet kan reglene. Hadde jeg fått alle Feriepengene mine i juni så skulle jeg ikke klaga heller. Men de jomder igjen sånn at vi får litt og litt. 

Lenke til kommentar
Tangent skrev (1 time siden):

I tillegg skal feriepenger utbetales i takt med den ferie som avvikles, så egentlig iflg AML, skal man ikke ha utbetalt alle feriepengene til sommerferie/fellesferie.

Ordningen med et generaloppgjør i juni måned og fast lønn alle øvrige måneder er hjemlet i ferieloven § 11 nr. 1 annet ledd annet punktum. Ved denne fremgangsmåten får man det passende feriepengebeløpet ved de vanlige faste lønningsdager før ferien tar til. Denne fremgangsmåten kan bedriften velge selv om den ikke har tariffavtale. 

Det er også arbeidsgiver som velger hvordan skattetrekksfritaket for feriepenger skal legges opp - skattebetalingsloven § 5-7 lar arbeidsgiver velge mellom å unnlate trekket ved utbetaling før løpende ferieavvikling eller ved én måned om sommeren og en halv måned før jul. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (5 timer siden):

Vel - nå fortusetter jeg at trådstarter og flere har tatt opp dette med arbeidsgiver uten å lykkes. Og jeg fortusetter at dette er ett større firma som anses som seriøst. Og gitt disse 2 forutsetningene så synes jeg det er greit å tipse en journalist i en av riksavisene slik at denne kunne sjekke dette opp. Man kan være 100% anonym også. Gitt at dette med for sen betaling gjelder mange i ett større firma I Norge - så er det jo en grei historie for en riksavis å kjøre. Det vil sparke denne arbeidsgiveren skikkelig der bak og dette problemet vil trolig aldri skje igjen.

Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5
krikkert skrev (30 minutter siden):

Ordningen med et generaloppgjør i juni måned og fast lønn alle øvrige måneder er hjemlet i ferieloven § 11 nr. 1 annet ledd annet punktum. Ved denne fremgangsmåten får man det passende feriepengebeløpet ved de vanlige faste lønningsdager før ferien tar til. Denne fremgangsmåten kan bedriften velge selv om den ikke har tariffavtale. 

Det er også arbeidsgiver som velger hvordan skattetrekksfritaket for feriepenger skal legges opp - skattebetalingsloven § 5-7 lar arbeidsgiver velge mellom å unnlate trekket ved utbetaling før løpende ferieavvikling eller ved én måned om sommeren og en halv måned før jul. 

Okei. Men da burde jo min arbeidsgiver heller forklare meg det enn å si at de glemmer å sette over Feriepengene mine hver eneste gang. Hvis de sier de har glemt det så har de nok glemt det.

Ts 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...