Axefjord Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Hei alle, Jeg har en liten sak med naboen som hengte opp varmepumpe rett foran, og rettet mot, soverommsvinduet vårt på en avstand av ca 5-6m. Støyen (max) er målt (av naboen) til 57dB rett under soveromsvinduet vårt. En mer "normal" støy vinterstid (uten turbo på varmepumpa) er 47dB. Grensenivået følge NS 8175:2012 tabell 5 klasse C er 35dB. Jeg har snakket med naboen i nesten et år, før jeg klagde til kommune og konfliktråd nå. Naboen har gjort noen få tiltak, men ingenting som har hatt særlig effekt. Så da lurte jeg på om noen hadde noen dokumentasjon på dommer eller andre avgjørelser angående (kontinuerlig) nabostøy ala varmepumper? Jeg fant en sak her: https://lovdata.no/dokument/LBSIV/avgjorelse/lb-2015-101485-1 Det kunne være interessant å ha den tidligere tingrettsdommen, men hele saken er egentlig litt ubrukelig, siden støyen ved soveromsvinduet er innenfor grenseverdien på 35dB, og dommen omtaler stort sett en "lite brukt" flekk av eiendommen nærmest naboen. Men ellers er det ingen dommer eller avgjørelser jeg greier å finne dokumentasjon på. Grunnen til at jeg spør, er for å få overtalt naboen til å gjøre "skikkelige" tiltak før jeg i verste fall må ta saken videre til rettsystemet, noe jeg for all del vil unngå. Naboskapet er nok allerede ødelagt, men jeg håper å holde på restene av det ihvertfall. Men på andre siden kan jeg ikke ha ei varmepumpe som støyer så mye på soveromsvinduet mitt. Den kan tilogmed høres gjennom et lukket vindu når det er kaldt nok på vinteren. Forresten, 10dB økning er dobling av "opplevd lyd". 20dB er 4-gangen av opplevd lyd. Sånn at man har en referanse å forholde seg til. Lenke til kommentar
Gjest 945ac...afb Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Høres ut som en sak som vil koste mer enn den smaker. Har du foreslått at nabo setter opp en støyskjerm? Jeg gjorde det med naboen vår som gjorde akkurat samme. Jeg foreslo at han lagde et større varmepumpehus med støydempende matte i "boksen" Kostet meg i underkant 1500kr når vi tok regninga delt på 2. Naboen takket meg og inviterte samme sommer meg, samboer og kidsa over på grilling 3 ganger som "takk".. Så jeg tok det som en god investering. jeg har også en varmepumpe RETT under eget soveromsvindu, Der tok jeg støymatten i overkant i "boksen" og vi hører knapt at den går. Anonymous poster hash: 945ac...afb Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 19. oktober Forfatter Del Skrevet 19. oktober On 18.10.2024 at 9:19 AM, Guest 945ac...afb said: Høres ut som en sak som vil koste mer enn den smaker. Har du foreslått at nabo setter opp en støyskjerm? Jeg gjorde det med naboen vår som gjorde akkurat samme. Jeg foreslo at han lagde et større varmepumpehus med støydempende matte i "boksen" Kostet meg i underkant 1500kr når vi tok regninga delt på 2. Naboen takket meg og inviterte samme sommer meg, samboer og kidsa over på grilling 3 ganger som "takk".. Så jeg tok det som en god investering. jeg har også en varmepumpe RETT under eget soveromsvindu, Der tok jeg støymatten i overkant i "boksen" og vi hører knapt at den går. Anonymous poster hash: 945ac...afb Jeg har også varmepumpe nært en annet vindu (og en annen nabo), og det fungerer fint med ordentlig hus og støydemping. Men naboen vil ikke være med på mine forslag. Problemet er at bråket er så høyt i utgangspunktet, at å møtes "på midten" fortsatt er 12db reduksjon i støy. Jeg fant noen løsninger basert på rapporter fra fagfolk, og for å dempe så mye, så må man snu pumpa og sette opp lydfelle. Og det vil han ikke. Han vil heller ikke flytte pumpa til baksida av huset, der jeg og andre naboer har pumpa... Og ja, jeg foreslo å sponse et par tusen om han flyttet pumpa og satt opp en enkel vegg eller hus med tett side. Det ville han ikke. Han har kjørt et par andre løsninger, som han hevder er "anbefalt av eksperter". Resultat hittil er kanskje 1-2db reduksjon i støy, altså tilnærmet ikke er merkbart. Og det er ikke holdbart etter et år med diskusjon og tålmodighet. Jeg kan ikke ha sånt støy på soverommet til minste dattera mi. Hun skal ikke behøve ha problemer med søvnen fordi naboen "ikke vil". Han har jo tross alt brutt loven med 4 ganger lovlig støynivå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå