Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilke rettigheter har en når sameiets felles ansvar blir trenert, ignorert og forhindret av styre ?


Gjest dce7c...671

Anbefalte innlegg

Gjest dce7c...671

I prospekt ved kjøp av leiliget i blokk står det

"vedlikehold av balkonger som er sameiets felles ansvar og ikke den enkelte seksjonseier

Ved googelsøk får jeg opp at "Gjerne én gang per sesong om den utsettes for mye slitasje, eller minst annenhver sesong dersom arbeidet gjøres skikkelig" kilde  https://www.google.com/search?q=hvor+ofte+inpregnere+terasse&rlz=1C1GCEA_enNO1121NO1121&oq=hvor+ofte+inpregnere+terasse&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQIRgKGKABMgkIAhAhGAoYoAEyCQgDECEYChigATIJCAQQIRgKGKAB0gEINTE2NGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Da jeg kjøpte her for ca 5 år siden så jeg at terrassebord på balkongen var sorte av møkk. Det heller ikke ut til å ha vært inpregnert på 5-10 år kanskje mer (sto ingenting om når dette vedlikeholdet var blidt gjort sist i prospektet)

Mens malig på murveggene og tak var utslitt, gjennomsiktig og flasser av i små og større flak. I taket henger flakene ned

Siden det er like dårlig stelt på balkongene til naboene i så og si hele blokken regnet jeg med det snart ville bli gangsatt slikt arbeid gjennom styret. Men ingenting har skjedd på 5 år.

Det jeg har oppdaget i disse årene er at ingen i styret bor i blokken selv men er utleiere som bor mange mil unna. De fleste andre eiere er også utleiere, hvor flertallet ser ut å ikke bo i blokken selv men langt unna. Hvor både styret og andre utleiere ser ut til å gi gir fullstendig blanke i dette vedlikeholdet ut fra salg/utleie annonser og egen observasjon. (så som så innvendig også) Dessverre også mye forsøpling, bråk og dop, kunnskap jeg ikke viste om da jeg flyttet hit fra en kommune langt unna.

Jeg som eier som bor her, ønsker naturligvis ta godt vare på min boenhet også utvendig. Derfor kontaktet jeg vaktmester i mars og ba om å få inpregnering og maling til balkongen eller nr så jeg kunne kjøpe riktig farge/type selv. Sa jeg kunne gjøre dette arbeidet selv, med tanke på gjort dette arbeidet raskere siden jeg ønsket ha det ferdig -før- sommeren (har eid hus og stått for velikehold og opp-pussing selv i over 30år så bør da ha grei ervaring og kompetanse til slikt)  Fikk da til svar av vakmester at var tomt for dette på lager men at han hadde bedt innkjøper kjøpe inn mer av inpregnering og maling.

Hørte ingenting, så måtte purre flere ganger. Fikk også navnet på han i styret som skulle bestille og purret på han også flere ganger. 

Vår og sommer gikk uten noe svar. Pga div årsaker ble det i mellomtiden planlagt salg/flytting. Misslighold av vedlikehold reduserer som kjent hva en kan få solgt for, så ønsket naturligvis få gjort dette arbeidet før salg. Men hadde fremdeles ikke fått svar tross purring i 6 mnd. Derfor gikk jeg til innkjøp for grundig vask/skrupp, inpregnering og utførte arbeidet selv i sommer. Men sendte regning til sameiet siden jeg mener det er utgifter jeg må kunne få erstattet da "vedlikehold av balkonger som er sameiets felles ansvar og ikke den enkelte seksjonseier"

Etter å ha ignorert å svare og ikke ordnet inpregnering osv i nesten 7 mnd + ca 1 mnd til etter jeg sendte regning (altså 8 mnd totalt, fikk jeg omsider svar at "Er ikke mulighet å betale ut til deg som sameier for arbeid du har utført på egenhånd. Det er dog ikke slik at han så fort det er antydning til flass el. lignende så kommer han å maler."

Aldri på de 5 årene jeg har bodd her har det blidt igangsatt vask , inpregnering eller maling av balkongene tross imprednering er noe som bør gjøres minimum hvert 2 år. 

Har jeg noen rettigheter som eier,,, når styret ikke følger opp vedtektene om slikt vedlikehold og heller ikke dekker de faktiske kostnadene på det ?

Hva anbefaler -du- meg gjøre i denne situason.

P.S blir mer en prinsippsak av å følge vedtekter og regner, da utgifter på rengjøring, inpregnering inkl nødvendig utstyr alene ikke kom på mer en rett over 1000kr + 2 fulle uker med arbeid pga både terrassebord, vegger og underlag var svært møkkete. Samt var så tørt at måtte til med 8 strøk. Kunne fint hatt på 2-3 til strøk, men da måtte jeg kjøpt en bøtte til.

Anonymous poster hash: dce7c...671

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest dce7c...671 skrev (4 minutter siden):

Det jeg har oppdaget i disse årene er at ingen i styret bor i blokken selv men er utleiere som bor mange mil unna. De fleste andre eiere er også utleiere, hvor flertallet ser ut å ikke bo i blokken selv men langt unna. 

Har du prøvd å stille til valg? Ein styreleiar som bur fast i burettslaget burde være ønskeleg for dei aller fleste i burettslaget. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest dce7c...671
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Har du prøvd å stille til valg? Ein styreleiar som bur fast i burettslaget burde være ønskeleg for dei aller fleste i burettslaget. 

Helt enig i at styrelederene burde være fastboende 

Av helsemessige årsaker har jeg ikke hatt overskudd til å bli styremedlem av noe slag. Derfor jeg flyttet i blokk der det er vaktmester og opplyst i prospekt at utvendig vedlikehold var sameies felles ansvar. 

Tanken er nå, som nevnt i innlegget, at jeg skal selge. Dårlig vedlikehold gir lavere pris derfor ekstra ønsket få ordnet dette før salg i håp om å kanskje friste flere kjøpere.

Anonymous poster hash: dce7c...671

Lenke til kommentar
Gjest dce7c...671
Zepticon skrev (9 minutter siden):

Ta det opp på årsmøtet :)

Forsøkte det med annet vedlikehold, forslag til opp-pussing og nødvendig oppgradering til dagens stand i fellesarealet, men det ble avvist eller ignorert av styret -før- det kom så langt en til avstemning med alle beboere i blokka på årsmøtet.

Anonymous poster hash: dce7c...671

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at det utvendige vedlikehold er fellesskapets ansvar. Her ser man ofte konflikter mellom utleier-seksjonseiere (som gjerne ønsker at felleskostnader skal være så forutsigbare og lave som mulig) og beboer-seksjonseiere (som også liker lave felleskostnader, men er mer tolerante for økninger som har en synbar nytte). 

Sameiet skal etter eierseksjonsloven § 33 holde fellesarealer og bygningsmassen "forsvarlig ved like". Man har ikke krav på optimalt vedlikehold, og man har heller ikke krav på at sameiet følger de prioriteringer man selv ville gjort på sin egen enebolig. 

Det ser ut fra beskrivelsen din ut som om det utvendige arealet ikke er forsvarlig vedlikeholdt. Det betyr ikke at du har rett til å gjøre det selv - eierseksjonsloven § 33 lar deg bare gjøre dette på sameiets regning hvis det er fare for skade på din bolig. I alle andre tilfeller må du følge prosessen med å fremme krav for styret, eventuelt årsmøtet, og eventuelt gå til søksmål mot sameiet med krav om at sameiet fører et forsvarlig vedlikehold. 

Hvis sameiet ikke utfører vedlikeholdsplikten sin kan du ha et erstatningskrav mot sameiet, f.eks. på grunn av økonomisk tap du har lidt fordi du må selge til en dårligere pris på grunn av det mangelfulle vedlikeholdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årsmøtet er sameiets øverste organ, og der du må ta slike saker dersom styret er vaskelig.
Du må melde inn sak til årsmøtet, eventuelt sammle sammen medlemmer nok til å kreve ekstrraordinært årsmøte. Her er egentlig beste metode å snakke med naboene dine, finne ut hvem som ønsker veldikehold og sørge for at disse møter på årsmøtet. Du skal ha mulighet til å møte opp på årsmøtet  og stemme gjennom en sak uansett hva styret mener om dette.

- Meld inn egen sak til årsmøtet
- Få flere av de andre i sameiet som er enige med deg til å møte opp.
- Krev avsteming om at sameiet skal utføre vedlikehold
- Dersom det blir flertall må styret følge opp uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...