Gå til innhold

Får ikke jobb etter endt utdanning.

Anbefalte innlegg

Gjest 01e8e...c59 skrev (3 timer siden):

Temmelig sykt å sende søknad på faktiske jobber med falsk navn og bilde.
Så er nok deg TS det er noe galt med ja med mindre denne tråden bare er for å trolle.

Gjest 01e8e...c59 skrev (3 timer siden):

vis du mener det er så krise med utenlandsk navn, så anbefaler jeg deg å sende inn 2 søknader heretter.. En med norsk navn og bilde, og en med ditt og navn og ekte bilde.  Selvfølgelig endre smått på søknaden slik at man ikke vekker mistanke.

Det er jo nettop det jeg gjør.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo helt idiotisk at det skal være nødvendig, et stort samfunnsproblem at vi er så rasistiske at folk med kunnskap ikke får jobb, men du må likevel vurdere å bite i det sure eplet og søke om navneendring og legge inn et par norske navn i navnet ditt.

Om du heter Abdikarim Cabdulwaaxid, så kan du skifte navn til Abdikarim Daniel Abrahamsen Cabdulwaaxid, og så bruker du bare Daniel Abrahamsen i søknaden og på første intervju; kun senere ved papirer at fulle navn kommer frem.

Det skal kun være nødvendig å komme på intervju, derfra må du gjøre jobben og deretter skal ikke navnet ha noe å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pyroblast skrev (På 10.10.2024 den 10:55 PM):

Mener du at jeg skal møte opp på et intervju som jeg har fått avslag på da jeg søkte med eget navn, men fikk innkalling da jeg brukte et norsk navn og bildet av en annen person? 

Bytt navn - det kan alle gjøre

Lenke til kommentar
Pyroblast skrev (På 10.10.2024 den 9:59 PM):

Jeg er åpen for å jobbe i utlandet og vil til og med gi opp statsborgerskapet mitt hvis jeg får jobb i utlandet. Men det er utfordrende å få jobb i utlandet fra Norge uten erfaring.

Jeg har jobbet i flere land og  lurer på hvilke jobber ser du for deg at du kan få ved å "gi opp statsborgerskapet ditt"? Hvordan skal det foregå? Det dummeste jeg har hørt i dag.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (20 timer siden):

Det er jo helt idiotisk at det skal være nødvendig, et stort samfunnsproblem at vi er så rasistiske at folk med kunnskap ikke får jobb, men du må likevel vurdere å bite i det sure eplet og søke om navneendring og legge inn et par norske navn i navnet ditt.

Om du heter Abdikarim Cabdulwaaxid, så kan du skifte navn til Abdikarim Daniel Abrahamsen Cabdulwaaxid, og så bruker du bare Daniel Abrahamsen i søknaden og på første intervju; kun senere ved papirer at fulle navn kommer frem.

Det skal kun være nødvendig å komme på intervju, derfra må du gjøre jobben og deretter skal ikke navnet ha noe å si.

Men tror du ikke det blir litt rart når jeg møter opp på intervju og de ser jeg ikke akkurat ser ut som en «Daniel Abrahamsen?» Så er det jo også ganske vanlig, nesten forventet egentlig å ha med bildet på cv.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (16 timer siden):

Jeg har jobbet i flere land og  lurer på hvilke jobber ser du for deg at du kan få ved å "gi opp statsborgerskapet ditt"? Hvordan skal det foregå? Det dummeste jeg har hørt i dag.

Les en gang til.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Pyroblast said:

Men tror du ikke det blir litt rart når jeg møter opp på intervju og de ser jeg ikke akkurat ser ut som en «Daniel Abrahamsen?» Så er det jo også ganske vanlig, nesten forventet egentlig å ha med bildet på cv.

Det er deres problem. Du trenger ikke ha med bildet. Daniel Abrahamsen kan være hvem som helst. Ikke kall deg Kåre Gerhardsen liksom.

Jeg har jobbet med rekruttering selv. Folk er mer kyniske når de velger kandidater til intervju enn under et faktisk intervju. De velger bort fordi det er aller aller enklest der og da. Så lenge du kan komme og snakke for deg og vise frem hvem du er så vil det trumfe alt av navn og bakgrunn for 99%.

Legg gjerne litt arbeid i navnet da slik at det gir mening den gang du skal snakke om det. Cabdulwaaxid = Abdul Wahid = Tjener av den Ene / Unike = Tjener av Gud. Abrahamsen = Ibrahim = Guds budbringer osv. Altså at du tar betydningen av dine navn på ditt språk og finner noen mer vestlige / internasjonale navn med tilsvarende betydning. Bibelske navn fra gamle testamentet er ofte et greit bindeledd mellom mange kulturer, så må man sikkert bruke et annet virkemiddel for kulturer basert på andre religioner enn de abrahamske.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Om du er villig til å utlsette deg selv på markedskreftenes alter, lykke til med andre ting i livet. Noen sier til deg at nesa di er for stor. Du sier "Ja, men da blir det plastisk operasjon". Noen sier at foreldrene dine er for mørke. Du bruker blekemidler til å gjøre dem lysere eller bytter dem ut. Og slik fortsetter det til en dag du blir gammel og innser at du har kastet bort livet ditt på å tilfredsstille alle andre enn deg selv.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar

Leit å høre at du opplever dette.

Diskrimineringsnemnda er alltids et alternativ. Burde være grei skuring så lenge du har gjort som du sier og sendt to identiske søknader, bortsett fra navn og bilde. Men det kan ta litt tid og det er ikke sikkert du oppnår så veldig mye mer enn at bedriften får en ripe i lakken.

Lenke til kommentar
Pyroblast skrev (På 13.10.2024 den 12:29 PM):

Korleis du ser ut er ikkje farlig med.

Den aller viktigaste årsak bak slik kvardagsrasisme du opplever i samband med jobbsøknad er at mange arbeidsgivarar er redde for å tilsette nokon som snakker/skriver dårlig norsk. Det handler ofte ikkje om hudfarge og klesstil, men på språkferdigheiter. Grunnen til at ein ikkje blit innkalla til intervju dersom du har eit utanlandsk namn er at arbeidsgivaren er for feig/konfliktsky til å sette av tid til å finne ut av dette gjennom å snakke med søkaren. Då er det tryggare å kalle inn Ole Johansen som med høg sannsynlegheit knappast har vært i utlandet på ferie.

I ein ideell verden så burde rekrutteraren sjå på kva kandidaten har oppgitt av språkkompetanse, problemet er i praksis at veldig mange jobbsøkerportalar har ein svært avgrensa skala, ofte berre med valga: flytande, godt, grunnleggende. Når dei fleste også overdriver sin språkkompetanse (ein er trossa alt ute etter å framstille seg så godt at ein får jobben) så medfører det at ein i praksis ikkje kan stole på at kandidaten som oppgir å kunne flytande norsk og engelsk faktisk kan språka så godt som påstått.

Ein enkel måte å kome i forkant av slik diskriminering er enkelt og greit å ta kontakt med arbeidsgivaren mot slutten av søknadsfristen slik at du kan vise fram dine språklege ferdigheiter.
Det kan også være aktuelt å adressere temaet direkte i søknadsteksten, ved blant anna å skrive litt om nettopp namnet ditt, bakgrunnen din, kor lenge du har budd i Norge, osv. Også det å skrive litt om kvar i Norge du bur og har budd kan være ein fin måte å fortelle litt meir om deg sjølv på.
Sjølv om det ikkje eigentleg skal ha betydning kvar du bur og har budd, så påvirker det litt arbeidsgivaren dersom du viser til at du har ei lokal tilknytting til området der jobben ligger, særleg dersom arbeidsplassen ligg eit lite stykke frå din bustadadresse. Dersom du er innvandrar så kan det være til god hjelp om du skriv litt om kor lenge du har budd i det aktuelle nærområdet, eller om du eventuelt har budd andre stadar i landet før.

Husk at det er ikkje alle arbeidsgivarar som er like flinke til å lese jobbsøknadane godt, men det er enda færre som ringer jobbsøkaren for å få utfyllande informasjon, så dersom det er ting som arbeidsgivar burde vite om deg så er det viktig å få det i søknadsteksten.

Lenke til kommentar

Har de erfaren kandidat så kommer de ikke til å ansette en uerfaren etnisk nordmann, og hvis de har ingen erfarne søkere så vil de invitere alle kvalifiserte søker uansett etnisitet. Med andre ord, du hadde ikke sjans på de jobbene uansett etnisitet fordi det var andre søkere med mer erfaring.

Problemet ditt er derfor trolig mangel på erfaring. Du nevnte ingenting om hva slags praksis du gjorde under studiene, og hvis du har null praksis så er det et problem. Det er også viktig at du gjør noen form for praksis nå og har noen relevante hobbyprosjekter.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (På 15.10.2024 den 10:16 AM):

Har de erfaren kandidat så kommer de ikke til å ansette en uerfaren etnisk nordmann, og hvis de har ingen erfarne søkere så vil de invitere alle kvalifiserte søker uansett etnisitet. Med andre ord, du hadde ikke sjans på de jobbene uansett etnisitet fordi det var andre søkere med mer erfaring.

Problemet ditt er derfor trolig mangel på erfaring. Du nevnte ingenting om hva slags praksis du gjorde under studiene, og hvis du har null praksis så er det et problem. Det er også viktig at du gjør noen form for praksis nå og har noen relevante hobbyprosjekter.

Dette er ikke sant. Alle gangene jeg har sendt inn søknad med norskt navn har jeg fått intervju, men jeg har aldri fått intervju med eget navn. Jeg har til og med fått intervju med norskt navn og mindre erfaring på CVen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Pyroblast said:

Dette er ikke sant. Alle gangene jeg har sendt inn søknad med norskt navn har jeg fått intervju, men jeg har aldri fått intervju med eget navn. Jeg har til og med fått intervju med norskt navn og mindre erfaring på CVen. 

Å få et intervju er enkelt. Det som er vanskelig er å komme seg igjennom intervjuene og bli valgt.

Spoiler

image.thumb.png.d4487875205aa964635194469665268a.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
On 11.10.2024 at 2:19 AM, Pyroblast said:

Jeg søker hovedsakelig på stillinger som er for nyutdannede. Dessuten, så får jeg jo intervju med fake navn og bildet, så det er ikke det som er problemet. Problemet er at jeg ikke er norsk (er jo egentlig det siden jeg er født og oppvokst her) og blir derfor nedprioritert 😕

TV2 hjelper deg eller NRK Debatt. Evt. aviser.

Samt fortell oss hvor det kommer til å skje, da vi nok alle ønsker å se at dette blir avslørt og luftet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Å få et intervju er enkelt. Det som er vanskelig er å komme seg igjennom intervjuene og bli valgt.

Vis skjult innhold

image.thumb.png.d4487875205aa964635194469665268a.png

Jeg forstår ikke logikken din. Det er fullstendig ulogisk å hevde at manglende erfaring er årsaken til avslagene når man sender inn to identiske CV-er, hvor eneste forskjell er navnet, og kun den med norskt navn blir kalt inn til intervju. Det blir enda mer åpenbart når en CV med norskt navn som har mindre erfaring, likevel blir valgt. Dette er et klart eksempel på diskriminering og rasisme, og det kan ikke forklares bort på noen måte. At det kan potensielt være vanskelig å komme seg gjennom et intervju er irrelevant i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Pyroblast said:

Jeg forstår ikke logikken din. Det er fullstendig ulogisk å hevde at manglende erfaring er årsaken til avslagene når man sender inn to identiske CV-er, hvor eneste forskjell er navnet, og kun den med norskt navn blir kalt inn til intervju. Det blir enda mer åpenbart når en CV med norskt navn som har mindre erfaring, likevel blir valgt. Dette er et klart eksempel på diskriminering og rasisme, og det kan ikke forklares bort på noen måte. At det kan potensielt være vanskelig å komme seg gjennom et intervju er irrelevant i denne sammenhengen.

Hva er målet ditt, å få deg jobb eller bevise for verden at du har blitt diskriminert.

Om målet ditt er å få jobb, så er det absolutt relevant at det er vanskelig å komme seg videre etter førsteintervju fordi du mangler erfaring.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Pyroblast said:

Alle gangene jeg har sendt inn søknad med norskt navn har jeg fått intervju, 

Med mindre dette er en enkelt innsending høres dette ut som en lite troverdig påstand. Man får aldri kontinuerlig 100% treff med innkalling til intervju - uansett hva man heter. Jeg har også problemer med å forstå hvorfor man skulle fortsette å sende inn ugyldige søknader med mindre man har et helt tydelig mål med dette (eks jobber som journalist).

Endret av ps5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Hva er målet ditt, å få deg jobb eller bevise for verden at du har blitt diskriminert.

Om målet ditt er å få jobb, så er det absolutt relevant at det er vanskelig å komme seg videre etter førsteintervju fordi du mangler erfaring.

Jeg trenger ikke å bevise noe som helst da det er godt dokumentert at personer med ikke vestlige foreldre blir diskriminert på arbeidsmarkedet i Norge. 

Det er ikke relevant fordi utfordringen ikke er at jeg ikke kommer videre i intervju prosessen. Problemet er at jeg ikke får intervju fordi jeg ikke er norsk nok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...