Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mangler i tilstandsrapport, klageverdig?


Gjest 5e01d...b46

Anbefalte innlegg

Gjest 5e01d...b46

Vi kjøpte en bolig høsten 2023.
Etter å ha bodd her i 1 år, så fikk vi besøk av en bekjent som jobber som takstmann. I samme selskap som hadde utført taksten når vi kjøpte.

Han gjorde oss oppmerksomme på at det var mangler i tilstandsrapporten, som ville vært TG3. 
Dette er ikke noe enorme betydelige summer.. Men utbedring av disse vil koste nærmere 100.000kr

Vi er i ferd med å selge boligen på nyåret igjen, og vi vil jo ikke ha TG3 unødvendig da dette ses på som negativt fra potensielle kjøpere.

hadde vi kjøpt og fått vite om disse TG3 forholdene hadde vi også byd lavere tilsvarende kostnaden for å få det fikset.

Han anbefalte at vi meldte i fra siden det bare er 1 år siden også.
men problemet her er jo at det er jo samme selskap som både selger og kjøper forsikringen er på.
Hvordan kan vi vite at vi får et rettferdig utslag på dommen ved å melde inn? Ser for meg bare to kolleger sitter på hver sin pult
" Hey, jeg har en sak mot deg"  " ja så det nå, avvis du..Jeg vil ikke krangle med deg " " Alright, jeg vil ikke krangle med deg heller" 
Ikke at det skjer slik, men mennesker er mennesker. De vil jo "sloss" mot hverandre liksom.

har noen input om lignende saker de vet om og tips så gi gjerne lyd fra deg.

Anonymous poster hash: 5e01d...b46

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant dette på Huseierne

Quote

Det følger av rettspraksis at utbedringskostnadene bør utgjøre minst 5-6 % av kjøpesummen for å regnes som vesentlige. Og selv om det dreier seg om utbedringskostnader i den størrelsesorden, er dette bare et moment i en helhetsvurdering. Det er ingen automatikk i at det foreligger en mangel selv om utbedringskostnadene utgjør 6 %.

En sak / krangel mot eierskifte forsikring er beregnet å ta ca 2-3 år. De fleste saker avvises umiddelbart og deretter er det et ventespill der kunden som regel taper. Vanlig prosess er at det tar 2-3 år å føre en sak, og saksomkostninger kan være betydelige summer. Man bør undersøke om dette er noe som er lurt å gå videre med. 

Lenke til kommentar
Gjest 5e01d...b46
kremt skrev (På 11.10.2024 den 1:54 PM):

Fant dette på Huseierne

En sak / krangel mot eierskifte forsikring er beregnet å ta ca 2-3 år. De fleste saker avvises umiddelbart og deretter er det et ventespill der kunden som regel taper. Vanlig prosess er at det tar 2-3 år å føre en sak, og saksomkostninger kan være betydelige summer. Man bør undersøke om dette er noe som er lurt å gå videre med. 

Kan bare lene meg på egen erfaring av andre rundt meg som har fått medhold i sine saker vedr bruk av forsikringen og det har alltid vært langt under 5% eller tatt 2-3 år.

Jeg har 6 tilfeller av folk rundt meg i min krets som har fått medhold i sine saker innen 2-3 Mnd og beløpene har vært fra 25k-50k-80k-110k-280k 
Men ja, ser at du quoter huseierne på det, men syntes det virket rart med min oppfatning.

Fikk uansett avslag i dag. Jeg var ikke klar over at dette er en forsikring som man må fornye, tok for god fot at det man betaler for varer i 5 år, ikke bare 1år, for så skal fornyes for en brøkdel av prisen årlig. Det var 10 dager før jeg "fant feilen" i følge de og ikke lenger noe de bistår med.

Er jo ganske kynisk måte hvordan de gjør dette egentlig. Jeg måtte ta en runde med kollegaene mine i lunsjen og spurte de om de fortsatte i sitt nye forsikringsselskap etter det første året når de selv flyttet ( ingen hadde den forsikringen enda).. For det er jo det man blir "solgt" inn..At ved å kjøpe denne boligKJØPERforsikringen, så får man også med hus og innbo i 1 år i tilegg.  Når den er nær å utløpe så er det ingen som ringer å spør om man ønsker å fornye heller..Det skjedde ikke meg i hvert fall, ei heller informere om at det faktisk er boligkjøperforsikring som fornyes innad i denne forsikringen også.

Ble småkvalm og håper de som bidrar til å drifte slik lovlig lureri får sin god dose karma tilbake.

Anonymous poster hash: 5e01d...b46

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Guest 5e01d...b46 said:

Fikk uansett avslag i dag. Jeg var ikke klar over at dette er en forsikring som man må fornye, tok for god fot at det man betaler for varer i 5 år, ikke bare 1år, for så skal fornyes for en brøkdel av prisen årlig. Det var 10 dager før jeg "fant feilen" i følge de og ikke lenger noe de bistår med.

Hvem fikk du avslag fra? Hvis det er eierskifteforsikring så er det selgers forsikring. Om denne er utløpt har ingen betydning for deg annet enn at du må klage til selger direkte. En slik forsikring skal dekke selgers ansvar ved mangler, men de påvirker ikke kjøpers rettigheter.

Hvis det er en boligkjøperforsikring du har forsøkt å benytte, så ligger det på deg å forstå betingelsene.

Lenke til kommentar

Boligkjøperforsikring er stort sett bare en litt kostbar vits fra ende til annen. Produktet eksisterer for meglers og for forsikringsselskapets gode, ikke for deg. Det forsikringen i beste fall kan dekke er en voksen som holder deg i hånden mens du forsøker å kreve rettighetene dine.

Som MailMan13 sier, en utløpt boligkjøperforsikring påvirker ikke rettighetene dine. 

Endret av X10anT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...