sverreb Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober (endret) 10 minutes ago, Salvesen. said: Selv mobileye har droppet lidar, og de har vell drevet med dette lengst etterhvert. Startet på 80 tallet om jeg husker rett? De tilbyr (low-end) produkter med bare kamera, de har ikke droppet systemer med lidar. Se: https://www.mobileye.com/solutions/drive/ eller https://www.mobileye.com/solutions/chauffeur/ og sammenlign med: https://www.mobileye.com/solutions/super-vision/ Endret 14. oktober av sverreb 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober (endret) DrAlban3000 skrev (5 minutter siden): Det stemmer, men du må lese hele saken. De kjøper lidar enheter fra tredjepart fordi det er blitt mye billigere - som poenget innlegget var. Mobileeyes utvikling av sin egen er avsluttet. De velger bort sin egen FMCW lidar til fordel for ToF lidar som fungerer bedre og er billigere. Hadde du et poeng oppi dette? Fortsettelsen med 3 parts lidar er bare en bi-setning. Hovedgrunnen er denne: Sitat substantial progress on our EyeQ6-based computer vision perception, Poenget er at det er ikke bare Tesla som beveger seg mot Vision basert sensorikk. Så og si alle innenfor automasjon satser mye penger på vision. Endret 14. oktober av Salvesen. 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Trestein skrev (23 timer siden): Merkelig min bil har det samme men tror den at den kjører på noe bremser den selv. Har riktignok ikke testet i veldig høy hastighet. Får opp en rød trekant i display Nei, dette er nok en kjent problemstilling. Cruise Control er der for å bistå, ikke for å gjøre kjøringen for deg. https://arstechnica.com/cars/2018/06/why-emergency-braking-systems-sometimes-hit-parked-cars-and-lane-dividers/ Trestein skrev (23 timer siden): Space x suksess? Har de kommet til mars? Tuller du nå? NASA er helt avhengig av SpaceX for å kommer seg ut i verdensrommet. Trestein skrev (22 timer siden): Har aldri oppfattet han som noe geni. Alt det han sier er vanlig ingeniør kunnskap. Har aldri hørt at han har snakket om den generelle relativitets teorien eller har noe kunnskaper utover det man kan forvente av en ingeniør. Hva har den generelle relativitetsteorien med saken å gjøre? Det er åpenbart at han besitter svært dype kunnskaper innenfor enkelte områder. Sitat Har har på ingen måte oppfunnet batteri bilen eller laget komponenter som er helt nyskapende. Det meste han har kommet med er vel bare i beste fall å kombinere komponenter annerledes enn andre har gjort før han. Tenker da på å sette inn svært kraftige motorer i el biler eller å frikoble rattet fra styringa selv om en hel del biler har hatt el styring av bakhjul etter samme prinsipp. Etter den logikken så er det aldri noen i hele verden som gjør noe nyskapende fordi alt er bygget på ting som er gjort før. Men faktum er at både Tesla og SpaceX har vært svært nyskapende. For eksempel måten Tesla har tatt i bruk nye produksjonsmetoder og teknologier på. "Ekspertene" spådde dem nord og ned, og alle var enige om at det var en grunn til at biler bli lagt som man gjør det i dag. Men nå løper alle etter Tesla, og særlig kinesiske produsenter har lært mye av Tesla og knuser amerikanske og europeiske produsenter. Sitat Landing av raketter med bruk av rakett motorene er vel også en av de tingene som ikke har vert gjort før han som jeg vet om. Selv om engelskmenn landet fly med jetmotorer etter samme prinsipp for 50år siden Men ingen har laget gjenbrukbare raketter og brukt de metodene SpaceX har brukt for å oppnå de de har oppnådd. Sitat Hans prisstrategi har også pumpet penger ut av folks lommer og ned i hans. Om det var viktig å få ut elbiler hvorfor solgte han de ikke til nærmere kostpris? I stedet tok han 30% høyere pris enn det han måtte. Andre fabrikanter hadde 2 års venteliste og kunne sikkert gjort det samme men valgte å ikke gjøre kundene rasende. Etterspørselen var så stor at det ikke var noe poeng i å senke prisene. Tesla har også vært de eneste som har klart å tjene penger på elbiler. Jeg tror kanskje kinesiske BYD også klarte det en periode, men de har visst begynt å satse mer på hybrider igjen. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Smule8o skrev (1 time siden): Hvem er disse "ekspertene" og hva har de påstått er umulig? Omtrent alt Tesla har gjort, har blitt rakket ned på av "eksperter", f.eks. denne bilveteranen: Sitat Og som jeg har skrevet, det er ikke Musk som har oppnådd noe som helst. Det er noen av selskapene han leder. De har oppnådd dette under hans ledelse. Uten ham, hadde de ikke oppådd dette. Husk at Tesla var på vei til å gå konkurs da han ble tvunget til å ta over som konsernsjef for å redde selskapet. Det var først etter at han ble konsernsjef at Tesla fikk en ny kurs, og gikk fra underskudd til overskudd og markedsdominans. Selv Toyota hermer nå etter Tesla: https://www.kbb.com/car-news/toyota-to-adopt-tesla-production-method/ 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Gavekort skrev (2 timer siden): Og her folkens ser man starten på en ny syklus av "revolusjonerende teknologi som er rett rundt hjørnet". Hva blir neste dato? 2027? Kom igjen da folkens! Han har jo allerede boret en tunnel! Resten er jo barnemat! Bare ikke våg dere å kall lovnadene til Elon Musk for substansløse. Da hater dere teknologi og folk som er modige. Det er da ingen som har sagt at noe av dette er barnemat. Hadde det vært barnemat så kunne hvem som helst klart det. Men det måtte Elon Musk til for å få det til. Hvorfor fokuserer du på ting som ikke gikk eller som ble forsinket? Hva med alle gangene bedriftene hans har revolusjonert verden? Du svarte ikke engang på dette med å tørre å prøve og feile. Alle som prøver å gjøre noe stort, vil feile fra tid til annen. Men vil du helst være en som aldri feiler fordi du aldri prøver, eller vil du være noe som faktisk får til ting og lærer av feil underveis? uname -i skrev (2 timer siden): Tesla bruker LIDAR for pre-mappe blant annet det "dog&pony"-showet de hadde forrige uke. Hvorfor bruker de LIDAR når kamera er like bra? Nei, det stemmer ikke. De bruker det for å validere kameraene. Det ville vært poengløst å pre-mapppe med LiDAR når bilene ikke har LiDAR. DrAlban3000 skrev (1 time siden): Elon tok feil rett og slett Tydeligvis ikke, siden flere og flere nå beveger seg mot å bruke kun kameraer, deriblant kinesiske produsenter. Og Toyota, tydeligvis, LOL: https://www.teslarati.com/toyota-adopts-teslas-camera-only-approach-to-self-driving-development/ Selv Mobileye beveger seg i den retningen: https://www.mobileye.com/news/mobileye-launches-the-first-camera-only-intelligent-speed-assist-to-meet-new-eu-standards/ Som vanlig, Elon baner vei, resten følger etter. 1 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Markiii skrev (12 minutter siden): Det er da ingen som har sagt at noe av dette er barnemat. Hadde det vært barnemat så kunne hvem som helst klart det. Men det måtte Elon Musk til for å få det til. Å bore en tunnel? Ganske sikker på at vi har gjort det før. Men jeg skal gi litt kudos til Elon. Det er bare han som klarer å bore en tunnel og selge det som fremtidens transportnettverk og løsningen på trafikk. 4 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Salvesen. skrev (1 time siden): Fortsettelsen med 3 parts lidar er bare en bi-setning. Hovedgrunnen er denne: Poenget er at det er ikke bare Tesla som beveger seg mot Vision basert sensorikk. Så og si alle innenfor automasjon satser mye penger på vision. Du sa opprinnelig at de hadde droppet det. Det har de ikke gjort, de har droppet sitt eget opplegg til fordel fra en rimeligere og mer effektiv tredjepartsløsning. FMCW typen viste seg å både være kostbar og hadde svakheter imot ToF typen, hvor de da valgte å gå videre med sistnevnte pga pris. Du svarte på et innlegg hvor jeg poengterte at dette blir billigere å produsere over tid og at utviklingen går fort. Det var vanskelig for meg å tyde poenget ditt utifra et kort innlegg som slo fast at Mobileye hadde gitt opp Lidar, noe de ikke har. At alle produsenter utvikler kamerasystemene sine er hverken et argument imot hva jeg skrev eller spesielt oppsiktsvekkende. Man er avhengig av det for å få selvkjørende biler. Markiii skrev (42 minutter siden): Og Toyota, tydeligvis, LOL: https://www.teslarati.com/toyota-adopts-teslas-camera-only-approach-to-self-driving-development/ Selv Mobileye beveger seg i den retningen: https://www.mobileye.com/news/mobileye-launches-the-first-camera-only-intelligent-speed-assist-to-meet-new-eu-standards/ Som vanlig, Elon baner vei, resten følger etter. Hva gjør at du føler du må være så barnslig? Det er jo ikke rart det blir en krangletråd når det er så useriøse innlegg. Dette betyr heller ikke at Mobileye har gitt opp Lidar. Saken du har linket beskriver hvordan de utvikler kamerasystemet sitt til å forstå skilt og har planer om å implementere de. Et år etter lenken du ga ble skrevet sa de offisielt at de valgte å gå for tredjepartsløsninger, grunnen var det jeg skrev i det opprinnelige innlegget. Prøv å ihvertfall forstå sakene som blir diskutert før dere hiver dere over tastaturet så blir det langt bedre stemning, eller send det i retning av de som spyr ut eder og galle i Teslatråden. Jeg hopper av dette toget her. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober (endret) 1 hour ago, Markiii said: Omtrent alt Tesla har gjort, har blitt rakket ned på av "eksperter", f.eks. denne bilveteranen: Jøss. En avdanka gammel bransjemann som mener noe nytt er dårlig. Sjokkerende 1 hour ago, Markiii said: De har oppnådd dette under hans ledelse. Uten ham, hadde de ikke oppådd dette. Husk at Tesla var på vei til å gå konkurs da han ble tvunget til å ta over som konsernsjef for å redde selskapet. Det var først etter at han ble konsernsjef at Tesla fikk en ny kurs, og gikk fra underskudd til overskudd og markedsdominans. Som sagt, Musk har utvilsomt gjort en god jobb med å utvikle dagens Tesla-organisasjon. Men det er også de som mener han nå gjør mer skade enn nytte. https://uk.finance.yahoo.com/video/tesla-ceo-elon-musk-hurting-165507347.html?contentType=VIDEO&guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9vdXQucmVkZGl0LmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAGiuPFvdUZhhFH2fcIJNWpP2rr_fiOwpi55yhWeIYUNnTgoxt-dCzd2YYO62QajzKmHmOS3Hes1yw6OFdzEs-v4y6NRRUrcJzxCDQ6q7OySKD3W9Qu8KXkUE0Hrp8E8wsR5yTQxtdDvb8Dv8cG6EH2DCfevo5UAvUscOEnfCuF00 1 hour ago, Markiii said: Selv Toyota hermer nå etter Tesla: https://www.kbb.com/car-news/toyota-to-adopt-tesla-production-method/ 97,3% sikker på at Musk ikke er hjernen bak den produksjonsmetodikken. Er vell mer at flinke folk har fått utfolde seg i ett forholdsvis nytt firma uten for mye "det er sånn vi gjør det her" historikk. De samme folkene hadde nok kommet på det samme hadde de fått utfolde seg hos noen andre. Men for all del, Musk er tydeligvis flink til å finne flinke folk med gode ideer og å la de utfolde seg fritt. Men det gjør han på ingen måte til noen genial tekno-messias. Noe annet han gjør godt er å fremstille seg selv som en slik messias dog. Noe mange biter på og kaster penger i hans retning. Jobber selv som ingeniør i en forholdsvis kjent teknologibedrift, og opplever rett som det er at byråkrati og "det er sånn vi gjør det her"-mentalitet kan hemme effektivitet og nyvinning. Ser man på aksjekursen for Tesla de siste 5 år så har den økt over 1100%. Selskapet jeg jobber i har økt over 800%. Og det helt uten noe selverklært geni som springer etter media son leder. Men ting er rett og slett for kompliserte for at en enkelt leder kan ha oversikt og diktere alt. En god teknologileder finner flinke folk, staker ut kursen og sørger for at de flinke folkene får gjøre jobben sin. Endret 14. oktober av Smule8o 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober 14 minutes ago, Smule8o said: En god teknologileder finner flinke folk, staker ut kursen og sørger for at de flinke folkene får gjøre jobben sin. Joda, det er en viktig nok egenskap det, men Musk er en aktiv pådriver for endringer, effektiviseringer, og nye idéer. Tidsaktuelt utdrag fra biografien hans: Så han gjør begge deler, og gir likevel ingeniørene plass til å jobbe med detaljene. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober 9 minutes ago, Phantom Software said: Joda, det er en viktig nok egenskap det, men Musk er en aktiv pådriver for endringer, effektiviseringer, og nye idéer. Tidsaktuelt utdrag fra biografien hans: Så han gjør begge deler, og gir likevel ingeniørene plass til å jobbe med detaljene. Men det er han på ingen måte alene om der ute. Han er nok bare flinkere til å selges seg selv enn mange andre. Artig at den boka er skrevet av samme mann som skrev Jobs biografi. Har en mistanke om at etter han døde var det mange teknologi-interesserte menn der ute på søken etter en ny tekno-messias. Og der kom Musk og plukket opp menigheten. 5 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober 6 minutes ago, Smule8o said: Artig at den boka er skrevet av samme mann som skrev Jobs biografi. Har en mistanke om at etter han døde var det mange teknologi-interesserte menn der ute på søken etter en ny tekno-messias. Han er en anerkjent og dyktig biograf som bruker mange mange år på materialet og skriver nøytralt. Han rosemaler absolutt ikke og får frem alle personlighetstrekkene som folk hater, radikalisering mot høyre, og værre historier enn de fleste kjenner til. Anbefales. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Markiii skrev (1 time siden): Nei, det stemmer ikke. De bruker det for å validere kameraene. Det ville vært poengløst å pre-mapppe med LiDAR når bilene ikke har LiDAR. De premapper området i hjæl fordi de vet at uten så er ikke Teslas selvkjøring pålitelig nok. Ville vært utrolig flaut om bilen vrengte inn i en postkasse under en live demonstrasjon. På et eller annet tidspunkt så blir Lidar så billig og så åpenbart nødvendig at selv Elon Musk vil skjønne det. På det tidspunktet har konkurrentene 10-15 år med kompetanse på hvordan Lidar og kameraer skal spille sammen. 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Markiii skrev (1 time siden): Nei, dette er nok en kjent problemstilling. Cruise Control er der for å bistå, ikke for å gjøre kjøringen for deg. https://arstechnica.com/cars/2018/06/why-emergency-braking-systems-sometimes-hit-parked-cars-and-lane-dividers/ Tuller du nå? NASA er helt avhengig av SpaceX for å kommer seg ut i verdensrommet. Hva har den generelle relativitetsteorien med saken å gjøre? Det er åpenbart at han besitter svært dype kunnskaper innenfor enkelte områder. Etter den logikken så er det aldri noen i hele verden som gjør noe nyskapende fordi alt er bygget på ting som er gjort før. Men faktum er at både Tesla og SpaceX har vært svært nyskapende. For eksempel måten Tesla har tatt i bruk nye produksjonsmetoder og teknologier på. "Ekspertene" spådde dem nord og ned, og alle var enige om at det var en grunn til at biler bli lagt som man gjør det i dag. Men nå løper alle etter Tesla, og særlig kinesiske produsenter har lært mye av Tesla og knuser amerikanske og europeiske produsenter. Men ingen har laget gjenbrukbare raketter og brukt de metodene SpaceX har brukt for å oppnå de de har oppnådd. Etterspørselen var så stor at det ikke var noe poeng i å senke prisene. Tesla har også vært de eneste som har klart å tjene penger på elbiler. Jeg tror kanskje kinesiske BYD også klarte det en periode, men de har visst begynt å satse mer på hybrider igjen. At nasa er avhengige at Space x har nok med at de ikke ønsker russiske raketter pga krigen. Så vidt jeg vet var romferjene utstyrt med rakettmotorer som kom tilbake til jorden intakt. Om de kunne gjenbrukes eller om de ville gjenbruke dem aner jeg ikke. En rakett motor er ikke så dyr. Poenget ideen er gammel og velprøvet Å lande mer rakett motor var noe de gjorde i apollo programmet så selv om formen på raketten var ulik så klarte man det på månen i 1969 De dype kunnskapene ligger nok i å hause aksjepriser og salg av egne produkter. Som i 2018 når ha sa at folk som ikke kjøpte hans biler ville miste muligheten for å eie er robottaxi som ville gi dem inntekter i hundretuser hvert år? Var det rett? Tesla har laget biler som gjør at de blir billigere å produsere men mye dyrere å reparere. Det var mange som har påpekt. Fikk de rett? Som sagt så pumpet Tesla eiere for penger ved å ha ekstreme profitt marginer. Andre kjørte samme pris men lange ventetider. At Tesla er de eneste som tener penger på el biler er feil. Flere fabrikker har øket dramatisk andel el biler samtidig som profitt margin har øket. Det er vanskelig om de taper penger på el biler Hvor mye husker du fra battery day? 40% mere energi fra ett litt større batteri? Hadde det ikke vert for panasonic's nye batterier hadde alle tesla biler vert på stedet vil teknologisk siste 6-10år. Bare se hva Porsche har klart på få år med Taycan. Hvor er tesla? Model S har vel samme 100kWh som den hadde i 2016? Model 3 har vel 80kWh nå med panasonics batteri? Zyber truck som knapt klarer halvparten av 500miles rekkevidde og som koster det doble av de 40 000 som ble lovet da folk betalte depositum? Tesla semi som knapt har rullet mere en 60 000 på to års drift? (Gjennomsnittlig kjørelengde for dem som har kommet i drift) I mens så kjører det rundt el lastebiler med 1000kWh batteri her i Norge med samme 800km rekkevidde. Jeg har ikke sett noen av dem bli slept til nærmeste verksted. Tesla plad som ikke klarer toppfart mere enn få minutter pga dårlig temperatur styring og som bruker vesentlig lengre tid rundt Nurburgring enn taycan med lavere efekt. 2 2 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Trestein skrev (14 timer siden): Hvor mye husker du fra battery day? 40% mere energi fra ett litt større batteri? Hadde det ikke vert for panasonic's nye batterier hadde alle tesla biler vert på stedet vil teknologisk siste 6-10år. Bare se hva Porsche har klart på få år med Taycan. Hvor er tesla? Model S har vel samme 100kWh som den hadde i 2016? Model 3 har vel 80kWh nå med panasonics batteri? Hva spiller det for noen rolle? Mange av verdens ledende selskaper benytter kompenenter fra andre. Tesla Model Y LR RWD slo Porsche Taycan i rekkeviddetest. Hvem bryr seg om kWh da? Tesla lanserte nettopp en bil til 400K som har 700KM WLTP. Hvem andre har det? Og hvorfor igjen, i all verden bry seg om kWh da - når i tillegg Teslas modeller scorer kjempe bra på faktiske rekkeviddetester. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober MrL skrev (1 time siden): Hva spiller det for noen rolle? Mange av verdens ledende selskaper benytter kompenenter fra andre. Tesla Model Y LR RWD slo Porsche Taycan i rekkeviddetest. Hvem bryr seg om kWh da? Tesla lanserte nettopp en bil til 400K som har 700KM WLTP. Hvem andre har det? Og hvorfor igjen, i all verden bry seg om kWh da - når i tillegg Teslas modeller scorer kjempe bra på faktiske rekkeviddetester. Selvfølgelig spiller det en rolle når em sier at tesla kommer til å utvikle verdens beste batteri og det renner ut i ingenting. Tenk for en verdi tesla hadde hatt om batteriene deres var 40% bedre enn calt og panasonic. Direkte hausing av aksjer Selvfølgelig kan du kjøre en Taycan slik at en model y kommer lenger. Jeg sier bare at Taycan har forbedret både batteri og lading mye mere enn tesla har gjort på 8 år. På rene elbil egenskaper som å kjøre med høyest mulig snittfart slår Porsche tesla med 500km på et døgn om man bruker tallene de oppgir. Tesla er parkert og har ikke klart å hente inn forspranget Porsche har. Dette har ingenting med kWh å gjøre. Kun hvor raskt man kan forflytte seg med elbil. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Trestein skrev (1 time siden): Selvfølgelig spiller det en rolle når em sier at tesla kommer til å utvikle verdens beste batteri og det renner ut i ingenting. Tenk for en verdi tesla hadde hatt om batteriene deres var 40% bedre enn calt og panasonic. Direkte hausing av aksjer Selvfølgelig kan du kjøre en Taycan slik at en model y kommer lenger. Jeg sier bare at Taycan har forbedret både batteri og lading mye mere enn tesla har gjort på 8 år. På rene elbil egenskaper som å kjøre med høyest mulig snittfart slår Porsche tesla med 500km på et døgn om man bruker tallene de oppgir. Tesla er parkert og har ikke klart å hente inn forspranget Porsche har. Dette har ingenting med kWh å gjøre. Kun hvor raskt man kan forflytte seg med elbil. Porsche har imponerende biler og klart vært frempå på teknologi. Det er vel først med Tacan sin nye oppdateringer at rekkevidden har fått kraftig oppgradering, vi vet ikke enda hva Tesla kommer med. Men faktum er at man kan kjøpe en MD3 2024 Performance til en brøkdel av prisen av Taycan 4S, og den er sammenlignbar - er rimlig utrolig - så at Tesla er parkert vil jeg snarere si tvert om. 3 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Det er ingen tvil om at Tesla er svært langt fremme når det kommer til å lage energieffektive drivlinjer, spesielt med tanke på prisen det selges for. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober MrL skrev (1 time siden): Porsche har imponerende biler og klart vært frempå på teknologi. Det er vel først med Tacan sin nye oppdateringer at rekkevidden har fått kraftig oppgradering, vi vet ikke enda hva Tesla kommer med. Men faktum er at man kan kjøpe en MD3 2024 Performance til en brøkdel av prisen av Taycan 4S, og den er sammenlignbar - er rimlig utrolig - så at Tesla er parkert vil jeg snarere si tvert om. Taycan konkurrerer vel med model S. Den burde ha kostet en brøkdel Lenke til kommentar
MrL Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober (endret) Trestein skrev (16 minutter siden): Taycan konkurrerer vel med model S. Den burde ha kostet en brøkdel Det er diskuterbart, men at Model S burde vært billigere er jeg enig i, det er et forlatt spøkelseskip som jeg vil tro ingen gidder å betale dobbel pris++ for kontra MD3 eller Y. Endret 15. oktober av MrL Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Smule8o skrev (4 timer siden): Det er ingen tvil om at Tesla er svært langt fremme når det kommer til å lage energieffektive drivlinjer, spesielt med tanke på prisen det selges for. Det er ikke noe som tyder på at tesla har mere energieffektive drivlinjer enn noen andre. Model 3 har både lite front areal, lav cw og lav vekt. Den har derfor lav slepe effekt. Det betyr at dersom du frikobler hjula er den vesentlig lettere å dra enn feks min bil (BMW I4) som vil kreve ca 10% mere kraft for samme hastighet. Ergo bruker den mindre fra batteriet. Om man hadde senket min bil 3 cm, satt på samme dekk som tesla og hevet ut 200kg med lyddemping, dashboard, lengde justerbare seter, samt stål som gjør at min bil kan laste over 100kg mere(Hjuloppheng, fjærer osv må være sterkere) så hadde den også brukt 10% mindre. Kan enkelt testes ved å laste bilen og måle forbruket. Dessuten oppgir ikke Tesla netto batteri kapasitet. Det gjør at man ikke kan kontrollere board computer. Ser man på hva man må tilføre av strøm er ofte tesla rimelig lik konkurrentene.Den viser ofte 5% for lite når man sammenligner det man må fylle på batteriet. Ingenting tyder på at Teslas batteri holder lenger enn konkurrentene. De kjører gjerne batteriene 10grader høyere i temperatur enn konkurrentene som ofte bruker akkurat samme batteri. I elektronikk verden er 10 grader høyere temperatur ofte synonymt med halvering av levetid. Det faktum at de ikke oppgir netto kapasitet gjør det mye enklere for tesla å avvise krav om tapt batteri kapasitet når batteriet har tapt seg og man må reklamere, da ingen kan svare på hvor mye kapasitet batteriet hadde når det var nytt. Sleipt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå