siDDis Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november De fleste harddisker idag er lik kvalitetsmessig, merke har ikke noe å si. SMR er det viktig å være obs på, men flere har begynt å støtte hybrid formatering der du kan selv velge SMR eller CMR mot litt mindre lagringsplass. Jeg er også enig med at størrelse har litt å si når en disk feiler og du må rebuilde. Før tok det timer, idag kan det ta dager. Derfor blir f.eks raid med 1 parity veldig risky. Jeg foretrekker SAS disker i noe større grad enn SATA, rett og slett fordi det har vært mye mindre tull med SAS kabler versus SATA kabler hvor jeg har måttet kastet i fleng de siste 10 årene. SAS disker har også vært enklere å programmere custom idle og standby timere på. Minuset er jo at SAS harddisker bruker ca 15% mer strøm i snitt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november nebrewfoz skrev (På 14.10.2024 den 11:27 AM): Kan du flytte diskene til et annen NAS (- med fortrinnsvis identisk HW, hvis det er å få tak i -) og få tilgang til filene igjen? Det viktigste er at RAID-kontrolleren må være identisk / samme modell som den som harddiskene var koblet opp til. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november 1 minute ago, ilpostino said: Det viktigste er at RAID-kontrolleren må være identisk / samme modell som den som harddiskene var koblet opp til. Det der kan både være mer komplisert og enklere enn man tror. Er du riktig uheldig er en eller annen supersær propreiær løsning som krever nøyaktig samme kontroller. I beste fall er det standard Linux-RAID man enkelt kan mappe opp med å installere en Linux-distro og koble opp diskene over SATA og mounte ting rett opp igjen. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november ilpostino skrev (13 minutter siden): Det viktigste er at RAID-kontrolleren må være identisk / samme modell som den som harddiskene var koblet opp til. Det er vel bare relevant hvis man bruker en hw raid-kontroller, SW raid er mer fleksibelt. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 1. november Forfatter Del Skrevet 1. november Da har jeg kommet dit at jeg har lagd unraid-usb og skal gi det et forsøk senere i dag. Ser dog ett behov for flere Sata utganger, da det blir mye forskjellig hdd i starten. Hva er greiste måte og få det til på? Kan jeg sette inn ett SAS kort? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Ja, så lenge den står i IT Mode. Jeg forøvrig veldig fornøyd med Unraid, fungerer bra som hjemmeserver. 1 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Sjørøver skrev (28 minutter siden): Da har jeg kommet dit at jeg har lagd unraid-usb og skal gi det et forsøk senere i dag. Ser dog ett behov for flere Sata utganger, da det blir mye forskjellig hdd i starten. Hva er greiste måte og få det til på? Kan jeg sette inn ett SAS kort? Google litt om anbefalinger. Kort fortalt, et SAS-kort på eBay satt i IT mode er svaret. Du kan nesten bare søke på unraid card på eBay. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 1. november Forfatter Del Skrevet 1. november Da er den i gang. Fant meg noen billige harddisker på finn, godt under hundrelappen per TB. Noen ikke åpenbare plugins jeg burde sjekke? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 5. november Forfatter Del Skrevet 5. november Jeg trenger å flytte all data fra en ssd over til en hdd så jeg kan bruke den som cache i serveren. Noen som har bedre forslag enn klipp og lim? Ikke kloning, bare flytting. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Det er en tråd her på forumet som omhandler Unraid 🙂 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 5. november Forfatter Del Skrevet 5. november Sjørøver skrev (12 timer siden): Jeg trenger å flytte all data fra en ssd over til en hdd så jeg kan bruke den som cache i serveren. Noen som har bedre forslag enn klipp og lim? Ikke kloning, bare flytting. Løsningen her ble "roadkills unstoppable coper 5.2". ProphetSe7en skrev (12 timer siden): Det er en tråd her på forumet som omhandler Unraid 🙂 Det er notert! Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet torsdag kl 20:02 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 20:02 Liten digresjon, men hva er forskjellen på usb 4 og siste gen thunderbolt? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet torsdag kl 20:10 Del Skrevet torsdag kl 20:10 Sjørøver skrev (4 minutter siden): Liten digresjon, men hva er forskjellen på usb 4 og siste gen thunderbolt? Siste gen thunderbolt er alltid 40 Gbps, USB4 kommer det helt an på, varierer fra 20 Gbps opp til 40 Gbps. Det samme gjelder strøm, USB4 varierer, Thunderbolt leverer vanligvis 100w. Så hvis du trenger høy ytelse og/eller har flere høyoppløste skjermer så er nok thunderbolt å foretrekke, du slipper i det minste å forholde deg til alle de ulike USB4 standardene 😅 1 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet torsdag kl 22:01 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 22:01 Uderzo skrev (1 time siden): Siste gen thunderbolt er alltid 40 Gbps, USB4 kommer det helt an på, varierer fra 20 Gbps opp til 40 Gbps. Det samme gjelder strøm, USB4 varierer, Thunderbolt leverer vanligvis 100w. Så hvis du trenger høy ytelse og/eller har flere høyoppløste skjermer så er nok thunderbolt å foretrekke, du slipper i det minste å forholde deg til alle de ulike USB4 standardene 😅 Men går de overens? Og skal ikke thunderbolt fases ut på sikt? Jeg lurer også på dette med ny ssd vs Intel optane. Optane er gått ut av produksjon, men er relativt rimelig brukt. Men er det noen fordeler ved å bruke det over en moderne ssd? Tenker egentlig mest som cache på server, men på andre områder også om det finnes noen. Husker en del brukte det som OS disk, men ser folk har sluttet med det. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet torsdag kl 22:08 Del Skrevet torsdag kl 22:08 Sjørøver skrev (11 minutter siden): Men går de overens? Og skal ikke thunderbolt fases ut på sikt? Hva mener du overens? Nope. Hva er konteksten? Tenker du på hvilket hovedkort du skal kjøpe? Hva har du tenkt til å koble til NAS-en? Sjørøver skrev (11 minutter siden): Jeg lurer også på dette med ny ssd vs Intel optane. Optane er gått ut av produksjon, men er relativt rimelig brukt. Men er det noen fordeler ved å bruke det over en moderne ssd? Tenker egentlig mest som cache på server, men på andre områder også om det finnes noen. Husker en del brukte det som OS disk, men ser folk har sluttet med det. Nei, ikke til vanlig bruk. Optane var bra på små tilfeldige lese/skriveoperasjoner, men moderne SSD-er har mye høyere sekvensiell hastighet som har mer og si for hjemmebruk, da man ikke kjører store databaser hjemme f.eks som optane håndterte veldig bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå