Gå til innhold

Bør vi slutte med bistand?

Anbefalte innlegg

Det er opplest og vedtatt at utviklingshjelp til fattige land skyldes at det er moralsk riktig å gjøre for et rikt land.

Men hvorfor er det ingen som utfordrerer denne sannheten? Det er jo bare å se på historien. Ingen land har kommet seg ut av fattigdom med bistand. Mange land har derimot kommet seg ut av fattigdom gjennom handel.

Det er moralsk riktig å hjelpe. Men da er det jo handel vi burde brukt bistandsbudsjettet på. Med over 50 milliarder årlig, kunne vi hjlupet mange land til å handle seg ut av fattigdom. Vi kunne kjøpt inn varer som vi strengt tatt ikke trenger, men som kan kickstarte en industri i mottakerlandet. I stedet bruker vi pengene på brønnprosjekter og vaksinering. Det er gode tiltak isolert sett, men det løser ingenting på lengre sikt. Vår over 50 år lange historie med bistand er jo et klokkeklart bevis på at det ikke fungerer.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Når bistand fra Norge finansierer viktige, statlige oppgaver, kommer det ikke i tillegg til det opprinnelige budsjettet. Det kommer i stedet for. Hvis ikke Norge betalte de statlige utgiftene, måtte Statsbudsjettet dekket det selv.

Bistand gjør at de slipper å ta ansvar og får råd til privatfly. Problemet løses ikke.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Bør vi slutte? Nei. Bør vi få mer kontroll på hva pengene brukes til og sette krav? Helt klart.

Litt som kunst, bør vi slutte å støtte den der maling i rumpa fyren? Ja. Bør vi slutte å støtte kunst tvert? Nei. 

Male med rumpa, rulle seg rundt i gråpapir mens man hylskriker, få utdelt 400.000kr for å snakke med Norsk laks på Skype..

https://www.nettavisen.no/okonomi/kunstner-fikk-400-000-kroner-for-a-snakke-med-norsk-laks-via-skype-absurd/s/12-95-3424258483

Galskapen har faktisk ingen ende.

Lurer på hvor mye penger dette landet her har brukt på regelrett drit.

Endret av Aquatic
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (5 minutter siden):

Male med rumpa, rulle seg rundt i gråpapir mens man hylskriker, få utdelt 400.000kr for å snakke med Norsk laks på Skype..

https://www.nettavisen.no/okonomi/kunstner-fikk-400-000-kroner-for-a-snakke-med-norsk-laks-via-skype-absurd/s/12-95-3424258483

Galskapen har faktisk ingen ende.

Lurer på hvor mye penger dette landet her har brukt på regelrett drit.

Tja, nå skal en være forsiktig med å klassifisere ditt og datt. Noen vill si at de millionene vi bruker på Breivik pr år er drit også, jeg er enig altså men ikke nødvendigvis alle. Da hadde vi gjort det på en annen måte.

Men generelt sett er jeg enig i at det trengs en god del rydding i statsbudsjettet, både på bistand men mange andre områder. Men hvor en skal sette strek osv er jeg glad jeg ikke er ansvarlig for.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Når skal vi sette strek? Når veiene er laget av solid gull og vi har en skole på hvert hjørne? En pr elev?

Når det gjelder vei bør minstekravet være at Norges hoved vei E6 er 4 felts motorvei hele strekka.
Norge ligger langt fremme mht. elbiler og kommende autonom kjøring. Den veistandarden vi har i dag er ikke tilpasset dette.

Dere som bor sørpå legger kanskje ikke merke til dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
OMyre skrev (3 minutter siden):

Når det gjelder vei bør minstekravet være at Norges hoved vei E6 er 4 felts motorvei hele strekka.
Norge ligger langt fremme mht. elbiler og kommende autonom kjøring. Den veistandarden vi har i dag er ikke tilpasset dette.

Dere som bor sørpå legger kanskje ikke merke til dette.

Jeg bor på vestlandet, 4 felts er helt unormalt og ikke noe jeg ønsker sånn sett 😅

Men ok, 4 felts E6 også kan en fortsette bistand? Så tregt det går I Norge er jeg redd det blir mange døde barn ila byggingen av den veien så du kan spare 5 minutt til hytta eller hvor du skal 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg bor på vestlandet, 4 felts er helt unormalt og ikke noe jeg ønsker sånn sett 😅

Men ok, 4 felts E6 også kan en fortsette bistand? Så tregt det går I Norge er jeg redd det blir mange døde barn ila byggingen av den veien så du kan spare 5 minutt til hytta eller hvor du skal 

Hadde bare alle pengene gått til bistand og ikke korrupte ledere og president fly. Jeg tror en kunne redde mange flere barn i Afrika med langt mindre kroner å ører, viss alle bistandspengene uavkortet gikk til de som trengte det mest. 

Jeg har reist endel til Afrika selv, og der jeg har bodd ( privat) Ble jeg god kjent med flere familier. Å kunne hjelpe dem med mat innkjøp og generelle innkjøp ble gjort med god følelse da jeg viste at pengene ble brukt riktig. 

Lenke til kommentar

Det verste er vel bistand til Gaza stripen.  Dette er vel en av de områdene i verden som har fått mest bistand per innbygger og de har bare fått til drit.

Å gjøre det samme og forvente et annerledes resultat er galskap, så jeg mener vi bør strupe all uhjelp til Gaza.  Grusomt vil mange si, men det er mange katastrofer over hele verden som knapt for pressedekning.  Til sammenligning så er en typisk NRK nyhetssending 1/3 om rasistpakket på Gazastripen.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...