Buffelo Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Tidligere så var inyterallet for olje-og filterskift gjerne 3000- 5000 km, men de senere årene har oljetypene fått bedre kvalitet, og 10.000 km på oljeskift er ikkje uvanleg. Hvilke intervall har du /dere på olje-og filterskift, og hvilke typer olje ,og oljeviskositet nytter du /dere ? Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Jeg tok oljeskift nå i september, da hadde jeg kjørt 13 tusen km siden siste skifte. Kjører dieselbil. Oljen jeg brukte sist var mobil super 3000 XE1 5w-30 BIB. Jeg ville ikke anbefalt noen å bytte olje oftere en 10 tusen km, med mindre det er 2 år siden sist. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Deechon skrev (8 minutter siden): Jeg tok oljeskift nå i september, da hadde jeg kjørt 13 tusen km siden siste skifte. Kjører dieselbil. Oljen jeg brukte sist var mobil super 3000 XE1 5w-30 BIB. Jeg ville ikke anbefalt noen å bytte olje oftere en 10 tusen km, med mindre det er 2 år siden sist. Jeg har hatt flere nye biler og kjørt til bilen skal ha service i følge service indikator. Flere ganger har jeg kjørt nesten 40 000km før bilen vil ha oljeskift. Har siden tatt over og skiftet på ca 20 000. Tryggere Lenke til kommentar
leticia Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Buffelo skrev (17 minutter siden): Tidligere så var inyterallet for olje-og filterskift gjerne 3000- 5000 km, men de senere årene har oljetypene fått bedre kvalitet, og 10.000 km på oljeskift er ikkje uvanleg. Hvilke intervall har du /dere på olje-og filterskift, og hvilke typer olje ,og oljeviskositet nytter du /dere ? Jeg har 15.000 km intervall på oljeskift. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober 15000 km Mitsubishi L200 2009 Mod kallenavn Sølvreven 😀 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober 6000km/halvt år, alt etter hva som kommer først. Diesel med Euro5, mest småkjøring. 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Habla Møberg skrev (1 minutt siden): 6000km/halvt år, alt etter hva som kommer først. Diesel med Euro5, mest småkjøring. Pajero ? 😀 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Maskinfører skrev (9 minutter siden): Pajero ? 😀 Hehe, nei nå for tiden en 2014 Citroën C5 Tourer, 2.0 diesel. Kjører nesten bare småturer til skole og butikk med den, så egentlig dødfødt for en diesel. Men er nøye med å bruke motorvarmer og tilsetning i dieselen, så den ikke surner helt. Så langt problemfritt 🙂 Pajeroen sin 3.2 diesel har jo nesten 10 liter oljemengde, så min erfaring med den er at den tåler nokså lange skiftintervaller. En veldig fin maskin sånn bortsett fra at den bråkte og vibrerte noe innihampen. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Habla Møberg skrev (4 minutter siden): Hehe, nei nå for tiden en 2014 Citroën C5 Tourer, 2.0 diesel. Kjører nesten bare småturer til skole og butikk med den, så egentlig dødfødt for en diesel. Men er nøye med å bruke motorvarmer og tilsetning i dieselen, så den ikke surner helt. Så langt problemfritt 🙂 Pajeroen sin 3.2 diesel har jo nesten 10 liter oljemengde, så min erfaring med den er at den tåler nokså lange skiftintervaller. En veldig fin maskin sånn bortsett fra at den bråkte og vibrerte noe innihampen. Hehe Citroen ja 😀ja det er dødfødt 😀 ja motorvarmer og tilsetninger hører med til Diesel hvem tilsetning kjører du på a ? Ja Sølvreven L200 2009 mod har egentlig intervall på 30 000 Pajero er flotte maskiner det en kamerat hadde en 1999 mod Pajero Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Den gamle tommelfingeregelen var jo 10 000 men nyere biler har jo ofte intervall på 20-25 000. Renger med at det er forbedringer på både olje og motor som er årsaken til det. Jeg har et relativt avslappet forhold til oljeskift, bytter olje hvert år og oljefilter annethvert år, sikkert mange som kommer til å arrestere meg på det😅, med tanke på oljen så vil det for min del tilsvare et intervall på rundt 15 000. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober (endret) Har dieselbil som skal ha 5w-30 olje med intervall 1 år 20000 km. Kjører bare 5000 i året så bruker å bytte hvert 2 år. Om jeg kjørte litt lenger så hadde jeg byttet hvert år. Endret 11. oktober av Svein M Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober (endret) Bytter vår og høst på begge bilene (når det er bytte til sommerdekk/vinterdekk.). Ligger innenfor 8000 km-10000 km hver gang. Kunne sikkert hatt lengre intervaller men liker å starte ny sesong med frisk olje og nytt filter. Bruker Castrol 5w-30 C1 og 5w-30 C4. Endret 11. oktober av Megane11 1 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 11. oktober Forfatter Del Skrevet 11. oktober Han kjøpt motorolje på biltema 5-30 "full syntteisk " og den skal holde omlag 10.000. Har mye småkjøring, og skifter konsekvent oljefilter hver gang ein skifter olje. All olje sirkulerer igjennom oljefilteret, og dersom ein ikkje samtidig bytter filter med olje vil det kunne føre til kortere levetid for oljen Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Endt opp med en gang i året, ca 16000km hvis vi ikke kjører noe spesielle langturer. Bilen jeg har nå har intervall på 20000km. I år blir det nok et ekstra siden det ble noen tusen km ekstra i sommer. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Maskinfører skrev (8 timer siden): Hehe Citroen ja 😀ja det er dødfødt 😀 ja motorvarmer og tilsetninger hører med til Diesel hvem tilsetning kjører du på a ? Ja Sølvreven L200 2009 mod har egentlig intervall på 30 000 Pajero er flotte maskiner det en kamerat hadde en 1999 mod Pajero Hehe. Uten den Citroën-en hadde jeg ikke klart å fullføre den kjøringen jeg faktisk gjør. Har en sliten rygg, så å sitte å humpe avgårde på vestlandsveier med en typisk fast bil hadde ikke fungert. Kjørte 7500km på 18 dager (Norge rundt) med den bilen. 🙂 Bruker QMI dieselforbedrer, som jeg har brukt siden ca 2009. Fabelaktig effektivt stoff som er ment å brukes hele tiden. . Litt lavere forbruk, men aller viktigst er jevnere gange og null trøbbel med sot. Nå finnes der andre merker slike stoffer, men jeg holder meg til denne siden jeg vet den virker og at den er rimelig (dvs pga forbruk er den "gratis" i bruk). Slike tilsetningsstoffer kan jeg sterkt anbefale å bruke. Det hjelper enormt på hverdagsproblemer som feks daukjørt og nedsotet motor/DPF/EGR. 👍 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Forrige bil, 2006 BMW 318i: 15.000km/1 år. BMW anbefaler 30.000km/2 år. Nåværende bil, 2017 Golf GTE: 15.000km/1 år. Møller anbefaler 15.000km/1 år siden det er veldig mye start/stopp og kaldkjøring på disse bilene (hybrid). Av olje bruker jeg enten det verkstedet har når bilen er på service, eller rimeligste jeg finner som oppfyller spesifikasjonene til BMW/VW. F.eks. Biltema. Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober 30.000km eller 12mnd på min koreaner. Hyundai Diesel fra 2017. Lengste jeg har kjørt mellom oljeskift er 15k. Var null problem. Har lett blanding mellom småkjøring, langkjøring og kjøring med tung henger Bruker oljen min lokale forhandler har. Husker ikke i hode hva slags merke det er Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Er fleksible intervall på våre biler, men jeg kjører 15000km-intervall (bare langkjøring) og fyller da longlife-olje som skal ha inntil 30000km-intervall fra fabrikk. 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Bruker å bytte olje og filter samtidig som jeg er på EU kontroll, så hvert andre år. Kjører kanskje 6-7000km i året så da er jeg innenfor intervallet på 15000km. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå