Gå til innhold

Fra 46 tommer til 55 eller 65?

Anbefalte innlegg

Hei!

Landet på at jeg skal ha ny TV. Har en 46 tommer hvor sittegruppene er 2,8 meter i avstand fra TVen. Har forstått det som for «lang» avstand i forhold til de ulike nettsidenes anebfaling om sittelengde.

Nå ser jeg på en samsung S95C, og den kommer i både 55 og 65 tommer. Med en 55 tommer vil TVen passe perfekt mot veggen den står mot. Med 65 tommer vil tven stikke ut 10cm på hver av sidene da veggen er kun 120cm bred.

Så derfor lener jeg meg mot en 55 tommer rent estetisk sett. Men det jeg trenger hjelp med her, er om dere tenker det faktisk er verdt det å bruke 15k på en 55 tommer, og om jeg kommer til å merke betydelig forskjell fra 46? Eller om jeg burde bite i at tven kommer til å stikke ut, og heller gå for 65 tommer for 20k (satt ned fra 35k)

Er det noen her som har erfaring med å sitte ca. 3 meter fra tven med en 55 tommer?

Takk på forhånd for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er betydlig forskjeller i størrelse

46 til 55: 19.6% større

55 til 65: 18% større

Ser at denne siden anbefaler ca 65-68 tommers skjerm på den avstanden.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

Jeg vil tro at du kan bli fornøyd med en 55 tommers også, men ut fra anbefalinger så vil en se bedre på en 65 tommers.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hmm kjipt at en 65" stikker ut 10 cm på hver side, hjemme hos meg så passet 65" perfekt på veggen så var heldig sånnsett. Jeg føler det ikke er verdt å bruke 15k på en 55", jeg betalte under 15k for en splitter ny Samsung The Frame 65" TV tilbake i 2021. 

Så er det litt opp til deg hvor mye det estetiske betyr, men jeg føler nok at 55" blir litt for lite, spesielt når du skal sittte 3m fra tven. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, kremt said:

TV-ene har en tendens til å krympe har jeg merket meg. 

Du sier noe. Den 26" Tanberg familietv'n fra gamledager var alltid stor nok. I seinere tid så krympa først 29" min, så 32" min så 40" min, deretter 50" min og trur du pokker meg ikke at 55" har også på mystisk vis blitt mye mindre enn da jeg kjøpte den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...