Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (1 time siden):

Som kan tolkes til at det er viktig at vi alle jobber og tjener akkurat nok til å bidra nok til det viktigste, velferds-staten, men ikke nok til at vi kan slutte å jobbe for å leve ett mer verdifullt liv, eller at dersom man har økonomi til at noen jobber mindre, så er dette å anse som negativt, - selvom det vel er noe vi alle egentlig ønsker oss.... 

Nja, jeg er ikke helt enig i den der altså. Jeg tror at jobb gir veldig mange folk livsglede, fordi de føler seg nyttige (og da tenker jeg på et emosjonelt plan, ikke økonomisk). 

 

Baranladion skrev (2 timer siden):

Når det gjelder det å klare seg selv, så setter jeg pris på velferdsstaten, men jeg mener også at vi er såpass polstret at den kan medføre en rekke ulemper. Det jeg ikke er så fan av er at vi blir mer og mer avhengig av staten, og mer og mer avhengig av å innrette oss etter hva den krever. 

Dette er jeg enig i. Og da spesielt med hvor avhengige vi har gjort oss av oljefondet / oljeinntektene. Uten oljeinntektene så går statsbudsjettet i kraftig minus hvert år. Jeg syns heller ikke noe om enkelte av de økonomiske støtten man gir til folk, altså i stedet for  å hjelpe folk til å bli selvstendige, så lærer man å gjøre dem avhengige. Og dette kan vi jo også relatere til den diskusjonen vi har nå, om at tradwifes blir avhengige av sin partner i stedet for å bli selvstendige og ta selvstendig ansvar for sitt eget liv. 

 

Baranladion skrev (2 timer siden):

Det er vanskelig å rettferdiggjøre at noen er husmor, siden det bringer ekstremt lite verdi tilbake til samfunnet, kontra det samfunnet har brukt av penger på husmoren i form av utdanning, helse og annen velferd. 

Nettopp. 

 

Baranladion skrev (2 timer siden):

Hvis jeg har gitt utrykk for at tradisjonelle kjønnsroller er fasiten, så beklager jeg det, for det mener jeg ikke,

Nei, jeg tenkte ikke at du mente dette. Bare at jeg ikke selv følger den tankegangen om at det er fasiten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (23 minutter siden):

Jeg antar ikke ting om dine meninger. Det er fullt mulig å ta opp ting som ikke du har sagt uten at det er en antagelse om at du mener dette.

Det er metoden din som er problemet. Hvis du ikke klarer å se det, så kommer vi ikke videre med en saklig debatt.

Dette er et viktig tema som jeg og mange andre ønsker å diskutere saklig. Vær så snill å respekter det. Diskuter med et ønske om å forstå, fordi det er en del av oppskriften på en saklig debatt. :D

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Jeg er egentlig enig med deg. Det er vanskelig å rettferdiggjøre at noen er husmor, siden det bringer ekstremt lite verdi tilbake til samfunnet, kontra det samfunnet har brukt av penger på husmoren i form av utdanning, helse og annen velferd. 

Husmorrollen er ikke nødvendigvis synonymt med å være hjemmeværende. Begrepet 'husmor' refererer til en person som tar hånd om hjemmet og familien, men det betyr ikke at man ikke kan ha en jobb utenfor hjemmet.

Personlig ønsker jeg både å ha en inntektsgivende jobb og være husmor, fordi jeg ønsker – og har evnen til å bidra på flere ulike måter. Det handler om å finne en balanse mellom å være til stede for min mann og samtidig bidra til samfunnet gjennom yrkesaktivitet. :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (27 minutter siden):

Husmorrollen er ikke nødvendigvis synonymt med å være hjemmeværende. Begrepet 'husmor' refererer til en person som tar hånd om hjemmet og familien, men det betyr ikke at man ikke kan ha en jobb utenfor hjemmet.

Personlig ønsker jeg både å ha en inntektsgivende jobb og være husmor, fordi jeg ønsker – og har evnen til å bidra på flere ulike måter. Det handler om å finne en balanse mellom å være til stede for min mann og samtidig bidra til samfunnet gjennom yrkesaktivitet. :D

Ut fra denne definisjonen din kan man nesten si at alle kvinner som er i et forhold er husmødre da. For arbeidende kvinner tar hånd om hjemmet og familien, akkurat som likestilte menn også gjør det, selv om de har en jobb utenfor hjemmet. 

Denne forherligelsen, som man spesielt har i "bibelbeltet" om at det er kvinner som skal ta hovedtyngden av arbeidet i hjemmet er tydeligvis negativt for barna. 

Dårlig likestilling mellom kvinner og menn kan føre til at barna faller ut av skolen, blir kriminelle eller uføretrygdet. Det er den oppsiktsvekkende konklusjonen fra forskere som har studert Agder-fylkene.

Vi ser at ideologien som man dyrker på Sørlandet om at barn skal være lenge hjemme, og bare sammen med mor, har hatt en del negative konsekvenser for barnas videre levekår i livet, 

Det vi ser mye tydeligere er at det å vokse opp i en likestilt familie gir barn fortrinn seinere i livet. Hvis de går i barnehage når de er små, så får de et fortrinn i utdanningsløpet og gjør det bedre på arbeidsmarkedet,

 https://www.nrk.no/norge/_darlig-likestilling-pavirker-barna-1.11617188

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Ut fra denne definisjonen din kan man nesten si at alle kvinner som er i et forhold er husmødre da. For arbeidende kvinner tar hånd om hjemmet og familien, akkurat som likestilte menn også gjør det, selv om de har en jobb utenfor hjemmet. 

Definisjonen av husmorrollen er bred, men selv om mange kvinner i forhold tar ansvar for hjemmet og familien, er det ikke nødvendigvis riktig å klassifisere dem som husmødre. Husmorrollen innebærer ofte å være primært hjemme og ha hovedansvaret for husarbeid og barnepass, noe som ikke alltid gjelder for kvinner som jobber.

Det er en grunn til at flere nevner hjemmeværende husmor når dem sikter til husmor på fulltid.

leticia skrev (1 time siden):

Denne forherligelsen, som man spesielt har i "bibelbeltet" om at det er kvinner som skal ta hovedtyngden av arbeidet i hjemmet er tydeligvis negativt for barna. 

Det er ikke nødvendigvis dårlig likestilling bare fordi man ønsker å ha tradisjonelle kjønnsroller. Så lenge ansvaret fordeles rettferdig og begge parter deltar aktivt i barnas liv, så minimerer problemet ifølge artikkelen du sendte meg.

Sitat

Ifølge forskerne kan det å ikke gå i barnehage, samt vokse opp uten at begge foreldrene tar like mye ansvar, få konsekvenser for barna senere i livet.

Å gå i barnehage kan bidra til sosialisering og læring. Men det er ikke strengt nødvendig å gå i barnehage for å få denne erfaringen, selv om det er et godt sted for slike aktiviteter. Man kan også velge å sende barnet i barnehagen noen dager selv om man er hjemmeværende.

Sitat

De viser også til forskning på at for eksempel uføretrygd kan gå i arv.

– Det å ikke ha barna i barnehage er særlig alvorlig i familier hvor det er en del problemer. Da mister barna den utjevnende effekten som de ville ha fått av å gå i barnehage

Her tar de opp alvorlige problemer i familien, noe som selvfølgelig ikke er bra uansett omstendighet. Men det er ikke slik at problemene alene oppstår fordi man lever med tradisjonelle kjønnsroller. Når det er problemer i familien, så kan det være til hjelp for barnet å gå i barnehage, ettersom slike problemer  for eksempel kan bli oppdaget av fagfolk.

Artikkelen indikerer faktisk at barn fra slike familier kan ha det vanskelig, fordi voksne med problemer lettere havner i en slik situasjon. 

En annen ting er at  kvinner som har vært hjemmeværende og deretter begynner å jobbe, har lettere for å bli uføre senere i livet som følge av at alt dem har ofret og slitt seg ut. 

Det egentlige problemet ligger ikke nødvendigvis i at kvinner er hjemmeværende, men i at mange sårbare kvinner befinner seg i vanskelige situasjoner. For de som ønsker å være hjemmeværende, er det viktig å ta forhåndsregler som for eksempel å unngå bli utmattet over tid. Det er avgjørende å dele oppgavene rettferdig i et forhold, uavhengig av om man velger tradisjonelle kjønnsroller eller mer likestilte alternativer. Det handler om å finne en balanse som fungerer for begge parter og sikrer at ingen føler seg overveldet eller ensom i sine forpliktelser.

https://www.nrk.no/norge/_darlig-likestilling-pavirker-barna-1.11617188

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (8 timer siden):

Tja, om jeg skulle valgt mellom litt sporadisk småjobbing og å holde styr på et stort hus og en ungeflokk i det daglige, er det en no-brainer for min del.

Men det var jo heller ikke det originale premisset da, du har forandret på en del. Forskjell på sporadisk småjobbing, og jobb, eller barn, og en flokk med barn, eller hus, og et stort hus.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Men det var jo heller ikke det originale premisset da, du har forandret på en del. Forskjell på sporadisk småjobbing, og jobb, eller barn, og en flokk med barn, eller hus, og et stort hus.

Tja, premisset for debatten din var en fulltidsjobb vs et slumsete og lemfeldig nivå på husarbeidet. Så da snur jeg jo bare premissene om, hvor man ser for seg en person som jobber litt her og der med noen som virkelig tar jobben med å stelle et hjem seriøst.

Poenget er vel at begge deler kan være en 40-timers arbeidsuke hvis man velger å løse det på den måten. Eventuelt mer, om så er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. denne talentdiskusjonen, kommer det tydelig frem hvor tåpelig "tradisjonstankegang" blir, fordi det å ha talent (uavhengig av hvor en trekker grensen for hva som kan kalles dette) ikke er avhengig av kjønn. Hvis vi sier at husmorrollen skal tilhøre en kvinne, så blir jo menn med husmortalenter (og de er det like mange av som kvinner) effektivt nektet å utvikle disse talentene. Tilsvarende går det motsatt vei, når tradisjonalismen dikterer at kun menn skal utføre visse oppgaver som svært mange kvinner er like talentfulle til.

Det er vanskelig å komme ut av en slik debatt uten å erkjenne at feministiske idealer er langt bedre egnet til å la folk faktisk få utløp for sine talenter, siden man ikke sauser fordeling av arbeidsoppgaver sammen med kjønnet deres, som vil være en direkte konkurrent til ethvert prinsipp om at "den som er best til en oppgave bør utføre den" (eventuelt at det er lurt å ha backup, så begge parter bør i større eller mindre grad kunne utføre alle oppgaver).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (15 timer siden):

Det varierer veldig hvilke oppgaver man har. For de fleste er det ikke spesielt krevende å bruke en halvtime på husarbeid, slik noen nevnte.

For eksempel kan antall barn, hagearbeid (vedlikeholde, dyrke mat osv.), birøkt, dyrehold og hvor mye innsats man legger i matlaging og produksjon bidra til mer arbeid. Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er krevende og dette er bare noen få eksempler, men poenget er at det kan variere.

Jeg vil gå lengre og si at det burde variere veldig hvilke oppgaver man har, da ingen er like og vi kan forskjellige ting bedre og dårligere enn andre. Da er det vel best for alle om vi spiller på styrkene våre. Det er vel det et partnerskap i det store og det hele er. Man spiller jo på lag for å dra nytte av hverandres styrker.

Endret av fokkeslasken
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 timer siden):

Jeg anser i mange tilfeller ikke det å være arbeidstaker i full jobb som noe talent, og for veldig mange er det bare blitt en nødvendighet for å komme igjennom dagen. 

Jeg tror det er mange veier til målet, og så spørs det jo hva målet er... Samfunnet utvikler seg i en retning der økonomi og det å bidra økonomisk til velferdsstaten er det vi alle skal sikte på og som skal være normen, men det er jo litt i strid med hva livet egentlig burde handle om, å ha det bra sammen med seg og sine.

 

Godt poeng. Alle har en jobb, mens nesten ingen har en karriere.

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (14 timer siden):

Det varierer veldig hvilke oppgaver man har. For de fleste er det ikke spesielt krevende å bruke en halvtime på husarbeid, slik noen nevnte.

For eksempel kan antall barn, hagearbeid (vedlikeholde, dyrke mat osv.), birøkt, dyrehold og hvor mye innsats man legger i matlaging og produksjon bidra til mer arbeid. Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er krevende og dette er bare noen få eksempler, men poenget er at det kan variere.

Da kan det jo legges til at hun har senere selv sagt at hun ikke håndterte det å ha små barn bra. En ærlig nok sak det, men en vanskelig innrømmelse fra en mor at den "oppgaven" ble for mye.
Hun gjør det bedre nå som barna hovedsaklig bor hos meg og de er store nok til å kunne resonneres med. Nå er de tenåringer og neste uke skal hun ha begge to i nesten en hel uke. Det blir spennende å høre fra barna hvordan det har gått, og det er første gang jeg er så lenge uten barn siden de ble født.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi diskuterer kjønnsforskjeller og hvordan disse påvirker valg, så er det flere faktorer som må tas i betraktning. At kvinner og menn er biologisk ulike, bør ikke være omstridt, men spørsmålet er i hvilken grad disse forskjellene spiller en rolle.

At egenskaper (eks. talenter jeg har nevnt) kan være avhegige av kjønn basert på biologi og samfunnet rundt oss.

Ser vi på hjerneforskning er kunnskapen fremdeles begrenset, spesielt når det gjelder forskjeller mellom menn og kvinner. Dessverre har det historisk vært mindre forskning på kvinners hjerner, blant annet fordi hormonelle endringer har blitt sett på som en kompleks faktor som forskere har unngått.

Når man spør om det er forskjeller i hjernen basert på kjønn er mange enige i at det er forskjeller, men forskningen som viser hvordan og i hvor stor grad dette påvirker er fortsatt noe mangelfull.

Sitat

«En systematisk forskjell er at menn som gruppe har større hjerner enn kvinner, sier Mari.

Det er mindre klart om det innebærer at menn har flere hjerneceller, og om det er regionale, spesielle forskjeller. »

Sitat

«Hjernebarken, er tettere hos kvinner. Hjernebarken er viktig for impulskontroll og planmessighet.»

https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/aktuelt/hjerneforskning-og-kjonn/

Det finnes også teorier om at det kan eksistere en «feminin» og en «maskulin» hjerne, men interessant nok er det ikke alltid knyttet til det kjønn man ble født med. Ei kvinne kan ha en mer «maskulin» hjerne og omvendt.

For eksempel når det kommer for riskikofaktorer for å ha autisme så kan det å ha en typisk mannlig hjernestruktur (uavhengig av kjønn) være en betydelig risikofaktor for autismespekterforstyrrelse.

https://stanmed.stanford.edu/how-mens-and-womens-brains-are-different/

Det er imidlertid ikke bare biologi som former oss. Det sosiale miljøet spiller også en stor rolle. Samfunnet skaper forventninger til kjønn og disse sosiale normene påvirker hvordan individer handler og velger.

Hvem som påvirker mest, avhenger av konteksten. På individnivå er familie og nærmiljø ofte avgjørende, mens på nasjonalt og globalt nivå har politiske og økonomiske aktører stor innflytelse.

Det miljøet man vokser opp i påvirker oss i stor grad. Individuell påvirkning kommer ofte gjennom verdier, normer og holdninger som i stor grad tilegnes fra foreldre + andre nærpersoner. Det er derfor ikke overraskende at mennesker utvikler seg ulikt og heller ikke overraskende at jeg foretrekker å ha like verdier som mine foreldre.

Selv om biologiske forskjeller eksisterer, kan det hende at kjønnsforskjeller minimeres dersom sosiale systemer endrer seg. Vi kan ikke se bort fra biologien, men det sosiale miljøet har også en betydelig innvirkning på hvordan kjønn utvikles og oppfattes.

Så det er helt legitimt å mene at det finnes forskjeller mellom menn og kvinner. La folk få lov til å leve som det passer dem, så lenge det ikke skader noen. :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (51 minutter siden):

Jeg vil gå lengre og si at det burde variere veldig hvilke oppgaver man har, da ingen er like og vi kan forskjellige ting bedre og dårligere enn andre. Da er det vel best for alle om vi spiller på styrkene våre. Det er vel det er partnerskap i det store og det hele er. Man spiller jo på lag for å dra nytte av hverandres styrker.

Enig!

fokkeslasken skrev (16 minutter siden):

Da kan det jo legges til at hun har senere selv sagt at hun ikke håndterte det å ha små barn bra. En ærlig nok sak det, men en vanskelig innrømmelse fra en mor at den "oppgaven" ble for mye.
Hun gjør det bedre nå som barna hovedsaklig bor hos meg og de er store nok til å kunne resonneres med. Nå er de tenåringer og neste uke skal hun ha begge to i nesten en hel uke. Det blir spennende å høre fra barna hvordan det har gått, og det er første gang jeg er så lenge uten barn siden de ble født.

Det er en sosial forventning om at kvinner skal håndtere små barn godt, selv om dette ikke gjelder for alle i virkeligheten. Det er godt å høre at det går bedre og jeg ønsker dere alle lykke til! ☺️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (40 minutter siden):

Det er en sosial forventning om at kvinner skal håndtere små barn godt, selv om dette ikke gjelder for alle i virkeligheten.

Definitivt. Jeg tror dette gjorde det verre for henne, altså at hun ikke nådde et potensiale hun selv oppfattet at hun burde ha nådd fra forventninger eller hva det kan ha vært. Likevel fungerte vi jo sammen som sådan med at barna fikk det de behøvde, så det eneste "problemet" jeg kan se der er at hun følte at mer skulle ha kommet fra henne. Da fordi i absolutt alt annet hadde hun ingen problemer med å gjøre det hun kunne best og lot meg gjøre det jeg kunne best.

Så mye av det med at hun tok det så tungt skylder jeg rett og slett på sosialt press, uansett om det var reelt eller innbilt.

Det burde med det i bakhodet være like akseptabelt at en kvinne velger mindre av de mer typiske rollene som at de velger mer av de rollene. Men det virker til å ofte gå bare én vei.

Kassettspiller skrev (40 minutter siden):

Det er godt å høre at det går bedre og jeg ønsker dere alle lykke til! ☺️

Takk for det. Det går fint nå og vi har en fin balanse selv om det kostet giftemålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er "best" for "begge kjønn" (lol) i et parforhold må man finne ut av selv og sammen. Om det er tradisjonelle roller fra 50-tallet, motsatt eller hvordan man vil gjøre det er helt opp til hver enkelt.

Hevder man å sitte på fasiten, og legger "indre natur" og annet Handmaids Tale-aktig tøv som "vestens kollaps på grunn av feminisme" til grunn slik den ekle førsteposten og flere av innleggene til trådstarter gjør, da tror jeg man enten forblir singel eller får et skikkelig labert utvalg partnere å velge mellom for å si det sånn.

Har lest hele tråden og må si meg mye enig med @knopflerbruce og @leticia. Jeg tror de fleste nordmenn vil si seg enige i disse verdiene, noe det samfunnet vi har i dag og hvilke politikere vi velger også speiler godt. Vi vet også fra forskning at god likestilling er svært positivt for oppvekst, helse, samfunn og økonomi.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Har lest hele tråden og må si meg mye enig med @knopflerbruce og @leticia. Jeg tror de fleste nordmenn vil si seg enige i disse verdiene, noe det samfunnet vi har i dag og hvilke politikere vi velger også speiler godt. Vi vet også fra forskning at god likestilling er svært positivt for oppvekst, helse, samfunn og økonomi.

Har noen vært uenig i dette, mener du?

Endret av fokkeslasken
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (10 timer siden):

Nja, jeg er ikke helt enig i den der altså. Jeg tror at jobb gir veldig mange folk livsglede, fordi de føler seg nyttige (og da tenker jeg på et emosjonelt plan, ikke økonomisk). 

 

Det jeg prøver å få frem, er at vi alle nå er inneforstått med, at jobbe 8 timer hver dag, fra man er voksen til man er 70-75 for å bidra mest mulig til velferdsstaten er den rette veien å gå, og så ser vi med skjevt blikk på folk som gjør ting annerledes, enten om det er tradwifes, eller folk som har spart og gjort investeringer for å kunne pensjonere seg tidligere. Jeg jobber fullt, og betaler min skatt med glede jeg altså, men jeg vet fortsatt ikke om det er slik livet burde vært, selvom jeg har blitt vant til og er inneforstått med at sånn må det være-  

 

leticia skrev (10 timer siden):

Og dette kan vi jo også relatere til den diskusjonen vi har nå, om at tradwifes blir avhengige av sin partner i stedet for å bli selvstendige og ta selvstendig ansvar for sitt eget liv. 

Bare for å kaste inn en ørliten brannfakkel.... Så har vi i vårt samfunn veldig mange som av veldig mange forskjellige grunner  "ikke klarer å være selvstendige og ta ansvar for eget liv", hvis man ser på hele den gruppen som ett, så er vel tradwifes som er avhengige av/eller blir tatt vare på av partneren sin det billigste alternativet for oss andre. 

Lenke til kommentar
Grønn420 skrev (21 timer siden):

Dessverre ikke. Jeg ser aldri min gruppe bli nevnt i slike debatter. Vi blir ikke tenkt på i det hele tatt. Så sånn er det.

Det er veldig synd. Jeg hører av og til om både frivillig og ufrivillig barnløshet, men det er fortsatt ikke mye fokus på dette temaet. Kanskje blir det rettet mer oppmerksomhet rundt dette i fremtiden.

Grønn420 skrev (21 timer siden):

Ang. utdanning og jobb er det strengt tatt viktigere enn noen gang at vi får flere helsearbeidere. Så det er veldig mye å kreve at kvinner skal være husmødre og ta lang sykepleier utdanning og i tillegg jobbe i høyere stilling for at vi skal være nok folk på jobb. Men jeg vet ikke, folk får igjen gjøre som de vil.. Skal alle kvinner gå hjemme så må vi ha mannlige sykepleiere og helsefagarbeidere iallfall. 

Ja, men det er ikke mange kvinner som ønsker å være husmor på fulltid eller hjemmeværende. Jeg inkluderer meg selv i dette, da jeg også ønsker å jobbe i et inntektsgivende yrke for å kunne bidra på ulike måter. Derfor utgjør det nok ikke en stor trussel. Du tar imidlertid opp et viktig tema om arbeidskraften i helsevesenet, for vi trenger flere som velger denne karriereveien og som holder jobben.

Jeg mener det er en fordel med flere menn som helsearbeidere, da dette blant annet kan bidra til økt pasientkomfort for enkelte pasienter osv.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (22 minutter siden):

Det jeg prøver å få frem, er at vi alle nå er inneforstått med, at jobbe 8 timer hver dag, fra man er voksen til man er 70-75 for å bidra mest mulig til velferdsstaten er den rette veien å gå, og så ser vi med skjevt blikk på folk som gjør ting annerledes, enten om det er tradwifes, eller folk som har spart og gjort investeringer for å kunne pensjonere seg tidligere. Jeg jobber fullt, og betaler min skatt med glede jeg altså, men jeg vet fortsatt ikke om det er slik livet burde vært, selvom jeg har blitt vant til og er inneforstått med at sånn må det være-

Da vil jeg bare melde meg inn som en av de som mener det ikke burde være slik. Eneste grunnen for meg selv til å gå på jobb er at jeg trenger pengene. Akkurat som at jeg jobber med en forfremmelse på jobben for tiden, da kun motivert av at jeg kunne trenge mer penger.

Baranladion skrev (22 minutter siden):

Bare for å kaste inn en ørliten brannfakkel.... Så har vi i vårt samfunn veldig mange som av veldig mange forskjellige grunner  "ikke klarer å være selvstendige og ta ansvar for eget liv", hvis man ser på hele den gruppen som ett, så er vel tradwifes som er avhengige av/eller blir tatt vare på av partneren sin det billigste alternativet for oss andre. 

Og det er sikkert endel av de som ikke vil ha det ansvaret også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...