TazheI Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Krig og fred skrev: Jeg vil gjerne støtte norske utviklere med penger, men jeg har enda ikke funnet noe som har vært verdt det. Våre svenske naboer på den andre siden lager masse gode spill, og det får meg til å lure på om det er utdanningsløypa i Norge det er noe galt med. Hvorfor klarer ikke Norge produsere utviklere med talent? Alt jeg ser av skjermbilder er fullstendig underveldende. Ingen ting som pirrer nyskjerrigheten. Det er bare våt pappmache alt sammen. Det er fordi de fleste nordmenn med spillkunskaper tjener dobbelt så mye å jobbe som konsulenter eller lignende. I sverige derimot er det all in or nothing. En rørlegger der tjener kanskje 300 000nok i året, mye mindre en i norge. 1 Lenke til kommentar
Sersjant SEGA Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Raw Fury er jeg nysgjerrig på Lenke til kommentar
Sersjant SEGA Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Krig og fred skrev: 2 hours ago, Kenhten said: Du liker svenske spill andre liker norske spill. Det betyr ikke at norske spill er dårlig. Og du kan bedømme ut i fra salgstallene hvem som produserer bedre kvalitet. salgstall = kvalitet? for en trist tankegang du har 2 1 Lenke til kommentar
phraze Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Jeg synes det er trist at ikke vi har noen norske selskaper som gjør det bra internationalt. Men inntrykket mitt er også at det er svært mye rot i de. Jeg var med å bugteste et spesifikt spill fra en av de nevnte selskapene i artikkelen her og da jeg rapporterte en bug til en av utviklerne (nevner ikke navnet til vedkommende, men personen er namedroppet i denne artikkelen) så ble jeg lovet litt goodies tilsendt hjem for at jeg hadde gjort en nøye jobb med å avdekke bugs. Den fikk jeg aldri - og det går fint, men viser jo at det er litt lite seriøst. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober (endret) Håper vi kan få et norsk Paradox Interactive selskap som kan gi svenskene konkurranse. Endret 11. oktober av Boing_80 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober 1 hour ago, Sersjant SEGA said: salgstall = kvalitet? for en trist tankegang du har Folk kjøper spill som er gøy å spille. Hvis spillene får dårlig reviews og ingen gidder å spille de, så er det ikke gode spill. 1 Lenke til kommentar
Lord_Kremmerhus Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober (endret) Krig og fred skrev (På 10.10.2024 den 5:18 PM): Jeg vil gjerne støtte norske utviklere med penger, men jeg har enda ikke funnet noe som har vært verdt det. Våre svenske naboer på den andre siden lager masse gode spill, og det får meg til å lure på om det er utdanningsløypa i Norge det er noe galt med. Hvorfor klarer ikke Norge produsere utviklere med talent? Alt jeg ser av skjermbilder er fullstendig underveldende. Ingen ting som pirrer nyskjerrigheten. Det er bare våt pappmache alt sammen. Det er ikke bare spill, men de fleste kreative yrker. Svenskene har rett og slett bygget opp gode og sterke miljøer over tid. Internasjonale popyndlinger har de produsert på løpende bånd siden ABBA, EDM har de hatt godt grep om lenge (det skal imidlertid sies at vi også har noen navn her), og på metall er de magiske. Vi har riktignok et veldig sterkt miljø på black metal, men på det meste av mer seig og/eller melodiøs metall knuser de oss ned i støvlene. Vi er dog veldig gode på idrett, da, og er kanskje verdens beste idrettsnasjon relativt til befolkning. But I digress. Vi må bli flinkere til å løfte frem ideene og folkene som skaper dem uten at store eiere, aksjonærer, økonomer eller politiske hensyn skal styre utviklingen for mye. I stedet for å fokusere på å få frem de store prosjektene og titlene tror jeg vi - altså Norge™️ - burde fokusere mer på de små. Ideene og folkene finnes garantert, men de må ha verktøyene og drahjelpa til å få det ut. Per i dag kommer jo det meste av nyskaping fra modding- og indie-miljøene uansett, så det er mer fornuftig å starte der. Mange fantastiske spill dør garantert i kjellere rundt omkring, slik mange fantastiske band aldri kommer lenger enn garasjen. Penger må inn, enten fra det offentlige eller private. Og det behøver ikke å bli så dyrt. Det er liksom litt annet å bruke sponsormidler på enn ski og fotball, og det går an å bruke investormidler på annet enn tech-aksjer i California eller 'Big Pharma'. Kanskje de med penger og/eller makt ganske enkelt ikke "skjønner" gaming og spillbransjen? Endret 11. oktober av Lord_Kremmerhus Korrektur 5 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober On 11.10.2024 at 9:12 AM, Feenyx said: Valheim? Satisfactory? Generation Zero? Goat Simulator? Deep Rock Galactic? Hele Amnesia-serien? En drøss Battlefield-spill, siden DICE er svenske? Circa alt fra Paradox, altså Stellaris, Hearts of Iron, Crusader Kings? The Division 1 og 2? Trenger du flere så finnes det garantert en liste et sted. Samt mye her https://store.steampowered.com/curator/43720485-Games-Made-in-Sweden/list/105110/ Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober En av mine egne svenske favoritter som få virket å spille er. Ellers er jo listen over meget gode spill utviklet av svenske spillstudioer milelang. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober (endret) Deep Rock Galactic er forøvrig dansk, ikke svensk. Men du kan erstatte det på listen med Helldivers 2. Endret 12. oktober av likferd Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober (endret) Krig og fred skrev (På 10.10.2024 den 5:18 PM): Jeg vil gjerne støtte norske utviklere med penger, men jeg har enda ikke funnet noe som har vært verdt det. Våre svenske naboer på den andre siden lager masse gode spill, og det får meg til å lure på om det er utdanningsløypa i Norge det er noe galt med. Hvorfor klarer ikke Norge produsere utviklere med talent? Alt jeg ser av skjermbilder er fullstendig underveldende. Ingen ting som pirrer nyskjerrigheten. Det er bare våt pappmache alt sammen. Det er de ukommersielle kravene til NFI som holder oss tilbake fra å lage spill med internasjonal appeal. Du ser en klar forskjell på Norske spill, og de mer amerikaniserte (kulere) spillene fra Sverige og Danmark. Et primeksempel er spillene til Slipgate Ironworks. Andre er serier som Hitman, Star Wars: Battlefront, Just Cause, Wolfenstein, og Chronicles of Riddick. Norge ender som oftest opp med å lage sukkersøtt piss, edutainment eller ting som Dustbin Det handler ikke alltids om budsjett, men tillatelsen for en spesifikk oppskrift som en indie vil gå for. Interessen for Norsk folketro og kultur i interaktiv form, er ikke like ettersøkt som Japansk Shinto og overtro (Fatal Frame etc) Endret 13. oktober av Martelè 2 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober (endret) Quote Det er de ukommersielle kravene til NFI som holder oss tilbake fra å lage spill med internasjonal appeal. Begrenser man rommet for kreativitet for mye så har man skutt seg i foten. Alle spillstudioer har noen begrensninger men overregulering skader. Quote Det handler ikke alltids om budsjett, men tillatelsen for en spesifikk oppskrift som en indie vil gå for. Interessen for Norsk folketro og kultur i interaktiv form, er ikke like ettersøkt som Japansk Shinto og overtro (Fatal Frame etc) Vel jeg tror mange nordmenn hadde elsket å få et skikkelig og godt Adventure, RPG, Openworld spill basert på flåklypa universet. Men når det alltid blir visuelt ok med en haug minigames bakt inn så blir det meh. Det samme med Viking alderen. Der har man også enormt internasjonalt potensiale hvis man lager noe aka The Witcher men basert på eks. Vikings universet hvor man kan etablere og bygge, bosetninger, dra på plyndringstokt, gå til krig med andre stammer/faksjoner, diplomati, utvikkle bosetningene osv. Vi ser mange forsøk på dette men det blir enten litt for Civ eller litt for sært. Valheim hadde kjempesuksess men det er nok i stor grad pga. at man kunne bygge bosetninger, vikingskip for å utforske samt støtte for å lage egne kart og mods. Ellers var det litt lackluster og litt sært. AC:Valhalla er vel det nærmeste vi har kommet, men altfor "Ubisoftish" og begrenset. Man trenger heller ikke det nivået av AAA for å lykkes. Endret 13. oktober av Theo343 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober 2 hours ago, Martelè said: Det er de ukommersielle kravene til NFI som holder oss tilbake fra å lage spill med internasjonal appeal. Du ser en klar forskjell på Norske spill, og de mer amerikaniserte (kulere) spillene fra Sverige og Danmark. Et primeksempel er spillene til Slipgate Ironworks. Andre er serier som Hitman, Star Wars: Battlefront, Just Cause, Wolfenstein, og Chronicles of Riddick. Norge ender som oftest opp med å lage sukkersøtt piss, edutainment eller ting som Dustbin Det handler ikke alltids om budsjett, men tillatelsen for en spesifikk oppskrift som en indie vil gå for. Interessen for Norsk folketro og kultur i interaktiv form, er ikke like ettersøkt som Japansk Shinto og overtro (Fatal Frame etc) Informativt! 2 hours ago, Theo343 said: Vel jeg tror mange nordmenn hadde elsket å få et skikkelig og godt Adventure, RPG, Openworld spill basert på flåklypa universet. Hva har skjedd med å tenke nytt, og større? Flåklypa, virkelig? Flåklypa er topp når man er 10, men jeg tror ikke man skal basere seg på en så begrenset målgruppe. 1 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Krig og fred skrev (På 11.10.2024 den 1:14 PM): Folk kjøper spill som er gøy å spille. Hvis spillene får dårlig reviews og ingen gidder å spille de, så er det ikke gode spill. De fleste norske spill har faktisk fått temmelig gode reviews, uten at de har solgt spesielt godt. Men det finnes utallige eksempler på at kvalitet og salgstall ikke henger sammen. Outer Wilds Enslaved: Odyssey to the West Beyond Good & Evil Eternal Darknness Grim Fandango Psychonauts (Et under at Double Fine har overlevd) Timesplitters-spillene Demons' Souls Okami Alpha Protocol Spec Ops The Line ICO Kunne fortsatt slik inn i evigheten. Men til syvende og sist er gode eller dårlige salgstall veldig relativt. Guardians of the Galaxy solgte vel rundt 5 millioner eksemplarer, og ble av Ubisoft regnet som en flopp. Samtidig solgte Disco Elysium rundt 4 millioner eksemplarer og ble regnet som en heidundrende suksess. Begge spillene er dog godt mottatte. Og samtidig er det flust av eksempler på dårlige spill som har solgt som hakka møkk. Wii Play (28 millioner solgte) Kinect Adventures (20 millioner solgte) Resident Evil 6 (10 millioner solgte) Call of Duty Infinite Warfare (14 millioner) Link's Crossbow Training (6 millioner) Anthem (5 millioner solgte) Wii Music (3 millioner solgte) Duke Nukem Forever (3,5 millioner) Etc... Krig og fred skrev (23 timer siden): Flåklypa, virkelig? Flåklypa er topp når man er 10, men jeg tror ikke man skal basere seg på en så begrenset målgruppe. Jeg vet ikke om en eneste 10-åring som liker Flåklypa nevneverdig. Flåklypa er for oss godt voksne som vokste opp med det. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober (endret) On 13.10.2024 at 1:19 PM, Krig og fred said: Hva har skjedd med å tenke nytt, og større? Flåklypa, virkelig? Flåklypa er topp når man er 10, men jeg tror ikke man skal basere seg på en så begrenset målgruppe. Flåklypa var ett av de nevnte. Problemet er at det er gjort mange forsøk på dette universet uten at det har vært gjort skikkelig. Endret 14. oktober av Theo343 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober 1 hour ago, Gringorilla said: De fleste norske spill har faktisk fått temmelig gode reviews, uten at de har solgt spesielt godt. Men det finnes utallige eksempler på at kvalitet og salgstall ikke henger sammen. Outer Wilds Enslaved: Odyssey to the West Beyond Good & Evil Eternal Darknness Grim Fandango Psychonauts (Et under at Double Fine har overlevd) Timesplitters-spillene Demons' Souls Okami Alpha Protocol Spec Ops The Line ICO Outerwilds har solgt over 2 millioner, Eternal Darkness var GameCube exclusive (det samme gjelder flere av eksemplene dine) og den eneste måten jeg veit om spillet er fordi jeg spilte det hos en kamerat og det var nok til å overbevise meg om å kjøpe en GC. Om Demon Souls: During its first week on sale, Demon's Souls debuted at second place in the charts with over 39,000 units sold, coming in behind the previous week's top-seller Tales of the World: Radiant Mythology 2. The game sold through 95% of its shipment during its debut, selling out in several stores.[60][61] According to Miyazaki, initial sales for Demon's Souls were slow in Japan, which combined with negative reactions from trade shows made the team fearful that the game would be a failure. However, positive word of mouth eventually allowed the game to sell over 100,000 copies, which the team considered a success.[1] It sold 134,585 copies in Japan by December 2009.[62] Atlus had estimated the game's sales at 75,000 units,[63] only preparing initial shipments of 15,000 units before positive word of mouth and critical acclaim caused sales to take off.[27] In North America, the game was the eleventh best-selling title during its month of release, posting sales of 150,000 units.[64] By March 2010, the game had sold 250,000 copies in North America.[27] According to Atlus, the game sold triple their original estimates by April 2010. Hvis spill er gode, så vil de selge, selv om de til å begynne med ikke selger som utgiver hadde forventet. Du unnskylder middelmådige norske spill med en påstand som ikke stemmer. Quote Guardians of the Galaxy solgte vel rundt 5 millioner eksemplarer, og ble av Ubisoft regnet som en flopp. Du kan ikke sammenligne et megakonsern som Ubisoft, med norske utviklere når vi diskuterer salgstall. De opererer i to forskjellige virkeligheter. Quote Jeg vet ikke om en eneste 10-åring som liker Flåklypa nevneverdig. Flåklypa er for oss godt voksne som vokste opp med det. Jeg vokste selv opp med Flåklypa, men jeg tviler på at dere som ønsker et spill basert på et middelmådig konsept er mange nok til at det kan være økonomisk holdbart. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober (endret) Og som det nevnes tilhører mye av dette den pengesterke generasjonen som vokste opp med det. Tenke nytt? Hverken Star Wars, Aliens, Superhelter, Indiana Jones, Lego, Conan, Disney, WWII, AC scenarioer, RDR2, og et utall andre basert på "gamle ting" som brukes i spilluniverser er da "å tenke nytt" - i din logikk. Det handler om å bruke det riktig og gjøre det rett. Der samme gjelder de fleste japanske sjangre, det er gamle ting som brukes. Mulig du ikke evner å se helheten her. @Krig og fred Du har kanskje ikke hørt om Black Myth: Wukong? Basert på meget gammel materie ;). Det er ikke "nytt" bare for at du ikke hadde hørt om det før. Nå kan det godt hende at du mener Rocket League og Fortnite er å "Tenke nytt". Endret 14. oktober av Theo343 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober 19 minutes ago, Theo343 said: Tenke nytt? Hverken Star Wars, Aliens, Superhelter, Indiana Jones, Lego, Conan, Disney, WWII, AC scenarioer, RDR2, og et utall andre basert på "gamle ting" som brukes i spilluniverser er da "å tenke nytt" - i din logikk. Disse spillene, og hva EA eller Ubisoft gjør med sine franchiser, har ingen ting med norske spillutviklere eller hva vi diskuterer. Quote @Krig og fred Du har kanskje ikke hørt om Black Myth: Wukong? Basert på meget gammel materie ;). Det er ikke "nytt" bare for at du ikke hadde hørt om det før. Black Myth: Wukong? Å, du mener spillet som hadde reklame kampansjer på Twitter/Facebok/Reddit og på andre nettsider? Ja du har rett, det hadde jeg aldri høt om. Lenke til kommentar
Early Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Martelè skrev: Krig og fred skrev (På 10.10.2024 den 5:18 PM): Jeg vil gjerne støtte norske utviklere med penger, men jeg har enda ikke funnet noe som har vært verdt det. Våre svenske naboer på den andre siden lager masse gode spill, og det får meg til å lure på om det er utdanningsløypa i Norge det er noe galt med. Hvorfor klarer ikke Norge produsere utviklere med talent? Alt jeg ser av skjermbilder er fullstendig underveldende. Ingen ting som pirrer nyskjerrigheten. Det er bare våt pappmache alt sammen. Det er de ukommersielle kravene til NFI som holder oss tilbake fra å lage spill med internasjonal appeal. Du ser en klar forskjell på Norske spill, og de mer amerikaniserte (kulere) spillene fra Sverige og Danmark. Et primeksempel er spillene til Slipgate Ironworks. Andre er serier som Hitman, Star Wars: Battlefront, Just Cause, Wolfenstein, og Chronicles of Riddick. Norge ender som oftest opp med å lage sukkersøtt piss, edutainment eller ting som Dustbin Det handler ikke alltids om budsjett, men tillatelsen for en spesifikk oppskrift som en indie vil gå for. Interessen for Norsk folketro og kultur i interaktiv form, er ikke like ettersøkt som Japansk Shinto og overtro (Fatal Frame etc) Dette er en myte som ikke stemmer helt i dag. I praksis vil de fleste typer spill kunne produseres med støtte fra NFI i dag. Utdrag fra krav om søknad: "Søknaden må gjelde et kulturprodukt som oppfyller minst tre av de fire punktene i kulturtesten. - Designdokumentet eller litterært forelegg er originalskrevet på norsk eller samisk. - Dataspillet er på norsk eller samisk språk. - Prosjektet fokuserer på norsk språk, kultur og historie, eller tematikk som har relevans for en norsk målgruppe. - Dataspillet har et vesentlig bidrag fra opphavere eller utøvende kunstnere bosatt i Norge eller et annet EØS-land. " Nærmest et hvilket som helst type spill som produseres i Norge kan oppfylle 3/4 disse uten at det preger spillets design/hvilken type spill/sjanger det er: skriver du designdokumentet på norsk (bare relevant for utviklingsprosessen), har spillet oversatt til norsk språk, og utvikles med utviklere/kunstnere som er norske, så er du good. Du kan helt fint lage spill som handler om å slakte svermer av monstre på fremmede planeter, uten bunad, brunost eller vikinger. Vi har utfordringer i bransjen i dag, NFIs kulturkrav er ikke det. Hilsen norsk spillutvikler ;) 1 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Gringorilla skrev (2 timer siden): Alpha Protocol... Alpha Protocol er det mest unike spion-rollespillet vi har til dags dato. Dialogen var eksepsjonelt skrevet og stemmeskuespillet var guddommelig. Spiller er et bevis på at Obsidian Entertainment er et av de få utviklerene som lager spill der dine valg faktisk har konsekvenser. Jeg gir spillet en 7/10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå