Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

NOKIAN HAKKAPELIITTA 8


Anbefalte innlegg

...er navnet på piggdekkene til bilen min som er 8 år gamle. Jeg tenker å bytte ut vinterdekkene i år, da bilen skled nedover en bakke i fjor vinter, så jeg tror det er på tide. Ellers virker det som de har noe mykhet igjen.

Heter samme type dekk i dag NOKIAN  HAKKAPELIITTA 10? Hva jeg har forstått ut av tester skal dette være det beste piggdekket. Bratte bakker er min utfordring

Størrelsen på dekket er 225/55 R17 101T XL.

Jeg har funnet en butikk jeg kjenner i fra før hvor prisene ligger ute. https://vianor.no/dekk/personbildekk/piggdekk/nokian-tyres/nokian-tyres-hakkapeliitta-10/225-55r17-101t-xl/

13 210,- for 4 dekk. Her får man også montert dekkene over på felgene for kr. 1580,- i tillegg.

Ellers mye e-handel, hva det måtte innebære.

Finnes det andre seriøse som selger dekk i Oslo - Oslo Nord som fører samme merket, og som også tilbyr å montere dem på felgene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordmann 8 blir samme mønstret og samme dekket som Hakka 8, vis du var veldig fornøyd
For Goodyear har du Sava vis du har lyst på en eldre dekkmodel
For Continental har du Gislave og Bestdrive til samme formål. 

Vis du vil ha noe billigere i drift, må du nesten se etter om det tilbydes dekk+felg i en rimeligere dimensjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe greie på dekk, visste faktisk ikke hva jeg kjørte med inntil jeg sjekket nå nettopp. De var en gang gode dekk, fra 2016. Selges brukt for kr. 1000 på finn.no

Etter turen ned bakken i fjor, hvor bilen skled og ikke kunne stoppe, går jeg for det aller beste: HAKKAPELIITTA 10 fra Nokian, som jeg skjønner er dagens utgave av mine gamle.

Får ikke noe ut av å lese NAFs tester, da ingen av dekkene ser ut til å være optimale for alle typer vinterføre. De må tåle krapp sving.

Er vianor-kjeden kjent for å være veldig dyr? Ellers veldig praktisk å ta turen dit og få alt gjort mens man sitter og venter.

Slo opp på prisjakt og syntes ikke det virket særlig lovende, selv om billigere. Feks. her:

https://www.dekk365.no/kundeservice/sporsmal-og-svar/produktsporsmal

Sitat

Hvor gamle er dekkene?
Svar:
Vi har dessverre ikke mulighet til å svare på alle spørsmål om hvor gamle dekkene er. De fleste dekkene vi leverer er mindre enn ett år gamle og det er veldig uvanlig at vi leverer dekk som er eldre enn 2 år.
STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization) har, for å vise at riktig lagring gjør at dekkene ikke eldes, gjennomført en uavhengig test hos VTI (Väg og Transportforsknings Institutet) i Linkøping (Sverige). Denne testen viste at 3 år gamle vinterdekk hadde samme egenskaper på is som nye vinterdekk. Det er altså en myte at dekk er ferskvare og at dekkene må være helt nye når man kjøper dem.
Den egentlige aldringsprosessen starter først når dekket tas i bruk.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (33 minutter siden):

Hva med R3? Noe erfaring med dem? Piggfrie selvsagt.

Hadde R3 SUV på iX3. Litt støyende, men meget gode på snø/is. Jeg synes de kjentes ut som de ga mye etter på tørt føre, litt svaiende på en måte.

R5 føler jeg bråker litt mindre, kjøpte de forrige sesong. Ingen store negativer slik jeg har erfart de. Bilen jeg satte R5 på hadde 7 år gamle knallharde dekk, så sammenligningsgrunnlag blir litt vanskelig.

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (12 minutter siden):

Hadde R3 SUV på iX3. Litt støyende, men meget gode på snø/is. Jeg synes de kjentes ut som de ga mye etter på tørt føre, litt svaiende på en måte.

R5 føler jeg bråker litt mindre, kjøpte de forrige sesong. Ingen store negativer slik jeg har erfart de. Bilen jeg satte R5 på hadde 7 år gamle knallharde dekk, så sammenligningsgrunnlag blir litt vanskelig.

 

Har kjørt Nokian R3 siden de kom. Glimrende  på snø og is men glatte og ustabile på vått og tørrt føre. 
 

Continental 7 piggfri dekkene er mye bedre på våt og tørr vei og dårligere på snø og is. 
 

Kommer nok til å gå for R5 når jeg bytter vinterdekk, selv om continental er bedre 90% av tiden. Dette fordi svakhetene til nokia dekket er forutsigbare. Man vet at rundkjøring ikke kan passeres i 50km/h eller at man ikke kan kjøre like raskt i svinger som med sommerhjul. På snø og is er ofte maks grep akkurat nok til å komme ned en bakke eller stoppe i tide. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Piggdekk har litt hardere gummi for at piggene skal sitte.  Hardere dekk = glattere dekk.

Jeg skiftet til piggfrie etter at jeg skled på "panser-is" i en sving med 2-3 år gamle piggdekk.  Piggene som er på piggdekk er noe få ift optimalt grep (men flere pigger er ikke tillatt pga slitasje på asfalt) og i tillegg blir de fort avrundet om du kjører på bar asfalt. Gir sånn sett mye falsk trygghetsfølelse. 

Den andre grunnen er at det alltid er en med piggfrie dekk foran deg som kjører sakte (saktere enn nødvendig har jeg oppdaget med gode piggfrie, men kanskje de kjører på 8 år gamle glatte dekk med knallhard gummi...)

Nå er jo dessverre dekkprisene gått opp endel pga svak krone etc, men fortsatt den billigste forsikringen (for å unngå bonustap på forsikringen og skader)

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Hadde R3 SUV på iX3. Litt støyende, men meget gode på snø/is. Jeg synes de kjentes ut som de ga mye etter på tørt føre, litt svaiende på en måte.

R5 føler jeg bråker litt mindre, kjøpte de forrige sesong. Ingen store negativer slik jeg har erfart de. Bilen jeg satte R5 på hadde 7 år gamle knallharde dekk, så sammenligningsgrunnlag blir litt vanskelig.

Takk for svaret! 👍

Lenke til kommentar

Hører at de fleste velger piggfrie vinterdekk, men der jeg bor er det ikke noe alternativ, med bakker, både slake og bratte. Innkjørselen er for lang til å strøs noe videre, så da kjører jeg piggdekk istedenfor (og firhjulstrekk).

Jeg pleier å vente to dager med å kjøre ut etter store snøfall. Men i fjor ble det tur ut dagen etterpå og jeg skle ned en bakke med 7 år gamle piggdekk. Det var litt løssnø og spor i veien, men ikke så mye, fordi det var måkt allerede 1 gang. Men det var saltet veldig godt. Funderer på om salt i 15 minusgrader gjør veier glattere. Bilen skled litt på vei oppover igjen etterpå. Jeg som trodde at det var rundt 0 grader det pleier å være glattest.

Og jeg kjører lite, så da slites ikke piggene av så fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 timer siden):

Hører at de fleste velger piggfrie vinterdekk, men der jeg bor er det ikke noe alternativ, med bakker, både slake og bratte. Innkjørselen er for lang til å strøs noe videre, så da kjører jeg piggdekk istedenfor (og firhjulstrekk).

Jeg pleier å vente to dager med å kjøre ut etter store snøfall. Men i fjor ble det tur ut dagen etterpå og jeg skle ned en bakke med 7 år gamle piggdekk. Det var litt løssnø og spor i veien, men ikke så mye, fordi det var måkt allerede 1 gang. Men det var saltet veldig godt. Funderer på om salt i 15 minusgrader gjør veier glattere. Bilen skled litt på vei oppover igjen etterpå. Jeg som trodde at det var rundt 0 grader det pleier å være glattest.

Og jeg kjører lite, så da slites ikke piggene av så fort.

Dekkvask hadde nok hjulpet endel, men det er betydelig hardere gummi på 7 år gamle vinterdekk, så der bør du forvente mye dårligere kjøreegenskaper. Som du fikk erfare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nokian ser jeg kommer best ut i Motors test av piggdekkene. Jeg har også erfaringen at slike dekk holder seg godt selv etter 8 år/ 5mm mønster. Andre piggdekk som gjør det bra ut fra testen er Michelin, Goodyear og Bridgestone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...