Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å rose deg, @Kassettspiller. Jeg tar meg den frihet å takke deg for at samfunnet ikke har formet deg i like stor grad som det dessverre har formet de fleste i nåtidens forvirrende tider, hvor folk lider av en enorm sannhets-flykt.

Du er en meget viktig "edruelighet" i samfunnet som i større grad enn mange andre har forstått at "kvinnejobber" er viktige, og bør bli satt pris på. Jeg mener at kvinner er viktige og at den tradisjonelle, kvinnelige kjønnsrollen i høyeste grad er nødvendig. Ingen burde nedverdige den fine rollen.

Ikke la deg manipulere av slike som sier de vil at kvinner skal få velge fritt, men som samtidig kritiserer kvinner som velger å være husmødre eller som forsøker å påvirke deg i en mer feministisk retning.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ogalaton skrev (14 minutter siden):

Jeg ønsker å rose deg, @Kassettspiller. Jeg tar meg den frihet å takke deg for at samfunnet ikke har formet deg i like stor grad som det dessverre har formet de fleste i nåtidens forvirrende tider, hvor folk lider av en enorm sannhets-flykt.

Du er en meget viktig "edruelighet" i samfunnet som i større grad enn mange andre har forstått at "kvinnejobber" er viktige, og bør bli satt pris på. Jeg mener at kvinner er viktige og at den tradisjonelle, kvinnelige kjønnsrollen i høyeste grad er nødvendig. Ingen burde nedverdige den fine rollen.

Ikke la deg manipulere av slike som sier de vil at kvinner skal få velge fritt, men som samtidig kritiserer kvinner som velger å være husmødre eller som forsøker å påvirke deg i en mer feministisk retning.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette blir sett ned på. Når jeg snakker om det med andre, blir jeg ofte kalt naiv og får høre at jeg burde ha en mer 'rettferdig' fordeling. For min del mener jeg at det er rettferdig at jeg tar mine 'husmoroppgaver', mens kjæresten tar sine oppgaver som ofte blir sett på som manneoppgaver.

Å ta vare på hverandre og dyrke sine talenter gjennom slike oppgaver ser jeg ikke som bortkastet kompetanse, snarere tvert imot.

Å ta vare på barn og bruke mye tid med dem er også et svært viktig og givende ansvar. Det å være husmor er faktisk en av de viktigste jobbene. Selv har jeg ikke barn, men min søster er ordentlig husmor og har barn. Det utrolig givende og betydningsfullt og hun får brukt mange av sine talenter. Hun er til og med kjent for hvor dyktig hun er. 

At folk snakker ned om den tradisjonelle kvinnelige kjønnsrollen, synes jeg er trist og det føles heller ikke som støtte for kvinner.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (1 time siden):

Jeg finner posten din litt åpen for tolkning og etterspør derfor hvem du siktet til med dette. Hvem er du enig med? Det er jo tross alt flere poster her nå, posten din kunne jo vært ment til hvem som helst av oss.

Jeg mente deg, og at jeg er delvis enig i de gamle rollene etc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (2 timer siden):

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette blir sett ned på. Når jeg snakker om det med andre, blir jeg ofte kalt naiv og får høre at jeg burde ha en mer 'rettferdig' fordeling. ...

Jeg forstår hvorfor. Det er nemlig slik at det i dag fra alle "samfunnets kanter" ropes høyt og ensidig om at feminisme er bra, og at den tradisjonelle forståelsen om kjønnene i all tid før har vært "kvinnefiendtlig" og undertrykkende. Alle blir tvangsfóret med dette synet uten noen motforestillinger. Det som da har skjedd, og skjer, er at det store flertallet, (massene/saueflokken) også blir "hjernevasket" til å være helt enig med dét synet. De blir til det som kalles "nyttige idioter". Disse sitter da igjen med en oppfatning om at det du representerer (det tradisjonelle) er en farlig fiende som man er nødt til å bekjempe med alle midler. Pga dette vil mange også se på deg personlig som en fiende, siden du bryter med det de oppfatter som "det åpenbart riktige syn!".

Det er selvfølgelig mange som ikke er enig med mantraet, men disse er vanligvis for redde til å si sin mening høyt, nettopp av frykt for å få den "hatefulle mobben" imot seg.

Det er i realiteten du, og slike som deg, som er de virkelig "sterke" kvinnene. Ikke noen av dem.

Nettopp fordi du/dere både tør og tåler å "stå støtt i stormen", og har klart å bryte med samfunnets "oppdragelse" som er skadelig og "naturfiendtlig", er det du/dere som egentlig er de som rettmessig kan kalles de "sterke".

Du bør være stolt av deg selv!

Kassettspiller skrev (2 timer siden):

... For min del mener jeg at det er rettferdig at jeg tar mine 'husmoroppgaver', mens kjæresten tar sine oppgaver som ofte blir sett på som manneoppgaver.

Å ta vare på hverandre og dyrke sine talenter gjennom slike oppgaver ser jeg ikke som bortkastet kompetanse, snarere tvert imot.

Å ta vare på barn og bruke mye tid med dem er også et svært viktig og givende ansvar. Det å være husmor er faktisk en av de viktigste jobbene. Selv har jeg ikke barn, men min søster er ordentlig husmor og har barn. Det utrolig givende og betydningsfullt og hun får brukt mange av sine talenter. Hun er til og med kjent for hvor dyktig hun er. 

At folk snakker ned om den tradisjonelle kvinnelige kjønnsrollen, synes jeg er trist og det føles heller ikke som støtte for kvinner.

Helt riktig. Husmødre var en gang "selve skjelettet som holdt nasjonen (kroppen) oppreist".

Tenk å, som kvinne, ikke få være til stede for å få oppleve alle de "magiske" øyeblikkene som hele tiden finner sted gjennom sine egne barns oppvekst... Å være fanget på en jobb, gå glipp av alt som er betydningsfullt, å i tillegg være tappet for energi når man kommer hjem, slik at man heller ikke får det rette fokuset barnet/barna trenger!

Søstera di bør også være stolt av seg selv, så si det til henne og del med henne hva jeg har skrevet til deg her... om du vil da, selvfølgelig.

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar
Martelè skrev (43 minutter siden):

Så teatralsk trenger vi ikke å være

Mulig at den solbrille-emojien min der åpnet for feiltolkning av hva jeg egentlig mente... fjerner den nå.

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (5 timer siden):

Interessant... du presterer å komme med null argumenter, for deretter å anklage meg for å bare peke på andre fordi jeg er misfornøyd med noe... samtidig som at du peker på at du er missfornøyd med meg og det jeg skrev...

Du mente jo at man kan fikse ting ved å ikke peke på andre, men heller se seg i speilet... har du ikke tilgang til et speil da kanskje, siden du peker?

Jeg er ikke missfornøyd med deg. Og jeg er heller ikke missfornøyd med hvordan jeg har det i denne verden.

Det er ikke jeg som har laget en håpløs tråd om at "feminisme må bort" / "feminisme er grunnen til at det vestlige samfunnet er ødelagt" uten å komme med en eneste kilde som viser til at det er grunnen.

Hvis du mener at folk er mindre lykkelige nå enn før tror jeg mye mer på at sosiale medier er en stor del av grunnen, som gjør at folk konstant skal sammenligne seg med noen redigerte glansbilder av andre folks liv enn noe så bredt/vagt som feminisme. 

Vet ikke hva du prøvde på med innlegget ditt, men ekstremt dårlig forsøk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi forkastet maskulinismen fordi den nektet menn å følge sin natur og innta de naturlige oppgavene mannen har, noe feminismen åpner for. Og, det samme gjelder kvinner. Det er jo ikke uten grunn at det faktisk skjer en endring når vi har valgfrihet.

Så må en selvsagt respektere at folk er forskjellige, men at noe er "tradisjonelt" er et merkelig utgangspunkt som merkelapp for noe som bør gjøres. "Sånn skal vi gjøre, for sånn har vi alltid gjort det". Kjempeargument, bravo, liksom.

Dødsstraff og tortur er også tradisjonelle avstraffingsmetoder, men det er gode grunner til at det er forkastet - selv om vi holdt på sånn i noen tusen år. Av og til tar det litt tid før samfunnene tar til vettet.

Hvis vi skal la menn være maskuline, må vi skape godt med rom så de kan passe småbarn og stelle hus og hjem. Det er faktisk en del av det vi også ønsker å bidra positivt til, på samme måte som at svært mange kvinner trives godt med å skifte dekk på bilen, hugge ved eller måke oppkjørselen på vinteren. Det er bare ingen grunn til at det å bruke kroppen skal være en "mannfolkting".

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (6 timer siden):

Når jeg snakker om det med andre, blir jeg ofte kalt naiv og får høre at jeg burde ha en mer 'rettferdig' fordeling.

Du burde lytte til de du har snakket med. 

Å ta vare på barn og bruke mye tid med dem er også et svært viktig og givende ansvar. Det å være husmor er faktisk en av de viktigste jobbene. Selv har jeg ikke barn, men min søster er ordentlig husmor og har barn.

Svært viktig og givende, som ikke kun burde være forbeholdt ett kjønn. Bytt ut ordet husmor med foreldre. Dette høres så sært ut, 2 søstre som har "talenter" som husmødre, at jeg tenker at det hadde vært veldig rart hvis det ikke ligger religion bak denne tankegangen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nettopp dette. Og slik jeg forstår mye av kritikken feminisme får, så går det på nettopp dette, at man er fri til å velge bare man velger enkelte spesifikke ting. Da blir det vel bare partnerskapsslaveri på en ny måte, gjør det ikke?

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor tradisjonelle kjønnsroller er noe å holde på med mindre man selv vil som individ. 

Det er ikke selvsagt at kvinner skal gjøre det meste av husarbeidet eller at menn skal ta oppussingen. Det er heller ikke selvsagt at kvinnen skal ta det meste av permisjonen, med mindre de som foreldre ønsker det

Og ikke minst er det heller ikke selvsagt at typiske kvinneyrker skal være lavere lønnet fordi samfunnet en underliggende holdning fra gamle dager om at dette var et kall

• Liker 4
Lenke til kommentar
leticia skrev (53 minutter siden):

Du burde lytte til de du har snakket med. 

Det ironiske her er at kassettspiller sannsynligvis har et lykkeligere liv enn de som er "feminister" Da hun gjør akkurat slik hun selv ønsker. 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (23 minutter siden):

Og slik jeg forstår mye av kritikken feminisme får, så går det på nettopp dette, at man er fri til å velge bare man velger enkelte spesifikke ting.

Dette er en feiltolkning av feminismen. Feminismen handler ikke om at man er fri til å velge bare spesifikke ting. Men grunntanken i feminismen er like rettigheter og muligheter for alle. Og den økonomiske muligheten blir altså ikke lik hvis man ikke har sin egen karriere, hvis man ikke jobber, jobber deltid, og mannen samtidig ikke legger vekk penger til hennes fremtidige pensjon / eller med tanke på et mulig samlivsbrudd. Det er der kritikken om de tradisjonelle rollene i hovedsak går, i tillegg til at mange som heier frem de tradisjonelle rollene heller ikke har det beste kvinnesynet da. 

Her er jeg veldig glad for at DNB har kommet på banen med kampanjen som #hun investerer. 

https://kampanje.com/markedsforing/2020/09/dnb-klar-med-oppfolger-til-huninvesterer---na-har-kvinnene-kommet-pa-banen/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (4 minutter siden):

Det ironiske her er at kassettspiller sannsynligvis har et lykkeligere liv enn de som er "feminister" Da hun gjør akkurat slik hun selv ønsker. 🙂

Ja, så lenge man lever i bobla si så kan det funke bra. (men ser ikke helt ironien din, da feminister også gjør som de selv ønsker). Men har man ikke sikret sin økonomiske fremtid så er det ganske økonomisk krise om mannen havner i en ulykke, dør eller det blir et samlivsbrudd, eller at hun ender opp som minstepensjonist... 

Har mannen derimot betalt ut penger til henne tilsvarende hva hun ville ha gjort hvis hun jobbet, og i tillegg satt vekk ekstra penger til hennes pensjon, da funker denne livsstilen ganske greit også ved et brudd. Men det er vel et fåtall "tradisjonelle menn" som har råd (og lyst) til dette. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (9 timer siden):

Feminisme har ødelagt for menn som liker å undertrykke og kontrollere kvinner. Menn flest er ikke av den antifeministiske typen, de følger med og tilpasser seg utviklingen av mannsrollen. Jeg anser de menn som er lite tilpasningsdyktige til å være svake menn. Stakkars, de henger igjen i fortiden. 

Hvis kvinner var fornøyd med tilværelsen sin i tradisjonelle kjønnsroller så hadde vi ikke opplevd kvinnefrigjøringen på 1970 - tallet og fram til nå. 

Feminismen skal selvsagt ikke bort, den skal utvikles til vi har fullstendig likestilling til beste for begge kjønn. Og da tenker jeg spesielt på et likestilt arbeidsliv, reell økonomisk likestilling samt likestilling i hjemmet ved fordeling av arbeidsoppgaver, samt likestilt omsorg for barn for menn og kvinner ved samlivsbrudd. Også innen helse må man sørge for at det blir reell likestilling, både på områder hvor menn sliter og hvor kvinnehelse er nedprioritert. 

FNs bærekraftmål: https://fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/likestilling-mellom-kjoennene

Utdrag: 

Likestilling handler om en rettferdig fordeling av makt, innflytelse og ressurser. Å leve et fritt liv uten vold og diskriminering er en grunnleggende menneskerettighet og er avgjørende for utvikling av menneskene og for samfunnet.

Politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene bidrar til en positiv utvikling på alle plan.

Vær oppmerksom på at fn.no ikke tilhører FN, men organisasjonen FN-Sambandet, som ikke er en del av FN. Det er en uavhengig organisasjon.

Så har jeg egentlig ikke så mye å si om innholdet her (det kan godt være de har gode poenger), men jeg vet at de har svært stor slagside og feilinformerer i stor grad om konflikten i Midtøsten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (10 timer siden):

Mannen og kvinnens svært forskjellige "indre naturer" vitner også om dette. Romantisk/seksuell tiltrekning mellom kjønnene viser en klar forskjell i preferanser. Menn vil ha en pen, støttende kone. Kvinner vil ha en stabil, "forhøyet/elevert" mann.

Trådens emner er altså tradisjonelle kjønnsroller, tiltreknings-preferanser mellom kjønnene, og kjønnenes "indre naturer". (Med "indre naturer" menes biologiske instikter/anlegg som man kan observere... ingen veldig streng definisjon, men en bra start)

Jeg tenker at hvert enkelt par må få finne ut hvordan deres eget samliv skal være. Dine preferanser gjelder ikke nødvendigvis alle andre.

Mistenker at du har sett en del "Red Pill"-videoer på YouTube? Husk at disse personene er ute etter å tjene penger gjennom å lokke til seg seere. Og ofte blir det flere seere jo mer ekstreme de er.

Sitat

Feminisme har ødelagt de vestlige samfunn. Det har resultert i fallende "lykkelighet" hos begge kjønn. Feminismen må bort.

Kunne gjerne tenkt meg noen kilder på dette.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 minutter siden):

Vær oppmerksom på at fn.no ikke tilhører FN, men organisasjonen FN-Sambandet, som ikke er en del av FN. Det er en uavhengig organisasjon.

Så har jeg egentlig ikke så mye å si om innholdet her (det kan godt være de har gode poenger), men jeg vet at de har svært stor slagside og feilinformerer i stor grad om konflikten i Midtøsten.

Kunne du hatt lyst til å utdype om hvilken feilinformasjon som blir gitt om konflikten i Midtøsten? Ikke fordi jeg nødvendigvis ikke tror på deg, bare hva feilinformasjonen gjelder. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (20 timer siden):

Kunne du hatt lyst til å utdype om hvilken feilinformasjon som blir gitt om konflikten i Midtøsten? Ikke fordi jeg nødvendigvis ikke tror på deg, bare hva feilinformasjonen gjelder. 

For eksempel første avsnitt her:

"I 1948 ble staten Israel opprettet. Det skjedde gjennom krigføring og på bekostning av den palestinske befolkningen som bodde i området fra før."

De nevner ikke at det var den nyopprettede staten Israel som ble angrepet og forsøkt utslettet, og derfor måtte forsvare seg selv. Hadde ikke araberne forsøkt å utslette jødene, så hadde det ikke blitt noen krig.

Israel ble grunnlagt ved at israelerne erklærte uavhengighet, og de inviterte sine naboer til å leve i fred og samarbeid. Det ønsket ikke naboene. Eller mange arabere som bodde innenfor den nyetablerte staten.

Premisset er liksom at det er greit at araberne skulle få egen stat og styre alt, mens jødene skulle ikke få så mye som en liten jordflekk til en egen stat engang.

Og så er det veldig mye man burde gått inn på her, som at araberne allerede hadde fått det meste av Palestina allerede før Israel ble grunnlagt og dermed hadde sin egen stat alt, men det blir en veldig stor avsporing. Poenget er at FN-sambandet både villeder folk til å tro at de er, eller representerer, FN, samtidig som i det minste noe av innholdet deres har ekstrem slagside.

Endret av Markiii
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...