Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ogalaton skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig. Men trivsel er langt ifra alt... som jeg sa.

 

Ja. Vet ikke hvem hun er engang, men jeg trenger ikke å vite det heller for å kunne svare deg. Grunnen er at menn og kvinner er forskjellige, med forskjellige "naturlige anlegg". Dere damer f.eks knuser oss menn i multitasking.

Jeg vet at jeg til tider taler brutalt direkte, men det er også til tider nødvendig å komme med "hard facts".

 

Hard lies*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, knopflerbruce said:

At det var? En ordentlig IQ-test kan du ikke ta ørten ganger. Mensa sin har du f.eks. karantenetid på, og du får samtidig ikke den samme testen på 2. forsøk som på 1. forsøk (Mensa Norge opererer med A og B-hefter). På tredje og siste forsøk får du A-heftet, som du da har vært gjennom før, men da har det gått lang tid - i tillegg til at oppgavene og deres fasit er konfidensiell, uansett.

Hvis du mener tulletester på internett, javel, men da skal en ha i mente at de nettopp er uoffisielle for en grunn og ikke kvalifiserer til medlemskap i noe annet enn "skryteklubben på internett".

"tulletester på nett". Mener du alle tester som er tilgjengelig via en internettkobling er en tulletest? Eller bare antar du at andre i forumet ikke forstår hva en IQ test er?
Nå har ikke jeg kommentert Mensa, men jeg er fult klar over hvordan de operer. Det har forøvrig også vært utført nasjonale IQ tester i regi av statlige organer.

Over tid gjennom livet vil man likevel kunne komme innom mange instanser som bruker standariserte IQ tester hvor man vil kunne bruke disse til å bli bedre på dem. Det er ikke kun Mensa som utfører IQ tester. Det er forøvrig heller ikke alle med IQ over 130 som ønsker å være medlem i Mensa.

"At det var?"
Spar meg for dine dårlig skjulte og arrogante hersketekniker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knopflerbruce said:

At det var? En ordentlig IQ-test kan du ikke ta ørten ganger. Mensa sin har du f.eks. karantenetid på, og du får samtidig ikke den samme testen på 2. forsøk som på 1. forsøk (Mensa Norge opererer med A og B-hefter). På tredje og siste forsøk får du A-heftet, som du da har vært gjennom før, men da har det gått lang tid - i tillegg til at oppgavene og deres fasit er konfidensiell, uansett.

Hvis du mener tulletester på internett, javel, men da skal en ha i mente at de nettopp er uoffisielle for en grunn og ikke kvalifiserer til medlemskap i noe annet enn "skryteklubben på internett".

Mensa har ikke en "Ordentlig IQ-test". Mensa driver også med selskapsleker og den IQ-scoren man får av deres tester sier bare at man er god på å løse den typen oppgaver de tester for. Dette er en type oppgaver man fint kan trene seg opp på å bli bedre på å løse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

"tulletester på nett". Mener du alle tester som er tilgjengelig via en internettkobling er en tulletest? 
Nå har ikke jeg kommentert Mensa, men jeg er fult klar over hvordan de operer. Det har forøvrig også vært utført nasjonale IQ tester i regi av statlige organer.

Over tid gjennom livet vil man likevel kunne komme innom mange instanser som bruker standariserte IQ tester hvor man vil kunne bruke disse til å bli bedre på dem. Det er ikke kun Mensa som utfører IQ tester. Det er forøvrig heller ikke alle med IQ over 130 som ønsker å være medlem i Mensa.

Alle testene som er tilgjengelig på nett er "tulletester" som sier veldig lite om hvor intelligent en person er. De er veldig populære da og det er jo artig å kunne skyte av en IQ over 100, men de har altså veldig begrenset nytteverdi. Og sier ikke annet om deg enn at du har øvd mye på en spesifikk type oppgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, rabler said:

Alle testene som er tilgjengelig på nett er "tulletester" som sier veldig lite om hvor intelligent en person er. De er veldig populære da og det er jo artig å kunne skyte av en IQ over 100, men de har altså veldig begrenset nytteverdi. Og sier ikke annet om deg enn at du har øvd mye på en spesifikk type oppgave.

Nja, det er ikke helt korrekt å si at det er umulig å gjennomføre en standardisert, patentbeskyttet og påkostet IQ-test via internett. Selv om de fleste seriøse IQ-tester krever personlig oppmøte og administrering av en fagperson, finnes det noen få unntak hvor anerkjente tester kan gjennomføres online under spesielle omstendigheter.

Hovedpoenget mitt er at man absolutt kan benytte seg av ulike nettbaserte ressurser for å forberede seg til seriøse IQ-tester. Eks. Online "hjernetrim" eller kognitive utfordringer. Interaktive oppgaver som ligner på dem man finner i IQ-tester. Geometriske puslespill og mønstergjenkjenningsøvelser. Logiske gåter og problemløsningsoppgaver.

Ingen med respekt for seg selv ville brukt resultatene fra disse for å "skilte" med IQ.

Er man aktiv i ulike miljøer eller litt oppe i årene har man gjerne vært igjennom mange av disse testene i eks. papirform og man da blir man også kjent med dem.

EDIT:
Redigerer pga. dysleksi.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Theo343 said:

Nja, det er ikke helt korrekt å si at det er umulig å gjennomføre en standardisert, patentbeskyttet og påkostet IQ-test via internett. Selv om de fleste seriøse IQ-tester krever personlig oppmøte og administrering av en fagperson, finnes det noen få unntak hvor anerkjente tester kan gjennomføres online under spesielle omstendigheter.

Joda, det stemmer nok det. Av en eller annen grunn tror jeg ikke det er det vi snakker om her da 😀

25 minutes ago, Theo343 said:

Hovedpoenget mitt er at man absolutt kan benytte seg av ulike nettbaserte ressurser for å forberede seg til seriøse IQ-tester. Eks. Online "hjernetrim" eller kognitive utfordringer. Interaktive oppgaver som ligner på dem man finner i IQ-tester. Geometriske puslespill og mønstergjenkjenningsøvelser. Logiske gåter og problemløsningsoppgaver.

Absolutt. IQ-tester er i aller høyeste grad kunnskapstester.

27 minutes ago, Theo343 said:

Ingen med respekt for seg selv ville brukt resultatene fra disse for å "skilte" med IQ.

Hehe, alt jeg vet om min "IQ" er at jeg har over 100 siden jeg har gjennomført høyere utdanning.

 

Når alt dette er sagt så er jeg ikke sikker på at jeg vil kalle noen av disse "seriøse", men jeg er også skeptisk til alt slike undersøkelser som brukes i blant annet ansettelser osv. Jeg har psykologer i nær familie så jeg er nok litt farget av de faglige argumentene fra det ståstedet (jeg vet at det også er psykologer som forsvarer disse så vi får kalle det faglig uenighet).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...