Gå til innhold

Tesla lanserte selvkjørende taxi: Cybercab


Anbefalte innlegg

Phantom Software skrev (13 minutter siden):

Det holder ikke altså, asberger er bare ikke nok til å unnskylde en del av uttalelsene og oppførselen hans. Så lite fungerende er han ikke. Synes heller det blir frekt mot andre som har asberger.

Det kan heller forklare hvordan han ble radikalisert og lett påvirket.

Var ikke det jeg mente heller, men å påpeke at noen med Asperger er dårlig sosialt er både redundant og no good. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Markiii said:

Han har ledet både Tesla og SpaceX til suksess. Disse selskapene hadde ikke overlevd (faktisk hadde de aldri eksistert i utgangspunktet) uten Elon Musk. Han kjørte på med sin visjon og gjorde "ekspertene" til skamme. De som påstod at det Tesla og SpaceX prøvde på var umulig.

Elon Musk har oppnådd det påstått "umulige" med begge selskaper.

Organisjasjonene til Tesla og SpaceX har gjort en solid jobb ja. Men det er på ingen måte noe Musk solo-show. Ja, leder med god teknologisk fortståelse er viktig (best bevist med alle selskapene som har gått nedenom og hjem etter at MBA-folket har tatt styringen), men det er åpenbart gjort godt atbeid på flere nivå.

13 minutes ago, Markiii said:

Noen gode vurderinger og veivalg?! Ærlig talt, når han har gjort det flere ganger og med flere selskaper så ligger det noe mer bak enn tilfeldigheter.

Det er mye som ligger bak suksess. Dyktighet, timing, flaks, ofte hensynsløshet osv. Og ja, hadde ikke Musk gjort en god jobb som øverste leder hadde det nok ikke gått. Men det er ikke dermed sånn at han er et geni.

13 minutes ago, Markiii said:

Twitter er noe annet. Sosial nettverk. Fremtiden får vise hva som skjer der, men i Twitters tilfelle så påvirkes det vel av hans dårlige sosiale evner. Det er ikke ren ingeniør-mat.

Heller ikke Telsa og SpaceX er ren ingeniørmat. Støtteordninger, statlig policy, reklame (betalt eller ubetalt) osv.

Musk har tydeligvis gjort en god jobb i å bygge seg selv om som en slags "teknologi-messias". Noe mange tydeligvis søker.

Men jeg vil si vegen til genierklæring er noe lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (15 minutter siden):

Nei, det er jo poenget. Elon er ubrukelig sosial sett, men svært dyktig på tekniske ting. Han er et "geni" når det gjelder elbiler, raketter og lignende. Idiot når det gjelder det sosiale og politikk, og mange andre slike ting.

 

  

Det er egentlig irrelevant. Autopilot er bare avansert cruise control, og som med alle andre førerstøttesystemer så er det føreren som har ansvaret.

Ja jeg er ikke uenig i det sånn sett.

Jeg er Elon fan når en snakker om produkter og selskaper. Da jeg liker stort sett alt og bruker mye.

Hva han gjør på X/podcast osv har jeg ingen interesse av og er ofte veldig uenig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Complexity said:

Forøvrig morro å lese at han tydeligvis ikke har noe med spaceX sin suksess å gjøre? Men alle selskapene som det ikke går så bra med har han hatt alt å gjøre med..

Har noen påstått at han ikke har noe med SpaceX å gjøre?
Det som blir påpekt er at det ikke er noen solo-show hvor han designer, bygger og nærmest gjør alt. SpaceX hadde nok gjort det godt videre om Musk plutselig skulle falle fra, da de åpenbart har en kompetent organisasjon.
Vil tro Musk har mye av æren for å ha bygd den organisajsonen, men det er ikke noe solo-show fra en slags supreme genial tekno-messias. Det virker som om mange tror det dog.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Har noen påstått at han ikke har noe med SpaceX å gjøre?
Det som blir påpekt er at det ikke er noen solo-show hvor han designer, bygger og nærmest gjør alt. SpaceX hadde nok gjort det godt videre om Musk plutselig skulle falle fra, da de åpenbart har en kompetent organisasjon.
Vil tro Musk har mye av æren for å ha bygd den organisajsonen, men det er ikke noe solo-show fra en slags supreme genial tekno-messias. Det virker som om mange tror det dog.

Jeg hadde en lang samtale med en ekte rakettforsker(ingeniør) for noen uker siden. Han var faktisk positiv til det space x gjør. NASA og de andre som driver med dette er blitt for byrokratiske  og livredd for å feile. All innovasjon og nytenking er totalt fraværende og man står på stedet hvil. Har man nok penger er nok prøve og feile metoden bedre enn å ikke gjøre noe.

Så det må mannen få kred for. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Jeg hadde en lang samtale med en ekte rakettforsker(ingeniør) for noen uker siden. Han var faktisk positiv til det space x gjør. NASA og de andre som driver med dette er blitt for byrokratiske  og livredd for å feile. All innovasjon og nytenking er totalt fraværende og man står på stedet hvil. Har man nok penger er nok prøve og feile metoden bedre enn å ikke gjøre noe.

Så det må mannen få kred for. 

Joda, ingen tvil om at SpaceX har røsket godt i "rakettbransjen", på samme måte som Telsa på mange måter har gidd hele bilbransjen en godt fortjent spark bak. Selv om de ikke lager produkter som tiltaler meg så kan man nå se at de har gjort godt for utviklingen i bransjen.

Men det er genierklæringen av Musk jeg reagerer på. Men mange folk søker en messias. Det være seg Jesus, Musk eller andre. Sånn er det vel bare.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Joda, ingen tvil om at SpaceX har røsket godt i "rakettbransjen", på samme måte som Telsa på mange måter har gidd hele bilbransjen en godt fortjent spark bak. Selv om de ikke lager produkter som tiltaler meg så kan man nå se at de har gjort godt for utviklingen i bransjen.

Men det er genierklæringen av Musk jeg reagerer på. Men mange folk søker en messias. Det være seg Jesus, Musk eller andre. Sånn er det vel bare.

Har aldri oppfattet han som noe geni. Alt det han sier er vanlig ingeniør kunnskap. Har aldri hørt at han har snakket om den generelle relativitets teorien eller har noe kunnskaper utover det man kan forvente av en ingeniør. 

Har har på ingen måte oppfunnet batteri bilen eller laget komponenter som er helt nyskapende. Det meste han har kommet med er vel bare i beste fall å kombinere komponenter annerledes enn andre har gjort før han. Tenker da på å sette inn svært kraftige motorer i el biler eller å frikoble rattet fra styringa selv om en hel del biler har hatt el styring av bakhjul etter samme prinsipp. 

Landing av raketter med bruk av rakett motorene er vel også en av de tingene som ikke har vert gjort før han som jeg vet om. Selv om engelskmenn landet fly med jetmotorer etter samme prinsipp for 50år siden

Resten av det han gjør vil jeg påstår at grenser til ren svindel. Hvor er bilene som skulle gi eirene 300 000kr i årlige inntekter som han lovet i 2018. Folk betalte i dyre dommer for et system som ikke klarer mere enn level 2 7 år etter. De aller fleste har vel solgt bilene helt uten noe robot taxi fortjeneste. 

Hans prisstrategi har også pumpet penger ut av folks lommer og ned i hans. Om det var viktig å få ut elbiler hvorfor solgte han de ikke til nærmere kostpris? I stedet tok han 30% høyere pris enn det han måtte. Andre fabrikanter hadde 2 års venteliste og kunne sikkert gjort det samme  men valgte å ikke gjøre kundene rasende. 

Så senker han prisene slik at flere av nystartede bilfabrikker går konk og det sitter en masse folk igjen med biler de verken kan forsikre eller reparere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (19 minutter siden):

Haha litt hater av en moderator a gitt😅

Meg? Hat er irrasjonelt. Jeg poengterer en sterk logisk indisie. Jeg begynner nesten litt å stusse på hvor rasjonell man kan være i skrotten om man ikke har begynt å se et mønster av brutte løfter innen nå.

Ganske sikker på at det fortsatt er nordmenn som låner bort penger gratis til Musk i form av depositum på den nye Roadsteren i håp om at disse tallene han dro ut av ræva en gang skal bli praktisk gjennomførbart.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Meg? Hat er irrasjonelt. Jeg poengterer en sterk logisk indisie. Jeg begynner nesten litt å stusse på hvor rasjonell man kan være i skrotten om man ikke har begynt å se et mønster av brutte løfter innen nå.

Ganske sikker på at det fortsatt er nordmenn som har låmer bort penger gratis til Musk i form av depositum på den nye Roadsteren i håp om at disse tallene han har dratt ut av ræva en gang skal bli praktisk gjennomførbart.

Ja, trodde jeg siterte ditt forrige innlegg.

Vanskelig å ikke annerkjenne alt han har fått til med selskapene sine. 

Han motbeviser kritikerne gang på gang.
Mannen har gjort enormt mye positivt for menneskeheten og vil bli husket i lang tid.

Litt rar og veldig optimistisk på tidslinjene sine er han. Men han leverer til slutt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (18 minutter siden):

Ja, trodde jeg siterte ditt forrige innlegg.

Vanskelig å ikke annerkjenne alt han har fått til med selskapene sine. 

Han motbeviser kritikerne gang på gang.
Mannen har gjort enormt mye positivt for menneskeheten og vil bli husket i lang tid.

Litt rar og veldig optimistisk på tidslinjene sine er han. Men han leverer til slutt!

Om du hadde sitert innlegget mitt så hadde du sett at jeg skrev min anerkjennelse av Tesla og SpaceX sine teknologiske fremskritt. Men en vesentlig forskjell mellom de faktiske fremskrittene og den lange listen av vaporware er at førstnevnte består av ganske iterative forbedringer og usexy detaljer. Utenom landing av boosterraketter da. Det er ganske fett :)

Tesla er ikke en gang ledende på selvkjøring, men er de eneste som har lovet oss full self-driving i over 10 år nå. Tror du 2027 blir året der denne tidslinjen tar slutt?

Robot butler er bullshit

Cybercab er bullshit

Marsbase er bullshit

FSD i 2027 er bullshit

You heard it here first! Siter gjerne dette innlegget i 2027 så skal jeg spise disse ordene om jeg tok feil.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (42 minutter siden):

Litt rar og veldig optimistisk på tidslinjene sine er han. Men han leverer til slutt!

Men når ting blir levert er tross alt det viktigste. Alle vet at selvkjøring en gang i fremtiden vil bli noe av. Men problemet for Tesla er at det finnes en rekke andre selskaper som akkurat nå har ekte selvkjøring på Nivå 3 og Nivå 4, mens Tesla i 10 år ikke har klart å komme seg opp fra Nivå 2(førerassistanse).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -i said:

Men når ting blir levert er tross alt det viktigste. Alle vet at selvkjøring en gang i fremtiden vil bli noe av. Men problemet for Tesla er at det finnes en rekke andre selskaper som akkurat nå har ekte selvkjøring på Nivå 3 og Nivå 4, mens Tesla i 10 år ikke har klart å komme seg opp fra Nivå 2(førerassistanse).

Men ingen av de andre selvkjørende bilene opererer vel med å kun benytte kamera? De har vel lidar og radarer i alle retninger.

Om Tesla engang knekker koden helt så vil det jo være fantastisk mye enklere og billigere å produsere selvkjørende biler enn hva de andre leverer.

Musk er en rape gal fyr - men av å til trengs det noen som satser utenfor normen for at fremskritt skal skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Jeg hadde en lang samtale med en ekte rakettforsker(ingeniør) for noen uker siden. Han var faktisk positiv til det space x gjør. NASA og de andre som driver med dette er blitt for byrokratiske  og livredd for å feile. All innovasjon og nytenking er totalt fraværende og man står på stedet hvil. Har man nok penger er nok prøve og feile metoden bedre enn å ikke gjøre noe.

Så det må mannen få kred for. 

NASA må få godkjent det de gjør av kongressen som bevilger penger. Hvis du vil vite hva ingeniører mener om SPACE-X sine planer om å nå Mars, så anbefaler jeg dette foredraget som ble holdt for NASA. 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (46 minutter siden):

Men ingen av de andre selvkjørende bilene opererer vel med å kun benytte kamera? De har vel lidar og radarer i alle retninger.

Om Tesla engang knekker koden helt så vil det jo være fantastisk mye enklere og billigere å produsere selvkjørende biler enn hva de andre leverer.

Har du i det hele tatt tenkt på økonomien her? En selvkjørende taxi kan spare 5-10 årsverk. Hvilken rolle spiller det om man sparer 500 kroner på en radar?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Om Tesla engang knekker koden helt så vil det jo være fantastisk mye enklere og billigere å produsere selvkjørende biler enn hva de andre leverer.

Musk er en rape gal fyr - men av å til trengs det noen som satser utenfor normen for at fremskritt skal skje.

Jeg er ikke uenig i noen av de utsagnene. Problemet er bare at "Om" blir byttet ut med "Når" av både Musk og folk i denne tråden. Så blir kritikere stemplet som en "hater" når man poengterer at det empirisk er en ganske lav treffsikkerhet på disse science fiction lovnadene. Vi kommer nok til å bryte 1000 km rekkevidde på elbiler en gang, men det er bygget på iterative forbedringer i batteriteknologi som Tesla trolig kommer til å ha lite med å gjøre. Samme med FSD.

Jeg har heiet på SpaceX så lenge de har eksistert, og jeg gjør fortsatt det. Men det er fordi de har iverksatt et steindødt romprogram igjen og leverer gode iterative fremskritt i moderne romferd, ikke fordi Lord Elon skal bygge rombaser på Mars og gi oss space lasers.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Folk sa Hyperloop var bullshit

Folk sa FSD i 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 og 2024 var bullshit

Folk sa Vegas Loop/Boring Company var bullshit

Folk sa Tesla Roadster var bullshit

Folk sa Tesla Truck var bullshit

Folk sa Tesla Robottaxi var bullshit

Folk sa Mars 2022 var bullshit

Folk sa X "everything app" var bullshit

Folk sa omdanning av CO2 til rakettdrivstoff var bullshit

Folk sa 300 Mbit/s sub 20 ms Starlink var bullshit

Folk sa Solar Tiles var bullshit

Folk sa "Teslas working as a boat" var bullshit

Folk sa feilfrie Teslaer bygget i Kina/Tyskland var bullshit

Folk sa "dirt bricks" fra Boring Company var bullshit

Folk sa >1000 km rekkevidde innen 2017 var bullshit

Folk sa automatisk "snake charger" var bullshit

 

Skal jeg fortsette?

 

Heldigvis er det ikke disse som styrer teknologiselskapene. Det er null problem å finne folk som er negative og kritiske til nyvinninger og ideer. 

Det vanskelige er å finne folk som tror på at de kan forandre verden og som setter alt på spill for å få det til. Jeg velger å heie på de, jeg.

Så får resten bare få lov til å sitte der som bedrevitere å se seg tilbake og godte seg når de som prøvde ikke fikk det til, dersom det gir de så mye glede. 

Jeg klarer meg med å se fremover i stedet. På neste forsøk. På de som prøver igjen.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...