Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Moderat forhøyet leververdier etter oppstart på medisin


Gjest dce14...1a8

Anbefalte innlegg

Gjest dce14...1a8

Begynte på Azatioprin for en måned siden på grunn av IBD og tar kontrollblodprøver annenhver uke nå i starten. Tok gentesten som viser at jeg skal tåle medisinen fint. 

Så at fastlegen har sendt over prøvesvarene jeg tok denne uken til gastrolegen min i dag, og både S-ALAT og S-ALP er ganske forhøyet. S-ALAT lå på 340 og er ca. 10 ganger over referanseverdi (10-45 som kvinne), den var på 34 i juni. S-ALP vare "bare" litt over, 115, den skal vere under 105. Verdien var på 59 i juni. I tillegg har jeg noe forhøyet eosinofile granulocytter. 

Jeg aner ikke hva verdiene var de to siste gangene jeg tok blodprøve. 

Har ikke hørt noe fra legen enda men regner med å bli kontaktet rimelig snart da jeg nok helt sikkert må følges opp og ta flere blodprøver, men man går jo å bekymrer seg litt når man ser slike verdier.

Kan legge til at jeg har familiemedlem med autoimmun leversykdom, og i tillegg til min egen IBD så blir man jo litt småredd. 

Jeg antar at dette betyr at jeg ikke tåler medisinen så bra, men lurer på hvor bekymret jeg skal være. Er det trolig at dette er på grunn av medisinen og at verdiene vil synke når jeg slutter?

Leser om alt fra leversykdom, bukspykjertelbetennelse, fettlever osv...

Noen som har opplevd det samme og hva endte det opp med? Hører om andre som også plutselig har veldig høye verdier uten at de finner noe alvorlig galt.

 

 

 

Anonymous poster hash: dce14...1a8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest dce14...1a8

Vil forøvrig legge til at jeg omtrent er avholds. Så er ikke noe alkohol inne i bildet. Har ikke drukket siden sommerferien der jeg drakk 2 øl i løpet av 3 uker ferie.

Anonymous poster hash: dce14...1a8

Lenke til kommentar

Å Google sykdommer og symptomer er nesten det dummeste man kan gjøre. Alle søk fører til slutt til et eller annet skummelt, men som sannsynligvis ikke er relevant for din situasjon. :)

Er du bekymret, ikke vent på at legen skal ta kontakt, men bestill deg en time. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...