Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Jeg jobber i privat firma..både flere av mine kollegaer og jeg opplever hver gang at vi ikke får Feriepengene på lønningene før vi skal ha ferie fordi sjefen vår glemmer å gi beskjed videre til peronalsjef som sender losrene inn til lønnskotor. Sjefen har innrømmet selv å glemme og det samme med dorroje djefen og forrige der igjen.. vi har hatt tre ledere som gjør samme feil så bare sier de at de bkellsger og at vi skal få feriepengene på neste lønning.. hvorfor får ikke dette noen konsekvenser?? Er dette vanlig i private bedrifter? I sommer satt jeg Arbeidstilsynet på saken og de fikk Arbeidstilsynet på nsklen men likevel fortsetter de å gjøre samme feil. Det er så sløvt! Hva om noen bestiller reise til syden og trenger Feriepengene før ferien for å dekke utgiftene sine. Det er så sykt irriterende å ikke få de pengene når man forventer at man skal få de. Den besrifeel jeg jobber har ikke noen tilknytning til LO desverre så jeg er ikke organisert.. så det eneste virkemiddelet jeg har er Arbeidstilsynet men det virker ikke som de heller får gjort noe. Skulle likt å se reaksjonen til sjefen hvis det var hans eller hennes Feriepenger det gjaldt..de glemmer nok ikke å si ifra når det er de selv som skal ta ferie Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
Gjest 23752...46d Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Stort firma? Her hos oss så kan vi snakke direkte med økonomiansvarlig og får det utbetalt før ferien hvis vi ønsker det. Ellers så får alle det utbetalt på juni lønnen, hvis de ikke har hatt ferie før, og spurt om å få de utbetalt da. Høres ut som det er en instruks de har fått fra toppen, for å slippe å betale ut feriepenger før de må, og dermed få det lille ekstra av rentene på de pengene. Alle monner drar som det heter. Anonymous poster hash: 23752...46d Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Gjest 23752...46d skrev (6 minutter siden): Stort firma? Her hos oss så kan vi snakke direkte med økonomiansvarlig og får det utbetalt før ferien hvis vi ønsker det. Ellers så får alle det utbetalt på juni lønnen, hvis de ikke har hatt ferie før, og spurt om å få de utbetalt da. Høres ut som det er en instruks de har fått fra toppen, for å slippe å betale ut feriepenger før de må, og dermed få det lille ekstra av rentene på de pengene. Alle monner drar som det heter. Anonymous poster hash: 23752...46d De har hovedkontor i Oslo og til sammen 40 avdelinger over kele lsnder så jeg vil vel si at det er stort ja. Men uansett så gjelder reglene dem også som står i arbeidsmiljøloven om feriepenger. Vi skal ikke måtte mase om det hver gang. Om det du skriver er grunnen så er det uansett merkelig å lyve å si at de har "glemt det". Jeg fikk ikke feriependene mine i juni selv om jeg hadde ferie i juli. Jeg måtte klage igjen og fikk da også beklagelser på at det var da jeg fikk beskjed fra Arbeidstilsynet om at jeg skulle få de på lønningen 15. juli når jeg da allerede var ferdig med min første ferieuke. Hva om jeg da hadde trengt pengene til mine ferie utgifter? Jeg har ofte mpttet selge ting for å få råd til å gjøre rinf i ferier liksom.. det har jeg også klaga på til djefen men de bryr seg ikke. Virker som de driter i oss ansatte. Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Gjest 1e7ae...9c5 skrev (30 minutter siden): Den besrifeel jeg jobber har ikke noen tilknytning til LO desverre så jeg er ikke organisert.. Det er ikke noe i veien for å organisere seg for det. Eventuelt så kan du begynne å kreve forsinkelsesrenter når de kommer for sent. Men er det ikke litt rart at en tilsynelatende så stor bedrift ikke har tariffestet felles utbetaling av feriepenger? Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober nVIDIAsucks skrev (34 minutter siden): Det er ikke noe i veien for å organisere seg for det. Eventuelt så kan du begynne å kreve forsinkelsesrenter når de kommer for sent. Men er det ikke litt rart at en tilsynelatende så stor bedrift ikke har tariffestet felles utbetaling av feriepenger? Nei men det har ikke noe for seg når de ikke kan hjelpe meg. Tror det er en annen forening jeg må knytte meg til skal undersøke Synes selv det er utrolig merkelig når vi har tariffavtale ja. Helt utrolig Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober nVIDIAsucks skrev (36 minutter siden): Det er ikke noe i veien for å organisere seg for det. Eventuelt så kan du begynne å kreve forsinkelsesrenter når de kommer for sent. Men er det ikke litt rart at en tilsynelatende så stor bedrift ikke har tariffestet felles utbetaling av feriepenger? Jeg sendte slikt krav brev på epost den gangen i sommerferien med krav om renter. Men det ble bare oversett. Jeg er jo ikke advokat så jeg har vel ikke noe makt. Håper hele firma blir stengt sånn at jeg kan få dagpenger mens jeg søker ny jobb Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Hvis bedriften gir faen i deg er det kanskje på tide at du gir faen i bedriften som et svar på dette. Si nei hvis du blir spurt om ekstra jobb etc, gjør bare det som minimum forventes. Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober kremt skrev (17 minutter siden): Hvis bedriften gir faen i deg er det kanskje på tide at du gir faen i bedriften som et svar på dette. Si nei hvis du blir spurt om ekstra jobb etc, gjør bare det som minimum forventes. Er det jeg gjør også. Jeg sier bare ja til å jobbe ekstra i perioder jeg trenfer litt ekstra penger m som for eksempel i periode før og etter ferien min på sommeren, fordi da kan jeg spare mer penger. Samme rundt juletider for å ikke få dårlig råd etter julehs osv men jeg gidder ikke hvis jeg ikke ellers . Sier bare at det ikke passer og at jeg er opptatt Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober kremt skrev (21 minutter siden): Hvis bedriften gir faen i deg er det kanskje på tide at du gir faen i bedriften som et svar på dette. Si nei hvis du blir spurt om ekstra jobb etc, gjør bare det som minimum forventes. Etter julegave handel skulle det stå. Sparer til bolig så synes det er greit å jobbe ekstra innimellom for å kunne sette mer på sparing. Men jeg gjør det ikke for å ofre meg for ledelsen nei. Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Du har to virkemidler: 1) Utbetalingsdato for feriepenger er lovfastsatt (ferieloven § 11), noe som innebærer at du har krav på forsinkelsesrenter fra dagen de skulle ha blitt utbetalt til dagen de faktisk blir utbetalt. 2) Ferieloven § 14 gjør arbeidsgiver ubetinget ansvarlig for økonomisk og ikke-økonomisk skade du lider fordi du ikke får feriepengene utbetalt når du skal. 1 Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober krikkert skrev (2 minutter siden): Du har to virkemidler: 1) Utbetalingsdato for feriepenger er lovfastsatt (ferieloven § 11), noe som innebærer at du har krav på forsinkelsesrenter fra dagen de skulle ha blitt utbetalt til dagen de faktisk blir utbetalt. 2) Ferieloven § 14 gjør arbeidsgiver ubetinget ansvarlig for økonomisk og ikke-økonomisk skade du lider fordi du ikke får feriepengene utbetalt når du skal. Jo men det hjelper vel ikke at jeg sier at jeg har krav på renter. De kan bare la være å gi renter uansett. Jeg har jo ikke noe å bruke hvis de ikke gir renter . Da må jeg betale for en advokat og da taper jeg mer penger Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Litt av poenget med rettsvesenet i Norge er at de må betale for advokaten din når de taper. 3 Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober krikkert skrev (11 minutter siden): Litt av poenget med rettsvesenet i Norge er at de må betale for advokaten din når de taper. Ok jeg aner ikke hvordan det fungerer. Men er det da slik at de må betale etter at saken er over og ikke sånn at jeg må betale advokaten på forhånd? For jeg har uansett ikke råd til det Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Helt sikkert en advokat som tar en slik sak pro bono, du har loven på din side her. 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Uderzo skrev (6 minutter siden): Helt sikkert en advokat som tar en slik sak pro bono, du har loven på din side her. Tipse pressen om bedriften er også en måte å få satt lys på problemet. 1 Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Uderzo skrev (10 minutter siden): Helt sikkert en advokat som tar en slik sak pro bono, du har loven på din side her. Mulig:) Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
Gjest 1e7ae...9c5 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober FriskLuft skrev (3 minutter siden): Tipse pressen om bedriften er også en måte å få satt lys på problemet. Ja kanskje det. Men tror du ikke det blir veldig dårlig stemning da da? Hvis jeg fremdeles jobber der. Jeg driver å søker nye jobber men vanskelig å få noe. Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Gjest 1e7ae...9c5 skrev (1 time siden): Ok jeg aner ikke hvordan det fungerer. Men er det da slik at de må betale etter at saken er over og ikke sånn at jeg må betale advokaten på forhånd? For jeg har uansett ikke råd til det Anonymous poster hash: 1e7ae...9c5 Mange advokater krever forhåndsbetalt, men for små saker (og dette er en liten sak) kan man utsette det. Da jeg drev for meg selv var det omtrent rutine. 1 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Dette høres ut som en arbeidsplass der du bør være fagorganisert. De kan hjelpe til med slikt! Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Gjest 1e7ae...9c5 skrev (5 timer siden): Nei men det har ikke noe for seg når de ikke kan hjelpe meg. Tror det er en annen forening jeg må knytte meg til skal undersøke Selv om en fagforening ikke har lokal representasjon så har de både advokater og rådgivere sentralt i foreningen som kan bistå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå