Gå til innhold

Tesla lanserte selvkjørende taxi: Cybercab


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Complexity said:

1000km rekkevidde er jo ikke noe problem om de hadde ønsket det da. Tesla har jo 700km nå med 75kWt isj brukbar kapasitet. Om de slenger inn 106kWt batteri i eller så en Model 3 så er vi jo der.

106kWt er jo størrelsen på batteriet Audi e-tron bruker.

Så er det å gjøre det uten at vekten øker eller at bilen blir større. For hvis de parametrene endrer seg så vil også forbruket endre seg. E-tron Q8 er en vesentlig større bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (21 timer siden):

Folk sa Vegas Loop/Boring Company var bullshit

Den viste seg å være en stor suksess.

Sitat

Folk sa Tesla Truck var bullshit

Semi? Den er i produksjon, og kundene er ekstremt fornøyde.

Sitat

Folk sa Tesla Robottaxi var bullshit

Den som ble vist frem for noe dager siden?

Sitat

Folk sa 300 Mbit/s sub 20 ms Starlink var bullshit

De har da oppnådd det de hadde som mål.

Sitat

Folk sa Solar Tiles var bullshit

De fungerte, og er på kunders tak den dag i dag.

Sitat

Folk sa feilfrie Teslaer bygget i Kina/Tyskland var bullshit

Tesla produsert i Kina har svært høy kvalitet. Fabrikken i Tyskland er vel også av god kvalitet.

Sitat

Skal jeg fortsette?

Du kan jo først si litt om hva du selv har oppnådd her i livet?

Man revolusjonerer ikke flere industrier hvis man ikke tør å prøve og feile. Det er lov å feile. Det som teller er hva man får til til slutt. Tesla er dominerende innenfor elbiler, og SpaceX innenfor romfart.

"Jeg har aldri feilet... fordi jeg aldri har prøvd" er ikke akkurat veldig imponerende.

Endret av Markiii
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, sverreb said:

Spør deg selv hvorfor ikke andre kaster seg på og utvikler tilsvarende løsninger om det er så profitabelt.

De prøver, men klarer det ikke. De tør ikke å satse nok og løsrive seg fra NASA sin metodikk, så de kan fortsette å ha sugerør dit. De blir for tungrodde og lite nyvinninde. Det er ikke bare å kopiere en teknologiledende aktør? 

Lenke til kommentar
Markiii skrev (12 minutter siden):

Den viste seg å være en stor suksess.

Semi? Den er i produksjon, og kundene er ekstremt fornøyde.

Den som ble vist frem for noe dager siden?

De har da oppnådd det de hadde som mål.

De fungerte, og er på kunders tak den dag i dag.

Tesla produsert i Kina har svært høy kvalitet. Fabrikken i Tyskland er vel også av god kvalitet.

Du kan jo først si litt om hva du selv har oppnådd her i livet?

Man revolusjonerer ikke flere industrier hvis man ikke tør å prøve og feile. Det er lov å feile. Det som teller er hva man får til til slutt. Tesla er dominerende innenfor elbiler, og SpaceX innenfor romfart.

"Jeg har aldri feilet... fordi jeg aldri har prøvd" er ikke akkurat veldig imponerende.

Kjenner at Poes lov står sterkt i denne tråden. I hvilket univers er det Vegas Loop ble til fremtidens transportnettverk og ikke en tynn enfilet tunnel med shuttletransport fra en parkeringsplass + et hull i en Las Vegas bakgård?

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Kjenner at Poes lov står sterkt i denne tråden. I hvilket univers er det Vegas Loop ble til fremtidens transportnettverk og ikke en tynn enfilet tunnel med shuttletransport + et hull i en Las Vegas bakgård?

Jeg har ikke sagt noe om fremtidens transportnettverk. Jeg har påpekt av Vegas Loop var en suksess. De vant anbudet, og leverte som lovet, og folket i Las Vegas er storfornøyde.

 

  

sverreb skrev (16 minutter siden):

Spør deg selv hvorfor ikke andre kaster seg på og utvikler tilsvarende løsninger om det er så profitabelt. En gylden regel er at du vil aldri være alene i et profitabelt marked. 

Fordi det er ekstremt vanskelig. Husk at det for eksempel er flere selskaper som jobber med raketter, og som både startet før SpaceX og hadde mye mer penger, og som ikke har oppnådd det SpaceX har fått til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (23 timer siden):

Organisjasjonene til Tesla og SpaceX har gjort en solid jobb ja. Men det er på ingen måte noe Musk solo-show. Ja, leder med god teknologisk fortståelse er viktig (best bevist med alle selskapene som har gått nedenom og hjem etter at MBA-folket har tatt styringen), men det er åpenbart gjort godt atbeid på flere nivå.

Selvsagt. I tillegg til å ha deltatt aktivt i utvikling av teknologi og produkter, har han også funnet de riktige folkene.

Sitat

Det er mye som ligger bak suksess. Dyktighet, timing, flaks, ofte hensynsløshet osv. Og ja, hadde ikke Musk gjort en god jobb som øverste leder hadde det nok ikke gått. Men det er ikke dermed sånn at han er et geni.

Vel, han er i det minste ekstremt dyktig til enkelte ting.

Sitat

Heller ikke Telsa og SpaceX er ren ingeniørmat. Støtteordninger, statlig policy, reklame (betalt eller ubetalt) osv.

Ja, og Musk har vært svært dyktig her. Han kan mye forskjellig. Men som alle andre, så kan han ikke alt, og går på trynet når det gjelder andre ting.

Sitat

Musk har tydeligvis gjort en god jobb i å bygge seg selv om som en slags "teknologi-messias". Noe mange tydeligvis søker.

Vel, han har jo oppnådd ting som ingen andre har oppnådd, og som "ekspertene" påstod var umulig. Så...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Phantom Software said:

De prøver, men klarer det ikke. De tør ikke å satse nok og løsrive seg fra NASA sin metodikk, så de kan fortsette å ha sugerør dit. De blir for tungrodde og lite nyvinninde. Det er ikke bare å kopiere en teknologiledende aktør? 

Hva har NASA med dette å gjøre?

Det er en hel verden med innovative mennesker å der ute og du insisterer på at kun NASA tilknyttede kan delta?
Det mest utfordrende er selve motordesignet, men det er mange aktører som har lagd motorer som spaceX også helt frikoplet fra NASA og den amerikanske sfæren (Nei ikke eksakt de samme parametrene men nært nok) resten er kontrollteori som er kjent nok. Ikke tro at man ikke kan replisere hva spaceX gjør om man ser en fortjenste i det. Raketter som lander ble som kjent demonstrert alt for 30 år siden. (Mcdonnel Douglas DC-X)

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke sagt noe om fremtidens transportnettverk. Jeg har påpekt av Vegas Loop var en suksess. De vant anbudet, og leverte som lovet, og folket i Las Vegas er storfornøyde.

Nei Elon Musk sa det, som er hele poenget mitt. Synes du fortsatt det er vanskelig å forstå argumentene mine?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Nei Elon Musk sa det, som er hele poenget mitt. Synes du fortsatt det er vanskelig å forstå argumentene mine?

Eh, Vegas Loop var et slags "proof of concept". At de kunne levere en såpass god tjeneste såpass raskt og rimelig. TBC jobber fortsatt med teknologien sin, og har vel ikke den endelige maskinen de har hatt som mål å lage.  

Gavekort skrev (23 timer siden):

Det var et punkt der jeg trodde Elon Musk bare var litt for optimistisk. Men nå har han kommet gang etter gang med disse SciFi-fantasiene sine som "bare er like rundt hjørnet". Om det er underjordiske tunnelnettverk, elbiler med rakettmotorer og 1000+ km rekkevidde, HyperLoop, kolonier på Mars, full self-driving, revolusjonerende lastebiler and the list goes on.

Sett i kontekst med at TSLA får seg en skikkelig pump og at han gjentatte ganger har lånt opp mot sine TSLA-aksjer etter slike bullshit-sirkus så er det ikke en fjern idé at det bare er kynisk pumping og marketing han driver med, akkurat som når han begynner å Tweete (eller X-e?) kryptiske beskjeder om Dogecoin for å profitere.

Jeg anerkjenner at Tesla og SpaceX har gjort mye bra, men de har aldri levert denne SciFi bullshit-fantasien som Elon Musk har solgt til fanboysa sine i sikkert 10 år snart. Ser frem til å hive robot butlere og selvkjørende scifi-busser på denne listen.

De begynte da ikke å lage roboten før for ca. to år siden?

The Boring Company bygget jo Vegas Loop, som er en stor suksess. Hyperloop var en ide fra en god del år siden som ble lagt på is.

Elbil med rakettmotorer?!

Revolusjonerende lastebiler? Du tenker på Tesla Semi, som har blitt ekstremt godt mottatt av blant annet Pepsi?

Og hvis du først skal liste opp ting som er forsinket eller kansellert, hva med alt som er oppnådd? Model Y som verdens mest solgte bil, rekordstort og akselererende antall rakettoppskytinger, bredbånd via satelitt, osv.  

Gavekort skrev (20 timer siden):

Så blir kritikere stemplet som en "hater" når man poengterer at det empirisk er en ganske lav treffsikkerhet på disse science fiction lovnadene. Vi kommer nok til å bryte 1000 km rekkevidde på elbiler en gang, men det er bygget på iterative forbedringer i batteriteknologi som Tesla trolig kommer til å ha lite med å gjøre.

Tesla har faktisk gjort mye forskning, utvikling og arbeid med batteriteknologi.  

Gavekort skrev (19 timer siden):

Det er grunnen til at du får bullshit slik som dette:

  Vis skjult innhold

 

En video av en dansende person i kostyme som de også sa var en dansende person i et kostyme? Det var et underholdningsnummer. Ærlig talt, dette blir for dumt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 minutter siden):

Eh, Vegas Loop var et slags "proof of concept". At de kunne levere en såpass god tjeneste såpass raskt og rimelig. TBC jobber fortsatt med teknologien sin, og har vel ikke den endelige maskinen de har hatt som mål å lage.  

Og her folkens ser man starten på en ny syklus av "revolusjonerende teknologi som er rett rundt hjørnet". Hva blir neste dato? 2027?

Kom igjen da folkens! Han har jo allerede boret en tunnel! Resten er jo barnemat!

Bare ikke våg dere å kall lovnadene til Elon Musk for substansløse. Da hater dere teknologi og folk som er modige.

Endret av Gavekort
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

Waymo har jo ikke akkurat få sensorer..

Å kutte nesten alle og kun stå igjen med de billigste er nok ikke så dumt om de får det til. Men det er ikke lett.

De har allerede fått det til. De har altså selvkjøring Level 4 og i siste versjon så har de redusert antall sensorer. Jeg synes det høres veldig fornuftig ut.  Få så mye korrekt informasjon som mulig fra omgivelsene til å begynne med og når man vet helt sikkert at noe ikke er nødvendig, så kutter man det ut.

Tesla bruker LIDAR for pre-mappe blant annet det "dog&pony"-showet de hadde forrige uke. Hvorfor bruker de LIDAR når kamera er like bra?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Markiii said:

 

Vel, han har jo oppnådd ting som ingen andre har oppnådd, og som "ekspertene" påstod var umulig. Så...

Hvem er disse "ekspertene" og hva har de påstått er umulig?

Og som jeg har skrevet, det er ikke Musk som har oppnådd noe som helst. Det er noen av selskapene han leder.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, uname -i said:

De har allerede fått det til. De har altså selvkjøring Level 4 og i siste versjon så har de redusert antall sensorer. Jeg synes det høres veldig fornuftig ut.  Få så mye korrekt informasjon som mulig fra omgivelsene til å begynne med og når man vet helt sikkert at noe ikke er nødvendig, så kutter man det ut.

Tesla bruker LIDAR for pre-mappe blant annet det "dog&pony"-showet de hadde forrige uke. Hvorfor bruker de LIDAR når kamera er like bra?

De burde få ned antall sensorer ja.. eller iallefall gjemme dem for dette ser jo litt pussig ut..

ratio3x2_1920.thumb.jpg.6b5861772878eaf31861eefeb3598a5e.jpg

Er kansje egentlig i grenseland med loven og? Det er vel ikke lov med speil på panseret lenger f.eks da der gir så mye ekstra skade ved en påkjørsel..?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Waymo har jo ikke akkurat få sensorer..w1ufx2v2SGMViKW22FTWdY7Opmeog1M5vb7e.png.dbcfe0dd029ee03de25cd0fe977701bd.png

Å kutte nesten alle og kun stå igjen med de billigste er nok ikke så dumt om de får det til. Men det er ikke lett.

Men ikke spesielt lett å lande raketter på oppskytingsramper heller..

Autopilot er noe jeg bruker daglig i min egen bil og veldig fornøyd med så jeg er glad de prøver iallefall. Om ikke ville jo ikke min bil hatt noe bra autopilot system da den kun har kamera og sikkert ville vært en del dyrere med lidar over alt.

Det var dyrt, akkurat som kamera var på et tidspunkt. Så utviklet det seg et behov og prisen gikk ned i takt med produksjon og utvikling. Først var det forbeholdt relativt dyre biler og gjaldt bare bak, idag er biler kledd i kameraer som både er langt bedre og koster en brøk av en brøkdel.

Det samme skjer med Lidar. 

På kun få år har produsenter kuttet kostnad pr enhet med 50-90% og vi er fortsatt i startgropa.

Elon tok feil rett og slett, så da er det spesielt å se relativt teknisk oppegående mennesker hoppe bukk over alle fakta for å ha samme mening.

Vi får vel vente til Elon setter de tilbake på menyen, så er vi enige.

Raketten som nylig landet ble guidet med bl.a lidar sensorer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Hva har NASA med dette å gjøre?

Det er en hel verden med innovative mennesker å der ute og du insisterer på at kun NASA tilknyttede kan delta?

NASA er en gullgruve for aktørene i markedet for de gir enormt mye betalt for gammel teknologi. Det holder konkurrentene til SpaceX tilbake og gjør at de ikke tar risikoen med å ta opp konkurransen og prøve å etterligne SpaceX. Påstanden din om at hvem som helst kunne ha kopiert SpaceX og konkurrert med de om det var så lønnsomt er banal. Jeg har ingen flere kommentar til dette, du er som alle andre fri til å tro på hva du vil.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (31 minutter siden):

Det var dyrt, akkurat som kamera var på et tidspunkt. Så utviklet det seg et behov og prisen gikk ned i takt med produksjon og utvikling. Først var det forbeholdt relativt dyre biler og gjaldt bare bak, idag er biler kledd i kameraer som både er langt bedre og koster en brøk av en brøkdel.

Det samme skjer med Lidar. 

På kun få år har produsenter kuttet kostnad pr enhet med 50-90% og vi er fortsatt i startgropa.

Elon tok feil rett og slett, så da er det spesielt å se relativt teknisk oppegående mennesker hoppe bukk over alle fakta for å ha samme mening.

Vi får vel vente til Elon setter de tilbake på menyen, så er vi enige.

Raketten som nylig landet ble guidet med bl.a lidar sensorer.

Selv mobileye har droppet lidar, og de har vell drevet med dette lengst etterhvert. Startet på 80 tallet om jeg husker rett?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Phantom Software said:

NASA er en gullgruve for aktørene i markedet for de gir enormt mye betalt for gammel teknologi. Det holder konkurrentene til SpaceX tilbake og gjør at de ikke tar risikoen med å ta opp konkurransen og prøve å etterligne SpaceX.

NASA er et byrå i USAs administrasjon. USA i seg selv utgjør kun 5% av jordens befolkning. Du ilegger NASAs betydning alt for mye vekt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Selv mobileye har droppet lidar, og de har vell drevet med dette lengst etterhvert. Startet på 80 tallet om jeg husker rett?

Det stemmer, men du må lese hele saken. De kjøper lidar enheter fra tredjepart fordi det er blitt mye billigere - som poenget innlegget var. Mobileeyes utvikling av sin egen er avsluttet.

De velger bort sin egen FMCW lidar til fordel for ToF lidar som fungerer bedre og er billigere. Hadde du et poeng oppi dette?

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...