Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er intervallet ditt for olje-filterskift ?


Anbefalte innlegg

Habla Møberg skrev (11 timer siden):

Hehe. Uten den Citroën-en hadde jeg ikke klart å fullføre den kjøringen jeg faktisk gjør. Har en sliten rygg, så å sitte å humpe avgårde på vestlandsveier med en typisk fast bil hadde ikke fungert. Kjørte 7500km på 18 dager (Norge rundt) med den bilen. 🙂

Bruker QMI dieselforbedrer, som jeg har brukt siden ca 2009. Fabelaktig effektivt stoff som er ment å brukes hele tiden. . Litt lavere forbruk, men aller viktigst er jevnere gange og null trøbbel med sot.

Nå finnes der andre merker slike stoffer, men jeg holder meg til denne siden jeg vet den virker og at den er rimelig (dvs pga forbruk er den "gratis" i bruk). 

Slike tilsetningsstoffer kan jeg sterkt anbefale å bruke. Det hjelper enormt på hverdagsproblemer som feks daukjørt og nedsotet motor/DPF/EGR. 👍

Nei Citroen er flotte biler det 7500 på 18 dager er ikke verst ditt neste mål bør være jorda rundt på 80 dager med den 😀 QMi dieselforbedrer ja da skal jeg prøve den skal kjøpe en flaske og prøve før PKK så er det halv tank og halv flaske med lampeolje ja QMI skal prøves takk for anbefaling Sølvreven er nå gått 325 000 og aldri hatt problemer med EGR eller noe hatt den siden 2018 og hadde da gått 132 000 L200 2009 😀

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.8 TSI.

Bytter selv etter uheldig oljeskift opplevelse på lokalt verksted(slurvkuker).  Bruker castrol w5-30. Bil er stilt inn etter en intervall på 365dager/15k km. Intreffer stort sett på dager først. Småkjører mye. Bruker webasto som varmer motor på kalde dager.

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 11.10.2024 den 10:48 AM):

Hehe. Uten den Citroën-en hadde jeg ikke klart å fullføre den kjøringen jeg faktisk gjør. Har en sliten rygg, så å sitte å humpe avgårde på vestlandsveier med en typisk fast bil hadde ikke fungert. Kjørte 7500km på 18 dager (Norge rundt) med den bilen. 🙂

Bruker QMI dieselforbedrer, som jeg har brukt siden ca 2009. Fabelaktig effektivt stoff som er ment å brukes hele tiden. . Litt lavere forbruk, men aller viktigst er jevnere gange og null trøbbel med sot.

Nå finnes der andre merker slike stoffer, men jeg holder meg til denne siden jeg vet den virker og at den er rimelig (dvs pga forbruk er den "gratis" i bruk). 

Slike tilsetningsstoffer kan jeg sterkt anbefale å bruke. Det hjelper enormt på hverdagsproblemer som feks daukjørt og nedsotet motor/DPF/EGR. 👍

Oi, det var langt å kjøre, selv om det var over 18 dager. 

Kjører selv 5000 kilometer tur retur sør frankrike, men tar det over 3 dager en vei, altså 2500 kilometer på 3 dager. 

Lenke til kommentar

Toyota Proace 1.5l har 40 000km/2år. Jeg går for ~20 000/1år på den. Litt uavhengig av hvordan jeg bruker den. Den kan småkjøres en del i perioder, andre perioder ikke. Men jeg har eid to biler som brukte olje og det gidder jeg ikke igjen.

Har en Peugeot 207 1.6 HDi som jeg tar 8000/1år på. Usikker på hva som er riktig iht. prosedyre. Men det er såpass enkelt og såpass mye småkjøring at jeg gjør det slik. 

Generelt tenker jeg at en ny bil ligger mellom 20 og 40 000km på oljeskift. Gjerne 2 år i mellom.

Men det er VELDIG viktig å sette seg inn i hva som går under "severe conditions". Ofte er regelmessig småkjøring definert som tung bruk og da er det helt andre intervaller. Gjerne halvparten av tid og distanse i forhold til "normal" bruk. Dessverre er ikke dette informasjon som er like enkelt å få tak i bestandig. Og eier du bilen de første 5 årene kommer du uansett ikke til å ha noen problemer med dette. Det er neste eier som vil kunne oppleve at bilen bruker olje osv.

 

 

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (20 minutter siden):

Oi, det var langt å kjøre, selv om det var over 18 dager. 

Kjører selv 5000 kilometer tur retur sør frankrike, men tar det over 3 dager en vei, altså 2500 kilometer på 3 dager. 

Ja, det var en heftig tur, som jeg gjerne gjør igjen. Komforten i den bilen er skyhøy.

Kjørte Sotra-Drammen-Kjøllefjord-Sotra med en mengde avstikkere her og der på veien. Pga covid holdt vi oss i Norge hele veien, og kjørte hovedsakelig langs kysten. Taktelt, jeg og ene sønnen min, og en liten hund.

Uforglemmelig tur.

Vurderer Europatur til kommende sommer.

I så fall blir det å kjøre Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia, Frankrike og muligens Spania. Eller noe i den dur.

Men sånn dels tilbake til tema, så kan jeg anbefale å handle olje (og filtre) på Autodoc. Feks Mannol Legend Extra er en PAO/Ester olje som jeg har god erfaring med. I 20l dunk med 0W-30, kjøpt på de dagene Autodoc har tilbud, koster den 1.187.- eller 60.-/l. 

Det gjør at man fint kan ta seg råd til å bytte ofte selv om man bruker kvalitetsolje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2008 VW Caddy 1.9 TDi, gått ca. 160.000. Bruker Mobil1 5W-30 olje.

Kjøremønsteret er ca. 5 mil pendling 3 dager i uken, og bilen står stort sett stille resten av tiden. Bytter olje og filtre hvert år / ~8000 Km.

EDIT:
Vet ikke om distansen for pendling regnes totalt eller en vei, men det er ca. 5 mil til jobben. Så nærmere 10 mil daglig de 3 dagene i uken.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (19 minutter siden):

2008 VW Caddy 1.9 TDi, gått ca. 160.000. Bruker Mobil1 5W-30 olje.

Kjøremønsteret er ca. 5 mil pendling 3 dager i uken, og bilen står stort sett stille resten av tiden. Bytter olje og filtre hvert år / ~8000 Km.

Da er det ikke motoren som ryker på den iallefall 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (4 timer siden):

Da er det ikke motoren som ryker på den iallefall 🙂

Håper ikke det. :)
Summen for en ny motor (som betyr ny bil hvis den ryker) er ikke akkurat noe jeg har stående på konto, så jeg prøver å ta vare på den bilen jeg har. For meg betyr det også så godt som null småkjøring.

Og 5000 Kr. årlig for en service så motoren holder seg i god stand er verdt det for meg, selv om de på verkstedet sa jeg ikke trenger å bytte alle filtre så ofte (bad om å få byttet dieselfilter også da jeg hadde den inne til service nå i oktober, selv om det ble byttet i fjor). Er også en lang vinter, med mye kulde, og det sliter på absolutt alt. Så jeg tar gjerne en "oftere enn nødvendig" serviceintervall.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (21 minutter siden):

Håper ikke det. :)
Summen for en ny motor (som betyr ny bil hvis den ryker) er ikke akkurat noe jeg har stående på konto, så jeg prøver å ta vare på den bilen jeg har. For meg betyr det også så godt som null småkjøring.

Og 5000 Kr. årlig for en service så motoren holder seg i god stand er verdt det for meg, selv om de på verkstedet sa jeg ikke trenger å bytte alle filtre så ofte (bad om å få byttet dieselfilter også da jeg hadde den inne til service nå i oktober, selv om det ble byttet i fjor). Er også en lang vinter, med mye kulde, og det sliter på absolutt alt. Så jeg tar gjerne en "oftere enn nødvendig" serviceintervall.

Filtre og oljer er jo totalt sett "lommerusk", spesielt om man kan gjøre det selv. Helt siden jeg kjøpte mitt første kjøretøy i 1985 har jeg stort sett byttet oljer og filtre mye oftere enn hva "boken" sier. Så har jeg også hatt ekstremt lite feil som kan relateres til smøring og kjøling, til tross for at det gjerne kjøres hardt, når driftstemperatur er oppnådd.

Nå er vel den 1.9 dieselen til VAG noe med det beste de har laget av motorer, så... Så nett en video av noen som kjørte en Passat med 1.6 diesel (samme motor bare mindre?) fra Marokko til London, på 1 tank! Det er mildt sagt heftig. 3,noe desiliter diesel per mil...

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 14.10.2024 den 19.56):

Nå er vel den 1.9 dieselen til VAG noe med det beste de har laget av motorer, så... Så nett en video av noen som kjørte en Passat med 1.6 diesel (samme motor bare mindre?) fra Marokko til London, på 1 tank! Det er mildt sagt heftig. 3,noe desiliter diesel per mil...

Har hørt det samme flere steder vedrørende 1.9L dieselmotoren, så jeg antar jeg var heldig med den. Det vil også være det eneste jeg har vært heldig med angående den bilen. Har hatt SÅ mange problemer med den siden jeg kjøpte den, både mekaniske og elektriske. For å nevne noe: ABS-pumpen, begge ESP-modulene og støtdempere bak. Heldigvis ikke noe de siste årene, men det er fordi det meste er byttet allerede...

Hva forbruk angår så har jeg en ganske aggressiv kjørestil. Da jeg drev å regnet på det så var gjennomsnittet 0,75 liter pr. mil (brukte 1,2 liter - opptil 2 liter - pr. mil med min gamle 1987 Chevy Beauville van, 5L V8 bensin) så ikke egentlig imponert til å være en diesel med halvparten av sylindrene og sylindervolum. Det lengste jeg har kjørt på 1 tank (60 liter) er 1018 Km (venter på en el-bil som kan klare det samme - til under 200.000 Kr.). Men det var da bilen var ny, og jeg har nå en LED-bar på taket som i praksis fungerer som en vindfanger.

Jeg pleier å regne distansen jeg kommer som "750 Km med piggdekk, 850 Km med piggfritt, og 950 Km med sommerdekk".

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Passat 2,0 tdi 4M, 2009, bytter olje og filter hver 15.000 km.. kjører ca 20-30.000 km i året.. Castrol edge 5w30

lekebil: (sommerbil) Audi A2 1,6 fsi.. bytter olje og filter en gang i året.. bilen går  bare rundt 8.000 km i året.. bruker "lavpris" syntetisk olje 

konebil: Tiguan 2,0 tdi 4M 2013, bytter en gang i året.. hun kjører ca 10.000 km i året Castrol edge 5w30.. endel småkjøring.. parametrene for start/stopp er endret slik at den ikke funker hvis utetempen er under 50 C :)

har varm garasje, rundt 10-12 C på vinteren.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skifter olje og oljefilter ved 10.000-12.000 km eller 1 gang i året alt etter hva som kommer først.

Det er meget viktig å skifte oljefilter samtidig ved oljeskift fordi filteret er som regel tett ved 15.000 km og oljen paserer forbi uten å bli filtrert.

Bruker Mobil 1 ESP 5W-30 eller Shell Helix Ultra 5W-30

Filter Mann eller Mahle/Knecht

Et tips til å finne riktig olje til din bil er å bruke en oljevelger. De fleste produsentene har det.

F.eks https://www.mobil.no/nb-no/b2b-product-selector

Endret av Mr.Narvik
Lenke til kommentar

Volvo V70 2.4D 2009 modell.
0W-30 A5/B5 olje(alt etter hvem som har billigst når jeg tar oljeservice)
10'000km/1år, alt etter hva som inntreffer først. Bil kjørt 223t km

Bytter olje og filter selv! Så koster meg rundt 6-700kr. (husk å kjøp olje og filter når de er på tilbud, jeg kjøper kanskje 2-3 oljefilter i slengen når de er på tilbud)

Automatkassen 60'000km/4år, alt etter hva som inntreffer først.

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...