Gå til innhold

Anbefalte innlegg

47 minutes ago, Kassettspiller said:

Det er så merkelig at noen her påstår og antar at jeg har dårlige holdninger og at valgene mine ikke er helt mine, selv om jeg har vært tydelig på hva jeg mener i mine innlegg. 

Det er tragisk at noen blir overrasket over og kritiserer valget jeg og flere kvinner tar, basert på det som er naturlig for oss.

Helt enig! ❤️

Og vi vet med stor sannsynlighet hva slags type mennesker som driver på slik..... moderne feminister

Det jeg savner fra før i tiden. Og kanskje jeg romantiserer nå. Var når menn verdsatte kvinner på det høyeste. Kvinners liv var verdt mest og menn var villige til å gi sitt liv for enhver kvinne. Man kunne med et smil åpne dører, hjelpe med en jakke, hjelpe å løfte noe som bare var middels tungt. Mange ting som kanskje ikke var nødvendige, men som var ment som snille og gode handlinger. Handlinger som gjør at man viser at man setter pris på hverandre. Opplever man gode tjenester fra andre, så ønsker man gjerne å gi andre mennesker gode tjenester i retur. Det er en god kultur. Jeg føler feminismen har tatt knekken på en del slikt.

Jeg gidder f.eks ikke lengre å holde en dør for ei ukjent som kommer gående, for hvem vet, plutselig får man en preken av en illsint og bitter feminist som skal gi en leksjon om at "slikt klarer vi kvinner selv". Vel, alt handler ikke om hva man klarer. Noen ganger er det faktisk bare fint å gjøre hyggelige og fine tjenester for andre. Det var ihvertfall slik før.

Endret av P7SA
  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
P7SA skrev (5 minutter siden):

Det jeg savner fra før i tiden. Og kanskje jeg romantiserer nå. Var når menn verdsatte kvinner på det høyeste.
Kvinners liv var verdt mest og menn var villige til å gi sitt liv for enhver kvinne. Man kunne med et smil åpne dører, hjelpe med en jakke, hjelpe å løfte noe som bare var middels tungt. Mange ting som kanskje ikke var nødvendige, men som var ment som snille og gode handlinger. Handlinger som gjør at man viser at man setter pris på hverandre. Opplever man gode tjenester fra andre, så ønsker man gjerne å gi andre mennesker gode tjenester i retur. Det er en god kultur. Jeg føler feminismen har tatt knekken på en del slikt.

Jeg gidder f.eks ikke lengre å holde en dør for ei ukjent som kommer gående, for hvem vet, plutselig får man en preken av en illsint og bitter feminist som skal gi en leksjon om at "slikt klarer vi kvinner selv". Vel, alt handler ikke om hva man klarer. Noen ganger er det faktisk bare fint å gjøre hyggelige og fine tjenester for andre. Det var ihvertfall slik før.

Jeg forstår hva du sier, men jeg praktiserer fortsatt gentlemanship og små høfligheter.
Jeg synes du skal gjøre det for alle, og ikke la deg styre av disse bitre peppermøene og den minimale "trusselen" de er.
Men du burde absolutt ikke anse noen som mer verdt enn deg bare for deres kjønn,
og hvertfall ikke dø for dem for det haha 

Lenke til kommentar
Grønn420 skrev (3 timer siden):

Der er nok av menn som verken er stabile, forhøyede eller høy status og som ikke vet hvordan han skal verken ta vare på eller behandle en kvinne.

Nettopp!

 

Grønn420 skrev (3 timer siden):

Mennesker som deg, som har en tydelig mening om hvordan alle burde leve, og som mener at man skal gå inn i en spesifikk rolle basert på kjønnet sitt, er både farlige folk og ikke bra folk heller.

Helt enig!

 

Grønn420 skrev (3 timer siden):

Til sånne som deg sier jeg: flytt. Norge er ikke landet for deg. 

Enig i dette også!

Enig i mye annet i innlegget ditt også altså, det bare ble litt mye å sitere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grønn420 skrev (2 timer siden):

Å herregud. Vel, jeg er feminist og hadde ikke tenkt noe over det der, hadde humret og pratet som normalt.

Slutt å sett oss alle i èn og samme bås

Hva med alle menn du setter i samme bås med dine uttalelser om partnerdrap og voldtekter? 

At noen i det hele tatt anser det som nødvendig å identifisere seg som feminist i Norge i dag er litt.. merkelig. 

Ta heller turen til India der slike ting faktisk er høyst nødvendig. Eller til andre land hvor du ikke kan ta utdannelse dersom du ikke er mann. 

Har hjemme holder det å si "du, jeg liker likestilling jeg" også trenger man egentlig ikke noe mer merkelapp enn det. 

Jeg har ingen problemer med å hverken bo sammen med, jobbe sammen med eller å ta imot instrukser/ordre fra det kvinnelige kjønn. Den beste lederen jeg har hatt på en arbeidsplass var kvinne, uten at det behøver å bety noe.

Jeg hadde derimot akseptert "feminisme" mye mer den dagen de hadde byttet navn, inkludert menn i sine diskusjoner/samlinger og fjernet all form for tvungen kvotering. Tror faktisk jeg hadde meldt meg inn i en slik organisasjon nettopp fordi det er viktig. 

 

Slik det er nå skaper de en "oss mot dem" holdning, selv om det kanskje ikke er intensjonen. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
P7SA skrev (1 time siden):

Og vi vet med stor sannsynlighet hva slags type mennesker som driver på slik..... moderne feminister

Jeg forstår virkelig ikke hva de får ut av det.

Ser for eksempel at @leticia svarer blant annet med dette:

leticia skrev (5 timer siden):

 Dette høres så sært ut, 2 søstre som har "talenter" som husmødre,

Å omtale "talenter" på en måte som utelukker husmødre, virker for meg nedlatende. Jeg forstår at jeg og hun har forskjellige oppfatninger om hva som betraktes som talenter, men likevel... Dette viser hvordan noen ser på valgene til andre, spesielt til de som velger en annen vei i livet.

Virker også at hun ikke skjønner hvor mye man kan gjøre som husmor. Er stor mulighet for dyrke sine talenter gjennom denne rollen.

Når jeg sier at søsteren min har talenter, gjør jeg det med god grunn. Jeg er glad for at flere mener det.

P7SA skrev (1 time siden):

Det jeg savner fra før i tiden. Og kanskje jeg romantiserer nå. Var når menn verdsatte kvinner på det høyeste. Kvinners liv var verdt mest og menn var villige til å gi sitt liv for enhver kvinne. Man kunne med et smil åpne dører, hjelpe med en jakke, hjelpe å løfte noe som bare var middels tungt. Mange ting som kanskje ikke var nødvendige, men som var ment som snille og gode handlinger. Handlinger som gjør at man viser at man setter pris på hverandre. Opplever man gode tjenester fra andre, så ønsker man gjerne å gi andre mennesker gode tjenester i retur. Det er en god kultur. Jeg føler feminismen har tatt knekken på en del slikt.

Jeg gidder f.eks ikke lengre å holde en dør for ei ukjent som kommer gående, for hvem vet, plutselig får man en preken av en illsint og bitter feminist som skal gi en leksjon om at "slikt klarer vi kvinner selv". Vel, alt handler ikke om hva man klarer. Noen ganger er det faktisk bare fint å gjøre hyggelige og fine tjenester for andre. Det var ihvertfall slik før.

Det er mange gode verdier som alle burde sette pris på. Det er synd at mange ikke innser at folk ofte har gode hensikter når de viser snillhet. Det bør oppmuntres og verdsettes.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg skulle diktert noe omkring kjønnsroller, er det at alle som anser seg som tradisjonalister blir tvunget til et halvt år med bleieskift og husstell så de vet hva de prakker på sin potensielle hustru.

Jeg antar at du også mener jeg må ta over hans oppgaver i et halvt år? Det kommer til å bli veldig tungt for min del...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (3 timer siden):

Hvorfor? Jeg har til og med tidligere skrevet om at det kan for mange være viktig å ta utdanning og kanskje jobbe, av ulike grunner. Likevel mener jeg ikke det er naivt å dele oppgavene ulikt, selv om begge er i arbeid.

Hvis du tar utgangspunkt i at begge er i fulltidsjobb så tenker jeg ikke at det er naivt at den ene gjør noe mer enn den andre hjemme. Men spesielt rettferdig vil det jo ikke være. (Men det kan fremdeles være greit hvis arbeidsoppgavene går fortere unna totalt sett, hvis den ene er flinkere på oppgaven enn den andre, og dette fører til at man får mer tid sammen). 

 

Kassettspiller skrev (3 timer siden):

Det er heller ikke nødvendigvis naivt å velge å være husmor på fulltid. Dette er et valg man tar sammen som par og jeg forstår ikke hvorfor det nødvendigvis blir sett på som naivt. Så lenge man tar nødvendige forbehold, går det som oftest bra.

Ikke nødvendigvis. Men svært ofte er det nettopp et naivt valg. Som denne artikkelen er et godt eksempel på. Man må ha abonnement for å lese det, og det har ikke jeg (men kanskje du har). Det handler om en kvinne som har ofret sin egen karriere for mann og barn, og som nå ikke har økonomi til å forlate han, om jeg ikke husker helt feil (jeg har lest saken tidligere) så hadde han særeie på veldig mye, så hun står på bar bakke nå og har ikke råd til å dra på tross av hans drittsekkoppførsel. 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/bgRane/den-stille-skilsmissen-jeg-har-ikke-raad-til-aa-gaa-fra-ham

Jeg vet ikke hva du tenker er nødvendige forbehold her. Jeg er enig i at det som oftest går bra hvis man gjør dette. Men da snakker man om at man skal eie halvdelen av huset, han skal betale deg lønn tilsvarende som du hadde fått utbetalt hvis du selv var i jobb, og i tillegg så skal han sette av penger til din fremtidige pensjon. 

Her er et annet eksempel på hvorfor det er naivt. Nå er dette snakk om innvandrerkvinner da, men man kan relatere det hvis man har gjort seg økonomisk avhengig av mannen sin. (den saken er åpen for alle). https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/8JgGMd/voldelige-menn-bruker-barn-som-manipulasjonsverktoey

Kassettspiller skrev (3 timer siden):

Ja, og hva så? Selv om vi er religiøse, kan vi reflektere og ha våre egne verdier som vi verdsetter.

Joda. Men når man har vokst opp (jeg tar utgangspunkt i at du er vokst opp i religiøst hjem her) så har man fått tredd ned disse religiøse tankene over hodet sitt fra man var bitteliten, hvor kvinner skal ha andre oppgaver enn menn. Da blir det vanskeligere å tenke utenfor boksen. Hvilke valg finnes der ute? Tar jeg dette valget fordi jeg vil det selv, eller fordi foreldre / menighet ønsker det? Slike ting. Jeg anser religion som noe av det mest kvinnefiendtlige systemet man har. 

Så vil jeg be deg lese denne artikkelen, og reflektere over om endel av mennene i tråden her som støtter ditt valg, egentlig har ditt beste og valgfrihet for kvinner i tankene, eller om de rett og slett ikke takler at kvinner skal ha like rettigheter og muligheter som dem selv. Eller om det @Grønn420 har noen gode poeng på den fronten (selv om jeg tidvis syns ordbruket blir litt drøyt). 

https://www.bt.no/utenriks/i/Mo4qBr/kvinners-rettigheter-motarbeides-verden-over

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg skulle diktert noe omkring kjønnsroller, er det at alle som anser seg som tradisjonalister blir tvunget til et halvt år med bleieskift og husstell så de vet hva de prakker på sin potensielle hustru.

Om jeg får valget mellom å jobbe hver dag eller passe på mitt eget barn i eget hjem blandet med litt husstell så vil jeg si det er et enkelt valg. De såkalte tradisjonelle kjønnsrollene er uansett idiotiske i 2024 det er ingen normale mennesker som trenger en person til å ta seg av husstell, det er gjort på max en halvtime per dag, og det trenger man ikke en egen person for, tusle hjemme med barn i kanskje flere år er uansett ikke en jobb det er et privilegium som noen må betale for, jeg tror de aller aller fleste normale mennesker hadde foretrukket om partner faktisk hadde en inntekt, uansett kjønn. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (4 timer siden):

Folk lever mer sånn som de vil selv, uten å måtte "føye" seg for samfunnets normer. Kirken, som forøvrig er et "organ" skapt av mektige menn for å undertrykke "the unwashed masses" har ikke lenger den kraften den en gang hadde. Men det blir vel OT.

Jeg selv f.eks er glad jeg slipper konstant mas og tjas om at jeg må skaffe familie. Lever på MINE premisser, ingen annens.

Og det er et godt poeng. Feminismen har ikke bare frigjort kvinner, men også menn til å leve slik de vil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kassettspiller said:

Det er så merkelig at noen her påstår og antar at jeg har dårlige holdninger og at valgene mine ikke er helt mine, selv om jeg har vært tydelig på hva jeg mener i mine innlegg. 

Det er tragisk at noen blir overrasket over og kritiserer valget jeg og flere kvinner tar, basert på det som er naturlig for oss.

Du har ingenting å måtte forsvare.

Stå på! Du virker som ei av de mer jordnære som har kommentert her på diskusjon. Et forfriskende pust. 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (32 minutter siden):

Hvis du tar utgangspunkt i at begge er i fulltidsjobb så tenker jeg ikke at det er naivt at den ene gjør noe mer enn den andre hjemme. Men spesielt rettferdig vil det jo ikke være. (Men det kan fremdeles være greit hvis arbeidsoppgavene går fortere unna totalt sett, hvis den ene er flinkere på oppgaven enn den andre, og dette fører til at man får mer tid sammen). 

En rettferdig oppgavefordeling for oss baseres på både mengden oppgaver og hvor krevende de er.

leticia skrev (32 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Men svært ofte er det nettopp et naivt valg. Som denne artikkelen er et godt eksempel på. Man må ha abonnement for å lese det, og det har ikke jeg (men kanskje du har). Det handler om en kvinne som har ofret sin egen karriere for mann og barn, og som nå ikke har økonomi til å forlate han, om jeg ikke husker helt feil (jeg har lest saken tidligere) så hadde han særeie på veldig mye, så hun står på bar bakke nå og har ikke råd til å dra på tross av hans drittsekkoppførsel. 

Jeg var ganske tydelig på at man må ta forbehold på ting.⬇️

Kassettspiller skrev (4 timer siden):

Så lenge man tar nødvendige forbehold, går det som oftest bra.

 

leticia skrev (32 minutter siden):

Men da snakker man om at man skal eie halvdelen av huset, han skal betale deg lønn tilsvarende som du hadde fått utbetalt hvis du selv var i jobb, og i tillegg så skal han sette av penger til din fremtidige pensjon.

Ja, det er noe av tingene jeg sikter til. Jeg mener også at det er en fordel å ha utdanning og forsikringer i tilfelle noe skjer. For eksempel er livsforsikring svært nyttig hvis mannen dør.

I tillegg kan det ofte være vanskelig å leve på én inntekt, så det kan være fordelaktig at begge parter jobber. Paret må vurdere hvor mye hver enkelt skal jobbe i et inntektsgivende yrke og så videre. Jeg skal også jobbe i et inntektsgivende yrke etterhvert.

Det er også svært viktig å finne en partner med samme verdier og en som ikke bare stikker av. Selv om man ikke kan garantere at det ikke skjer, kan man i viss grad forhindre det

leticia skrev (32 minutter siden):

Joda. Men når man har vokst opp (jeg tar utgangspunkt i at du er vokst opp i religiøst hjem her) så har man fått tredd ned disse religiøse tankene over hodet sitt fra man var bitteliten, hvor kvinner skal ha andre oppgaver enn menn. Da blir det vanskeligere å tenke utenfor boksen. Hvilke valg finnes der ute? Tar jeg dette valget fordi jeg vil det selv, eller fordi foreldre / menighet ønsker det? Slike ting. Jeg anser religion som noe av det mest kvinnefiendtlige systemet man har.

Jeg forstår hva du mener, men det er ikke tilfellet her. Vi har lært å reflektere og vi blir oppfordret til å ta en utdanning. Jeg har flere søsken som lever annerledes og vi respekterer hverandres valg.

Vi styrer våre egne liv, men det er ingen hemmelighet at ytre faktorer påvirker oss. Dette gjelder for alle

leticia skrev (32 minutter siden):

Så vil jeg be deg lese denne artikkelen, og reflektere over om endel av mennene i tråden her som støtter ditt valg, egentlig har ditt beste og valgfrihet for kvinner i tankene, eller om de rett og slett ikke takler at kvinner skal ha like rettigheter og muligheter som dem selv. Eller om det @Grønn420 har noen gode poeng på den fronten (selv om jeg tidvis syns ordbruket blir litt drøyt).

Til syvende og sist er det hva jeg og min mann tenker som betyr mest for meg.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (3 timer siden):

De reagerer slik denne kollegaen gjorde fremfor å skjønne at det var en vits. (Evnt gjore noe slik min samboer gjorde og si noe typ "hehe, her hjemme er det jeg som er sjef gitt 😉") 

Vel, jeg er også feminist, og ville hatt samme reaksjon som din samboer, ikke som hennes kollega, så kanskje du burde få et mer nyansert syn på feminister. De er enkeltpersoner, og like forskjellige som andre folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (7 minutter siden):

Du har ingenting å måtte forsvare.

Stå på! Du virker som ei av de mer jordnære som har kommentert her på diskusjon. Et forfriskende pust. 🥰

Jeg tror det er viktig å ha åpne og ærlige diskusjoner, spesielt når målet er å vise at det finnes mange fordeler med å leve på denne måten. 😊

Jeg setter pris på kommentaren din!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (24 minutter siden):

Om jeg får valget mellom å jobbe hver dag eller passe på mitt eget barn i eget hjem blandet med litt husstell så vil jeg si det er et enkelt valg. De såkalte tradisjonelle kjønnsrollene er uansett idiotiske i 2024 det er ingen normale mennesker som trenger en person til å ta seg av husstell, det er gjort på max en halvtime per dag, og det trenger man ikke en egen person for, tusle hjemme med barn i kanskje flere år er uansett ikke en jobb det er et privilegium som noen må betale for, jeg tror de aller aller fleste normale mennesker hadde foretrukket om partner faktisk hadde en inntekt, uansett kjønn. 

Støttes. Jeg hadde valgt å være hjemme.

Noe jeg forøvrig også har gjort, og det var jo rart at da kona var hjemme med barn var hun utslitt hver dag jeg kom hjem fra jobb selv om det var jeg som ryddet og lagde mat når jeg kom hjem, og når jeg var hjemme med barn var det fortsatt jeg som ryddet og lagde mat, men jeg var ikke utslitt etterpå.

Noe som får meg til å tro at det å være hjemme ikke er for alle, men de det passer for må få lov uten å bli uglesett av de som ikke syntes det skal være sånn.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kassettspiller said:

Jeg tror det er viktig å ha åpne og ærlige diskusjoner, spesielt når målet er å vise at det finnes mange fordeler med å leve på denne måten. 😊

Jeg setter pris på kommentaren din!

Helt enig. Bare hyggelig. 🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (46 minutter siden):

Å omtale "talenter" på en måte som utelukker husmødre, virker for meg nedlatende. Jeg forstår at jeg og hun har forskjellige oppfatninger om hva som betraktes som talenter, men likevel... Dette viser hvordan noen ser på valgene til andre, spesielt til de som velger en annen vei i livet.

Virker også at hun ikke skjønner hvor mye man kan gjøre som husmor. Er stor mulighet for dyrke sine talenter gjennom denne rollen.

Ok. Jeg anser ikke det å være "husmor"  eller "husfar" som noe talent. Men som en nødvendighet, oppgaver man må gjøre for å komme gjennom dagen som familie. Oppgaver man deler på, i tillegg til at man begge sikrer økonomisk  til beste for hele familien, ikke bare til beste for mann og barn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (15 minutter siden):

Noe jeg forøvrig også har gjort, og det var jo rart at da kona var hjemme med barn var hun utslitt hver dag jeg kom hjem fra jobb selv om det var jeg som ryddet og lagde mat når jeg kom hjem, og når jeg var hjemme med barn var det fortsatt jeg som ryddet og lagde mat, men jeg var ikke utslitt etterpå.

Det varierer veldig hvilke oppgaver man har. For de fleste er det ikke spesielt krevende å bruke en halvtime på husarbeid, slik noen nevnte.

For eksempel kan antall barn, hagearbeid (vedlikeholde, dyrke mat osv.), birøkt, dyrehold og hvor mye innsats man legger i matlaging og produksjon bidra til mer arbeid. Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er krevende og dette er bare noen få eksempler, men poenget er at det kan variere.

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (16 minutter siden):

Ok. Jeg anser ikke det å være "husmor"  eller "husfar" som noe talent.

Det viser bare at du ikke vet hva husmorrollen kan innebære.

leticia skrev (16 minutter siden):

Men som en nødvendighet, oppgaver man må gjøre for å komme gjennom dagen som familie. Oppgaver man deler på, i tillegg til at man begge sikrer økonomisk  til beste for hele familien, ikke bare til beste for mann og barn. 

At du mener at det kun bidrar til menn og barn forteller at du ikke ser verdien i det. Fint for deg, men ikke vær nedlatene til andre som velger noe annet. Fordi forskjellige ting funker for andre. ⬇️

Kassettspiller skrev (15 timer siden):

I mitt forhold fungerer det best med mer tradisjonelle kjønnsroller. Vi bidrar like mye, men på ulike måter og det fungerer godt for oss.

Vi bidrar like mye og jeg skal også jobbe i en inntektsgivende jobb. Det er oftest ikke lett å leve på en forsørger og jeg liker å bidra med mye forskjellig.

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...