Gå til innhold

Homelab til under 5000,-


Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å sette opp en homelab, og spør derfor her på diskusjon om råd.

Leter etter noe som ikke er veldig støyende da serveren vil bli stående i en leilighet (foreløpig).

Til å begynne med tenkte jeg å bruke serveren til å hoste en webserver, backuplagring, og kjøre en minecraft server.

Vil ha et så skalerbart system som mulig.

Aller helst har jeg lyst til å støtte opensourced hardware av prinsipp. Forstår at dette er litt vanskelig om en ønsker å skalere serveren til et enterprise nivå, men kanskje det er mulig i fremtiden?

Har sett litt på denne FreedomBox som virker ganske grei som en start. Er det mulig å skalere fra FreedomBox'en? Ser litt vanskelig ut å bygge videre på det kortet?

 

Burde jeg starte med en "tradisjonell" selvbygget gaming pc, slik at jeg lettere kan skalere?

 

Budsjett på 1-5k.

Da jeg ønsker lang levetid på hardware, tror jeg ikke overklokking er aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt poenget med det (lille) budsjettet.

Hva er formålet med "freedom box" ?  Rent hw-messig ligner det på en "stue PC" som jeg f.eks. brukte til musikk og streaming før jeg tok i bruk AppleTV.   Problemet med Single Board Computers er at de er relativt låst og ikke har noen oppgraderingsmulighet når det kommer ny CPU fordi ny CPU krever ny sokkel = nytt hovedkort og da kreves som regel nytt minne også... så det baller på seg. 

Er formålet å skjule nettaktivitet så er VPN innebygget i Opera nettleser f.eks. grei og enkel (og gratis).

Eller er det for å kjøre div server-tjenester internt i heimen?   Blir ikke helt klok på hva Freedom Foundation lover... henger ikke helt på greip. Mulig man får illusjonen av å være skjult, men nå vet jo bredbåndsleverandøren din IP-adresse etc

Lenke til kommentar
1 hour ago, o.o said:

Hei,

Tenkte å sette opp en homelab, og spør derfor her på diskusjon om råd.

Leter etter noe som ikke er veldig støyende da serveren vil bli stående i en leilighet (foreløpig).

Til å begynne med tenkte jeg å bruke serveren til å hoste en webserver, backuplagring, og kjøre en minecraft server.

Vil ha et så skalerbart system som mulig.

Aller helst har jeg lyst til å støtte opensourced hardware av prinsipp. Forstår at dette er litt vanskelig om en ønsker å skalere serveren til et enterprise nivå, men kanskje det er mulig i fremtiden?

Har sett litt på denne FreedomBox som virker ganske grei som en start. Er det mulig å skalere fra FreedomBox'en? Ser litt vanskelig ut å bygge videre på det kortet?

 

Burde jeg starte med en "tradisjonell" selvbygget gaming pc, slik at jeg lettere kan skalere?

 

Budsjett på 1-5k.

Da jeg ønsker lang levetid på hardware, tror jeg ikke overklokking er aktuelt.

En Raspberry Pi burde jo være greit å begynne med. Billig og mye software. Har selv Raspberry PI 4 som kjører CasaOS, slik at jeg har et lass med software å teste ut/bruke. 

her kan du sjekk ut CasaOS (klikk på demoen for å teste)

https://casaos.zimaspace.com/

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...