Gå til innhold

Bil på verksted. Hvor mye gjelder forbehold.


Gjest 993ca...f53

Anbefalte innlegg

Gjest 993ca...f53

Skal holde det så kort som mulig. Vil egentlig vite om jeg har en sak eller ikke som kan gå til finansklagenemda e.l
( Jada, jeg har fått en lærepenge, men verkstedet jeg gikk for en lokal kjent verksted for å være av den gamle skolen hvor de gjør ting ordentlig, ikke bare lapper på bilen og tar påbegynte time 2000kr/t som de andre verkstedene gjør) 

Jeg hadde bilen på verksted A for service og EU kontroll, de sa at en del måtte byttes for å få godkjent eu kontroll.
Jeg får så tilbud på dette på svimlende 13k.  Så jeg innhenter tilbud fra et par andre verksteder. 
Prisen jeg gikk for var mellomsjiktet av tilbudene.. 9k, og da sa han at han bytter hele delen, ikke bare en del av delen som det originale verkstedet ville gjort.. For da hadde jeg bare et nytt problem igjen om 5 år. Prisen var den samme sa han, Ved å bytte hele delen så arbeider man mindre, og delen koster mer.. Kontra det verksted A vil gjøre om å bare bytte en liten del av delen som tar mye lenger tid i form av arbeid.

Win win tenker jeg..Mindre pris OG helt ny del.
Han skriver dog "forbehold om tileggsarbeid" i sitt skriftlige tilbud. Noe jeg kvier meg litt over å godta der og da..Men tenker at de vil jo ringe dersom det vil være noe mer..De kan ikke bare gjøre som de vil liksom.

Så ringer de meg på slutten av dagen, sier at bilen ikke blir ferdig fordi delen de skal bytte har rustet fast, og jeg mest sannsynlig må bytte den delen også.
Så spør jeg " Javel? Hvorfor så dere ikke dette her tidligere..Hvis SELVE delen dere skal bytte ikke kunne løsnes, så ville dere sett dette i dag tidlig og ville kunne informere meg at det ville bli dyrere å bytte HELE delen som dere anbefaler, kontra å bare bytte en liten del av den delen som det andre verkstedet ville gjort." 
Mekaniker: " Ja nei de har prøvd å løsne skruene i flere timer nå, du har ikke noe valg egentlig fordi man kan ikke kjøre den nå" 
Jeg " Okei, bytt den delen også da, ikke kast bort mer tid på noe dere åpenbart ikke kan fikse" ( De sa den andre delen kostet 5000kr ekstra)

Så skal jeg hente bilen.  Originaltilbudet er på 9000kr + 5000kr tenker jeg..Muligens en time ekstra for å bytte den nye delen så forventet regning på 15k-16k.

Neida, de krever 38.000kr. 
Jeg får helt bakoversveis og sier at dette har jeg verken råd eller kommer til betale.
Så sier han " gutta stod hele kvelden i går å prøvde å løsne skruene, og vi måtte kjøre 2timer for å hente den nye delen"

altså jeg driter jo langt faen i om de kjører for å hente deler..jeg skal jo ikke betale for det, jeg krevde ikke at bilen skulle bli ferdig fortest mulig heller.
Og de ekstra 20.000kr som de har klart å "arbeide" for..Dette er jo arbeid jeg mener en mekanikere med over 100 år samlet erfaring bør innse er bortkastet å ikke bruker 10-15 timer på å løsne noen skruer?

Syntes det hele virker som lovlig lureri hvor man har null kontroll.
Jeg spurte flere ganger " hvor mye vil dette koste" og jeg fikk ingen indikasjon på at det skulle bli noe dyrere enn det tilbudet egentlig sa.

Jeg nektet jo å betale, og de nektet meg bilen.

Har jeg noen sak?  Kan de virkelig dra "forbehold om tilleggsarbeid" til å 3x prisen uten å gi beskjed for det?

takk for evt tips og råd.

Anonymous poster hash: 993ca...f53

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis prisen øker med mer 15 % av opprinnelig estimat plikter de å gi deg beskjed slik at du kan velge å ikke fortsette arbeidet. Her tror jeg du har en god sak, så lenge det stemmer at du aldri ble fortalt at prisen ville komme opp på det nivået den endelige prisen kom på.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 993ca...f53 skrev (27 minutter siden):

Så sier han " gutta stod hele kvelden i går å prøvde å løsne skruene, og vi måtte kjøre 2timer for å hente den nye delen"

Anonymous poster hash: 993ca...f53

Hvor lang tid de bruker på å få/hente en del eller hvordan de velger å gjøre det er et "deres problem" og ikke ditt problem, med mindre de har ringt deg og forklart hva de må gjøre for å hente delen og at de må fakturere for det.

Når det kommer til at "de stod å skrudde hele kvelden" ser jeg på det som høyst usansynlig. Jeg klarte å knekke av en bolt på det ene navet/hjulet da jeg var å jobbet på et verksted en kompis av meg har på grunn av at den var rustet fast. Han fikk løs skruen (eller det som var igjen av den) på omtrent 15-20 min (ved hjelp av skjærebrenner og litt annet). 


Ring forsikringsselskapet der du har bilforsikringen din og spør dem hva de anbefaler å gjøre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 993ca...f53
Kajac skrev (56 minutter siden):

Hvis prisen øker med mer 15 % av opprinnelig estimat plikter de å gi deg beskjed slik at du kan velge å ikke fortsette arbeidet. Her tror jeg du har en god sak, så lenge det stemmer at du aldri ble fortalt at prisen ville komme opp på det nivået den endelige prisen kom på.

Har du noe lovdata eller annet som jeg kan referere til på denne 15% økningen.

Jeg ba de dele opp regningen slik at det originale tilbudet skulle prises eget.
Og den nye delen som jeg godtok i eget.
Og den originale tilbudet + merarbeid er langt over 15% økning, ser på nærmere 350%

Anonymous poster hash: 993ca...f53

Lenke til kommentar

Sånn veldig grovt er min tanke at verkstedet kan vinne frem med opprinnelig tilbud kr 9.000 + ny del kr 5.000 + 2 timer tilleggsarbeid for å skifte den nye delen ca kr 2.500 + de nevnte 15 % i tillegg på toppen av dette. For da tenker jeg at du allerede har akseptert en delepris på kr 5.000 og det ligger i dette at det også vil påløpe noe tilleggsarbeid for å skifte denne. Når de sier delen koster kr 5.000 så må dette være inkludert leveringskostnad, og det er da helt urimelig at de uten varsel skal legge til to ekstra mekanikertimer i forsendelsesgebyr.

Totalt ca. kr. 18.000 til 20.000. Det er ihvertfall der jeg ville satset på å møte dem.

Hva heter disse delene, bare slik at det blir litt lettere for oss andre å forstå hva det egentlig er snakk om?

Vi som har skrudd litt vet utmerket godt at det er fullt mulig at alt stopper opp slik at det plutselig forsvinner en haug med timer på et par små skuer. Så jeg tror gjerne på historien deres. Men med mye erfaring kan man ofte gjenkjenne slike utfordringer på et tidlig stadium. På den annen side hender det også at enkelte jobber går som smør slik at man ender opp med en ekstra høy timefortjeneste på disse. Kunden der jobben gikk superlett får normalt ikke avslag i den forhåndsavtalte prisen når slikt skjer. 

Det er verkstedets oppgave å balansere disse plussene og minusene opp mot hverandre.

Dette er forøvrig ikke en sak for finansklagenemnda da et bilverksted ikke er et finansforetak.

Endret av X10anT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (46 minutter siden):

Dette mener jeg er ulovlig med mindre du har godtatt en eller annen form for pant. 

Nei, norsk sedvanerett anerkjenner en tilbakeholdsrett i ting som sikkerhet for fordringer som står i en naturlig sammenheng med fordringer. Verkstedets tilbakeholdsrett er selve skoleeksempelet på når man anerkjenner en slik rett. Det trengs ikke avtales. Ved arbeid på bil gjelder håndverkertjenesteloven, og § 46 gir håndverkeren retensjonsrett. 

Lenke til kommentar
Gjest 993ca...f53
X10anT skrev (2 timer siden):

Sånn veldig grovt er min tanke at verkstedet kan vinne frem med opprinnelig tilbud kr 9.000 + ny del kr 5.000 + 2 timer tilleggsarbeid for å skifte den nye delen ca kr 2.500 + de nevnte 15 % i tillegg på toppen av dette. For da tenker jeg at du allerede har akseptert en delepris på kr 5.000 og det ligger i dette at det også vil påløpe noe tilleggsarbeid for å skifte denne. Når de sier delen koster kr 5.000 så må dette være inkludert leveringskostnad, og det er da helt urimelig at de uten varsel skal legge til to ekstra mekanikertimer i forsendelsesgebyr.

Totalt ca. kr. 18.000 til 20.000. Det er ihvertfall der jeg ville satset på å møte dem.

Hva heter disse delene, bare slik at det blir litt lettere for oss andre å forstå hva det egentlig er snakk om?

Vi som har skrudd litt vet utmerket godt at det er fullt mulig at alt stopper opp slik at det plutselig forsvinner en haug med timer på et par små skuer. Så jeg tror gjerne på historien deres. Men med mye erfaring kan man ofte gjenkjenne slike utfordringer på et tidlig stadium. På den annen side hender det også at enkelte jobber går som smør slik at man ender opp med en ekstra høy timefortjeneste på disse. Kunden der jobben gikk superlett får normalt ikke avslag i den forhåndsavtalte prisen når slikt skjer. 

Det er verkstedets oppgave å balansere disse plussene og minusene opp mot hverandre.

Dette er forøvrig ikke en sak for finansklagenemnda da et bilverksted ikke er et finansforetak.

Skulle originalt bare bytte bærearmforinger.
Så sjefen der at det er best å bytte hele bærearmen, delen var dyrere enn bare foring, men selve arbeidet ville ta mindre tid, så totalt ble prisen ca det samme ved å bare bytte hele armen kontra bare foringer.

Så etter 1 dag på verksted ringer jeg for å høre da ingen sier noe, og de sier at skruene er rustet fast i traversen og at de må skjære og bytte ut traversen.

" Javel " svarer jeg undrende.. Og spør da " er ikke dette noe dere ville sett med en gang ettersom disse skruene holder hele bæreærmen? ( slik jeg forstod det mens jeg googlet da jeg hadde han på tlf) og da evt gått tilbake å bare sagt at det vil være billigere å bytte foringer alene som er det egentlige problemet som må til for å få godkjent eu kontrollen" 

" Nei du har ikke noe valg egentlig" er det han svarer i andre enden. Og sier at de skal prøve å varme skruene for å løsne.
Bilen blir da over til neste dag, jeg blir oppringt på morgenen og han sier at " gutta holdt på til langt på kveld i går og fikk ikke løsnet skruene, så traversen må byttes. Den koster 5000kr + arbeid " 
Så spør jeg jeg om noe anslag bedre enn bare " + arbeid" og da sier han.."en time"

Ettersom de har timepris på 1400kr/t så tenker jeg..Okei nærmere 7500kr der + 8000kr for bærearmene siden det nå MÅ jo være lettere å bytte de.
Worst case rundt 18k tenker jeg da i hodet.
Også havner det hele 20k dyrere enn det igjen.
 

Anonymous poster hash: 993ca...f53

Lenke til kommentar
Gjest 993ca...f53 skrev (1 time siden):

Skulle originalt bare bytte bærearmforinger.
Så sjefen der at det er best å bytte hele bærearmen, delen var dyrere enn bare foring, men selve arbeidet ville ta mindre tid, så totalt ble prisen ca det samme ved å bare bytte hele armen kontra bare foringer.

Så etter 1 dag på verksted ringer jeg for å høre da ingen sier noe, og de sier at skruene er rustet fast i traversen og at de må skjære og bytte ut traversen.

" Javel " svarer jeg undrende.. Og spør da " er ikke dette noe dere ville sett med en gang ettersom disse skruene holder hele bæreærmen? ( slik jeg forstod det mens jeg googlet da jeg hadde han på tlf) og da evt gått tilbake å bare sagt at det vil være billigere å bytte foringer alene som er det egentlige problemet som må til for å få godkjent eu kontrollen" 

" Nei du har ikke noe valg egentlig" er det han svarer i andre enden. Og sier at de skal prøve å varme skruene for å løsne.
Bilen blir da over til neste dag, jeg blir oppringt på morgenen og han sier at " gutta holdt på til langt på kveld i går og fikk ikke løsnet skruene, så traversen må byttes. Den koster 5000kr + arbeid " 
Så spør jeg jeg om noe anslag bedre enn bare " + arbeid" og da sier han.."en time"

Ettersom de har timepris på 1400kr/t så tenker jeg..Okei nærmere 7500kr der + 8000kr for bærearmene siden det nå MÅ jo være lettere å bytte de.
Worst case rundt 18k tenker jeg da i hodet.
Også havner det hele 20k dyrere enn det igjen.
 

Anonymous poster hash: 993ca...f53

Pappa hadde omtrent nøyaktig samme historie på sin gamle Mitsubishi Carisma. De slapp å bytte traversen, men de brukte en hel dag ekstra. Han betalte imidlertid ikke én eneste krone mer enn avtalt pris.

Vet ikke hvilken bil du har, men måten de gjør dette på høres veldig rart ut. For sikkert 15 år siden måtte mamma bytte en bærearm på sin gamle Huyndai Accent. Samme problem. Da skjærte verkstedet et hull i traversen, kappet ut mutteren inni, sveiset på ny og sveiset igjen hullet de hadde laget. 

At de på din bil må bruke en hel ekstra dag, og i tillegg bytte hele traversen høres litt usannsynlig ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (17 timer siden):

Nei, norsk sedvanerett anerkjenner en tilbakeholdsrett i ting som sikkerhet for fordringer som står i en naturlig sammenheng med fordringer. Verkstedets tilbakeholdsrett er selve skoleeksempelet på når man anerkjenner en slik rett. Det trengs ikke avtales. Ved arbeid på bil gjelder håndverkertjenesteloven, og § 46 gir håndverkeren retensjonsrett. 

Interessant, dette mener jeg har vært oppe før med annen konklusjon. 
Jeg er ikke helt overbevist om at HVL§46 er anvendbar her fordi kravet ikke faller inn under det tjenesteyteren kan kreve. Økningen i kostnad er såpass stor (§32) og omstendighetene er for uryddige (§9).

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (17 timer siden):

Nei, norsk sedvanerett anerkjenner en tilbakeholdsrett i ting som sikkerhet for fordringer som står i en naturlig sammenheng med fordringer. Verkstedets tilbakeholdsrett er selve skoleeksempelet på når man anerkjenner en slik rett. Det trengs ikke avtales. Ved arbeid på bil gjelder håndverkertjenesteloven, og § 46 gir håndverkeren retensjonsrett. 

Forbrukerrådet sier at versktedet ikke har rett til å holde igjen bilen.
 

Sitat

§ 46.Tilbakeholdsrett.

Gjelder tjenesten en ting som er overgitt til eller som ellers er hos tjenesteyteren, og betaler forbrukeren ikke i rett tid det tjenesteyteren kan kreve etter oppdraget, kan tjenesteyteren holde tingen tilbake inntil forbrukeren betaler eller stiller betryggende sikkerhet for kravet.

Verkstedet har IKKE rett å holde igjen bilen når de krever en ulovlig høy sum for reperaasjonen, slik det er tilfelle i denne saken. Verkstedet KAN ikke kreve denne prisen, da den strider mot §32 del 3.

EDIT: Ser Leo_ allerede hadde svart ang dette x)

 

Endret av Zepticon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke meningen å ta stilling til om kravet faktisk var legitimt eller ikke, kun om kravet er sikret med tilbakeholdsrett. Det jeg siterte, som var at tilbakeholdsrett krever egen avtale, er feil. Men selvfølgelig må du ha et krav for at tilbakeholdsretten lovlig skal kunne utøves. Hele forutsetningen for at tilbakeholdsrett kommer på spissen vil nesten alltid være at kunden ikke vil betale, ikke at kunden ikke kan betale. 

Det er også feil at verkstedet ikke har rett til å holde igjen bilen "når de krever en ulovlig høy sum for reparasjonen". Du må som et minimum, for å få fristilt bilen, betale det som er avtalt (og evt. tilleggsarbeid som de lovlig kan kreve). Det holder ikke å si at kravet er for høyt, så du betaler ingenting. Betaler forbrukeren den delen av regningen som faktisk er legitim, vil videre utøvelse av tilbakeholdsretten for å sikre den delen av det anførte kravet som ikke er legitim, være ulovlig. 

Dette er ikke i strid med det jeg skrev i første innlegg, men er stikk i strid med det Leo_ skrev i innlegget jeg siterte, og en viktig nyanse fra det Zepticon skrev. 

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at en mer korrekt angrepsvinkel er å fristille kjøretøyet, sende faktura og ev. ta lovlige skritt for å drive inn det de mener er korrekt beløp, så er det opp til bileier å ev. bestride kravet. Kravet er like mye eller lite berettiget om kjøretøyet fristilles eller ikke, men i det øyeblikket tilbakeholding uten riktig underlag gjøres og det igjen medfører en merkostnad for bileier mener jeg det kan påløpe et erstatningsansvar for nevnte kostnad.

Lenke til kommentar

Ved uenighet om hva forbrukeren skylder kan tilbakeholdsrett etter § 46 utøves frem til det er avgjort at den krevde pris er for høy. En forbruker kan ikke betale det beløpet vedkommende selv synes er riktig (for eksempel kr. 0,-), påstå at restbeløpet er ulovlig, og kreve utlevert gjenstanden. Håndverkeren kan ikke pålegges å yte forbrukeren mer kreditt og kan ikke pålegges å gi fra seg gjenstanden og sende faktura. Da blir tilbakeholdsretten illusorisk.

Håndverkeren løper en risiko for erstatningsansvar hvis man utøver tilbakeholdsrett helt uten grunnlag, men det er ikke tilfelle her hvor det ikke er betalt noe som helst. Er man uenig i tilbakeholdsrett må man ta det som en midlertidig forføyning for tingretten. 

Utgangspunktet etter håndverkertjenesteloven er at prisen følger av avtalen, og at hvis ikke annet spesifikt er avtalt har håndverkeren rett til å fakturere gjengs pris. Ut fra det TS beskriver om arbeidsmengden så virker det ikke som om dette prinsippet er brutt. 

Skal forbrukeren betale mindre enn gjengs pris må dette: 
 - følge av avtalen, 
 - følge av en bindende fastpris,
 - følge av en avtalt makspris, eller
 - følge av et prisoverslag med eventuelt tillegg på maksimalt 15 %, eller
 - følge av at håndverkeren har brutt med prinsippet om at arbeidet skal utføres på rimeligste måte for forbrukeren

 

Lenke til kommentar
Gjest 993ca...f53 skrev (21 timer siden):

Skulle originalt bare bytte bærearmforinger.
Så sjefen der at det er best å bytte hele bærearmen, delen var dyrere enn bare foring, men selve arbeidet ville ta mindre tid, så totalt ble prisen ca det samme ved å bare bytte hele armen kontra bare foringer.

Enig, dette er normalt det jeg og anbefaler.

Gjest 993ca...f53 skrev (21 timer siden):

Så etter 1 dag på verksted ringer jeg for å høre da ingen sier noe, og de sier at skruene er rustet fast i traversen og at de må skjære og bytte ut traversen.

" Javel " svarer jeg undrende.. Og spør da " er ikke dette noe dere ville sett med en gang ettersom disse skruene holder hele bæreærmen? ( slik jeg forstod det mens jeg googlet da jeg hadde han på tlf) og da evt gått tilbake å bare sagt at det vil være billigere å bytte foringer alene som er det egentlige problemet som må til for å få godkjent eu kontrollen" 

Hva slags bil snakker vi om her, årsmodell og modell? Ikke unormalt at bolter ruster fast, spesielt i gummiforinger men også andre steder. Kan normalt fjernes med varme, rustløser, latmannsarmer og i verste fall kappes.
Så jeg lurer litt på hva slags patent det er på din bil som gjorde at de så seg nødt til å bytte traversen.

Sånn som saken er lagt frem er jeg helt enig i reaksjonen når prisen kommer nesten på 40k.
Du får jo en bra bruktbil til den prisen.

 

 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 10.10.2024 den 11:07 AM):

Det er også feil at verkstedet ikke har rett til å holde igjen bilen "når de krever en ulovlig høy sum for reparasjonen". Du må som et minimum, for å få fristilt bilen, betale det som er avtalt (og evt. tilleggsarbeid som de lovlig kan kreve). Det holder ikke å si at kravet er for høyt, så du betaler ingenting. Betaler forbrukeren den delen av regningen som faktisk er legitim, vil videre utøvelse av tilbakeholdsretten for å sikre den delen av det anførte kravet som ikke er legitim, være ulovlig. 

Dette er ikke i strid med det jeg skrev i første innlegg, men er stikk i strid med det Leo_ skrev i innlegget jeg siterte, og en viktig nyanse fra det Zepticon skrev. 

Hvordan forholder man seg da til følgende:

- Jeg kan betale de XXXX tusen vi ble enige om + 15%.
- Du kan betale alt eller ingenting. Du får ikke bilen før alt er betalt.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (5 timer siden):

Hvordan forholder man seg da til følgende:

- Jeg kan betale de XXXX tusen vi ble enige om + 15%.
- Du kan betale alt eller ingenting. Du får ikke bilen før alt er betalt.

Da får du, tror jeg, et spørsmål om det er uaktsomt av verkstedet å beregne kravet slik de gjør, slik at de burde skjønt at de ikke har grunnlag for å holde igjen bilen om du betaler den ubestridte delen av kravet.  

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (På 13.10.2024 den 5:56 PM):

Hvordan forholder man seg da til følgende:

- Jeg kan betale de XXXX tusen vi ble enige om + 15%.
- Du kan betale alt eller ingenting. Du får ikke bilen før alt er betalt.

Om du er sikker på å vinne frem med ditt syn så forhåndsvarsler du bare verkstedet (slik at ditt tap har årsakssammenheng og er påregnelig) om at du kommer til å kreve dekning av leiebilen du vil leie deg, frem til bilen din blir frigjort. Deretter kjører du bare vanlig innkreving (eller motkrav) av dette beløpet senere, _etter_ at saken om verkstedregningen ble avgjort i din favør. Det er i prinsipp ikke noe stort poeng å bare delbetale dersom dere likevel ikke kommer frem til en midlertidig avtale, bortsett fra for å slippe renter på akkurat den delen av beløpet. Det er viktigere at du kan dokumentere at du har tilbudt å betale beløpet til tiden ved utlevering av bilen.

Her løper du en åpenbar risiko for å selv ende opp med regningen for leiebilen dersom du taper saken om den opprinnelige regningen. På lik linje med at verkstedet løper en tilsvarende risiko dersom du vinner frem i den opprinnelige uoverensstemmelsen vedrørende tilbakeholdelsen. Forsinkelsesrenter kan kreves av den som ikke betaler til tiden.

Det er normalt den med best dokumentasjon som vinner en slik sak, ikke nødvendigvis den som har mest rett. Skriftlig dialog og gode arkiveringsrutiner er det som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...