Dragonlove Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober (endret) Nokian er bra, hadde Hakkapelita 6 på gamle bilen, de holdt bra i 7 sesonger før jeg solgte bilen, har nå piggfritt fra Continental, angrer egentlig på at jeg ikke gikk for piggdekk fra Nokian da det er lite snø her på vestlandet, men kan fort bli regn for så og fryse på igjen. Men ville heller kjøpt de hos Skruvat, ser dekkene ligger til 2540,- pr stk der. Endret 11. oktober av Dragonlove 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 11. oktober Forfatter Del Skrevet 11. oktober Dragonlove skrev (4 timer siden): Nokian er bra, hadde Hakkapelita 6 på gamle bilen, de holdt bra i 7 sesonger før jeg solgte bilen, har nå piggfritt fra Continental, angrer egentlig på at jeg ikke gikk for piggdekk fra Nokian da det er lite snø her på vestlandet, men kan fort bli regn for så og fryse på igjen. Men ville heller kjøpt de hos Skruvat, ser dekkene ligger til 2540,- pr stk der. Ja, jeg kan spare 2096 kr på å ikke kjøpe dekkene på Vianor hvis frakten til Skruvat koster 956 og ikke noe tillegg etter det. Forstår det som det er prisen på dekkene uten felgen. Det er vel bare ved førstegangskjøp man bestiller med felger antar jeg. Men ble ikke så begeistret da jeg leste her: https://www.skruvat.no/contact.aspx?path=%2Fguide%2Fdekk-og-felg%3Fcategory%3Dsporsmal-om-produkt Sitat Når ble dekkene produsert? Vi har ingen mulighet til å se når dekkene vi selger ble produsert. Skruvat har høy omsetning, og over 95 % av dekkene våre er produsert i løpet av det siste året. Ifølge organisasjonen STRO regnes dekk som er produsert innen tre år som fabrikknye og innen fem år som nye. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober 52 minutes ago, Subara said: Ja, jeg kan spare 2096 kr på å ikke kjøpe dekkene på Vianor hvis frakten til Skruvat koster 956 og ikke noe tillegg etter det. Du må nok regne med å betale litt for å få lagt de nye dekkene på de gamle felgene dine. 400,- pr. dekk kan man vel fort regne med. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober En vanlig dekksjappe vil nok ikke legge om dekk som ikke er kjøpt hos dem. Her må du finne noen private eller små aktører som driver litt på egen hånd. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Byttdekk har avtaler med noen forhandlere for pålegging. Det er kanskje slik med andre nettbutikker også. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Lokale dekksjappa har Hakka 10 - 225/55-17 for 2895,- per dekk. Det blir 11580 for et sett. Med omlegging Ville bare ringt rundt litt og hørt med ulike forhandlere, kanskje minst 5 forskjellige. Det kan som regel prutes de fleste plasser. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober 7 minutes ago, kremt said: En vanlig dekksjappe vil nok ikke legge om dekk som ikke er kjøpt hos dem. Her må du finne noen private eller små aktører som driver litt på egen hånd. Bra man stiller med fri fantasi. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Det eneste store minuset med Nokian dekk, er dekkstøy. Greit å tenke på, spesielt om man kjører elbil. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober kremt skrev (3 timer siden): En vanlig dekksjappe vil nok ikke legge om dekk som ikke er kjøpt hos dem. Her må du finne noen private eller små aktører som driver litt på egen hånd. Det går iallefall helt fint her som jeg bor, er lenge siden jeg fysisk har kjøpt dekk, men de tar jo godt betalt da det gjør de, men jeg har uansett havnet under den summen jeg måtte ha betalt for og kjøpe dekk lokalt. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober (endret) Spør alltid etter "ferske" dekk når du handler lokalt. Ikke unormalt at dekkforhandlere selger dekk som er produsert for 3+ år siden. Litt kjedelig å starte med "3" år gamle dekk som du kanskje hadde planlagt å ha 4 vintrer. Endret 11. oktober av Labelle 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 11. oktober Forfatter Del Skrevet 11. oktober Labelle skrev (27 minutter siden): Spør alltid etter "ferske" dekk når du handler lokalt. Ikke unormalt at dekkforhandlere selger dekk som er produsert for 3+ år siden. Litt kjedelig å starte med "3" år gamle dekk som du kanskje hadde planlagt å ha 4 vintrer. Nettopp! Det står jo også på dekket når det er produsert. Men må nok lete litt hvis jeg skal finne noen lokalt. Vet bare om Vianor som har det dekkmerket jeg skal ha av de jeg kjenner til i nærheten. Tenker en stor kjede som Vianor er tryggere å handle fra, da de ellers ville fått mange klager?? Men at de dermed koster litt mer. Hvis forhandleren ikke kan garantere for ferske dekk, så lar jeg være. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober (endret) Subara skrev (11 timer siden): Nettopp! Det står jo også på dekket når det er produsert. Men må nok lete litt hvis jeg skal finne noen lokalt. Vet bare om Vianor som har det dekkmerket jeg skal ha av de jeg kjenner til i nærheten. Tenker en stor kjede som Vianor er tryggere å handle fra, da de ellers ville fått mange klager?? Men at de dermed koster litt mer. Hvis forhandleren ikke kan garantere for ferske dekk, så lar jeg være. Dekk produsert opptil 5 år tidligere kan selges som "nye" dekk uten forhandler trenger å nevne det. Er de eldre enn 5 år er det normal skikk å fortelle om det/gi tilbud. Uansett godt å få de ferskest mulig. Blir de lagret i containere som mange dekkforhandlere bruker blir jo disse svært varme på sommerstid. Har selv 4 stk slike 40 fot containete på jobb til oppbevaring. Grufult varmt i disse. Kan unulig være bra for gummien på sikt. Endret 12. oktober av Labelle 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 12. oktober Forfatter Del Skrevet 12. oktober Det som står på mine gamle vinterdekk er DOT 60C7 3716 og da skal de være produsert i 2016. Hvis man kjøper dekk på en nettbutikk som blir levert på døra, kan man jo ikke egentlig vite datoen på dem før de er levert. Særlig når de har opplysninger på siden om at: Ifølge organisasjonen STRO regnes dekk som er produsert innen tre år som fabrikknye og innen fem år som nye. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober (endret) Her er noe jeg fant om dekks holdbarhet på Vianor siden: Sitat Dekk selges som nye: anbefaling opptil fem år Dekk produsert opptil 5 år tidligere kan selges som nye dekk siden dekk beholder sine opprinnelige egenskaper i opptil 5 år når de lagres riktig. Det er god forretningsskikk å informere kunden når dekkene ble produsert hvis de er mer enn tre år gamle. Dekklevetid: anbefaling opptil 6 år Dekkets levetid = dekkets alder fra det er tatt i bruk. Det er vanskelig å bestemme en spesifikk levetid for dekk fordi slitasje og aldring er avhengig av flere forskjellige faktorer. I samsvar med internasjonal praksis er anbefalt levetid på dekk maksimalt 6 år, men vanligvis slites dekk mye raskere. Total levetid for dekk: anbefaling opptil 10 år Total levetid for dekk = dekkets tekniske alder fra produksjonsdatoen, merket på siden av dekket som en firesifret kode (uuåå) ved siden av DOT-merkingen. I samsvar med internasjonal praksis er anbefalt total levetid på dekk maksimalt 10 år. Jeg tenker kanskje at på vinterdekk så er det viktigere at de er ikke er for gamle enn på sommerdekk. Endret 12. oktober av Svein M 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 12. oktober Forfatter Del Skrevet 12. oktober Da er altså ikke Vianor noe bedre enn de andre, selv om de er dyrere. Men hvis man henter dekkene selv, så ser man når de er i fra, og da selger de deg ikke de eldste dekkene? Vinterdekkene mine fra 2016 ble kjøpt samtidig med bilkjøpet i 2016. Er bilforhandlere mer nøye med å tilby ferske dekk? Svein M skrev (55 minutter siden): Her er noe jeg fant om dekks holdbarhet på Vianor siden: Sitat Dekk selges som nye: anbefaling opptil fem år Dekk produsert opptil 5 år tidligere kan selges som nye dekk siden dekk beholder sine opprinnelige egenskaper i opptil 5 år når de lagres riktig. Det er god forretningsskikk å informere kunden når dekkene ble produsert hvis de er mer enn tre år gamle. Dekklevetid: anbefaling opptil 6 år Dekkets levetid = dekkets alder fra det er tatt i bruk. Det er vanskelig å bestemme en spesifikk levetid for dekk fordi slitasje og aldring er avhengig av flere forskjellige faktorer. I samsvar med internasjonal praksis er anbefalt levetid på dekk maksimalt 6 år, men vanligvis slites dekk mye raskere. Total levetid for dekk: anbefaling opptil 10 år Total levetid for dekk = dekkets tekniske alder fra produksjonsdatoen, merket på siden av dekket som en firesifret kode (uuåå) ved siden av DOT-merkingen. I samsvar med internasjonal praksis er anbefalt total levetid på dekk maksimalt 10 år. Jeg tenker kanskje at på vinterdekk så er det viktigere at de er ikke er for gamle enn på sommerdekk. Jeg synes det er noen merkelige begrunnelser, da alle vet at gummi forringes over tid, men kanskje denne prosessen går forholdsvis sakte. Jeg oppbevarer dekkene i garasjen, som ikke er tett eller oppvarmet. dvs. at temperaturen er ganske forskjellig fra sommer og vinter. Mulig at jeg burde oppbevare dekkene i underetasjen bak lukket dør istedenfor, feks. i rommet jeg holder min. 10 grader på vinteren på grunn av vannrørene. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 12. oktober Forfatter Del Skrevet 12. oktober Vinterdekkene mine fra 2016. Det ser ut som at piggene er trykket litt inn i gummien, så piggene har blitt kortere enn før. Og noen av piggene har falt ut på det ene dekket. Småstein har satt seg fast. Spoiler Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober (endret) On 10/12/2024 at 9:58 AM, Subara said: Det som står på mine gamle vinterdekk er DOT 60C7 3716 og da skal de være produsert i 2016. Er det uke 37 i 2016 det står for da? Jeg fikk nettopp satt på vinterhjul med dekk (piggfri Nokian R5) merket 0624, så da er de vel produsert i uke 6 i år. De ble forøvrig kjøpt hos min lokale Vianor-avdeling i september. edit: Jeg prøvde først å kjøpe GoodYear-vinterdekk fra DekkOnline.com, men etter at de hadde hatt 2 mislykkede forsøk på å levere mine dekk til Norge (fra Tyskland hvor det viser seg at de holder til), så gav jeg opp det prosjektet. Det var mye styr for å få pengene tilbake også, men det løste seg til slutt. Endret 14. oktober av nebrewfoz 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 14. oktober Forfatter Del Skrevet 14. oktober nebrewfoz skrev (35 minutter siden): Er det uke 37 i 2016 det står for da? Jeg fikk nettopp satt på vinterhjul med dekk (piggfri Nokian R5) merket 0624, så da er de vel produsert i uke 6 i år. De ble forøvrig kjøpt hos min lokale Vianor-avdeling i september. edit: Jeg prøvde først å kjøpe GoodYear-vinterdekk fra DekkOnline.com, men etter at de hadde hatt 2 mislykkede forsøk på å levere mine dekk til Norge (fra Tyskland hvor det viser seg at de holder til), så gav jeg opp det prosjektet. Det var mye styr for å få pengene tilbake også, men det løste seg til slutt. Så fint at det løste seg til slutt. Bra å høre at Vianor solgte deg dekk av året, som jeg holder en knapp på, selv om de vel egentlig er en litt dyr kjede? Men å betale litt ekstra for å få det man er ute etter, eller at dekkene i det hele tatt kommer fram, er jo verdt det. Liker at det er en butikk man kan oppsøke i motsetning til ren netthandel. Mulig at dyrtid også påvirker kvaliteten på dekkene. En jeg kjenner kjøpte piggfrie på Dekkmann som har blitt til Bestdrive, men de har ikke Nokian Hakkepelitta. Og nå er jeg litt sent ute for å få dem til å bestille for meg. De har jo holdt på noen år, så de er nok solide,(hvis ikke navnebyttet betyr at andre har overtatt?) DekkTeam som er lokal hos meg, har heller ikke dekket jeg skal ha Jeg har nok hengt meg oppi dette merket, da de fikk best i test. Bakkene hos meg er bratte. Det som er litt irriterende med piggdekk er hvis snøen ikke ligger så lenge. Man kjører egentlig mye på asfalt gjennom sesongen, som både forurenser og sliter på piggene. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober 44 minutes ago, Subara said: Så fint at det løste seg til slutt. Bra å høre at Vianor solgte deg dekk av året, som jeg holder en knapp på, selv om de vel egentlig er en litt dyr kjede? Men å betale litt ekstra for å få det man er ute etter, eller at dekkene i det hele tatt kommer fram, er jo verdt det. Liker at det er en butikk man kan oppsøke i motsetning til ren netthandel. Bedriften jeg jobber i har en rabattordning med Vianor, så det var vel det som gjorde utslaget. Det ble til slutt noen hundrelapper mindre enn det bilforhandleren min skulle ha, og jeg har gode erfaringer med de lokale Vianor-folkene, så da var valget relativt enkelt. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober (endret) Subara skrev (1 time siden): Så fint at det løste seg til slutt. Bra å høre at Vianor solgte deg dekk av året, som jeg holder en knapp på, selv om de vel egentlig er en litt dyr kjede? Men å betale litt ekstra for å få det man er ute etter, eller at dekkene i det hele tatt kommer fram, er jo verdt det. Liker at det er en butikk man kan oppsøke i motsetning til ren netthandel. Mulig at dyrtid også påvirker kvaliteten på dekkene. En jeg kjenner kjøpte piggfrie på Dekkmann som har blitt til Bestdrive, men de har ikke Nokian Hakkepelitta. Og nå er jeg litt sent ute for å få dem til å bestille for meg. De har jo holdt på noen år, så de er nok solide,(hvis ikke navnebyttet betyr at andre har overtatt?) DekkTeam som er lokal hos meg, har heller ikke dekket jeg skal ha Jeg har nok hengt meg oppi dette merket, da de fikk best i test. Bakkene hos meg er bratte. Det som er litt irriterende med piggdekk er hvis snøen ikke ligger så lenge. Man kjører egentlig mye på asfalt gjennom sesongen, som både forurenser og sliter på piggene. Jeg har også kjøpt og bestilt av Vianor denne gangen. Piggdekk av merke Michelin. Tenker å legge om slutten av neste uke. Men joda sant det du sier, er derfor man ofte må ta en vurdering utfra hvor man bor og forholdene der. Er det lite is f.eks., lønner det seg jo heller med piggfri. For meg som ikke kjører så veldig mye så passer det ganske så bra med piggdekk, i tillegg at det er mye is her jeg bor, så har jeg heller ikke den beste vinterbilen. Et annet minus med piggfri dekk er jo at det ofte gjør veiene enda glattere, mens piggdekka gjør det motsatte, mtp de "kverner" opp isen. Endret 14. oktober av Iterion 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå