Spillredaksjonen Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober Slik gjekk det med norske spelutviklarar Rekneskapane til dei fleste norske utviklarane er offentlege for 2023. Her får du oversikta. Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober Jeg vil gjerne støtte norske utviklere med penger, men jeg har enda ikke funnet noe som har vært verdt det. Våre svenske naboer på den andre siden lager masse gode spill, og det får meg til å lure på om det er utdanningsløypa i Norge det er noe galt med. Hvorfor klarer ikke Norge produsere utviklere med talent? Alt jeg ser av skjermbilder er fullstendig underveldende. Ingen ting som pirrer nyskjerrigheten. Det er bare våt pappmache alt sammen. 3 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober (endret) Oljepengene? For god levestandard siste 25 år? Endret 10. oktober av Theo343 2 Lenke til kommentar
Sedberg Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober Krig og fred skrev (2 timer siden): Hvorfor klarer ikke Norge produsere utviklere med talent? Alt jeg ser av skjermbilder er fullstendig underveldende. Ingen ting som pirrer nyskjerrigheten. Det er bare våt pappmache alt sammen. De vil bare tjene penger lettest mulig sikkert, eller så satser de på feil type spill slik som Red Thread Games. 1 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober En positiv overraskelse for min del var "Conan Exiles", utviklet av Funcom, som jeg syntes var overraskende bra. Derfor har jeg litt forhåpninger til Dune-forsøket deres. Ellers har vi jo hatt lovende selskaper før. "Innerloop" gav i sin tid (20+ år siden) ut både flysimulatoren "JSF" og to skytespill i "IGI" serien som egentlig var temmelig gode utgangspunkt. Det hadde vært interessant å se hva samme gjeng kunne fått til om de fikk fortsette i samme sporet. https://en.wikipedia.org/wiki/Innerloop_Studios 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober Hva med Norges mest profitable spillutvikler Bertheussen It? 2 Lenke til kommentar
Joelsp3anuts Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober (endret) Krig og fred skrev (5 timer siden): Jeg vil gjerne støtte norske utviklere med penger, men jeg har enda ikke funnet noe som har vært verdt det. Våre svenske naboer på den andre siden lager masse gode spill, og det får meg til å lure på om det er utdanningsløypa i Norge det er noe galt med. Hvorfor klarer ikke Norge produsere utviklere med talent? Alt jeg ser av skjermbilder er fullstendig underveldende. Ingen ting som pirrer nyskjerrigheten. Det er bare våt pappmache alt sammen. Vi lagde en romkapsel i papp til en teaser en gang. Jeg er usikker på om den pirrer nysgjerrigheten så mye, men den er i det minste tørr. Bonkies Switch Teaser Trailer 2019 Endret 10. oktober av Joelsp3anuts Lenkeformatering Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 10. oktober Rapporter Del Skrevet 10. oktober Det er to ting jeg lurer på. Hva har skjedd med de selskapene som har gått konk de siste årene? Hadde noen utviklere som var litt profilerte i utlandet og endte med konkurs. Finnes det mange norske utviklere som jobber i store utenlandske studio? Er det noen av de som har ambisjoner om å hente kunnskapen hjem, så vi kanskje får etablert større studio her? Det er ganske billig med norske arbeidsplasser nå. @Gamer.no-redaksjonen plis respond 1 Lenke til kommentar
Lush Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober Påtide med strengere krav til lønnsomhet.. og å se på regjeringens spill strategi. Samt om kravene/målene i søknad på støtte. Faktisk gir grunn til å lage spill som kan oppnå suksess. Fra det jeg leser, så er det ganske mange begrensninger hvis man vil ha høyest sannsynlighet for utvikling støtte. Så da er spm om utviklere er mer fokusert på å innfri kravene, enn å utvikle en spill ide fri for dette. Men dette er vanskelig når man skal bygge en industri, som er oppkonstruert. Og ikke kommer av en naturlig utvikling. Tenker også at hvis det skal bli en industri så er det viktig med private midler, som setter krav til studioene. Så kanskje intensiver til private aktører for å satse på spill markedet. Til tross for mer støtte en noen gang, så er det mange skivebom i forhold til satsingen. 1 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober 5 hours ago, Joelsp3anuts said: Vi lagde en romkapsel i papp til en teaser en gang. Jeg er usikker på om den pirrer nysgjerrigheten så mye, men den er i det minste tørr. Bonkies Switch Teaser Trailer 2019 Hvem stod for teaseren, var det noen som programmerer, eller hadde dere en art director? For meg som potensiell kunde så var den helt uinteressant. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober (endret) 👍 Endret 13. oktober av Kenhten 1 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober Vi må nok bare innse at det norske utvikler miljøet er bittelite. De klarer ikke lage mere enn små nisje titler. Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober Når bransjen trenger statlige overføringer så blir det så som så. Sverige har kommet seg over kneiken og har et vanvittig bra miljø hvor private "fyfy" kapitalister er katalysatoren. Det er vel bare Funcom som er et aksjeselskap som har tiltrukket seg privat kapital i stor størrelseorden. 1 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober Man må danne et miljø over lang tid. DICE ble startet i 1992, feks... 1 Lenke til kommentar
Feenyx Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober (endret) 2 hours ago, Kenhten said: Redaksjonen viser bilder av spill fra 2024. Snusmumrikken har gjort det bra. Kjøpte det selv. Kjøpte The Holy Gosh Darn med to andre spill fra selskapet. 15 hours ago, Krig og fred said: Jeg vil gjerne støtte norske utviklere med penger, men jeg har enda ikke funnet noe som har vært verdt det. Våre svenske naboer på den andre siden lager masse gode spill. Du liker svenske spill andre liker norske spill. Det betyr ikke at norske spill er dårlig. Hva slags svenske spill er bra? Bortsett fra Minecraft? Valheim? Satisfactory? Generation Zero? Goat Simulator? Deep Rock Galactic? Hele Amnesia-serien? En drøss Battlefield-spill, siden DICE er svenske? Circa alt fra Paradox, altså Stellaris, Hearts of Iron, Crusader Kings? The Division 1 og 2? Trenger du flere så finnes det garantert en liste et sted. Endret 11. oktober av Feenyx 2 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober 42 minutes ago, fwj__ said: Når bransjen trenger statlige overføringer så blir det så som så. Sverige har kommet seg over kneiken og har et vanvittig bra miljø hvor private "fyfy" kapitalister er katalysatoren. Det er vel bare Funcom som er et aksjeselskap som har tiltrukket seg privat kapital i stor størrelseorden. Paradox Interactive ble faktisk verre etter at de gikk på børsen. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober (endret) 👍 Endret 13. oktober av Kenhten Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2 hours ago, Kenhten said: Du liker svenske spill andre liker norske spill. Det betyr ikke at norske spill er dårlig. Og du kan bedømme ut i fra salgstallene hvem som produserer bedre kvalitet. Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober Kenhten skrev (50 minutter siden): Kjøpte Valheim. Fikk refund ganske kjapt. De andre er av null interesse for meg. Da sier det vel strengt tatt mer om din begrensede smak enn kvaliteten på svenske spill. Ikke for det, jeg synes det er en helt grei mengde gode norske spill også. Manual Samuel The Holy Gosh Darn Owlboy Teslagrad Shadow Puppeteer Among the Sleep Mosaic My Child Lebensborn The Longest Journey Anarchy Online (kanskje det aller mest innflytelsesrike MMOet etter WoW) Conan Exiles Draugen Earthlock Project IGI Men problemet ligger vel heller i det at det virker som vi ikke klarer å opprette store studioer som kan utvikle spill av en reell størrelsesorden. 2 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 11. oktober Rapporter Del Skrevet 11. oktober (endret) 👍 Endret 13. oktober av Kenhten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå