Gå til innhold

Tesla lanserte selvkjørende taxi: Cybercab


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem ønsker noe slikt? Ikke kan man bruke bilen selv med mindre du ikke har familie. Hvem er ansvarlig når bilen har kjørt i grøften for å unngå en fyllik langs veien. Hvem skriver skademelding ved krasj. Hvem børster snøen av den når den har stått i 2 timer å ventet på tur. 

Hvem vet om og når tesla blir selvkjørende. Flere har klart det og bruker helt annen teknologi. 

Så dette blir en nummer to bil som skal tjene penger mens man sover? Det kan jeg gjøre i dag med min bil helt lovlig ved å låne den ut til folk som trenger en bil om natten. Lukrativ? Ja om ikke de kantkjører felger og har skrujern i lomma som ødelegger setene eller bulker bilen slik at forsikringen går til himmels. 

Er redd for at dette ikke er stort bedre enn andre planer denne mannen har. Skulle det ikke vert en koloni på mars nå? 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (44 minutter siden):

Hvem ønsker noe slikt? Ikke kan man bruke bilen selv med mindre du ikke har familie. Hvem er ansvarlig når bilen har kjørt i grøften for å unngå en fyllik langs veien. Hvem skriver skademelding ved krasj. Hvem børster snøen av den når den har stått i 2 timer å ventet på tur. 

Hvem vet om og når tesla blir selvkjørende. Flere har klart det og bruker helt annen teknologi. 

Så dette blir en nummer to bil som skal tjene penger mens man sover? Det kan jeg gjøre i dag med min bil helt lovlig ved å låne den ut til folk som trenger en bil om natten. Lukrativ? Ja om ikke de kantkjører felger og har skrujern i lomma som ødelegger setene eller bulker bilen slik at forsikringen går til himmels. 

Er redd for at dette ikke er stort bedre enn andre planer denne mannen har. Skulle det ikke vert en koloni på mars nå? 

Jada. Musk satser på Trump som trolig har lovet noe mars satsing tilbake. Elon selger gjerne sjelen og fred på jord i bytte mot drømmen om mars. 

Mannen er rett og slett en blanding av menneskelig kron idiot og teknisk salgs geni med manglende sjelsevner.. Dark Maga dusten fremstår jo som en moderne Darth Vader. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (16 minutter siden):

Jada. Musk satser på Trump som trolig har lovet noe mars satsing tilbake. Elon selger gjerne sjelen og fred på jord i bytte mot drømmen om mars. 

Mannen er rett og slett en blanding av menneskelig kron idiot og teknisk salgs geni med manglende sjelsevner.. Dark Maga dusten fremstår jo som en moderne Darth Vader. 

Gjør en deep dive på bakgrunnen hans så vil du fort skjønne han er langt i fra en idiot.
Mere som en sjarlatan! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Hvem vet om og når tesla blir selvkjørende. Flere har klart det og bruker helt annen teknologi. 

Denne kommer vel ikke på markedet før Tesla har løst selvkjøring. Håpet på produksjonsstart før 2027 ifølge Musk, så kan ta sin tid.
 

Forøvrig ingen andre som prøver på noe lignende Tesla sin modell for selvkjøring; det f ex Cruise og Waymo utvikler er et helt annet konsept med kjøring innenfor begrensede områder med masse ekstra mapping av detaljer i kart.

Lenke til kommentar
Whateverface skrev (49 minutter siden):

Gjør en deep dive på bakgrunnen hans så vil du fort skjønne han er langt i fra en idiot.
Mere som en sjarlatan! 

Poenget er vel at han beveger seg i grenselandet mellom idiot og geni og litt avhengig av innfallsvinklel så er det noen som tenker geni,andre idiot.

Hvor genialt det er med kun 2 seter for en familie på tur når bilen tar opp like mye plass som en som kunne tatt 4-5 passasjerer er jo interessant å vite. Sikkert bra for lommeboka til Elon når man må ta 2 biler istedenfor 1,men for samfunnet,miljøet osv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (5 minutter siden):

Poenget er vel at han beveger seg i grenselandet mellom idiot og geni og litt avhengig av innfallsvinklel så er det noen som tenker geni,andre idiot.

Hvor genialt det er med kun 2 seter for en familie på tur når bilen tar opp like mye plass som en som kunne tatt 4-5 passasjerer er jo interessant å vite. Sikkert bra for lommeboka til Elon når man må ta 2 biler istedenfor 1,men for samfunnet,miljøet osv?

Ja, disse musk bilene er latterlige konsepter! 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, FriskLuft said:

Hvor genialt det er med kun 2 seter for en familie på tur når bilen tar opp like mye plass som en som kunne tatt 4-5 passasjerer er jo interessant å vite.

Det er jo bare statistikk og regnskap. Fleste taxiturer er 1-2 passasjerer, der er plass til all bagasjen, liten bil med lite batteri er billigere å produsere, og den kommer seg litt lettere frem. Ser null å kritisere der? Man kjøper den selvsagt ikke selv som familiebil.

Model S og X osv. vil også kunne benyttes til robotaxi, så de kan dekke behovet for flere passasjerer.

Endret av Phantom Software
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (5 timer siden):

Det er jo bare statistikk og regnskap. Fleste taxiturer er 1-2 passasjerer, der er plass til all bagasjen, liten bil med lite batteri er billigere å produsere, og den kommer seg litt lettere frem. Ser null å kritisere der? Man kjøper den selvsagt ikke selv som familiebil.

Model S og X osv. vil også kunne benyttes til robotaxi, så de kan dekke behovet for flere passasjerer.

Jo,jeg forstår selvfølgelig at statistikk viser at det sikkert ofte er 1-2 passasjerer pr bil. Ofte er det nok lite bagasje man har med seg også. Men poenget i et miljø,klima og samfunns perspektiv må jo være å unngå å kjøre rundt med unødig  luft,altså ubrukt plass. Og dersom bilen er like lang som en bil som kunne tatt f.eks 4 passasjerer med bagasje,hvilket det kan se ut som,så resulterer jo dette i mer areal av biler på veien pr passasjerer enn nødvendig. Dette fordi man vil måtte bestille 2 biler der man i dag kanskje hadde klart seg med 1.  Så regnestykket i et samfunns og miljøperspektiv blir dårligere,mens det økonomisk for eier av bilene og selger av bilene gir mer valuta. Mao Elon tjener mer,et taxi selskap vil tjene mer,men miljøet taper og samfunnsregnskapet blir dårligere enn med en like lang bil som kunne tatt 4 passasjerer..Så jeg forstår rasjonale bak beslutningen til Tesla hvilket er å tjene mest mulig,men det går på bekostning av f.eks bymiljø slik jeg kan vurdere det. Men Elon har jo egentlig aldri brydd seg om miljø,det har bare vært ett argument som passet bra å dytte foran seg mhp elektrifisering. Mannen støtter jo Trump som roper drill,drill,drill baby og Elon har jo selv gjerne kastet seg inn i sitt eget privatfly med KUN sønnen sin for å krysse USA bare for å være med på sosiale events. ,altså kun for privat rekreasjon. Mao typisk fuck miljø,egoistisk oppførsel som kanskje er mer avslørende enn noe annet mhp intensjoner. Og intensjonen er jo å tjene mest mulig penger og posisjon for å sikre drømmen om mars.  Ikke sikkert Bellona Hauge eller andre miljøforkjempere er like glad i Elon nå som før... Har i alle fall selv snudd i mitt syn på Elon og opplever han vel nå mer som en egostisk drittsekk som driter i verden,miljøet,menneskene osv. Forøvrig sliter jo Tesla fortsatt med enkel autopilot funksjonalitet.

 

https://tv.vg.no/video/310892/kjorer-pa-autopilot

 

Endret av FriskLuft
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Hvem ønsker noe slikt? Ikke kan man bruke bilen selv med mindre du ikke har familie. Hvem er ansvarlig når bilen har kjørt i grøften for å unngå en fyllik langs veien. Hvem skriver skademelding ved krasj. Hvem børster snøen av den når den har stått i 2 timer å ventet på tur.

Alt dette er praktiske ting som løses helt fint. Allerede i dag kan biler varsle automatisk ved ulykker, for eksempel.

Spørsmålet er om disse bilene noen gang faktisk vil bli selvkjørende. Det er et langt større problem som må løses.

Sitat

Så dette blir en nummer to bil som skal tjene penger mens man sover? Det kan jeg gjøre i dag med min bil helt lovlig ved å låne den ut til folk som trenger en bil om natten. Lukrativ? Ja om ikke de kantkjører felger og har skrujern i lomma som ødelegger setene eller bulker bilen slik at forsikringen går til himmels. 

En "nummer to bil"? Det blir jo helt opp til hver enkelt.

Og mens du kan låne ut bilen din i dag, så er det ikke automatisert og du må gjøre mye jobb selv. Hvis Tesla får til det de ønsker, så trenger du ikke å foreta deg så mye i det hele tatt.

Sitat

Er redd for at dette ikke er stort bedre enn andre planer denne mannen har. Skulle det ikke vert en koloni på mars nå?

Andre planer? Som å bli den dominante elbilprodusenten i verden? Som å sende gjenbrukbare raketter opp i verdensrommet?

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (7 timer siden):

Hvor genialt det er med kun 2 seter for en familie på tur når bilen tar opp like mye plass som en som kunne tatt 4-5 passasjerer er jo interessant å vite. Sikkert bra for lommeboka til Elon når man må ta 2 biler istedenfor 1,men for samfunnet,miljøet osv?

Bilen skal være mye mindre enn en Model 3/Y. De fleste taxiturer har bare 1-2 personer. Cybercab vil kunne brukes til å frakte gods også, og da er god bagasjeplass et pluss.

Hvorfor må man ha to biler i stedet for en?

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Jo,jeg forstår selvfølgelig at statistikk viser at det sikkert ofte er 1-2 passasjerer pr bil. Ofte er det nok lite bagasje man har med seg også. Men poenget i et miljø,klima og samfunns perspektiv må jo være å unngå å kjøre rundt med unødig  luft,altså ubrukt plass. Og dersom bilen er like lang som en bil som kunne tatt f.eks 4 passasjerer med bagasje,hvilket det kan se ut som,så resulterer jo dette i mer areal av biler på veien pr passasjerer enn nødvendig. Dette fordi man vil måtte bestille 2 biler der man i dag kanskje hadde klart seg med 1.  Så regnestykket i et samfunns og miljøperspektiv blir dårligere,mens det økonomisk for eier av bilene og selger av bilene gir mer valuta. Mao Elon tjener mer,et taxi selskap vil tjene mer,men miljøet taper og samfunnsregnskapet blir dårligere enn med en like lang bil som kunne tatt 4 passasjerer..Så jeg forstår rasjonale bak beslutningen til Tesla hvilket er å tjene mest mulig,men det går på bekostning av f.eks bymiljø slik jeg kan vurdere det. Men Elon har jo egentlig aldri brydd seg om miljø,det har bare vært ett argument som passet bra å dytte foran seg mhp elektrifisering. Mannen støtter jo Trump som roper drill,drill,drill baby og Elon har jo selv gjerne kastet seg inn i sitt eget privatfly med KUN sønnen sin for å krysse USA bare for å være med på sosiale events. ,altså kun for privat rekreasjon. Mao typisk fuck miljø,egoistisk oppførsel som kanskje er mer avslørende enn noe annet mhp intensjoner. Og intensjonen er jo å tjene mest mulig penger og posisjon for å sikre drømmen om mars.  Ikke sikkert Bellona Hauge eller andre miljøforkjempere er like glad i Elon nå som før... Har i alle fall selv snudd i mitt syn på Elon og opplever han vel nå mer som en egostisk drittsekk som driter i verden,miljøet,menneskene osv. Forøvrig sliter jo Tesla fortsatt med enkel autopilot funksjonalitet.

https://tv.vg.no/video/310892/kjorer-pa-autopilot

Sjåføren påstår at bilen var på Autopilot. Dette vet vi folk pleier å lyve om. Og uansett er det føreren som er ansvarlig, selv når Autopilot/Cruise Control er aktivert.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (23 minutter siden):

Sjåføren påstår at bilen var på Autopilot. Dette vet vi folk pleier å lyve om. Og uansett er det føreren som er ansvarlig, selv når Autopilot/Cruise Control er aktivert.

Jeg velger å tro på hva folk sier. Kan du dokumentere at folk flest lyver?

Endret av FriskLuft
Lenke til kommentar
Markiii skrev (22 minutter siden):

Bilen skal være mye mindre enn en Model 3/Y. De fleste taxiturer har bare 1-2 personer. Cybercab vil kunne brukes til å frakte gods også, og da er god bagasjeplass et pluss.

Hvorfor må man ha to biler i stedet for en?

En familie,eller reisefølge på f.eks 4 må jo booke 2 biler istedenfor 1..

Lenke til kommentar
Just now, FriskLuft said:

En familie,eller reisefølge på f.eks 4 må jo booke 2 biler istedenfor 1..

Eventuelt booke en Model X med 6-7 seter? Når man er 7 personer som skal en plass prøver man vel å booke seg maxitaxi istedenfor to vanlige?

Regner med det blir en app eller noe for å tilkalle disse hvor man da velger hva man har behov for - som nok i de fleste tilfeller er 1-2 personer og da er jo disse perfekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, FriskLuft said:

Men poenget i et miljø,klima og samfunns perspektiv må jo være å unngå å kjøre rundt med unødig  luft,altså ubrukt plass.

Den er jo nettopp beregnet til å ha riktig plass til flest caser for å unngå dette. Den er sannsynligvis mye mindre enn Model 3, og har mer bagasjeplass så den er mer fleksibel.

Igjen, ingen som bestiller to av denne for å få plass til hele familien - da bestiller du en større bil i stedet.

Om robotaxi fungerer så blir det jo svært mange færre biler totalt i bybildet siden en bil kan dekke behovet til mange personer, i stedet for at hver person eier sin egen bil som i dag.

Jeg forstår ikke helt hva du henger deg opp i egentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, FriskLuft said:

Poenget er vel at han beveger seg i grenselandet mellom idiot og geni og litt avhengig av innfallsvinklel så er det noen som tenker geni,andre idiot 

Hvor har folk det fra at han er geni igrunn? Nå følger jeg ikke fyren veldig tett, men det meste han sier og skriver oser vel ikke akkurat av geni?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Hvor har folk det fra at han er geni igrunn? Nå følger jeg ikke fyren veldig tett, men det meste han sier og skriver oser vel ikke akkurat av geni?

Nei - det er mye som peker i en helt annen retning. Men så har han lykkes med å tjene masse penger - og det er ofte nok til at noen kaller mannen geni. Det skumle med han og lignende mennesker som Trump - er jo at folk tror på alt han sier og alt han står for.  F.eks vil enkel matematikk tilsi at man man beslagger mindre areal med færre biler. Om personbilen kan ta 2 eller 4 personer så er arealet bilen faktisk beslaglegger på veien omtrent akkurat det samme gitt at bilen er mellom 3-5 meter pga sikkerhetsavstander osv. Og her har altså muskegutten kommet med en bil som det kun er plass til 2 personer. Og folk forstår ikke at dette vil innebære flere personbiler på veien enn om alle taxi'ene hans isteden kunne tatt f.eks 4 personer.  Om det sitter 1 person i bilen eller 4 - så tar altså taxien omtrent akkurat samme plass på veien. Bussene derimot tar mindre plass pr kunde og er ennå mer areal effektive. Poenget er at det meste av arealet på en bil brukes til annet enn passasjer - så da skal man virkelig ned i størrelse på bilen før det gir mening med 2 personer pr persobil - og der er nok ikke denne bilen til Elon. Her er nok målet om å få flest mulig enheter solgt. For de kunne sikkert laget en bil med nesten samme prislapp med plass til 4, men de henter jo ut mindre avanse på denne ene bilen enn summen av 2....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...