Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Det viser bare at du ikke vet hva husmorrollen kan innebære.

Kanskje du kan fortelle om disse såkalte "talentene" som man ikke også kan gjøre selv om man jobber fullt? 

 

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

At du mener at det kun bidrar til menn og barn forteller at du ikke ser verdien i det.

Helt riktig. Å bare dulle hjemme ser jeg på som verdiløst for den personen som gjør det, uavhengig av hvilket kjønn det er som gjør dette. I en overgangsperiode mens barna er små, selvfølgelig riktig for mange, men det kan like så godt være husfar som tar den største andelen der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (5 minutter siden):

Kanskje du kan fortelle om disse såkalte "talentene" som man ikke også kan gjøre selv om man jobber fullt?

Noen eksempler på aktiviteter innen husmorrollen inkluderer birøkt, produksjon, hagearbeid (vedlikehold og dyrking av mat), blomsterdekorasjoner, oppgaver innen gårdsbruk, det å være en god mor, matlaging, dekorasjon, redesign, fokus på selvforsyning, god evne til budsjettering og ulike former for lokalt engasjement.

Ikke alt er noe alle gjør, og ikke alt man gjør er nødvendigvis et talent. Her handler det også om evner. For eksempel, ikke alle som lager mat har talent for det, men for noen kan dette være en spesiell ferdighet som de kan bruke og dyrke i en husmorrolle.

Et eksempel er en jeg kjenner som var husmor på fulltid. Etter hvert som barna ble større, valgte hun å søke jobb. Hun har en unik evne når det gjelder hagearbeid og plantekunnskap, noe som førte til at hun fikk jobben foran flere søkere med relevant utdanning. Hun hadde ikke fullført noe utdanning, men hadde et naturlig talent som hun dyrket i løpet av tiden sin som fulltids husmor.

Talenter kan man ofte både dyrke på jobb og hjemme avhegig av hva slags talent man har. Hva anser du som talenter?

leticia skrev (20 minutter siden):

Helt riktig. Å bare dulle hjemme ser jeg på som verdiløst for den personen som gjør det, uavhengig av hvilket kjønn det er som gjør dette. I en overgangsperiode mens barna er små, selvfølgelig riktig for mange, men det kan like så godt være husfar som tar den største andelen der

Og da får du gjøre slikt i ditt forhold. Ikke vits å tråkke ned andre.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (9 minutter siden):

Er du en sånn "å, store sterke mann, hjelp meg å hente ned den tunge kasserollen"-kvinne?

Nei, men mye av det han gjør ville vært altfor tungt for meg.

Jeg mener at man kan bidra der man er mest effektiv. Men det er heller ikke galt å lære av hverandres oppgaver.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Om jeg får valget mellom å jobbe hver dag eller passe på mitt eget barn i eget hjem blandet med litt husstell så vil jeg si det er et enkelt valg. De såkalte tradisjonelle kjønnsrollene er uansett idiotiske i 2024 det er ingen normale mennesker som trenger en person til å ta seg av husstell, det er gjort på max en halvtime per dag, og det trenger man ikke en egen person for, tusle hjemme med barn i kanskje flere år er uansett ikke en jobb det er et privilegium som noen må betale for, jeg tror de aller aller fleste normale mennesker hadde foretrukket om partner faktisk hadde en inntekt, uansett kjønn. 

Tja, om jeg skulle valgt mellom litt sporadisk småjobbing og å holde styr på et stort hus og en ungeflokk i det daglige, er det en no-brainer for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (16 minutter siden):

Noen eksempler på aktiviteter innen husmorrollen inkluderer birøkt, produksjon, hagearbeid (vedlikehold og dyrking av mat), blomsterdekorasjoner, oppgaver innen gårdsbruk, det å være en god mor, matlaging, dekorasjon, redesign, fokus på selvforsyning, god evne til budsjettering og ulike former for lokalt engasjement.

Ikke alt er noe alle gjør, og ikke alt man gjør er nødvendigvis et talent. Her handler det også om evner. For eksempel, ikke alle som lager mat har talent for det, men for noen kan dette være en spesiell ferdighet som de kan bruke og dyrke i en husmorrolle.

Et eksempel er en jeg kjenner som var husmor på fulltid. Etter hvert som barna ble større, valgte hun å søke jobb. Hun har en unik evne når det gjelder hagearbeid og plantekunnskap, noe som førte til at hun fikk jobben foran flere søkere med relevant utdanning. Hun hadde ikke fullført noe utdanning, men hadde et naturlig talent som hun dyrket i løpet av tiden sin som fulltids husmor.

Talenter kan man ofte både dyrke på jobb og hjemme avhegig av hva slags talent man har. Hva anser du som talenter?

Og da får du gjøre slikt i ditt forhold. Ikke vits å tråkke ned andre.

Du må huske å tagge skaftetryne, han tror jo dette er gjort i pausen på en fotballkamp.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (24 minutter siden):

Du må huske å tagge skaftetryne, han tror jo dette er gjort i pausen på en fotballkamp.

Jeg skrev et tidligere innlegg om at arbeid hjemme ofte innebærer mer enn bare en halvtimes arbeid. Innlegget du siterte er nok mer fokusert på de talentene man kan dyrke i denne rollen, men det inkluderer absolutt mulige aktiviteter som bidrar til arbeidsinnsatsen.

Jeg tror også mange har ulike oppfatninger om hvor krevende jobben deres er, ettersom vi har forskjellige typer jobber. Jeg regner med at brukeren følger med i tråden, spesielt nå som du har sitert innlegget hans tidligere. ☺️

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Ok. Jeg anser ikke det å være "husmor"  eller "husfar" som noe talent. Men som en nødvendighet, oppgaver man må gjøre for å komme gjennom dagen som familie. Oppgaver man deler på, i tillegg til at man begge sikrer økonomisk  til beste for hele familien, ikke bare til beste for mann og barn. 

 

Jeg anser i mange tilfeller ikke det å være arbeidstaker i full jobb som noe talent, og for veldig mange er det bare blitt en nødvendighet for å komme igjennom dagen. 

Jeg tror det er mange veier til målet, og så spørs det jo hva målet er... Samfunnet utvikler seg i en retning der økonomi og det å bidra økonomisk til velferdsstaten er det vi alle skal sikte på og som skal være normen, men det er jo litt i strid med hva livet egentlig burde handle om, å ha det bra sammen med seg og sine.

 

Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Kanskje du kan fortelle om disse såkalte "talentene" som man ikke også kan gjøre selv om man jobber fullt? 

Et problem med måten du debatterer på er at du ofte trekker inn flere elementer (tilfeldig og bare antar ting om mine meninger) etter hvert. Jeg skrev om at man fint kan dyrke talenter som husmor og du var uenig i dette. Når du senere stiller spørsmål om hvilke talenter man ikke kan utøve mens man jobber fullt, forstyrrer den opprinnelige argumentasjonen.

Poenget mitt var at man kan dyrke talenter som husmor og har aldri nevnt tidligere at man ikke kan praktisere det på andre måter. Du  beveger du deg bort fra den opprinnelige påstanden både du og jeg diskuterte helt uten videre. Kanskje fordi du øsnker å vri om slik at jeg kommer med dårligere ut av diskusjonen. 

Som sagt kan mange talenter brukes på flere arenaer, avhengig av hvilket talent det er. Tid er også en viktig faktor her.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...