Gjest fd527...da7 Skrevet 8. oktober Del Skrevet 8. oktober Hei, Vi har byttet kjøkken. Kjøkken med montør/snekker ble bestilt gjennom selger av kjøkken. I det gamle kjøkkenet hadde ventilator ikke utkast, men kun kullfilter. Vi ønsket utkast og spurte selger om montør/snekker kunne ordne utkast gjennom yttervegg noe montering/snekkerfirmaet svarte at de kunne, mot ekstra betaling for timer og materialer. Boligen er av nyere type og bygget etter såkalt "tek17" standard med balansert ventilasjon. Kjøkkenet kommer opp med utkast og alt, men vi merker ikke stor bedring i matlukt inne. Det lukter fortsatt etter matlaging en stund etter at matlagingen er gjort. Tilfeldigvis skulle vi ha service på det balanserte ventilasjonsanlegget uken etter montering, i tillegg til montering av trykkvakt slik at anlegget går i rett modus når kjøkkenventilator aktiveres. Servicetekniker fra leverandør av ventilasjonsanlegget spør oss om vi har merket noe matlukt i leiligheten etter at kjøkkenventilator fikk eget utkast noe vi kunne bekrefte. Da svarte teknikeren at det ikke er så rart fordi kjøkkenmontøren/snekkeren har lagt utkastet "rett ved siden av" inntaket til det balanserte ventilasjonsanlegget, ca 35cm. og i "perfekt" høyde for at anlegget trekker inn kjøkkenutkastet. Serviceteknikeren forteller oss også at det er minstemål som skal følges når man monterer ventilatorutkast i forhold til inntaket til det balanserte anlegget for å slippe at matos dras inn i anlegget, og 35cm er ikke i "nærheten" nok. Vi sender denne informasjonen til selger av kjøkken hvor vi påpeker at vi reklamerer på jobben utført ifm. montering av ventilatorutkast og refererer til leverandør av det balanserte ventilasjonsanlegget. Selger har også vært i kontakt med servicetekniker og er således enig i at det er gjort en feil. Men selger hinter også til i mailkorrespondansen at "hvem skal dekke nytt hull og tetting det gamle". Vi mener såklart det er en sak mellom montør/snekker og selger, eller er det rett forlangt at kunde skal vite sånt og stoppe en profesjonell montør i å gjøre feil i jobb h*n har sagt at den skal gjøre og vet hvordan? Anonymous poster hash: fd527...da7 Lenke til kommentar
X10anT Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Min ukvalifiserte synsing er at jeg er enig med deg i at dette bør være en reklamasjonssak. Har du fått alt på en felles faktura fra selger, eller har snekker levert separat faktura? Dersom selger har fakturert alene så ville jeg bedt selger ta ansvar for reklamasjonen. Hva som deretter skjer mellom selger og snekker er ikke noe du bør legge deg opp i. 1 Lenke til kommentar
Gjest fd527...da7 Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Hei og takk for svar. Selger foreslår nå en "mellomløsning" hvor snekker gjør arbeidet mot at vi kjøper inn materialer til ytterveggen, mens han tar jobben... Synes dog det er på kanten, det blir jo en merkostnad for kjøper hvor selger har gjort feil? Anonymous poster hash: fd527...da7 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Det virker i det minste som om de innrømmer at det er feil og noe ansvar. Jeg hadde da svart at mellomløsningen ikke godtas. Feilen er gjort av håndverker de har leid inn for å gjøre jobben, og vedkommende har gjort en feil vedkommende burde ha visst om og unngått. Det er altså ikke ditt ansvar at vedkommende ikke hadde informasjon eller kunnskap om jobben som skulle gjøres, og skal derfor heller ikke belastes på noen måte for dette. Jeg vet ikke om det nødvendigvis bidrar positivt til saken men jeg hadde blitt litt småsur av et sånt forslag og hadde nok sagt at jeg er skuffet over forsøket deres på å legge kostnader for feil de er ansvarlige for, over på kunden. Og at jeg var skuffet over den form for kundebehandling og ikke kom til å bruke de igjen eller anbefale de på noe tidspunkt. Nå er jeg ikke noen snekker og kan ikke faget, men jeg ville forhørt meg med fagfolk på hvordan dette er tenkt å løses. Dersom det er laget et hull i ytterveggen som nå skal tettes, så handler det mer om bare plank. Det er vindsperre, fuktsperre og musenetting som alt skal tilbakeføres i original stand. Fagfolk har sikkert løsning på det, men det høres nesten ut til at de bare har tenkt å putte i isolasjon i hullet og dekke over med nye planker. Og det hadde jeg ikke godtatt. Lenke til kommentar
Gjest a25e8...dfb Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Selgere vil alltid prøve seg. Stå på ditt, si at det neste instans blir forbrukerrådet hvis de ikke gjør opp for seg. Selvfølgelig skal en håndverker vite såpass, og hvis det ikke fantes andre muligheter, så skulle det blitt opplyst om ulempene ved å legge opp slikt når man stod der og skulle til å borre i veggen. Uhell skjer selvsagt, og alle vil gjøre feil. Det er derfor håndverkere har forsikring mot seg selv også. Anonymous poster hash: a25e8...dfb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå