Gå til innhold

Tesla lanserte selvkjørende taxi: Cybercab


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (9 timer siden):

Poenget er vel at han beveger seg i grenselandet mellom idiot og geni og litt avhengig av innfallsvinklel så er det noen som tenker geni,andre idiot.

Hvor genialt det er med kun 2 seter for en familie på tur når bilen tar opp like mye plass som en som kunne tatt 4-5 passasjerer er jo interessant å vite. Sikkert bra for lommeboka til Elon når man må ta 2 biler istedenfor 1,men for samfunnet,miljøet osv?

Idiot.. vet du betydningen av ordet? Å mislike mannen er greit, men å kalle han idiot - da tror jeg man mangler grovt selvinnsikt. En idiot kan ikke bli verdens rikeste mann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Nei - det er mye som peker i en helt annen retning. Men så har han lykkes med å tjene masse penger - og det er ofte nok til at noen kaller mannen geni. Det skumle med han og lignende mennesker som Trump - er jo at folk tror på alt han sier og alt han står for.  F.eks vil enkel matematikk tilsi at man man beslagger mindre areal med færre biler. Om personbilen kan ta 2 eller 4 personer så er arealet bilen faktisk beslaglegger på veien omtrent akkurat det samme gitt at bilen er mellom 3-5 meter pga sikkerhetsavstander osv. Og her har altså muskegutten kommet med en bil som det kun er plass til 2 personer. Og folk forstår ikke at dette vil innebære flere personbiler på veien enn om alle taxi'ene hans isteden kunne tatt f.eks 4 personer.  Om det sitter 1 person i bilen eller 4 - så tar altså taxien omtrent akkurat samme plass på veien. Bussene derimot tar mindre plass pr kunde og er ennå mer areal effektive. Poenget er at det meste av arealet på en bil brukes til annet enn passasjer - så da skal man virkelig ned i størrelse på bilen før det gir mening med 2 personer pr persobil - og der er nok ikke denne bilen til Elon. Her er nok målet om å få flest mulig enheter solgt. For de kunne sikkert laget en bil med nesten samme prislapp med plass til 4, men de henter jo ut mindre avanse på denne ene bilen enn summen av 2....

Du fikk med deg robovan? Den tar ganske mange folk 

tesla-robovan-127-6709311535cc9.jpg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Du fikk med deg robovan? Den tar ganske mange folk 

 

Siden man allerede er i gang med å lage CGI modeller for å pumpe aksjene sine og låne opp mot dem, hvorfor ikke modellere en SciFi-buss i samme slengen? Kanskje den til og med kan fly. 2027 kommer til å bli et fantastisk år med Marsbaser, hyperloop, robot butlere, og flyvende og autonome scifi-busser

  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Gavekort said:

Siden man allerede er i gang med å lage CGI modeller for å pumpe aksjene sine og låne opp mot dem, hvorfor ikke modellere en SciFi-buss i samme slengen? Kanskje den til og med kan fly. 2027 kommer til å bli et fantastisk år med Marsbaser, hyperloop, robot butlere, og flyvende og autonome scifi-busser

Flyvende biler har vi da hatt i mange år; https://www.arngren.net/moller.html 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Nei - det er mye som peker i en helt annen retning. Men så har han lykkes med å tjene masse penger - og det er ofte nok til at noen kaller mannen geni.

Dette er noe av det dummeste jeg hører. Elon er en idiot på sosiale medier og i det sosiale generelt, og har dessverre tatt helt av i feil retning de siste årene spesielt. Udiskutabelt. Forstår at folk hater fyren.

Og Geni er et vagt begrep, ikke så interessant å bruke. Men det er bare å se noen av samtalene med Everyday Astronaut på YouTube eller lese biografien av Walter Isaacson for å se at han er en leder med høy teknisk kapasitet og riktig holdning til risiko med evne til å ta raske beslutninger, og det er grunnen til at han har kunnet lede flere selskaper til å innovere raskere enn andre. Det er definitivt ikke en økonom eller pengemann som har tatt disse beslutningene - de har nok ropt i mot hele veien for de ønsker ikke risikoen som skal til og er for redd for å feile.

 

Endret av Phantom Software
  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Gavekort said:

Mer vaporware fra Elon Musk. Kanskje han skulle fokusert litt på Tesla Roadster, Tesla Truck og Mars-kolonien hans før han begynte å iverksette sitt neste pumping scheme.

Roadster gir sikkert for lite lønnsomhet til å bli prioritert, eller venter på å få godkjent en tullete feature som en rakettmotor som Elon insisterer på men som aldri blir tillatt.

Hva er Tesla Truck - ble den faktisk annonsert? Kanskje Robovan utrustet som lasterom tar over behovet for mindre nyttelaster i byrom. 

Vil tippe både Optimus og selvkjøring fra Tesla er kritiske komponenter for å kunne klargjøre en koloni på Mars, så er nok ikke så bortkastet fokus som du tror.

Lenke til kommentar
MrL skrev (1 time siden):

Idiot.. vet du betydningen av ordet? Å mislike mannen er greit, men å kalle han idiot - da tror jeg man mangler grovt selvinnsikt. En idiot kan ikke bli verdens rikeste mann. 

Jada :

https://dictionary.cambridge.org/no/ordbok/learner-english/idiot

Og han oppfører seg  i mange sammenhenger på en måte som er helt i tråd med den definisjonen. Nå har ofte slike ord en ikke klar, endtyding definisjon - så det blir vel mer en folkelig måte å omtale andre personer som gjør dumme ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (8 minutter siden):

Dette er noe av det dummeste jeg hører. Elon er en idiot på sosiale medier og i det sosiale generelt, og har dessverre tatt helt av i feil retning de siste årene spesielt. Udiskutabelt. Forstår at folk hater fyren.

Og Geni er et vagt begrep, ikke så interessant å bruke. Men det er bare å se noen av samtalene med Everyday Astronaut på YouTube eller lese biografien av Walter Isaacson for å se at han er en leder med høy teknisk kapasitet og riktig holdning til risiko med evne til å ta raske beslutninger, og det er grunnen til at han har kunnet lede flere selskaper til å innovere raskere enn andre. Det er definitivt ikke en økonom eller pengemann som har tatt disse beslutningene - de har nok ropt i mot hele veien for de ønsker ikke risikoen som skal til.

 

Ja - som nevnt tidligere - veien fra å være idiot til geni er ikke lang. Og man kan sikkert være idiot på en måte og geni på en annen samtidig. Jeg prøver ikke å diskreditere det han har lykkes med, men i sum fremstår han nå mer og mer som hva jeg vil omtale som en idiot. I likhet med hva jeg mener om Trump. Så det går litt mer på hva man legger i ordet og hvordan man bruker de i dagligtalen. At folk reagerer får så være - men han her ingen messias for menneskeheten for å si det slik. Han står vel snart der side om side med Trump og Putin og smiler om Trump vinner valget er jeg redd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 timer siden):

Hvor har folk det fra at han er geni igrunn? Nå følger jeg ikke fyren veldig tett, men det meste han sier og skriver oser vel ikke akkurat av geni?

Han er et geni når det gjelder enkelte ting, som elbiler og raketter, og kanskje ingeniørfag generelt. Han er en idiot når det kommer til politikk, det sosiale, osv.

Bare fordi han er idiot når det gjelder enkelte ting så betyr ikke det at han er idiot på alt. Akkurat som det at han har vært ekstremt dyktig med Tesla, SpaceX m.m., så betyr ikke det at han er ekstremt dyktig til alt.

Se Nobelpris-effekten, der det er en tendens til at Nobepris-vinnere begynner å uttale seg om ting utenfor sitt fagfelt fordi de overbeviser seg selv at fordi de har vært veldig dyktige til noe, så vil de være veldig dyktige til alt annet også.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Markiii said:

Han er et geni når det gjelder enkelte ting, som elbiler og raketter, og kanskje ingeniørfag generelt. Han er en idiot når det kommer til politikk, det sosiale, osv.

Men er han virkelig det? Jeg vil påstå at å være en vellyket leder i noen (men ikke alle*) av teknologiselskapene han styrer ikke er nok til å bli utvenvt som noe geni. Det er nå på ingen måte han som har designet bilene eller rakkettene heller. Han har bære vært toppleder for en haug med folk som faktisk har gjort jobben. Meget mulig han har gjort noen gode vurderinger og veivalg undervegs. Men henger tittelen geni virkelig så lavt?

*Telsa og SpaceX kan vell kalles suksesser. Twitter X og det der tunellselskapet? Not so much

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Ja - som nevnt tidligere - veien fra å være idiot til geni er ikke lang. Og man kan sikkert være idiot på en måte og geni på en annen samtidig. Jeg prøver ikke å diskreditere det han har lykkes med, men i sum fremstår han nå mer og mer som hva jeg vil omtale som en idiot. I likhet med hva jeg mener om Trump. Så det går litt mer på hva man legger i ordet og hvordan man bruker de i dagligtalen. At folk reagerer får så være - men han her ingen messias for menneskeheten for å si det slik. Han står vel snart der side om side med Trump og Putin og smiler om Trump vinner valget er jeg redd.

Oppføre seg som en idiot? Mye mulig.

Er han en idiot? Vel:

Jeg tror det faktum at du skal fortelle at en mann som har blitt verdens rikeste på å lykkes med internettjeneste, bilselskap og rakkettforskning er en idiot og ingen messias - er omtrent som en uteligger skulle gitt Warren Buffet investeringsråd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...