Gå til innhold

Jeg trenger en NAS, tror jeg.


Anbefalte innlegg

Jeg har til nå klart meg en en WD My Cloud, der vi har hatt alt av bilder og andre viktige ting. Det har fungert fint og er veldig fornøyd, men de ble jacket I fjor og det var litt krise. Så nå har behovet meldt seg for mer fleksibel lagring. Jeg har ganske mange terrabyte med gamle harddisker som må sorteres gjennom. Har en del musikk, film, serier, lydbøker med mer som jeg vil få orden på og ha muligheten til å strømme rundt i huset. Skal også sette opp smarthus i løpet av det neste året. 

 

Først så lurte jeg på om jeg skulle lage til en ekstern array til min primære pc og administrere alt via den. Men det blir fort mye styr om andre skal ha tilgang til den. 

Når jeg ryddet gjennom tingene mine fant jeg ett gammelt hovedkort med det jeg tror er en AMD bulldozer 6 eller 8 kjerner. Har også en pc med en intel 2600k og 32gb ram, denne har samboer brukt til å redigere på. Den er ikke noe særlig i bruk lenger og kan brukes til dette formålet. 

Men siden jeg egentlig ikke har peiling på dette her, hva er lurt å gjøre? Finnes det noen kupp på finn? Burde jeg kjøpe en dedikert nas, siden de bruker mye mindre strøm? Vil helst at den monteres i rack, men er ikke avgjørende. 

 

 

Jeg har sett litt på denne: https://www.finn.no/374102384

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 - NAS er IKKE en backupløsning.
En nas er "Network-attached storage" eller nettversklagrning på godt norsk. Om du har flere maskiner som vil ha tilgang til de samme filene er den perfekt. Om du vil ha backup er ikke NAS det du trenger.

2 - Backup burde gjøres 3 steg:

Lokal daglig backup (en fast eksterndisk koblet til NASen)
Offsite backup (jeg rulerer to eksterndisker hver måned, som oppbevares en annen plass)
Sky-lagring (jeg har selv valgt å droppe denne)

3 - Hvor mye liker du å "fikse sjæl"? :D
Jeg gikk for en 4-bay Synology. Den var billig egentlig, gitt hva man får "ut av boksen". Den har apper for bildesynkronisering fra telefona (noe som er fruens hovedbruk) samt den tar automatisk backup av Google Drive foldere om man vil. Den er stabil og god support.

Jeg valgte en ferdigbygga NAS pga strømforbruk og ferdig OS med masse gode funskjoner. Det er gøy å bygge selv, men med løsninger som FreeNAS osv er det mer prakk, og ikke så god støtte for andre devicer enn PC/Mac/Linux

Jeg har forrige generasjon av denne:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=7255939

4 - Om du skal bygge selv
Sjekk ut tynnklientene fra Lenovo/Dell/HP. Dette er maskiner som er ekstremt små, og som ofte ligger på 35W peak, og 5-10W idle strømforbruk. Om du finner en med ekspansjonsspor så kan du bruke denne som utgangspunkt for en NAS build om du flytter dem over i en annen case. Kjører selv to Lenovo m75q som servere på loftet, og de har rå ytelse og lavt forbruk til prisen.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et par spørsmål. Hvor mye har du lyst til å fikle?
Har du noen andre behov utover lagring? 

Hvis du ikke har lyst til å fikle og vil ha noe fiks ferdig, så kan jeg anbefale en Synology NAS. Litt pricey i forhold til å bygge egen NAS, men strømlinjeformet OS og veldig enkelt å bruke. Masse funksjonalitet, eksempelvis enkelt å sette opp backup mot skyen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Hvor mye har du lyst til å fikle?

Jeg kan fikle en god del, så lenge det ikke krever en masse arbeid og vedlikehold gjennom hele levetiden. 

 

Uderzo skrev (1 time siden):

Har du noen andre behov utover lagring? 

Tja. Plex hadde jo vært fint. Skal sette opp smarthus løsning i løpet av neste år og noen andre småting som jeg egentlig kan kjøre fra en raspberry pi. Kanskje sette opp en server for valheim på sikt. Tenker også å sett opp ubiquiti for meg + noe greier jeg leier ut på samme tomt. 

 

Zepticon skrev (1 time siden):

Backup burde gjøres 3 steg:

Kan ikke dette automatiseres med truenas eller lignende? 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Tja. Plex hadde jo vært fint. Skal sette opp smarthus løsning i løpet av neste år og noen andre småting som jeg egentlig kan kjøre fra en raspberry pi. Kanskje sette opp en server for valheim på sikt. Tenker også å sett opp ubiquiti for meg + noe greier jeg leier ut på samme tomt.

https://www.ebay.com/itm/296736989150
Vil sterkt anbefale denne til slikt. Legg på 64GB minne, og kjør Proxmox. Har selv satt opp en slik med PiHole, AMP-spillserver, flere VMer og den kan fort spinne opp noe til smartus også.

Så kjør en helt egen dedikert NAS til lagring, uten noe mer om og men :D

Lenke til kommentar

Kan anbefale NAS. Bruker selv to Synology NAS og kjører Home Assistant, kameraovervåkning, Plex og fillagring på den nyeste av de. Fungerer uten problemer og er enkelt å sette opp uten noe større behov for vedlikehold utover å bytte ut slitte harddisker.

Den eldste NASen er 14 år og er ikke veldig responsiv, og vil bli byttet neste år - vurderer QNAP pga. bedre hardware for samme pris. Synology har i neste versjon av DSM valg å kutte støtte til H265 pga. codec lisenskostnad, som også kan være en greie.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (9 timer siden):

Men siden jeg egentlig ikke har peiling på dette her, hva er lurt å gjøre? Finnes det noen kupp på finn? Burde jeg kjøpe en dedikert nas, siden de bruker mye mindre strøm?

For meg er det uaktuelt å kjøpe dedikert nas fra f.eks Synology/QNAP, bruker bare en datamaskin til jobben. Strømforbruket anser jeg som helt uproblematisk minst 7 måneder i året.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (17 minutter siden):

For meg er det uaktuelt å kjøpe dedikert nas fra f.eks Synology/QNAP, bruker bare en datamaskin til jobben. Strømforbruket anser jeg som helt uproblematisk minst 7 måneder i året.

Om du ser vekk fra strøm, hvilke andre argumenter har du mot dedikert nas? 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, mobile999 said:

Jeg synes man får lite for pengene.

Oppdatert Linux system med tonnevis av plugins som bare funker.
Apper som synker bilder og video fra telefonen rett til Nasen i det man tar dem uten noe mas eller tjas.

VM manager så man kan kjøre virituelle PC'er og nå dem fra hele verden bare man har en nettleser.
enkelt oppsett av VPN så man alltid har tilgang til hjemmenettverket via NAS'en om ønskelig.
Deling av mapper og filer via link (så store filer man bare har plass til) ved bare noen klikk, hvor båndbredden man har i huset er eneste restriksjon på hastighet.

Automatisk backupløsning til en off-site NAS ved jevne mellomrom. Kan omså være en bekjent sin for filene dine blir kryptert.
Osv osv..
Synology koster litt i innkjøp men dem er helt fantastisk å ha i hverdagen. Softwaren deres er gull.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
10 hours ago, Sjørøver said:

Jeg har til nå klart meg en en WD My Cloud, der vi har hatt alt av bilder og andre viktige ting. Det har fungert fint og er veldig fornøyd, men de ble jacket I fjor og det var litt krise. Så nå har behovet meldt seg for mer fleksibel lagring. Jeg har ganske mange terrabyte med gamle harddisker som må sorteres gjennom. Har en del musikk, film, serier, lydbøker med mer som jeg vil få orden på og ha muligheten til å strømme rundt i huset. Skal også sette opp smarthus i løpet av det neste året. 

 

Først så lurte jeg på om jeg skulle lage til en ekstern array til min primære pc og administrere alt via den. Men det blir fort mye styr om andre skal ha tilgang til den. 

Når jeg ryddet gjennom tingene mine fant jeg ett gammelt hovedkort med det jeg tror er en AMD bulldozer 6 eller 8 kjerner. Har også en pc med en intel 2600k og 32gb ram, denne har samboer brukt til å redigere på. Den er ikke noe særlig i bruk lenger og kan brukes til dette formålet. 

Men siden jeg egentlig ikke har peiling på dette her, hva er lurt å gjøre? Finnes det noen kupp på finn? Burde jeg kjøpe en dedikert nas, siden de bruker mye mindre strøm? Vil helst at den monteres i rack, men er ikke avgjørende. 

 

 

Jeg har sett litt på denne: https://www.finn.no/374102384

Har selv en Synology 920+ med 20GB minne, som fungerer utmerket. Men det som jeg savner litt er en raskere CPU i den. Jeg planlegger en ny raskere NAS, men da blir det å sette sammen en egen PC for dette formålet (noe du også allerede har liggende). NAS programvare planlegger jeg å bruke Unraid, ikke helt gratis, men du får mye for pengene. Spesielt om du har tenkt å la NAS'en bruke docker, VM etc. 

https://unraid.net/

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Complexity said:

Oppdatert Linux system med tonnevis av plugins som bare funker.
Apper som synker bilder og video fra telefonen rett til Nasen i det man tar dem uten noe mas eller tjas.

VM manager så man kan kjøre virituelle PC'er og nå dem fra hele verden bare man har en nettleser.
enkelt oppsett av VPN så man alltid har tilgang til hjemmenettverket via NAS'en om ønskelig.
Deling av mapper og filer via link (så store filer man bare har plass til) ved bare noen klikk, hvor båndbredden man har i huset er eneste restriksjon på hastighet.

Automatisk backupløsning til en off-site NAS ved jevne mellomrom. Kan omså være en bekjent sin for filene dine blir kryptert.
Osv osv..
Synology koster litt i innkjøp men dem er helt fantastisk å ha i hverdagen. Softwaren deres er gull.

Synology er greie de, men tragisk treige CPU'er om du skal kjøre VM. 

Har bygget en proxmox server med virtuell DSM. Mye raskere en noe Synology selv leverer. 

(proxmox = VM klasse 1)

https://www.proxmox.com/en/ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...