Gå til innhold

Dual boot

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har en compaq evo laptop med win xp som jeg vurderer å legge inn redhat oxo. noen som har erfaring med dualboot og hvordan det gjøres? er det senere mulig å fjerne linuxpartisjonen å gjennopprette windows som standard boot? har ntfs...

nils

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikke bruk red hat, ta heller fedora.

2. Dualboot settes vel kanskje opp av installeren til Fedora, ellers er det ikke så vanskelig å sette opp selv

3. Du kan få det tilbake slik at du bruker windows sin bootloader ved å starte med en win 98 startdiskett eller ligenende og kjøre fdisk /mbr

Lenke til kommentar

hei, du kan kjøre Dualboot Windows XP og Red Hat ja. dette er det jeg bruker å gjøre når jeg kjører Linux: først går jeg inni Windows XP, så bruker jeg partition magic til å endre størrelsen på Windows partisjonen slik at en del ligger der som ikke er partisjonert. deretter restarter jeg maskina med Linux plata i. da vil den boote automatisk hvis du har brent dem ut på rett måte. når du så kommer til partisjoneringen så velger du at Red Hat skal partisjonere selv. da vil den bruke den plassen som er upartisjonert. så er det bare å kjøre på.

er ikke så veldig vanskelig. under installasjonen av Linux får du et valg om hvilken bootloader du vil bruke. enten velger du å bruke Lilo eller Grub, (jeg liker Grub best) dette er som du sikkert vet et program som lar deg velge det OS`et som du vil starte.

da skal det meste av jobben være gjort.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jepp, dualboot er ikke noe problem. Har selv en compaq EVO laptop som jeg kjører fedora på (før redhat), og det funker kjempefint, så fint at jeg ikke booter den 5 GB CS partisjonen annet en på LAN...

Eneste du gjør er å sørge for at du har en del upartisjonert plass på disken. Deretter tar du å velger "use unpartitioned space" i setupen. Ta custom pakkevalg. LEGG INN ALT AV DEVELOPMET VERKTØY!!!

Lenke til kommentar

det er også mulig å kun bruke kun win2k/xp sin bootloader til å multiboote win/linux

hvis du har win2k/xp på hda1 og linux på hda2 så skriv i linux:

dd if=/dev/hda2 of=/mnt/dos/linux.lnx bs=512 count=1

dos må være mounta til c:\

da skal du ha en fil i c:\ som heter liniux.lnx og er 512 byte stor

legg så inn en linje i boot.ini:

c:\linux.lnx = Linux

og vips så booter du linux via win2k/xp sin bootloader

linux må være installert til å boote fra hda2 for at det skal funke tror jeg, lenge siden jeg gjorde dette, tar forbehold om skrive feil så prøv det på eget ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...