Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (8 minutter siden):

Sant nok, men når en kvinner for eksempel ser etter intelligens behøver det ikke være det samme som når en mann ser etter intelligens. I så fall krever det fortsatt at vi er forskjellige selv om vi ser etter samme type egenskap.

Du kan også snu på den og konstatere at når en mann sier "høyde betyr ikke noe for meg" og en kvinne sier "høyde er viktig", så kan det like gjerne bety akkurat samme ting fordi det ikke er det samme når en mann og en kvinne sier "dette betyr ikke noe for meg".

Sånn om du virkelig vil pirke i semantikk og mulighetsrom.

Når en mann ser etter intelligens, er det vel gjerne noen som han føler snakker "samme språk" og kan ha meningsfulle samtaler med om de ting han er opptatt av, eller bare evnen til å følge en logisk tankerekke om så er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rabler skrev (13 timer siden):

Regelen er at forskjellen mellom kvinner og menn er minimal og alt tullet du kommer med rundt disse forskjellene er akkurat det: tull. Fra ende til annen. Kvinner og menn kan bli akkurat like gode eller dårlige ledere. Det finnes ikke noe iboende ved verken kvinner eller menn som gjør dem bedre egnet til det (for å holde oss til noe av det siste idiotien du har kommet dragende med).

Jeg har delt denne tidligere i tråden. Men den ble glatt oversett av TS. Passer sikkert ikke inn i narrativet hans. 

https://lederne.no/artikler/kvinner-leder-best/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (17 timer siden):

Men etter noen runder med @leticia, samt at du fikk se hvilken side som var den "populære" i tråden, ble du mer og mer "unnskyldende" ovenfor din egen posisjon. Plutselig var ikke feminismen (og hvordan den behandlet deg og mange andre) et problem for deg lenger... og etter at nok tid var gått med den dominante/sosial-populære påvirkningen i tråden, stilte du deg til slutt sammen med de på motsatt side og begynte å avkreve dokumentasjon fra meg... dokumentasjon du jo presumptivt allerede hadde i begynnelsen av tråden, siden du da selv mente at de tradisjonelle kjønnsrollene egentlig var best.

Du er altså den dokumentasjonen du etterspør.

Da jeg roste deg var det merittert ut fra hva du hadde ytret så langt... men hva skjedde? Jo... den dominante/sosial-populære påvirkningen i tråden rammet deg... da ble det <"Ja, mester! Jeg adlyder! Pliiis vær glad i meg!"> overfor "overherren feminismen", hvilket er nettopp også hvorfor kvinner i all førtid også var lydige sine menn, fordi de har denne naturlige tilbøyeligheten til å underordne seg "noe". Kvinner vektlegger å bli akseptert og godtatt av andre langt mer enn hva menn gjør, slik du også ble en dokumentasjon på selv her i tråden.

Syns det er dårlig gjort å dra meg inn i tråden igjen ved å tagge meg. Jeg ga beskjed at jeg ikke var interessert for lenge siden.

Kassettspiller skrev (13 timer siden):

Det har vært diskusjoner (mellom meg og henne) om hvordan man kan være hjemmeværende og unngå ulempene som kan følge med det. Jeg synes det er en viktig debatt å ha, med tanke på hvordan man kan forberede seg selv om man ønsker det.

Feminisme handler om frigjøring og likestilling. Derfor mener mange at dersom du åpent sier du er imot feminisme, så er du imot kvinners frihet til å velge. Det er en grunn til at feminismen oppsto.

At noen kritiserer mine frie valg, bestemmer over andre eller hevder at man skal hate barn og menn, er ikke feminisme! At enkelte kaller seg feminister, betyr ikke nødvendigvis at de er det.

Det er mye stigma og feiltolkning rundt begrepet feminisme og det er derfor det oppstår så mange unødvendige situasjoner/diskusjoner på forumet.

Ja. Det viktigste for meg er at hvis en kvinne (eller mann for den saks skyld) tar et slikt valg om å være hjemmearbeidende så må det på plass gode økonomiske avtaler som at den som er i arbeid utbetaler lønn til den som går hjemme, og at den i tillegg setter av penger til den som går hjemme sin fremtidige pensjon (gjerne i fond i den som går hjemme sitt navn). 

Jeg er forøvrig enig i resten av innlegget ditt så har ikke noe å supplere der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (21 timer siden):

Du kan også snu på den og konstatere at når en mann sier "høyde betyr ikke noe for meg" og en kvinne sier "høyde er viktig", så kan det like gjerne bety akkurat samme ting fordi det ikke er det samme når en mann og en kvinne sier "dette betyr ikke noe for meg".

Sånn om du virkelig vil pirke i semantikk og mulighetsrom.

Det er ikke det samme i det hele tatt. Dersom begge sier høyde er viktig for dem, men de ser etter forskjellige høyder, da ville det vært det samme.

Men hvis en av de sier høyde ikke er viktig men de ser på det likevel, da er det andre problemer ute og går.

knopflerbruce skrev (21 timer siden):

Når en mann ser etter intelligens, er det vel gjerne noen som han føler snakker "samme språk" og kan ha meningsfulle samtaler med om de ting han er opptatt av, eller bare evnen til å følge en logisk tankerekke om så er.

Folk er forskjellige. Selv kan jeg ikke tenke meg noe kjedeligere enn å bo sammen med noen som "bare" kan prate om ting jeg allerede er god på. Gi meg heller da en kvinne som utfyller og dekker de områdene jeg ikke er så god på.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Det er ikke det samme i det hele tatt. Dersom begge sier høyde er viktig for dem, men de ser etter forskjellige høyder, da ville det vært det samme.

Men hvis en av de sier høyde ikke er viktig men de ser på det likevel, da er det andre problemer ute og går.

Folk er forskjellige. Selv kan jeg ikke tenke meg noe kjedeligere enn å bo sammen med noen som "bare" kan prate om ting jeg allerede er god på. Gi meg heller da en kvinne som utfyller og dekker de områdene jeg ikke er så god på.

Høyde kan bety så mangt. Poenget gjelder forøvrig alle egenskaper, hvor man fint kan lage en ide om at menn og kvinner egentlig ser etter ulike ting. Spørsmålet er bare hvor mye lapskaus du vil lage av dette. Du finner kvinner som med "jeg ser etter intelligens" mener det du skriver til sist også. Det handler jo bare om å finne noen man er kompatibel med, og det er ikke alltid at språket er finkornet nok til at meningen kommer klart frem. Å "se etter intelligens" kan betyr "mer er bedre", "jeg vil ha noen på mitt nivå som jeg kan kommunisere bra med", eller en million andre nyanser. Så kan vi jo velge om vi vil fokusere på det overordnede poenget, eller i nyansene, men uansett finner en omtrent det samme på tvers av kjønn - nemlig at vi ser etter veldig ulike ting. Du finner nok av kvinner som ikke vil ha en supersmarting også, og det er helt greit.

Høyde kan forøvrig være akkurat det samme. En mann kan tenke at "jo høyere, jo mer sexy", mens kvinnen kan mene "jeg vil ha en mann +- 5cm min høyde", av ulike årsaker. It is what it is.

Utfylling er fint, men man utfyller hverandre best der man har litt kompetanse selv - det er ikke utfylling at en person totalt mangler en ferdighet den andre har i bøtter og spann av. Utfylling er mer f.eks. at en person er god til å lage desserter på kjøkkenet og den andre er god på å lage middag. At en er bra med malingskosten og den andre med hammeren, slik at man kan jobbe sammen om en og samme type aktivitet. Det blir litt rart for meg hvis "utfylling" i praksis blir et fripass for å slippe å lære seg ferdigheter. Når det er sagt, noen ganger kan det jo være at den som kan lite er interessert i å tilegne seg nye ferdigheter, og da er det jo gjensidig nytte å hente på at den ene blir mentoren til den andre. Enten det er han som lærer kona å bruke vinkelsliper, eller hun som lærer han hekling (for å holde det stereotypisk).

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 30.10.2024 den 12:50 PM):

Jeg har delt denne tidligere i tråden. Men den ble glatt oversett av TS. Passer sikkert ikke inn i narrativet hans. 

https://lederne.no/artikler/kvinner-leder-best/

stat.jpg.ab8066b29119857811257d7e16b801d7.jpg

Det var visstnok 43 punkter, men fant bare denne hvor de legger frem 6 av dem.
Av de 6 så er det klart at for vekst og verdiskapning så er det punkt 41 og 42 som er viktigst. 
Der er menn et lite hakk bedre enn kvinner.

Jeg vil nesten også gå så langt som å si at punkt 3 og 23 (der det er størst forskell) er 
omvendt proposjonalt for å lykkes på toppen/mot de andre en konkurerer med om å være på toppen

Tror jeg det er stor forskjell på menn og kvinner som ønsker og jobber for å være på toppen
og ta sjanser/skape bedrifter? Nei
Er det er stor forskjell på antall menn og kvinner som ønsker å gjøre det/faktisk gjør det? Ja
Derfor  det være et stort flertall av mannlige ledere/sjefer. 

Dette ser man på statistikk hos proff/ssb/osv i hvem det er som starter firmaer.
Det er da også mange flere menn som ender opp med å ikke lykkes/gå konkurs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (24 minutter siden):

stat.jpg.ab8066b29119857811257d7e16b801d7.jpg

Det var visstnok 43 punkter, men fant bare denne hvor de legger frem 6 av dem.
Av de 6 så er det klart at for vekst og verdiskapning så er det punkt 41 og 42 som er viktigst. 
Der er menn et lite hakk bedre enn kvinner.

Jeg vil nesten også gå så langt som å si at punkt 3 og 23 (der det er størst forskell) er 
omvendt proposjonalt for å lykkes på toppen/mot de andre en konkurerer med om å være på toppen

Tror jeg det er stor forskjell på menn og kvinner som ønsker og jobber for å være på toppen
og ta sjanser/skape bedrifter? Nei
Er det er stor forskjell på antall menn og kvinner som ønsker å gjøre det/faktisk gjør det? Ja
Derfor  det være et stort flertall av mannlige ledere/sjefer. 

Dette ser man på statistikk hos proff/ssb/osv i hvem det er som starter firmaer.
Det er da også mange flere menn som ender opp med å ikke lykkes/gå konkurs.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette. Påstanden fra TS er at menn er bedre ledere enn kvinner. Tallene viser en annen historie. (At det er flere menn enn kvinner som faktisk er ledere har varierte årsaker, men det var ikke antallet som var tema her, men hvilket kjønn som er det beste til å faktisk være ledere). TS sin påstand er dementert. 

Flere ser kanskje underbevisst på kvinner som dårligere ledere eller styremedlem enn menn, og de blir da overrasket når de ser at de gjør det godt og til og med bedre, sier hun.

https://e24.no/naeringsliv/i/9vyX1M/ny-studie-det-kan-vaere-ti-ganger-saa-loennsomt-aa-ha-kvinner-i-ledelsen?fbclid=IwY2xjawGS6qNleHRuA2FlbQIxMAABHaW-tRHaNdRiSszc55L2QZ9oda6SfBLWMDBC2pUn_zZfsz5Ld6pYRDmOQw_aem_O3OjJOYjBoFvO24lZ9dXcg

Kvinnelige styreledere leverer betydelig bedre økonomiske resultater enn mannlige styreledere i bedrifter med mer enn 150 millioner kroner i omsetning. Også egenkapitalandelen i alle bedrifter med kvinnelig styreleder er jevnt høyere.

https://www.dnb.com/no/kunnskap/artikler/kvinnelige-styreledere-leverer-bedre-resultat.html

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (26 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette. Påstanden fra TS er at menn er bedre ledere enn kvinner. Tallene viser en annen historie. (At det er flere menn enn kvinner som faktisk er ledere har varierte årsaker, men det var ikke antallet som var tema her, men hvilket kjønn som er det beste til å faktisk være ledere). TS sin påstand er dementert. 

Flere ser kanskje underbevisst på kvinner som dårligere ledere eller styremedlem enn menn, og de blir da overrasket når de ser at de gjør det godt og til og med bedre, sier hun.

https://e24.no/naeringsliv/i/9vyX1M/ny-studie-det-kan-vaere-ti-ganger-saa-loennsomt-aa-ha-kvinner-i-ledelsen?fbclid=IwY2xjawGS6qNleHRuA2FlbQIxMAABHaW-tRHaNdRiSszc55L2QZ9oda6SfBLWMDBC2pUn_zZfsz5Ld6pYRDmOQw_aem_O3OjJOYjBoFvO24lZ9dXcg

Kvinnelige styreledere leverer betydelig bedre økonomiske resultater enn mannlige styreledere i bedrifter med mer enn 150 millioner kroner i omsetning. Også egenkapitalandelen i alle bedrifter med kvinnelig styreleder er jevnt høyere.

https://www.dnb.com/no/kunnskap/artikler/kvinnelige-styreledere-leverer-bedre-resultat.html

Siden når er det styreledere som driver bedrifter?
I Gjensidige f.eks er det en mannlig Daglig leder men en kvinnelig Styreleder..

edit:
Samme i Rema 1000
Ole Robert Reitan som Daglig leder og en kvinnelig Styreleder

Er det mannen som tilskrives de gode resultatene her eller kvinnen?

Endret av wampster
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (9 minutter siden):

Siden når er det styreledere som driver bedrifter?
I Gjensidige f.eks er det en mannlig Daglig leder men en kvinnelig Styreleder..
Er det mannen som tilskrives de gode resultatene her eller kvinnen?

Ofte er styreleder og daglig leder samme person. Iallefall i mindre og mellomstore bedrifter. 

Det er et samspill mellom styret og daglig leder. Det er uansett styret som er den øverste lederen i selskapet, og som skal sørge for forsvarlig drift. 

Det er ikke uvanlig at det oppstår uenighet mellom styret og daglig leder om hvilken retning selskapet skal ta videre.Etter aksjeloven er det i utgangspunktet styret som er den øverste ledelsen i selskapet. Aksjeloven § 6-12 angir bestemmelser om at styret skal sørge for forvaltningen av selskapet, og for en forsvarlig organisering av virksomheten.

https://www.accountor.com/nb/blogg/forholdet-mellom-styret-og-daglig-leder

Selskaper med kun menn i ledelsen har ifølge undersøkelsen en gjennomsnittlig fortjenestemargin på 1,5 prosent. Til sammenligning har selskaper med minst en tredjedel kvinner i ledergruppen en gjennomsnittlig fortjenestemargin på 15,2 prosent, ifølge undersøkelsen.

Så dette er altså et samarbeid, et samarbeid som åpenbart fungerer bedre når det er kvinner i styreledelsen fremfor når det kun sitter menn der...

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Som alle sikkert har forstått er jeg ikke enig i at hvordan man skal leve livet sitt er definert av kjønnet man er født med. Derfor slår jeg også et slag for at mamma kan være julenisse fremover. Jeg føler meg ferdig med å snuble i takrenner og annet som ligger skjult i snøen hos andre 😛

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 4.11.2024 den 7:37 PM):

Derfor slår jeg også et slag for at mamma kan være julenisse fremover. Jeg føler meg ferdig med å snuble i takrenner og annet som ligger skjult i snøen hos andre 😛

Du tar den så langt og autentisk at du beveger deg på taket og tar sikte på pipa eller? 😁

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...