Gå til innhold

Når bedriften du jobber i går dårlig økonomisk.

Gjest 1c4ec...ee8

Anbefalte innlegg

Gjest 1c4ec...ee8

Jeg jobber i en bedrift som aldri har trykket penger, men som de første fire-fem årene jeg jobbet der gikk godt i pluss og gjorde det bra innen sin bransje. De siste årene har vi gått i minus og jeg er så uheldig at jeg har vært med på de prosjektene som har bidratt mye til det.

Jeg var smått lei jobben før de dårlige tidene, men kjenner at dette virkelig ikke hjelper. Det er mulig vi greier å snu kursen, men bransjen jeg jobber i har blitt veldig konkurranseutsatt (mange om beinet og små marginer) de siste årene, så jeg vurderer rett og slett å bytte jobb på grunn av dette.

Noen som har vært i en lignende situasjon?

På sikt er det jo slett ikke utenkelig at bedriften faktisk må avvikles uansett. 

Anonymous poster hash: 1c4ec...ee8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det ikke annet å gjøre enn å starte jobbsøking. Dessverre rammes du antagelig av tøffe tider som treffer de fleste bransjer nå. Eneste grunn til å bli værende måtte være:

* Du finner ingenting bedre

* Du har en betydelig eierandel / opsjon

• Liker 3
Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 minutt siden):

Her er det ikke annet å gjøre enn å starte jobbsøking. Dessverre rammes du antagelig av tøffe tider som treffer de fleste bransjer nå. Eneste grunn til å bli værende måtte være:

* Du/dere bor i nærheten av alle fasiliteter for familie, kort vei på jobb, barnehage, skule for ungane, lave bostedkostnader i kommunen osv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er ikkje ein så uvanleg situasjon, det som kanskje er mest unikt er at du no er i forkant og veit kva som er sannsynleg vil skje. 

Når du no også er lei av jobben så er det ikkje så mykje å kjempe for, spørsmålet er likevel kva alternativ du finner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1c4ec...ee8
ps5 skrev (16 timer siden):

Fordi bedriften kommer til å gå konkurs?

Uten å røpe for mye detaljer er det et firma med litt historie og som har en del egenkapital å tære på, så det er ikke gitt at bedriften går konkurs eller nedbemanner.

Jeg var vel mest interessert i å lufte litt frustrasjon/tanker og høre hvordan andre i lignende situasjon har opplevd dette. Det første året tenkte jeg ikke så mye utover det annet enn at det var litt surt, men når vi nå har tapt penger flere år på rad og prosjektene per nå ikke er lønnsomme merker jeg at det går på trivselen løs. Stemningen er ikke akkurat god på kontoret heller for å si det slik.

For å øke lønnsomheten og "snu skuta" blir det nok enda mer fokus på effektivitet og press på medarbeiderne, så det er ikke akkurat en trivelig situasjon uansett utfall. 

Lenke til kommentar

Det er vanskeleg å gi særleg til råd på eit så vagt grunnlag.

Det eg legg mest vekt på er at du ikkje trives særleg godt i jobben lengre. At det også går dårleg økonomisk gir berre meir grunn til å sjå seg om etter andre moglegheiter. Sjølv om bedrifta sikkert fint kan halde seg flytande utan å gå konkurs så vil  det erfaringsmessig bli tunge tak og lite fordelar å hente av å bli i jobben.
Lønnsutviklinga vil fort stoppe opp når det er dårlege tider, det blir meir fokus på effektivtet, dei beste i bedrifta som lett finn seg andre jobbar kjem nok til å slutte slik at det blir meir å gjere på dei som sitt igjen, i tillegg til at arbeidsmiljøet blir endra når mange sluttar omtrent samtidig.
Når du har blitt litt lei av jobben og heller ikkje kan forvente at jobben kjem til å gi særleg i lønnsutbetalingar så er det to store punkt som taler for at du burde finne deg ein jobb der du trives betre og helst også får betre betalt.

Om ein i tillegg har ei leiing som ikkje tørr å satse i dårlege tider så blir stort arbeidspress, lite spennande oppdrag og låg lønn ofte resultatet. Har derimot bedrifta ei leiing som tørr å satse så kan det bli både spennande og lukrativt å jobbe i bedrifta.

Det mest konkrete rådet eg kan gi deg er at du setter opp ei liste over fordelar og ulempar ved å bli i bedrifta, og at du legg framtidsplanen din utifra det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn helt uavhengig av din dag til dag tiltro til fortsatt drift i bedriften, er det eneste riktige at du nå begynner å holde et øye med relevante jobbmuligheter. Du kan begynne å holde et øye med muligheter nå eller du kan vente til det er kroken på døren eller du blir permittert. Hvis du venter for lenge må du velge fra de mulighetene som er tilgjengelig akkurat da. Nå har du muligheten til å finne neste arbeidsplass i et noe mer åpent tidsvindu og kan gjøre ting på dine premisser.

Eller sagt på en annen måte: dersom du passivt venter for lenge, er sannsynligheten for at neste jobb er kjipere større enn dersom du begynner å se på alternativer allerede nå. 

Skulle gjerne ha fulgt mitt eget råd... ^^; 

Lenke til kommentar
Gjest 1c4ec...ee8

The Avatar skrev (På 11.10.2024 den 2:55 PM):

Det er vanskeleg å gi særleg til råd på eit så vagt grunnlag.

Det eg legg mest vekt på er at du ikkje trives særleg godt i jobben lengre. At det også går dårleg økonomisk gir berre meir grunn til å sjå seg om etter andre moglegheiter. Sjølv om bedrifta sikkert fint kan halde seg flytande utan å gå konkurs så vil  det erfaringsmessig bli tunge tak og lite fordelar å hente av å bli i jobben.
Lønnsutviklinga vil fort stoppe opp når det er dårlege tider, det blir meir fokus på effektivtet, dei beste i bedrifta som lett finn seg andre jobbar kjem nok til å slutte slik at det blir meir å gjere på dei som sitt igjen, i tillegg til at arbeidsmiljøet blir endra når mange sluttar omtrent samtidig.
Når du har blitt litt lei av jobben og heller ikkje kan forvente at jobben kjem til å gi særleg i lønnsutbetalingar så er det to store punkt som taler for at du burde finne deg ein jobb der du trives betre og helst også får betre betalt.

Om ein i tillegg har ei leiing som ikkje tørr å satse i dårlege tider så blir stort arbeidspress, lite spennande oppdrag og låg lønn ofte resultatet. Har derimot bedrifta ei leiing som tørr å satse så kan det bli både spennande og lukrativt å jobbe i bedrifta.

Det mest konkrete rådet eg kan gi deg er at du setter opp ei liste over fordelar og ulempar ved å bli i bedrifta, og at du legg framtidsplanen din utifra det.

Takk for gode innspill som alltid! :) 

Jeg har ikke tro på at så mange vil slutte per i dag, så vi får se hva som skjer. Det er faktorer som gjør at jeg i utgangspunktet ikke ønsker å bytte jobb per i dag, så jeg sitter nok litt stille i båten en stund til, men som tommyb foreslår under kan jeg i hvert fall begynne å sondere terrenget for andre muligheter. 

tommyb skrev (På 11.10.2024 den 3:03 PM):

Sånn helt uavhengig av din dag til dag tiltro til fortsatt drift i bedriften, er det eneste riktige at du nå begynner å holde et øye med relevante jobbmuligheter. Du kan begynne å holde et øye med muligheter nå eller du kan vente til det er kroken på døren eller du blir permittert. Hvis du venter for lenge må du velge fra de mulighetene som er tilgjengelig akkurat da. Nå har du muligheten til å finne neste arbeidsplass i et noe mer åpent tidsvindu og kan gjøre ting på dine premisser.

Eller sagt på en annen måte: dersom du passivt venter for lenge, er sannsynligheten for at neste jobb er kjipere større enn dersom du begynner å se på alternativer allerede nå. 

Skulle gjerne ha fulgt mitt eget råd... ^^; 

Takk for innspillet :)  Hva er din historie siden du skriver du gjerne skulle fulgt ditt eget råd?

Lenke til kommentar
Gjest 1c4ec...ee8 skrev (På 10.10.2024 den 8:57 PM):

Jeg jobber i en bedrift som aldri har trykket penger, men som de første fire-fem årene jeg jobbet der gikk godt i pluss og gjorde det bra innen sin bransje. De siste årene har vi gått i minus og jeg er så uheldig at jeg har vært med på de prosjektene som har bidratt mye til det.

Jeg var smått lei jobben før de dårlige tidene, men kjenner at dette virkelig ikke hjelper. Det er mulig vi greier å snu kursen, men bransjen jeg jobber i har blitt veldig konkurranseutsatt (mange om beinet og små marginer) de siste årene, så jeg vurderer rett og slett å bytte jobb på grunn av dette.

Noen som har vært i en lignende situasjon?

På sikt er det jo slett ikke utenkelig at bedriften faktisk må avvikles uansett. 

Lignende her. Er i en bransje hvor man som mye annet klarer seg mer eller mindre bra. Jeg begynte i nåværende bedrift pga sitt gode renommé for litt over 2 år siden.

Men raskt opplever jeg at de hviler på navnet sitt, en ledelse som stort sett prioriterer ferier. Nå har resultatene i det siste vist seg drastisk dårligere og det eneste bedriften gjør er å bedrive skadebegrensning, spare.. Proaktiv er i hvert fall ikke ordet. Ferier og fravær fra bedriften er fortsatt like høyt prioritert fra eierskapets side. Jeg så for meg firmaet som et synkende skip.

Valgte derfor å ta plass i en av de første livbåtene til Titanic.

Forrige arbeidsplass har tatt meg i mot med åpne armer og bedre betingelser.

Endret av Sovna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Guest 1c4ec...ee8 said:

Takk for innspillet :)  Hva er din historie siden du skriver du gjerne skulle fulgt ditt eget råd?

En kombinasjon av at bedriften har anstrengt økonomi og en dårlig fungerende BPA-ordning. Det gjør at jeg må forklare eventuelle nye arbeidsgivere at det er helt nødvendig med mye fleksitid og hjemmekontor for at jeg skal kunne stå i 100% stilling. BPA = brukerstyrt personlig assistent, et familiemedlem er rullestolbruker og kan ikke være hjemme alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1c4ec...ee8
flamethower1234 skrev (20 timer siden):

Hvilken bransje om jeg kan spørre?

Bransjen du nevnte før du redigerte innlegget. ;) 

Jeg fikk forøvrig et brukbart hopp i lønn i forrige uke. 

Etter hvordan jeg oppfatter situasjonen er det ingenting som tyder på at det er kroken på døren med det første. Innlegget går vel mest på at jeg selv kjenner meg litt lei av å være i en bransje hvor ting går tungt og man selv kjenner på det når prosjektene man jobber på (og føler man jobber etter beste evne) går i minus gang på gang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...