Gå til innhold

Jeg trenger en NAS, tror jeg.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Complexity said:

Ikke det råeste av en CPU nei, men for meg gjør den jobben greit. Pluss at den bruker bare 9W eller noe når den idler så selv om jeg har min i en lukket tv benk så blir det ikke for varmt inni der.

Uansett en veldig sømløs totalpakke. Jeg må bruke Onedrive til jobb og det er ett mareritt i forhold.. Når jeg skal dele jobbrelaterte filer og media med kollegaer bruker jeg heller å gi de link fra min Synology som fungere mye bedre.
Og man slipper å betale i måneden om man skulle bruke Onedrive privat som mange av en eller annen grunn gjør..

Qnap har en del bedre hardware for pengene i sine NAS bokser - men softwaren deres er langt ifra like god.

Er enig i at Synology at har super OS/programvare, men det er liksom alt også synes jeg. 

Nå kan en faktisk kjøre DSM (Synology OS) i en docker fil også. Noe jeg gjør i proxmox på en 16 core AMD cpu. Da snakker hastighet forskjell. All software synology DSM har kan også kjøres i docker, noe som gjør at en ikke vil savne stort om en velger en selv-bygget NAS og kjører dette i docker i feks Unraid. En annen fordel med en selvbygget NAS er at en som regel får med noen PCIe slott som kan brukes til alt fra grafikk kort, til raskere nettverks-kort. synologys 1gbps begynner å bli litt tamt i 2024 og har ingen slike pcie slott desverre. (så sant du ikke velger de dyreste modelene) 

Men du har rett i at når det kommer til strømforbruk, så er det jo en fordel. Men det er vel heller pga de har lavere spesifikasjoner på hardwaren. feks å lage en en NAS selv med feks Intel n100 cpu, vil gi lavere strømforbruk og gi raskere CPU (pga nyere CPU en det synology bruker)

Lenke til kommentar
13 hours ago, Sjørøver said:

Da har jeg sjekket opp i Synology, og ser det blir for dyrt om jeg ikke skal gå for noe veldig gammelt. Holder på å innrede et loft, så det må prioriteres. 

Har også funnet ut at strøm ikke betyr så veldig mye. Kan settes i en kald bod der varmer blir en bonus. 

Alternativene mine blir da:

1. Bruke gammel pc med 2600k å installere truenas eller unraid. Koster meg 0kr.

2. Bruke gammel pc og kjøpe nytt kabinett for å montere i rack. Koster meg cirka 1000kr.

3. Kjøpe server pc fra finn. Kan monteres i rack og koster meg cirka 1500kr.

4. Ta min 3800x ut av hoved pc, skaffe hovedkort til det som er egnet til server. Kjøper ny prosessor til hoved pc, usikker på hva som støttes. Må fortsatt ha nytt kabinett for å montere i rack. Koster noen tusen, kan gjerne likegreit kjøpe dedikert nas? 

5. Alternativ 1 der jeg kjøper inn skjermkort for transkoding. 2060?

 

Åpen for andre forslag!

Forslag.

Hva med dette.. https://www.proshop.no/Hovedkort/ASRock-N100M-motherboard-micro-ATX-Intel-N-series-N100-Hovedkort-socket-DDR4-RAM-Micro-ATX/3218972

Og bruker din gamle PC i ditt alternativ nummer 1 (erstatte ditt gamle hovedkort med dette nye)?

Lav strømforbruk, raskere en de fleste Synology NASer, PCIe, USB3.2, lydløs. Minne trenger du jo, så total prisen blir vel på rundt 2000, avhengig av hvor mye minne du kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg har denne til salgs. Kort oppsummert

 

ryzen 5700g med integrert gpu for transkoding 

64gb minne 

2x 120gb sata ssd for boot 

10x 10tb wd red nas disker 

1x 2tb nvme for cache 

750w psu 

vannkjølt cpu 

hba kontroller 

maskinen er kompakt, plug and play. Kjører truenas pdd. 
 

send gjerne dm om du skulle ha interesse av noe sånt. 

IMG_4669.jpeg

IMG_4666.jpeg

Lenke til kommentar
1 hour ago, -C64- said:

Er enig i at Synology at har super OS/programvare, men det er liksom alt også synes jeg. 

Nå kan en faktisk kjøre DSM (Synology OS) i en docker fil også. Noe jeg gjør i proxmox på en 16 core AMD cpu. Da snakker hastighet forskjell. All software synology DSM har kan også kjøres i docker, noe som gjør at en ikke vil savne stort om en velger en selv-bygget NAS og kjører dette i docker i feks Unraid. En annen fordel med en selvbygget NAS er at en som regel får med noen PCIe slott som kan brukes til alt fra grafikk kort, til raskere nettverks-kort. synologys 1gbps begynner å bli litt tamt i 2024 og har ingen slike pcie slott desverre. (så sant du ikke velger de dyreste modelene) 

Men du har rett i at når det kommer til strømforbruk, så er det jo en fordel. Men det er vel heller pga de har lavere spesifikasjoner på hardwaren. feks å lage en en NAS selv med feks Intel n100 cpu, vil gi lavere strømforbruk og gi raskere CPU (pga nyere CPU en det synology bruker)

1gbps er litt slapt ja, og de tar ganske stiv pris for 10gbps modulen sin.

Selv har jeg en 2.5gbit usb adapter i min da det uansett er max fart jeg har på nettverket. Men mister jo en usb port på nasen da.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

1gbps er litt slapt ja, og de tar ganske stiv pris for 10gbps modulen sin.

Selv har jeg en 2.5gbit usb adapter i min da det uansett er max fart jeg har på nettverket. Men mister jo en usb port på nasen da.

Har heldigvis integrert 2.5gbit på min nas og router 😀

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Complexity said:

1gbps er litt slapt ja, og de tar ganske stiv pris for 10gbps modulen sin.

Selv har jeg en 2.5gbit usb adapter i min da det uansett er max fart jeg har på nettverket. Men mister jo en usb port på nasen da.

Har Synology kommet med USB3.1 eller USB3.2? 

Jeg har koblet samme begge netverksportene på min DS920+ (software). Men får ikke nytte av høyere hastighet før jeg får ny raskere switch. Noe som er for dyrt enda synes jeg.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (14 timer siden):

Hva slags avspillingsutstyr er det som krever transcoding på serveren? Er det ikke like greit å dekode originalformatet på avspillingsenheten? (Altså spille av en fil som ligger på en enkel filserver.)

Det er ikke et veldig brukervennlig oppsett å spille av enkeltfiler når man har programmer som Plex som eksempel. 2600k er en gammel CPU, men jeg rocker 4790k og den takler helt fint on-the-fly 4K transcoding.

Lenke til kommentar
-C64- skrev (24 minutter siden):

Har Synology kommet med USB3.1 eller USB3.2? 

Jeg har koblet samme begge netverksportene på min DS920+ (software). Men får ikke nytte av høyere hastighet før jeg får ny raskere switch. Noe som er for dyrt enda synes jeg.

Du kan kjøpe en billig 2.5 GB USB adapter til Ethernet og laste ned drivere til NAS'n :

GitHub - bb-qq/r8152: Synology DSM driver for Realtek RTL8152/RTL8153/RTL8156 based adapters

image.png.5a7ca120a05f415847776f55540d2f66.png

Kilde : Synology_DS920_Plus_Data_Sheet_enu.pdf

Har flere slike USB adaptere, dog ikke brukt dem mot Synology enn så lenge, kun til noe homelab. Noen av dem er ikke så veldig stabile dessverre. Ellers er både switcher (2.5GB og 10 GB) og slike USB adaptere billige å handle via aliexpress - i Norge tar de gjerne 2-3 ganger prisen dessverre. Eneste ulempen er at å handle via Ali tar lang tid - og du kan risikere å betale dobbel toll - har betalt blodpenger til staten her og opplevd å ha måtte betale dobbel toll flere ganger dessverre. 

PS. 2 x 1 GB ethernet via bonding gir ikke raskere hastighet enn 1 GB så vidt jeg forstår det - har bonding på min og opplever ikke raskere hastighet - tross 2.5 GB switch

Endret av FriskLuft
Lenke til kommentar
10 hours ago, FriskLuft said:

Du kan kjøpe en billig 2.5 GB USB adapter til Ethernet og laste ned drivere til NAS'n :

GitHub - bb-qq/r8152: Synology DSM driver for Realtek RTL8152/RTL8153/RTL8156 based adapters

image.png.5a7ca120a05f415847776f55540d2f66.png

Kilde : Synology_DS920_Plus_Data_Sheet_enu.pdf

Har flere slike USB adaptere, dog ikke brukt dem mot Synology enn så lenge, kun til noe homelab. Noen av dem er ikke så veldig stabile dessverre. Ellers er både switcher (2.5GB og 10 GB) og slike USB adaptere billige å handle via aliexpress - i Norge tar de gjerne 2-3 ganger prisen dessverre. Eneste ulempen er at å handle via Ali tar lang tid - og du kan risikere å betale dobbel toll - har betalt blodpenger til staten her og opplevd å ha måtte betale dobbel toll flere ganger dessverre. 

PS. 2 x 1 GB ethernet via bonding gir ikke raskere hastighet enn 1 GB så vidt jeg forstår det - har bonding på min og opplever ikke raskere hastighet - tross 2.5 GB switch

ser i et Synology forum at DS920+ har USB3 (ikke 3,1 eller 3,2, selv om de ofte alle kalles USB3) noe som begrenser hastigheten uansett pga overhead osv. En annen ting som er lett å glemme (hos meg iallefall) er at også harddiskene har en hastighet begrensing. Hadde neppe nyttet med 10gbps nettverk om ikke harddiskene henger med. 

Trodde 2 x 1 GB ville doble hastigheten, men tok feil da altså. Må uansett få meg en raskere switch. Får sjekke utenlands jeg også.

 

En annen ting. Jeg har hatt for vane å samle gamle nettverks kabler opp gjennom årene, med tanke på at en nettverks kabel er en nettverks kabel, og kjekt å ha. Etter å ha byttet nettverks kabel i Nasen med en ny, så doblet jeg nesten hastigheten hehehe

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (På 9.10.2024 den 1:21 PM):

1 - NAS er IKKE en backupløsning.
En nas er "Network-attached storage" eller nettversklagrning på godt norsk. Om du har flere maskiner som vil ha tilgang til de samme filene er den perfekt. Om du vil ha backup er ikke NAS det du trenger.

Hvorfor mener du at NAS ikke er en backup løsning? Ingen single alternativer er egentlig en fullverdig backup løsning men en NAS kan i likhet med alle andre backupløsninger inngå i et klassisk 3-2-1 system IMO.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Sjørøver said:

Etter en runde i esker med datagreier, så fant jeg faktisk ett 970 skjermkort. Da er egentlig dataen klar til å settes opp, bør jeg velge truenas eller unraid? 

20241013_203417.JPG

Prøv begge og se hva som faller i smak før du gjør ditt valg? Selv hadde jeg valgt unraid. Men du vet.. smaken er som baken... Uansett hva du velger så hadde jeg valgt å gjøre casaos på siden av NAS'en pga docker. https://casaos.zimaspace.com/

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Etter en runde i esker med datagreier, så fant jeg faktisk ett 970 skjermkort. Da er egentlig dataen klar til å settes opp, bør jeg velge truenas eller unraid?

Begge deler er ålreit. Jeg har gått for unraid og største fordelen er muligheten til å fortsette å fylle på med nye disker underveis. Jeg startet med 2 stk 10TB-disker og nå har jeg 12 disker med til sammen 100TB lagring.

Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (12 timer siden):

Hvorfor mener du at NAS ikke er en backup løsning? Ingen single alternativer er egentlig en fullverdig backup løsning men en NAS kan i likhet med alle andre backupløsninger inngå i et klassisk 3-2-1 system IMO.

Ja, jeg kan jo utdype :=

Man kan ha en ekstra NAS som backup, helt klart. Synology har støtte for dette automatisk, der man setter opp og kan synce mot en annen NAS. Men her tenkte jeg mest på at "Jeg har 2+ disker som kjører Raid 2+ og da kan jeg gjennoppbygge dersom jeg mister en disk" ikke må ses på som "backup.

RAID i en NAS beskytter bare mot HW-error, og da med risiko for datatap selv om man har redundans. Feks om en disk tar kvelden, så må man bygge opp en ny. Dette er en arbeidssom affære som ofte kan ta knekken på en av de andre diskene.
Så denne redundandsen er i hovedsak for å hindre nedetid når noe feiler, ikke for å beskytte data om noe feiler.

Og samtidig så vil malware eller virus bry seg lite om denne redundansen om den krypterer eller sletter hele NASen. Da må man ha ekstern backup tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (1 time siden):

Man kan ha en ekstra NAS som backup, helt klart. Synology har støtte for dette automatisk, der man setter opp og kan synce mot en annen NAS. Men her tenkte jeg mest på at "Jeg har 2+ disker som kjører Raid 2+ og da kan jeg gjennoppbygge dersom jeg mister en disk" ikke må ses på som "backup.

Det er forskjell på at "RAID ikke er backup" og at "NAS ikke er backup". Jeg er enig med deg at RAID ikke er noe backup. Men en NAS kan fint være en on-site backup av mobil, bilder etc. I tillegg bør man jo ha en siste backup i skyen eller off-site.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zepticon said:

RAID i en NAS beskytter bare mot HW-error, og da med risiko for datatap selv om man har redundans. Feks om en disk tar kvelden, så må man bygge opp en ny. Dette er en arbeidssom affære som ofte kan ta knekken på en av de andre diskene.

RAID beskytter ikke nødvendigvis mot HW-error i selve NAS-hardwaren. Kan du flytte diskene til et annen NAS (- med fortrinnsvis identisk HW, hvis det er å få tak i -) og få tilgang til filene igjen?

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (9 minutter siden):

RAID beskytter ikke nødvendigvis mot HW-error i selve NAS-hardwaren. Kan du flytte diskene til et annen NAS (- med fortrinnsvis identisk HW, hvis det er å få tak i -) og få tilgang til filene igjen?

unRAID er hardware-agnostisk. Der kan du bytte innmaten og fortsette som før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...