Sjørøver Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Jeg har til nå klart meg en en WD My Cloud, der vi har hatt alt av bilder og andre viktige ting. Det har fungert fint og er veldig fornøyd, men de ble jacket I fjor og det var litt krise. Så nå har behovet meldt seg for mer fleksibel lagring. Jeg har ganske mange terrabyte med gamle harddisker som må sorteres gjennom. Har en del musikk, film, serier, lydbøker med mer som jeg vil få orden på og ha muligheten til å strømme rundt i huset. Skal også sette opp smarthus i løpet av det neste året. Først så lurte jeg på om jeg skulle lage til en ekstern array til min primære pc og administrere alt via den. Men det blir fort mye styr om andre skal ha tilgang til den. Når jeg ryddet gjennom tingene mine fant jeg ett gammelt hovedkort med det jeg tror er en AMD bulldozer 6 eller 8 kjerner. Har også en pc med en intel 2600k og 32gb ram, denne har samboer brukt til å redigere på. Den er ikke noe særlig i bruk lenger og kan brukes til dette formålet. Men siden jeg egentlig ikke har peiling på dette her, hva er lurt å gjøre? Finnes det noen kupp på finn? Burde jeg kjøpe en dedikert nas, siden de bruker mye mindre strøm? Vil helst at den monteres i rack, men er ikke avgjørende. Jeg har sett litt på denne: https://www.finn.no/374102384 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober (endret) 1 - NAS er IKKE en backupløsning. En nas er "Network-attached storage" eller nettversklagrning på godt norsk. Om du har flere maskiner som vil ha tilgang til de samme filene er den perfekt. Om du vil ha backup er ikke NAS det du trenger. 2 - Backup burde gjøres 3 steg: Lokal daglig backup (en fast eksterndisk koblet til NASen) Offsite backup (jeg rulerer to eksterndisker hver måned, som oppbevares en annen plass) Sky-lagring (jeg har selv valgt å droppe denne) 3 - Hvor mye liker du å "fikse sjæl"? Jeg gikk for en 4-bay Synology. Den var billig egentlig, gitt hva man får "ut av boksen". Den har apper for bildesynkronisering fra telefona (noe som er fruens hovedbruk) samt den tar automatisk backup av Google Drive foldere om man vil. Den er stabil og god support. Jeg valgte en ferdigbygga NAS pga strømforbruk og ferdig OS med masse gode funskjoner. Det er gøy å bygge selv, men med løsninger som FreeNAS osv er det mer prakk, og ikke så god støtte for andre devicer enn PC/Mac/Linux Jeg har forrige generasjon av denne: https://www.prisjakt.no/product.php?p=7255939 4 - Om du skal bygge selv Sjekk ut tynnklientene fra Lenovo/Dell/HP. Dette er maskiner som er ekstremt små, og som ofte ligger på 35W peak, og 5-10W idle strømforbruk. Om du finner en med ekspansjonsspor så kan du bruke denne som utgangspunkt for en NAS build om du flytter dem over i en annen case. Kjører selv to Lenovo m75q som servere på loftet, og de har rå ytelse og lavt forbruk til prisen. Endret 9. oktober av Zepticon 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Et par spørsmål. Hvor mye har du lyst til å fikle? Har du noen andre behov utover lagring? Hvis du ikke har lyst til å fikle og vil ha noe fiks ferdig, så kan jeg anbefale en Synology NAS. Litt pricey i forhold til å bygge egen NAS, men strømlinjeformet OS og veldig enkelt å bruke. Masse funksjonalitet, eksempelvis enkelt å sette opp backup mot skyen. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 9. oktober Forfatter Del Skrevet 9. oktober (endret) Uderzo skrev (1 time siden): Hvor mye har du lyst til å fikle? Jeg kan fikle en god del, så lenge det ikke krever en masse arbeid og vedlikehold gjennom hele levetiden. Uderzo skrev (1 time siden): Har du noen andre behov utover lagring? Tja. Plex hadde jo vært fint. Skal sette opp smarthus løsning i løpet av neste år og noen andre småting som jeg egentlig kan kjøre fra en raspberry pi. Kanskje sette opp en server for valheim på sikt. Tenker også å sett opp ubiquiti for meg + noe greier jeg leier ut på samme tomt. Zepticon skrev (1 time siden): Backup burde gjøres 3 steg: Kan ikke dette automatiseres med truenas eller lignende? Endret 9. oktober av Sjørøver Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Sjørøver skrev (1 time siden): Tja. Plex hadde jo vært fint. Skal sette opp smarthus løsning i løpet av neste år og noen andre småting som jeg egentlig kan kjøre fra en raspberry pi. Kanskje sette opp en server for valheim på sikt. Tenker også å sett opp ubiquiti for meg + noe greier jeg leier ut på samme tomt. https://www.ebay.com/itm/296736989150 Vil sterkt anbefale denne til slikt. Legg på 64GB minne, og kjør Proxmox. Har selv satt opp en slik med PiHole, AMP-spillserver, flere VMer og den kan fort spinne opp noe til smartus også. Så kjør en helt egen dedikert NAS til lagring, uten noe mer om og men 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Sjørøver skrev (1 time siden): Kan ikke dette automatiseres med truenas eller lignende? Det kan det sikkert. Har gjort det med Synology i hvertfall. Men må fremdeles fysisk rotere de off-site diskene. Synology har også mulighet til å ta backup til en annen NAS, som kan stå offsite. 1 Lenke til kommentar
MK3 Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Kan anbefale NAS. Bruker selv to Synology NAS og kjører Home Assistant, kameraovervåkning, Plex og fillagring på den nyeste av de. Fungerer uten problemer og er enkelt å sette opp uten noe større behov for vedlikehold utover å bytte ut slitte harddisker. Den eldste NASen er 14 år og er ikke veldig responsiv, og vil bli byttet neste år - vurderer QNAP pga. bedre hardware for samme pris. Synology har i neste versjon av DSM valg å kutte støtte til H265 pga. codec lisenskostnad, som også kan være en greie. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Sjørøver skrev (9 timer siden): Men siden jeg egentlig ikke har peiling på dette her, hva er lurt å gjøre? Finnes det noen kupp på finn? Burde jeg kjøpe en dedikert nas, siden de bruker mye mindre strøm? For meg er det uaktuelt å kjøpe dedikert nas fra f.eks Synology/QNAP, bruker bare en datamaskin til jobben. Strømforbruket anser jeg som helt uproblematisk minst 7 måneder i året. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 9. oktober Forfatter Del Skrevet 9. oktober mobile999 skrev (17 minutter siden): For meg er det uaktuelt å kjøpe dedikert nas fra f.eks Synology/QNAP, bruker bare en datamaskin til jobben. Strømforbruket anser jeg som helt uproblematisk minst 7 måneder i året. Om du ser vekk fra strøm, hvilke andre argumenter har du mot dedikert nas? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Jeg synes man får lite for pengene. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober (endret) 26 minutes ago, mobile999 said: Jeg synes man får lite for pengene. Oppdatert Linux system med tonnevis av plugins som bare funker. Apper som synker bilder og video fra telefonen rett til Nasen i det man tar dem uten noe mas eller tjas. VM manager så man kan kjøre virituelle PC'er og nå dem fra hele verden bare man har en nettleser. enkelt oppsett av VPN så man alltid har tilgang til hjemmenettverket via NAS'en om ønskelig. Deling av mapper og filer via link (så store filer man bare har plass til) ved bare noen klikk, hvor båndbredden man har i huset er eneste restriksjon på hastighet. Automatisk backupløsning til en off-site NAS ved jevne mellomrom. Kan omså være en bekjent sin for filene dine blir kryptert. Osv osv.. Synology koster litt i innkjøp men dem er helt fantastisk å ha i hverdagen. Softwaren deres er gull. Endret 9. oktober av Complexity 2 Lenke til kommentar
-C64- Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober 10 hours ago, Sjørøver said: Jeg har til nå klart meg en en WD My Cloud, der vi har hatt alt av bilder og andre viktige ting. Det har fungert fint og er veldig fornøyd, men de ble jacket I fjor og det var litt krise. Så nå har behovet meldt seg for mer fleksibel lagring. Jeg har ganske mange terrabyte med gamle harddisker som må sorteres gjennom. Har en del musikk, film, serier, lydbøker med mer som jeg vil få orden på og ha muligheten til å strømme rundt i huset. Skal også sette opp smarthus i løpet av det neste året. Først så lurte jeg på om jeg skulle lage til en ekstern array til min primære pc og administrere alt via den. Men det blir fort mye styr om andre skal ha tilgang til den. Når jeg ryddet gjennom tingene mine fant jeg ett gammelt hovedkort med det jeg tror er en AMD bulldozer 6 eller 8 kjerner. Har også en pc med en intel 2600k og 32gb ram, denne har samboer brukt til å redigere på. Den er ikke noe særlig i bruk lenger og kan brukes til dette formålet. Men siden jeg egentlig ikke har peiling på dette her, hva er lurt å gjøre? Finnes det noen kupp på finn? Burde jeg kjøpe en dedikert nas, siden de bruker mye mindre strøm? Vil helst at den monteres i rack, men er ikke avgjørende. Jeg har sett litt på denne: https://www.finn.no/374102384 Har selv en Synology 920+ med 20GB minne, som fungerer utmerket. Men det som jeg savner litt er en raskere CPU i den. Jeg planlegger en ny raskere NAS, men da blir det å sette sammen en egen PC for dette formålet (noe du også allerede har liggende). NAS programvare planlegger jeg å bruke Unraid, ikke helt gratis, men du får mye for pengene. Spesielt om du har tenkt å la NAS'en bruke docker, VM etc. https://unraid.net/ 3 Lenke til kommentar
-C64- Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober 52 minutes ago, Complexity said: Oppdatert Linux system med tonnevis av plugins som bare funker. Apper som synker bilder og video fra telefonen rett til Nasen i det man tar dem uten noe mas eller tjas. VM manager så man kan kjøre virituelle PC'er og nå dem fra hele verden bare man har en nettleser. enkelt oppsett av VPN så man alltid har tilgang til hjemmenettverket via NAS'en om ønskelig. Deling av mapper og filer via link (så store filer man bare har plass til) ved bare noen klikk, hvor båndbredden man har i huset er eneste restriksjon på hastighet. Automatisk backupløsning til en off-site NAS ved jevne mellomrom. Kan omså være en bekjent sin for filene dine blir kryptert. Osv osv.. Synology koster litt i innkjøp men dem er helt fantastisk å ha i hverdagen. Softwaren deres er gull. Synology er greie de, men tragisk treige CPU'er om du skal kjøre VM. Har bygget en proxmox server med virtuell DSM. Mye raskere en noe Synology selv leverer. (proxmox = VM klasse 1) https://www.proxmox.com/en/ 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober (endret) 6 hours ago, -C64- said: Synology er greie de, men tragisk treige CPU'er om du skal kjøre VM. Har bygget en proxmox server med virtuell DSM. Mye raskere en noe Synology selv leverer. (proxmox = VM klasse 1) https://www.proxmox.com/en/ Ikke det råeste av en CPU nei, men for meg gjør den jobben greit. Pluss at den bruker bare 9W eller noe når den idler så selv om jeg har min i en lukket tv benk så blir det ikke for varmt inni der. Uansett en veldig sømløs totalpakke. Jeg må bruke Onedrive til jobb og det er ett mareritt i forhold.. Når jeg skal dele jobbrelaterte filer og media med kollegaer bruker jeg heller å gi de link fra min Synology som fungere mye bedre. Og man slipper å betale i måneden om man skulle bruke Onedrive privat som mange av en eller annen grunn gjør.. Qnap har en del bedre hardware for pengene i sine NAS bokser - men softwaren deres er langt ifra like god. Endret 10. oktober av Complexity 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober (endret) Jeg har også bygget meg en "NAS" (i praksis en filserver), hvor jeg først vurderte en dedikert NAS, men jeg gikk for en vanlig PC-løsning. Spesifikasjoner i profilen, men jeg valgte et Fractal R6 kabinett som har plass til masse harddisker, med B365 hovedkort + Intel 9600K, 16 GB RAM og en 4-port diskkontroller jeg hadde liggende. Satte opp maskinen med vanlig Windows 10. Og har nå 100 TB med disker i den. Har et eget kablet intranett i huset som maskinen står på, så harddiskene i serveren er bare delt med full tilgang så jeg kan laste opp og ned fra hovedmaskinen. Bruker TeamViewer for evt. vedlikehold og statussjekking. Har servermaskinen stående bak TV-en i stuen, så jeg også kan se på filmer på den. EDIT: Maskinvaren som måtte kjøpes - kabinett, PSU, hovedkort, CPU, RAM og vifter - kostet ca. 5500 Kr. Hadde fra før diskkontroller, CPU-kjøler, kabler, diskbraketter og noen disker. Flere og større disker ble kjøpt etter behov. Skjermkort var ikke nødvendig for meg. En UPS er også sterkt anbefalt. Jeg gikk for APC Back-UPS CS 500. En harddisk er blitt ødelagt når strømmen gikk under en filoverføring - en UPS ville hindret dette. Endret søndag kl 19:32 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Har selv eldre Intel maskiner; i5-7500, 8400 og 8500. Bruker CasaOS på en av dem til Minecraft server, Proxmox på en annen og TruNAS Scale på den tredje. Har også en Acer "Nuc" intel i3 7xxx med Jellyfin. Har egentlig ikke noe lagret som jeg ikke kan miste(filmer, spill, diverse filer... kan erstattes eller glemmes). Alt jeg vil ta vare på ligger på Google Drive. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 10. oktober Forfatter Del Skrevet 10. oktober (endret) Da har jeg sjekket opp i Synology, og ser det blir for dyrt om jeg ikke skal gå for noe veldig gammelt. Holder på å innrede et loft, så det må prioriteres. Har også funnet ut at strøm ikke betyr så veldig mye. Kan settes i en kald bod der varmer blir en bonus. Alternativene mine blir da: 1. Bruke gammel pc med 2600k å installere truenas eller unraid. Koster meg 0kr. 2. Bruke gammel pc og kjøpe nytt kabinett for å montere i rack. Koster meg cirka 1000kr. 3. Kjøpe server pc fra finn. Kan monteres i rack og koster meg cirka 1500kr. 4. Ta min 3800x ut av hoved pc, skaffe hovedkort til det som er egnet til server. Kjøper ny prosessor til hoved pc, usikker på hva som støttes. Må fortsatt ha nytt kabinett for å montere i rack. Koster noen tusen, kan gjerne likegreit kjøpe dedikert nas? 5. Alternativ 1 der jeg kjøper inn skjermkort for transkoding. 2060? Åpen for andre forslag! Endret 10. oktober av Sjørøver Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Sjørøver skrev (1 minutt siden): 5. Alternativ 1 der jeg kjøper inn skjermkort for transkoding. 2060? 2600k er en gammel cpu, men du bør kunne få noen streams ut av iGPU-en. Så hvis den duger så slipper du å bruke penger på GPU. Riktignok er Nvidia kanskje hakket hvassere når det kommer til bildekvalitet, men du må bruke modifiserte drivere for å kunne transcode mer enn en to streams om gangen, hvis jeg ikke tar helt feil. Det slipper du med intel sin quicksync. Godt mulig at en 2060 vil være bedre i ditt konkrete tilfelle med din gamle Intel CPU, men verdt et forsøk hvis du bestemmer deg for å gå for den løsningen. Kan forøvrig også anbefale Unraid, kjører det på serveren hjemme og fungerer helt strålende. Hvis du kombinerer det med grei hardware så kan du kjøre mye på serveren, alt fra docker containere til VM-er osv. Hvis man er ny til Unraid så finnes det veldig mange guides etc. spesielt på youtube. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober 1 hour ago, Uderzo said: 2600k er en gammel cpu, men du bør kunne få noen streams ut av iGPU-en. Så hvis den duger så slipper du å bruke penger på GPU. Riktignok er Nvidia kanskje hakket hvassere når det kommer til bildekvalitet, men du må bruke modifiserte drivere for å kunne transcode mer enn en to streams om gangen, hvis jeg ikke tar helt feil. Det slipper du med intel sin quicksync. Hva slags avspillingsutstyr er det som krever transcoding på serveren? Er det ikke like greit å dekode originalformatet på avspillingsenheten? (Altså spille av en fil som ligger på en enkel filserver.) Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober nebrewfoz skrev (36 minutter siden): Hva slags avspillingsutstyr er det som krever transcoding på serveren? Er det ikke like greit å dekode originalformatet på avspillingsenheten? (Altså spille av en fil som ligger på en enkel filserver.) All slags utstyr. Jo, selvsagt. Jeg gjør det alltid, men venner og familie har mye ymse utstyr, så det gjør ting enklere å kunne transkode når det er behov for det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå