Gå til innhold

Tesla lanserte selvkjørende taxi: Cybercab


Anbefalte innlegg

Phantom Software skrev (9 minutter siden):

Heldigvis er det ikke disse som styrer teknologiselskapene. Det er null problem å finne folk som er negative og kritiske til nyvinninger og ideer. 

Det vanskelige er å finne folk som tror på at de kan forandre verden og som setter alt på spill for å få det til. Jeg velger å heie på de, jeg.

Så får resten bare få lov til å sitte der som bedrevitere å se seg tilbake og godte seg når de som prøvde ikke fikk det til, dersom det gir de så mye glede. 

Jeg klarer meg med å se fremover i stedet. På neste forsøk. På de som prøver igjen.

Tro gjør man i kirka. Jeg blir ikke imponert av luftige lovnader, bare av håndfaste resultater.

Det er heller ingen konspirasjonsteori at Elon Musk tjener på å pumpe aksjene sine før han låner opp mot dem
https://www.forbes.com/sites/johnhyatt/2021/11/11/how-americas-richest-people-larry-ellison-elon-musk-can-access-billions-without-selling-their-stock/

Det er grunnen til at du får bullshit slik som dette:

Spoiler

 

 

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Gavekort said:

Tro gjør man i kirka. Jeg blir ikke imponert av luftige lovnader, bare av håndfaste resultater.

Helt fair om du ikke tror på planene til Musk, men mener du å si at du tror alle planene til Tesla egentlig er en pump og dump scam av Musk? Tror du de holder tilbake teknologi for å få muligheten til at CEO skal tjene ekstra på aksjer, eller at de bevisst lyver om tidslinje for at CEO skal svindle til seg litt ekstra aksjepenger? 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (Akkurat nå):

Helt fair om du ikke tror på planene til Musk, men mener du å si at du tror alle planene til Tesla egentlig er en pump og dump scam av Musk? Tror du de holder tilbake teknologi for å få muligheten til at CEO skal tjene ekstra på aksjer, eller at de bevisst lyver om tidslinje for at CEO skal svindle til seg litt ekstra aksjepenger? 

På generell basis så kan man si at jeg ikke tror på Elon Musk sine SciFi-planer ja. Men jeg har aldri vært i tvil om at Tesla og SpaceX er kompetente teknologiselskaper som klarer å være markedsledende på enkelte fronter.

CyberCab er et godt eksempel på en Elon pump. Elon virker også ute av stand til å justere sine forventninger eller snakke med R&D teamet sitt om FSD, så jeg velger å tro at det også i beste fall er en marketing scheme og i verste fall er en pumping scheme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Gavekort said:

CyberCab er et godt eksempel på en Elon pump. Elon virker også ute av stand til å justere sine forventninger eller snakke med R&D teamet sitt om FSD, så jeg velger å tro at det også i beste fall er en marketing scheme og i verste fall er en pumping scheme.

Hehe, synes det er morsomt, klassisk halv-full / halv-tom kopp. Du tror jo like mye i kjerka som meg iallfall, bare på noe annet.

I tillegg så tror du jo at Musk&Co er så elendige på å planlegge og lese markedet (selv om de skal være gode på aksjepumping) at de bommet totalt og aksjene falt i stedet for å stige etter eventen deres? Det har vel skjedd ved de fleste lanseringer utenom Model 3 at aksjen falt i stedet for å stige.

Kanskje det er slik det gjør det, at de bevisst planlegger events som får aksjen til å falle for å tjene penger på den måten? 

Det blir litt for søkt for meg. Men at de bommer mye på estimatene sine er åpenbart. 

Endret av Phantom Software
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (1 minutt siden):

Hehe, synes det er morsomt, klassisk halv-full / halv-tom kopp. Du tror jo like mye i kjerka som meg iallfall, bare på noe annet.

Skepsis og empiri er å tro? Det var en interessant vri.

Sitat

Kanskje det er slik det gjør det, at de bevisst planlegger events som får aksjen til å falle for å tjene penger på den måten?

Aldri sagt de planlegger events. Jeg sier at de overdriver med vilje og kapitaliserer på medieblesten sin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Har du i det hele tatt tenkt på økonomien her? En selvkjørende taxi kan spare 5-10 årsverk. Hvilken rolle spiller det om man sparer 500 kroner på en radar?

Blir store summer i det lange løp - pluss at noen må jo komme seg videre teknologisk? 

Om alle biler fortsatt skal bruke radar og lidar om 30år så blir det jo totalt sett mye dyrere enn å komme seg unna det allerede nå og heller bruke kamera som er omtrent gratis og som bilene har uansett.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Krig og fred said:

Beklager, det er en stund siden jeg så videoen. Det er om Spaxe-X sin Artimis III løsning. 

Nei, Artemis III er NASA sin neste månelanding og NASA sitt overkompliserte design fordi de involverer flest mulig partnere og sære krav. SpaceX lever kun en av delene (Starship HLS) etter design og spec fra NASA. Andre leverandører er Boeing med partnere (Space Launch System), Lockheed Martin  (Orion CM) og Airbus (Orion SM).

Lenke til kommentar
Just now, Phantom Software said:

Nei, Artemis III er NASA sin neste månelanding og NASA sitt overkompliserte design fordi de involverer flest mulig partnere og sære krav. SpaceX lever kun en av delene (Starship HLS) etter design og spec fra NASA. Andre leverandører er Boeing med partnere (Space Launch System), Lockheed Martin  (Orion CM) og Airbus (Orion SM).

Ah, det er virkelig lenge siden jeg så videoen. Takk for oppklaringen. 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (6 minutter siden):

Ingen empiri i å si at du tror Cybercab er en pump & dump scam. Skepsis er like mye tro som optimisme ja.

Empiri er å bruke empirisk data til å bedømme hvor troverdig en lovnad om selvkjørende shuttles "in the near future" er.

Den empiriske dataen jeg har på bok tilsier at det ikke er første gangen Elon Musk lover revolusjonerende transportteknologi innen en håndfull år, som omsider aldri blir realisert.

Skepsis har ingenting med tro å gjøre. Det er som å kalle ateister for troende.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Blir store summer i det lange løp - pluss at noen må jo komme seg videre teknologisk? 

Om alle biler fortsatt skal bruke radar og lidar om 30år så blir det jo totalt sett mye dyrere enn å komme seg unna det allerede nå og heller bruke kamera som er omtrent gratis og som bilene har uansett.

Du har rett. Om man selger en ikke-eksisterende selvkjøring så er det nok best å lage den så billig som mulig. Jeg skjønner forvrig ikke hva som er "komme seg videre teknologisk" ved å droppe nyvinninger innen sensorteknologi. 

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gavekort said:

Empiri er å bruke empirisk data til å bedømme hvor troverdig en lovnad om selvkjørende shuttles "in the near future" er.

Den empiriske dataen jeg har på bok tilsier at det ikke er første gangen Elon Musk lover revolusjonerende transportteknologi innen en håndfull år, som omsider aldri blir realisert.

Skepsis har ingenting med tro å gjøre. Det er som å kalle ateister for troende.

Nå går det over i det tåpelige. Empiri er observasjon av fakta, ikke predikasjon om fremtiden. Du må gjerne se på tallene og prøve å spå fremtiden, men da må du også være klar over egen bias i hvordan du leser de.

Å late som en skeptiker er bedre enn en optimist er kognitiv dissonans. Din negative bias gjør at du ser etter feil fra tidligere og lager deg en tro om et negativt fremtidig utfall. Det er 100% ekvivalent med at en optimist ser på suksesser fra tidligere og lager seg en tro å på et positivt utfall. 

Det tåpeligste jeg vet er skeptikere som prøver å heve seg over tro fordi de "ser på fakta". Nei, du tar inn informasjon med bias. Lov det også. Men det er hva det er.

Tenker jeg setter strek her. Har null problem med at du er skeptisk til Tesla, synes Musk er en idiot, og tror hele gjengen er aksjesvindlere. Men tåpelige utsagn som "Tro kan du gjøre i Kirka" blir for dumt.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (9 minutter siden):

Empiri er observasjon av fakta, ikke predikasjon om fremtiden.

Du kan ikke bare dikte opp dine egne logiske retningslinjer. Det er fullt mulig å gjøre ekstrapolasjoner og logiske indisier basert på empiri.

Jeg tror vi er ferdige her. Om du begynner å debattere på dette nivået så kommer jeg ikke til å tjene noe på å kverulere om hva erfaringer og observasjoner tilsynelatende skal være.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (20 minutter siden):

Nå går det over i det tåpelige. Empiri er observasjon av fakta, ikke predikasjon om fremtiden. Du må gjerne se på tallene og prøve å spå fremtiden, men da må du også være klar over egen bias i hvordan du leser de.

Elon Musk har sagt at selvkjøring skulle komme til "neste år" hvert år i snart 10 år.  Det skal ikke mye bias til for å være svært skeptisk når han nå gjentar denne påstanden. 

Og empiri er å fatte konklusjoner basert på observasjoner. Og konklusjonen her er at Elon Musk er en gedigen bløffmaker.

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quote

Elon Musk har sagt at selvkjøring skulle komme til "neste år" hvert år i snart 10 år.  Det skal ikke mye bias til for å være svært skeptisk når han nå gjentar denne påstanden. 

Enig. Men den er der. På den andre siden kan man se på utrolige suksessene også, som at Tesla i det hele tatt har overlevd og revolusjonert elbilbransjen, revolusjonert produksjonsmetoden, revolusjonert softwaremodellen, Starlink, og SpaceX som har revolusjonert det meste i rom bransjen. For en teknologi-optimist skal det ikke så mye til å tro på Cybercab heller. Tror jeg at den kommer til Norge i 2027? Nei.

15 minutes ago, uname -i said:

Og empiri er å fatte konklusjoner basert på data.

Nei. Empiri er observasjonen av data. Konklusjonen må du stå for selv, og her kommer gjerne bias inn. Som ved skeptikeren og optimisten.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (9 minutter siden):

Nei. Empiri er observasjonen av data. Konklusjonen må du stå for selv, og her kommer gjerne bias inn. Som ved skeptikeren og optimisten.

Observerer du mange ting uten å tenke? Det kan jo forklare mye. 

Her kan "kunnskap" og "konklusjon" brukes om hverandre.

Ordet empiri betyr "erfaringslære", og empirisk kunnskap er kunnskap som bygger på eksperimenter, datainnsamling og erfaring.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...