Gå til innhold

Tesla lanserte selvkjørende taxi: Cybercab


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Trestein said:

Det faktum at de ikke oppgir netto kapasitet gjør det mye enklere for tesla å avvise krav om tapt batteri kapasitet når batteriet har tapt seg og man må reklamere, da ingen kan svare på hvor mye kapasitet batteriet hadde når det var nytt. Sleipt

Tesla har jo en egen batteritest modus på service menyen som fullader og tapper batteriet helt for å måle kapasiteten.
Om noe så gjør de det jo enklere for folk å vite status på batteiret enn andre produsenter gjør..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (6 minutter siden):

Tesla har jo en egen batteritest modus på service menyen som fullader og tapper batteriet helt for å måle kapasiteten.
Om noe så gjør de det jo enklere for folk å vite status på batteiret enn andre produsenter gjør..

Hva er verdien på din bil når den var ny? 

Hvorfor oppgir ikke Tesla netto kapasitet når alle andre gjør dette?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Hva er verdien på din bil når den var ny? 

Hvorfor oppgir ikke Tesla netto kapasitet når alle andre gjør dette?

75kWt som jeg leste ut av OBD porten. Står kansje på batteripakken min og.

Har ca 72kWt nå etter 5 år ifølge bilen, men ikke kjørt batteritest for å verifisert det så det er bare det bilen antar.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

75kWt som jeg leste ut av OBD porten. Står kansje på batteripakken min og.

Har ca 72kWt nå etter 5 år ifølge bilen, men ikke kjørt batteritest for å verifisert det så det er bare det bilen antar.

Så når du skal klage må du dokumentere at akkurat din bil hadde 75kWh? Hva om tesla sier at 73kWh er normalt på ny bil? Flere TB tester viser det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Så når du skal klage må du dokumentere at akkurat din bil hadde 75kWh? Hva om tesla sier at 73kWh er normalt på ny bil? Flere TB tester viser det?

Om man skal klage så hennviser man jo til deres batteritest som viser kapasitet i %.battery-health-test-at-almost-44k-miles-and-2-years-v0-12urkgezl9ha1.thumb.jpg.c5c3c0935e63564b4003eb9a3328a29f.jpg

Dog sjelden det klages på nyere Tesla. Batteriene holder veldig godt. Gjelder vel egentlig alle nyere elbiler med mindre de har en produksjonsfeil (som tilfelle hos Hyundai f.eks)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Om man skal klage så hennviser man jo til deres batteritest som viser kapasitet i %.battery-health-test-at-almost-44k-miles-and-2-years-v0-12urkgezl9ha1.thumb.jpg.c5c3c0935e63564b4003eb9a3328a29f.jpg

Dog sjelden det klages på nyere Tesla. Batteriene holder veldig godt. Gjelder vel egentlig alle nyere elbiler med mindre de har en produksjonsfeil (som tilfelle hos Hyundai f.eks)

Alt nå ser man avvik. I følge dine beregninger hadde du 72kWh av 75kWh som er 96% av full kapasitet

Monitoren din viser 91% 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (2 minutter siden):

Her griper man virkelig etter halmstrå for å finne negative sider ved Tesla. 

Er det halmstrå at Tesla ikke oppgir netto batterikapasitet slik at det blir umulig å dokumentere batteritilstand?

Hva mener du er årsaken til at tesla ikke oppgir dette? At de ikke vet det? Andre forklaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Trestein said:

Alt nå ser man avvik. I følge dine beregninger hadde du 72kWh av 75kWh som er 96% av full kapasitet

Monitoren din viser 91% 

Ikke min bil det der. Bare tilfeldig bilde jeg fant på internett som viser menyen jeg snakket om.

Men du ser at den viser degradering? Om Tesla prøvde å lure folk unna garanti kunne de jo fintuna ten testen til å alltid vise at batteriet er tipp topp.

Nissan Leafen min har 85% gjenværende kapasitet - men om man ikke sjekker med eget utstyr og ser på instrumentpanelet så påstår bilen den har 100% kapasitet (12/12 streker på batterihelse).

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Trestein said:

Er det halmstrå at Tesla ikke oppgir netto batterikapasitet slik at det blir umulig å dokumentere batteritilstand?

Hva mener du er årsaken til at tesla ikke oppgir dette? At de ikke vet det? Andre forklaringer?

Tipper forklaringen er at det bare forvirrer folk. Halvparten av salgsannonsene på finn er jo feilskrevet med kilowatttimer og kilowatt effekt.

De brant seg og veldig med å kalle bilene sine for batterikapasiteten som ikke nødvendigvis helt stemte og folk klaget. Så da slutta de helt å oppgi både batterikapasitet og hestekrefter men heller rekkevidde og ytelse.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Tipper forklaringen er at det bare forvirrer folk. Halvparten av salgsannonsene på finn er jo feilskrevet med kilowatttimer og kilowatt effekt.

De brant seg og veldig med å kalle bilene sine for batterikapasiteten som ikke nødvendigvis helt stemte og folk klaget. Så da slutta de helt å oppgi både batterikapasitet og hestekrefter men heller rekkevidde og ytelse.

Helsprøtt. Alle andre klarer dette.

Det blir som å selge et strømaggregat uten å si hva det yter!

Da kan man ikke reklamere etter 2 år å si at aggregatet ikke leverer nok kraft.

Syntes faktisk at effekt fra motor, batteristørrelse må oppgis.

At tesla sitt hoved kunde grunnlag er folk som ikke klarer å fullføre en vw konfigurator eller lade bilen vha et kort eller app er ikke unnskyldning nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Er det ikke omtrent det samme som BMW gjør? Angir batteriet i Ampére-timer...

Godt mulig men de oppgir kWh både brutto og netto. Godt mulig du kan få vite kVa også. 

Det er i alle fall enkelt å kalibrere board computer når man vet netto kapasitet.

Også enkelt å dokumentere om batteriet har mistet kapasitet. 

Hadde du kjøpt et batteri på biltema uten å vite hvor mange amperetimer det kan lagre? Jeg sjekker alltid det. Også på små batterier. 

Samme med andre ting. Toppfart og akselerasjon. Vanskelig å klage på en lastebil om man ikke vet hvor mange KW motoren yter. Syntes bare det er helt utrolig at man ikke kan få disse opplysningene. Selv om jeg forstår at tesla ikke har noe problemer med å komme unna med dette. Man må ikke gjøre det for komplisert for kundene!

Skal man selge et bensin aggregate så kan man jo si at det går i ca 5 timer på en tank. Det må jo være godt nok?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Trestein said:

Hadde du kjøpt et batteri på biltema uten å vite hvor mange amperetimer det kan lagre? Jeg sjekker alltid det. Også på små batterier.

Nei, jeg hadde ikke kjøpt batteriet dersom ikke spenningen også var oppgitt slik at jeg selv kunne beregne Wh. Kanskje BMW sine biler kjører på 48 V eller 12 eller 240 ...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (6 timer siden):

Nei, jeg hadde ikke kjøpt batteriet dersom ikke spenningen også var oppgitt slik at jeg selv kunne beregne Wh. Kanskje BMW sine biler kjører på 48 V eller 12 eller 240 ...

De går på ca 400v dc. Dessuten klarer bmw å gange spenning og ampere timer for å regne ut kWh tilgjengelig. Ja de tar hensyn til at spenning ikke er konstant når de regner ut batteriets gjenværende kapasitet. Det har jeg sjekket
 

Men å kjøpe en bil med et batteri til ett par hundretusen uten å kjenne Ah og spenning det er ok? Vi er nok forskjellige der

På BMW får man oppgitt mye. Hvor mange KW man kan regenerere ( min har 110KW maks. Også hvor stor ytelse motoren har maksimalt og hva den kan yte i 30min osv osv

BMW oppgir også front areal på bilen samt cw slik at man kan regne ut energiforbruk i en hvilken som helst hastighet.

De fleste er nok ikke opptatt av dette.

Men jeg syntes at å kjøpe ett batteri til flere hundre tusen så vil jeg vite hvor mye energi det kan lagre

Skal du kjøpe en batteribank til huset ditt og du spør etter kapasitet. Så får du svar at det holder til et gjennomsnitts hus i 6 timer. Godt nok? Lett å sammenligne leverandører? 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

De går på ca 400v dc. Dessuten klarer bmw å gange spenning og ampere timer for å regne ut kWh tilgjengelig. Ja de tar hensyn til at spenning ikke er konstant når de regner ut batteriets gjenværende kapasitet. Det har jeg sjekket
 

Men å kjøpe en bil med et batteri til ett par hundretusen uten å kjenne Ah og spenning det er ok? Vi er nok forskjellige der

På BMW får man oppgitt mye. Hvor mange KW man kan regenerere ( min har 110KW maks. Også hvor stor ytelse motoren har maksimalt og hva den kan yte i 30min osv osv

BMW oppgir også front areal på bilen samt cw slik at man kan regne ut energiforbruk i en hvilken som helst hastighet.

De fleste er nok ikke opptatt av dette.

Men jeg syntes at å kjøpe ett batteri til flere hundre tusen så vil jeg vite hvor mye energi det kan lagre

Skal du kjøpe en batteribank til huset ditt og du spør etter kapasitet. Så får du svar at det holder til et gjennomsnitts hus i 6 timer. Godt nok? Lett å sammenligne leverandører? 

 

Når man har klart å lage de mest solgte bilene ved å gjøre ting enkelt for kundene så vil jeg tro de har gjort noe rett kansje? Du å jeg bryr oss gjerne om tall men nesten alle andre jeg kjenner med elbil har 0 interesse av dette og bryr seg kun om rekkevidde og batteri %.

Samt 0-100 tid målt i sekunder da det alltid har vært en målestokk for ytelse. Om motoren leverer 300 eller 400kW peak effekt sier dem ingenting.

Og for oss som bryr oss om slike ting så er det veldig enkelt å finne ut av selv med en Tesla. Jeg får lest av all data jeg ønsker med en app på telefonen. Live effekt til begge motorer både i Nm og kW. Temperaturer både inn og ut av ting. Hvor mange sykluser vinduspusserne har hatt eller temperaturen i høyre hovedlykt. Florerer av teknisk data.

Føler Tesla har truffet markedet for begge grupper veldig bra jeg.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Når man har klart å lage de mest solgte bilene ved å gjøre ting enkelt for kundene så vil jeg tro de har gjort noe rett kansje? Du å jeg bryr oss gjerne om tall men nesten alle andre jeg kjenner med elbil har 0 interesse av dette og bryr seg kun om rekkevidde og batteri %.

Samt 0-100 tid målt i sekunder da det alltid har vært en målestokk for ytelse. Om motoren leverer 300 eller 400kW peak effekt sier dem ingenting.

Og for oss som bryr oss om slike ting så er det veldig enkelt å finne ut av selv med en Tesla. Jeg får lest av all data jeg ønsker med en app på telefonen. Selv hvor mange sykluser vinduspusserne har hatt eller temperaturen i høyere hovedlykt.

Føler Tesla har truffet markedet for begge grupper veldig bra jeg.

Jeg ser den. Det blir som å kjøpe en båt der selgeren sier at den går 80nm på en tank. Når du spør hvor stor tank den har eller hva motoren yter får du en skuldertrekning.

Så finner du ut at båten går 80nm ved 5knop og at tanken er gigantisk

Fint med slike kunder! 
 

Kanskje BMW og andre burde lære noe her. Det ser virkelig ut som om det er en  rimelig stor gruppe mennesker som ikke klarer ganging eller deling.

Jeg hadde følt meg hjelpes løs om jeg slepte båten med 300wh/km og ikke kunne ta nettokapasitet og dele på forbruket for å finne rekkevidde med den kondisjonen. Med min bil vet jeg at om jeg bruker 300wh for å dra en henger i 80km/h og har 80% på batteriet er rekkevidden 80KWh 0,8/0,3kWh/km som er 213km

Har jeg 20% igjen på batteriet når jeg tar av hengeren etter å ha kjørt 160km vil jeg trenge 22.4kwh for å komme tilbake med 0,14kwh/km i forbruk . 20% av 80 er 16kWh så da må jeg lade 6.4kWh for å komme hjem. Det er 6,4/80 som er 8,5%
 

Poenget er at alle disse utregningene har netto batterikapasitet som er utgangspunkt. Man må vite det for å gjøre overslag. 
 

Det blir som å føre en fiskebåt fra Norge til Island uten å vite hvor stor dieseltank man har på båten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...