Gå til innhold

Får ikke jobb etter endt utdanning.


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg ble ferdigutdannet som elektronikkingeniør i 2022, og siden da har jeg søkt på utallige jobber uten å få noe intervju. Etter hvert begynte jeg å lure på om CV-en og søknaden min kunne være problemet, så jeg fikk hjelp til å forbedre dem flere ganger. Til tross for dette fikk jeg fortsatt bare avslag.

 

Etter en tid begynte jeg å mistenke at min utenlandske bakgrunn kan spille en rolle, så jeg begynte å i tillegg til min egen, å sende inn en CV og søknad med et norsk navn. Jeg har alltid fått innkalling til intervju med den CV-en, men aldri med min egen.

 

Etter ett år med avslag bestemte jeg meg for å ta en master i 2023 for å unngå å ha hull i CV-en. Nå nærmer vi oss 2025, og jeg har fortsatt ikke fått noe intervju.

 

Jeg er åpen for å jobbe i utlandet og vil til og med gi opp statsborgerskapet mitt hvis jeg får jobb i utlandet. Men det er utfordrende å få jobb i utlandet fra Norge uten erfaring.

 

Har noen av dere opplevd lignende utfordringer? Er det noe konkret jeg kan gjøre gjøre for å forbedre sjansene mine? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pyroblast skrev (43 minutter siden):

Hei alle sammen,

 

Jeg ble ferdigutdannet som elektronikkingeniør i 2022, og siden da har jeg søkt på utallige jobber uten å få noe intervju. Etter hvert begynte jeg å lure på om CV-en og søknaden min kunne være problemet, så jeg fikk hjelp til å forbedre dem flere ganger. Til tross for dette fikk jeg fortsatt bare avslag.

 

Etter en tid begynte jeg å mistenke at min utenlandske bakgrunn kan spille en rolle, så jeg begynte å i tillegg til min egen, å sende inn en CV og søknad med et norsk navn. Jeg har alltid fått innkalling til intervju med den CV-en, men aldri med min egen.

 

Etter ett år med avslag bestemte jeg meg for å ta en master i 2023 for å unngå å ha hull i CV-en. Nå nærmer vi oss 2025, og jeg har fortsatt ikke fått noe intervju.

 

Jeg er åpen for å jobbe i utlandet og vil til og med gi opp statsborgerskapet mitt hvis jeg får jobb i utlandet. Men det er utfordrende å få jobb i utlandet fra Norge uten erfaring.

 

Har noen av dere opplevd lignende utfordringer? Er det noe konkret jeg kan gjøre gjøre for å forbedre sjansene mine? 

Når du kommer til intervju men ikke kommer videre så er det sannsynligvis noe under intervjuet som gjør at bedriften vurderer andre kandidater over deg. 

Jeg ville tatt kontakt med bedrifter som spesialiserer seg på rekrutering, be om coaching eller noe lignende der du kan ha ett "fake" intervju hvor du får tilbakemelding på hvordan det gikk. 

Det er også mulig å ta kontakt med bedriftene du har fått avslag for å be om tilbakemelding. De fleste vil nok enten ikke svare eller si at de ikke har mulighet. Men, det er muligheter for at noen tar seg tid til å gi tilbakemelding. 

Ønsker deg uansett masse lykke til og jeg kan også oppfordre deg til å søke på vestlandet, elektronikk lederen i min bedrift er iallefall helt klar på at det er stor mangel på elektronikk folk i vårt område. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Når du kommer til intervju men ikke kommer videre så er det sannsynligvis noe under intervjuet som gjør at bedriften vurderer andre kandidater over deg. 

Jeg ville tatt kontakt med bedrifter som spesialiserer seg på rekrutering, be om coaching eller noe lignende der du kan ha ett "fake" intervju hvor du får tilbakemelding på hvordan det gikk. 

Det er også mulig å ta kontakt med bedriftene du har fått avslag for å be om tilbakemelding. De fleste vil nok enten ikke svare eller si at de ikke har mulighet. Men, det er muligheter for at noen tar seg tid til å gi tilbakemelding. 

Ønsker deg uansett masse lykke til og jeg kan også oppfordre deg til å søke på vestlandet, elektronikk lederen i min bedrift er iallefall helt klar på at det er stor mangel på elektronikk folk i vårt område. 

Jeg har aldri kommet til intervju. Har blitt kalt inn flere ganger da jeg søkte med norsk navn og bildet, men har selvfølgelig ikke møtt opp de gangene. 

Endret av Pyroblast
Lenke til kommentar
Pyroblast skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri kommet til intervju. Har blitt kalt inn flere ganger da jeg søkte med norsk navn og bildet, men har selvfølgelig ikke møtt opp de gangene. 

Om du ikke møter opp på intervju så får du såklart ikke noe jobb. 

Ja, dette med utenlandsk navn er dessverre ett problem. Flere av de jeg vokste opp med fra midtøsten osv har byttet til "skandinaviske" navn på grunn av dette og er i dag i full jobb og flere i gode jobber. 

Uheldig at det fortsatt er slik, men når en ser på frp resultatene på målingene om dagen er jeg ikke så overrasket dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Om du ikke møter opp på intervju så får du såklart ikke noe jobb. 

Mener du at jeg skal møte opp på et intervju som jeg har fått avslag på da jeg søkte med eget navn, men fikk innkalling da jeg brukte et norsk navn og bildet av en annen person? 

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Jeg har mistanke om at dette er en tråd opprettet kun for å skape en runde med negativitet. Tipper at det før eller siden kommer en kommentar om at innvandrere bare klager osv.

Hvis ikke, håper TS får jobb snart.

Skulle ønske 

Lenke til kommentar
Pyroblast skrev (3 minutter siden):

Mener du at jeg skal møte opp på et intervju som jeg har fått avslag på da jeg søkte med eget navn, men fikk innkalling da jeg brukte et norsk navn og bildet av en annen person? 

Jeg mener at om du ønsker jobb så må du møte opp på intervju. Å lyve når du søker er også såklart en annen ting som vill føre til at du ikke får jobben, mest sannsynlig. 

Om du faktisk har søkt på to stillinger hvor navn og bilde kun er ulikt er det mulig du har en sak for en eller annen instans ift diskriminering, dog vet jeg ikke hvor det er rett å rette dette og du får sannsynligvis lite ut av det personlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pyroblast skrev (3 minutter siden):

Det er det jeg sier. Jeg får innkalling kun når jeg søker med norsk navn og bildet av en som ser norsk ut. 

Om det stemmer hadde jeg absolutt tipset media, helt klart en relevant sak om dagen. 

Men, hvordan det vill slå ut for deg personlig er jeg usikker på. Men jeg håper at seriøse bedrifter her til lands vill lasse deg ned med tilbud om du passer inn i kandidater de er på jakt etter(da tenker jeg på kunnskap og erfaring). 

Lenke til kommentar
Pyroblast skrev (11 minutter siden):

Mener du at jeg skal møte opp på et intervju som jeg har fått avslag på da jeg søkte med eget navn, men fikk innkalling da jeg brukte et norsk navn og bildet av en annen person? 

Ja det er klart du må møte til intervju. 

I beste fall får du vist fram at du er rett mann for jobben til tross for at arbeidsgivar var skeptisk til namnet ditt, i verste fall så har du grunnlag for eit diskrimineringssøksmål. 

Du kan til og med risikere å få jobben fordi arbeidsgiver frykter eit søksmål, ikkje den beste måten å kome inn i arbeidslivet på, men om ikkje anna er det eit godt grunnlag for å søke vidare etter jobb, men no med fast arbeid øverst på CVen. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (48 minutter siden):

Ja det er klart du må møte til intervju. 

I beste fall får du vist fram at du er rett mann for jobben til tross for at arbeidsgivar var skeptisk til namnet ditt, i verste fall så har du grunnlag for eit diskrimineringssøksmål. 

Du kan til og med risikere å få jobben fordi arbeidsgiver frykter eit søksmål, ikkje den beste måten å kome inn i arbeidslivet på, men om ikkje anna er det eit godt grunnlag for å søke vidare etter jobb, men no med fast arbeid øverst på CVen. 

Jeg har vurdert det før, men jeg føler det er skummelt og kommer til å bli veldig dårlig stemning når intervjuer egentlig ikke ønsker meg der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...