Gå til innhold

Jeg trenger en NAS, tror jeg.

Anbefalte innlegg

ProphetSe7en skrev (3 timer siden):

Det høres jo rart ut at så mange disker tar kvelden samtidig. Defekt kontrollerkort?

Du kan jo se på tools-new config, kanskje det er enkleste måten å starte på nytt og konfigurere fra start av.

mobile999 skrev (1 time siden):

Vrak de sata kablene.

Jeg byttet litt rundt i går, satt i en frisk harddisk fra den stasjonære - fungerte og ble funnet. Jeg har 2/5 som er døde. Den ene av de som er døde fikk jeg en del warnings på. Blir vell fort greiest å bare skaffe helt nye harddisker?

0af55a12-6de3-4d4b-8ea7-19a0b12e192d.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (På 14.11.2024 den 11:08 PM):

Nei, ikke til vanlig bruk. Optane var bra på små tilfeldige lese/skriveoperasjoner, men moderne SSD-er har mye høyere sekvensiell hastighet som har mer og si for hjemmebruk, da man ikke kjører store databaser hjemme f.eks som optane håndterte veldig bra :) 

Det er ikke helt riktig.
Optane har lav latency, som folk hjemme legger fort merke til at alt blir kjappere. F.eks hvor fort applikasjoner starter opp. Det beste eksempelet er når du har lite ram, og begynner å swappe. Noe som skjer altfor ofte idag om du har 32GB eller mindre.

Båndbredde har mye mindre å si. Men det er riktig at noen databaser blir sykt med raskere med Optane, spesielt RocksDB. I mindre grad SQL Server og PostgreSQL.

Utfordringen med Optane er at det har alltid kosta 10x mer enn SSD.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Jeg byttet litt rundt i går, satt i en frisk harddisk fra den stasjonære - fungerte og ble funnet. Jeg har 2/5 som er døde. Den ene av de som er døde fikk jeg en del warnings på. Blir vell fort greiest å bare skaffe helt nye harddisker?

0af55a12-6de3-4d4b-8ea7-19a0b12e192d.png

Current pending sector er bare at en blokk "kan" være dårlig
Du kan bruke et program som f.eks badblocks for å rydde opp i det. Enten blir blokken fikset, eller så blir den byttet ut med en reserveblokk.

Badblocks bør kjøres på alle harddisker før du tar de i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...