Gå til innhold

Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Bedre romforståelse, flinkere til å koble ut følelser i en krisesituasjon.

Men nå snakket vi ikke om det ene kjønn totalt sett var noe flinkere på noen områder enn det andre kjønnet. Vi snakket om overlegenhet, et begrep jeg syns det er helt greit å bruke i saken om muskelstyrke, da tross alt menn har :

for eksempel har menn i gjennomsnitt 75 prosent mer muskelmasse i armene og 90 prosent mer styrke i overkroppen enn kvinner

https://illvit.no/mennesket/hvorfor-er-menn-sterkere-enn-kvinner

Endret av leticia
lagt til link
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kassettspiller skrev (38 minutter siden):

Uansett alder? :huh: 

Det vanlige har vært å snakke for selvbestemt medisinering ved fylte 12 år. Enkelte har ønsket 9 år som grense for selvestemt medisinering. Alle tragediene dette har dratt med seg har medført at land som Sverige har strammet inn kraftig (husker ikke alder for de) og Finland har satt grense på 18 år for leger å skrive ut slike medisiner.

I tillegg har man i kjølvannet av slik selvbestemthet innført at foreldre ikke kan ha innsyn i barnas medisinbruk og legehistorikk uten barnets tillatelse ved en gitt alder. Disse grensene kjenner jeg ikke for forskjellige land, men jeg tror det er 12 år i Finland.

Lenke til kommentar

Litt funfacts 🤓

-Menn som er sammen med kvinner som tjener mer, har opptil 50 % større sannsynlighet for å måtte bruke ereksjonsfremmende medisin.

-Kvinner som tjener mer enn sine partnere, opplever høyere forekomster av insomnia og depresjon sammenlignet med kvinner som tjener mindre enn sine ektemenn, samt enslige kvinner.

Noe av denne infoen stammer fra vårt naboland Danmark, studert mer enn 200.000 gifte par.

 

Endret av P7SA
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (33 minutter siden):

Men nå snakket vi ikke om det ene kjønn totalt sett var noe flinkere på noen områder enn det andre kjønnet. Vi snakket om overlegenhet, et begrep jeg syns det er helt greit å bruke i saken om muskelstyrke, da tross alt menn har :

for eksempel har menn i gjennomsnitt 75 prosent mer muskelmasse i armene og 90 prosent mer styrke i overkroppen enn kvinner

https://illvit.no/mennesket/hvorfor-er-menn-sterkere-enn-kvinner

Jeg så et program hvor de testet dette ved å la forskjellige folk kjøre gravemaskin. Menn var i all hovedsak markant bedre enn kvinnene. Dette er altså noe som krever god romforståelse. Man kan vel si de var overlegne, om du absolutt må bruke det ordet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (4 minutter siden):

Jeg så et program hvor de testet dette ved å la forskjellige folk kjøre gravemaskin. Menn var i all hovedsak markant bedre enn kvinnene. Dette er altså noe som krever god romforståelse. Man kan vel si de var overlegne, om du absolutt må bruke det ordet.

Kvinner har da også sine områder man er overlegen på, jeg forstår ikke poenget helt... vi er uansett avhengig av hverandre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (6 minutter siden):

Det vanlige har vært å snakke for selvbestemt medisinering ved fylte 12 år. Enkelte har ønsket 9 år som grense for selvestemt medisinering. Alle tragediene dette har dratt med seg har medført at land som Sverige har strammet inn kraftig (husker ikke alder for de) og Finland har satt grense på 18 år for leger å skrive ut slike medisiner.

I tillegg har man i kjølvannet av slik selvbestemthet innført at foreldre ikke kan ha innsyn i barnas medisinbruk og legehistorikk uten barnets tillatelse ved en gitt alder. Disse grensene kjenner jeg ikke for forskjellige land, men jeg tror det er 12 år i Finland.

Oi, pubertetsblokkere kommer jo ikke uten bivirkninger heller.

P7SA skrev (6 minutter siden):

Litt funfacts 😄

-Menn som er sammen med kvinner som tjener mer, har opptil 50 % større sannsynlighet for å måtte bruke ereksjonsfremmende medisin.

-Kvinner som tjener mer enn sine partnere, opplever høyere forekomster av insomnia og depresjon sammenlignet med kvinner som tjener mindre enn sine ektemenn, samt enslige kvinner.

Noe av denne infoen stammer fra vårt naboland Danmark, studert mer enn 200.000 gifte par.

 

50% større sansynnlighet er  høyt!😦

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Kvinner har da også sine områder man er overlegen på, jeg forstår ikke poenget helt... vi er uansett avhengig av hverandre

Jeg er helt enig med deg i det. Påstanden det begynte med var: "(...) menn er overlegne på muskler og styrke, men [at] det er det eneste området de faktisk er overlegne på".

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (4 minutter siden):

Oi, pubertetsblokkere kommer jo ikke uten bivirkninger heller.

Sant det. Det eneste "slitet" jeg har med dette nå er at jeg må spørre mine barn om lov til å se deres legehistorikk. Jeg kunne ikke skrive ut et covid-sertifikat for mine barn engang, da jeg behøvde det for en reise. Og terapeuter og leger må spørre mine barn om de kan få lov til å dele noe med meg - samme hva det er og på nytt fra sak til sak.

Et problem vi nok ikke hadde hatt hadde det ikke vært for disse tingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kassettspiller said:

50% større sansynnlighet er  høyt!😦

Det er det. Man kan jo spekulere i hvorfor. Men jeg tenker menn tenner mer på feminine tradisjonelle damer. 😊

50% er det eneste som ikke står direkte i linken i det forrige innlegget mitt, men chatGPT oppsummerer litt rundt dette temaet:

Quote
  • Changing Gender Roles: As more women become primary earners, some men may feel pressure regarding traditional masculine roles. This shift can lead to increased stress and anxiety, which are known contributors to ED.

  • Psychological Factors: Studies suggest that men may experience feelings of inadequacy or decreased self-esteem when their partner earns more. This can manifest in sexual dysfunction, including ED.

  • Research Findings: Some studies have indicated that men in relationships where women are the primary breadwinners report higher instances of ED and are more likely to seek treatment, including medication. The percentage often cited in various articles is around 50%, although specific studies may show different figures.

 

Endret av P7SA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
P7SA skrev (2 minutter siden):

Det er det. Man kan jo spekulere i hvorfor. Men jeg tenker menn tenner mer på feminine tradisjonelle damer. 😊

50% er det eneste som ikke står direkte i linken i det forrige innlegget mitt, men chatGPT oppsummerer litt rundt dette temaet.

En bastant påstand jeg hørte for en stund siden var at slike medikamenter også øker i bruk med kvinnens (og mannens) alder. Om korrelasjonen er bedre på alder enn på inntekt kan jeg ikke på stående fot si. Spørsmålet er jo om man har tilsvarende tall for høytlønnede yngre kvinner og lavere lønnede eldre kvinner.

For med både kvinner og menn er det vel ingen hemmelighet at de ikke er veldig flinke til å ta vare på seg selv når årene kryper på dem og de er i et stabilt forhold.

Lenke til kommentar
P7SA skrev (13 minutter siden):

Det er det. Man kan jo spekulere i hvorfor. Men jeg tenker menn tenner mer på feminine tradisjonelle damer. 😊

50% er det eneste som ikke står direkte i linken i det forrige innlegget mitt, men chatGPT oppsummerer litt rundt dette temaet.

Jeg tror man ofte tiltrekkes av ulikheter. Men det er for meg rart at man velger noen som ikke tiltrekker like mye for.

Jeg har ikke rukket å lese alt, men det virker som det er mye interessant i studien (samme studiet, bare mer utfyllende):

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0146167212475321

 

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
30 minutes ago, fokkeslasken said:

En bastant påstand jeg hørte for en stund siden var at slike medikamenter også øker i bruk med kvinnens (og mannens) alder. Om korrelasjonen er bedre på alder enn på inntekt kan jeg ikke på stående fot si. Spørsmålet er jo om man har tilsvarende tall for høytlønnede yngre kvinner og lavere lønnede eldre kvinner.

Det er nok alltid jevnt over mindre problemer med ED for menn som er sammen med yngre kvinner enn eldre. Av opplagte visuelle grunner. :whistle: Men man kan jo spørre seg når det negative med lønn og status eventuelt overstyrer det. Tviler på dette er et felt det er forsket dypt på, og det er nok ikke grunn til det heller. (Selv om jeg liker å kvantifisere og sammenligne slike faktorer 🤓.) 

Endret av P7SA
La til mer tekst.
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Det tviler jeg på, i normale hjem er det ganske enkelt ikke så mye å gjøre, og det tar ikke så lang tid, om du seriøst mener at husarbeid krever 40 timer i uka så har du et seriøst problem. 

Vås. Det krever ikke 40-timersuke å skaffe inntekt heller, skal en tenke slik.

Jeg ser jo hva du prøver på her, men du leses som en åpen bok.

Lenke til kommentar
Palladio skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det er "åpenbart". Tvert imot tror jeg det finnes lang færre kvinner som egner seg som ledere enn det finnes menn som gjør det. Derfor er kvinnelige ledere generelt dårligere enn mannlige. Således er det helt naturlig at det finnes flere mannlige ledere enn kvinnelige og det er ikke noe vi trenger å endre på, siden resultatet da bare blir dårligere for alle.

Tja, andre har vist til at kvinnelige ledere er helt overlegne mannlige ledere. Det stemmer også med min egen erfaring. Det beste for alle er ikke at det er flere mannlige enn kvinnelige ledere. Og, det var ikke engang sånn før i tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
P7SA skrev (47 minutter siden):

Litt funfacts 🤓

-Menn som er sammen med kvinner som tjener mer, har opptil 50 % større sannsynlighet for å måtte bruke ereksjonsfremmende medisin.

-Kvinner som tjener mer enn sine partnere, opplever høyere forekomster av insomnia og depresjon sammenlignet med kvinner som tjener mindre enn sine ektemenn, samt enslige kvinner.

Noe av denne infoen stammer fra vårt naboland Danmark, studert mer enn 200.000 gifte par.

 

Jeg har sett den. Men da er vel løsningen å røske litt opp i mannskulturen, er det ikke? For, det er jo de spesifikke individene som har et problem hvis de mister ståkuken over egen mangel på inntekt. Herre fred, så patetisk det er.

Forøvrig:

"They did not find these effects for unmarried couples or for men earning less than their wives prior to marriage."

Med andre ord handler jo det siste poenget ditt om situasjoner hvor husholdningens inntekt har gått mye ned fordi den mannlige parten av ulike årsaker (jeg vil tro sykdom o.l. er en vesentlig del av det) har gått ned. Det har ingenting med relativ inntjening å gjøre, men at om partneren har problemer så vil man uroe seg over dem. Eller at om husholdningen har fått dårligere økonomiske forutsetninger, så kan det ofte tilsi at man f.eks. sliter med å få det til å gå rundt - noe som helt naturlig tilsier at man kan få både insomnia og depresjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (11 minutter siden):

Jeg har sett den. Men da er vel løsningen å røske litt opp i mannskulturen, er det ikke? For, det er jo de spesifikke individene som har et problem hvis de mister ståkuken over egen mangel på inntekt. Herre fred, så patetisk det er.

Hvis flere menn skal endre holdningene sine, bør man gjøre slike temaer mindre tabubelagt. Hvis dette skyldes sosiale forventninger om at menn skal være forsørgere, så er det ikke rart at de opplever press.

For å endre slike holdninger må man slutte å kritisere menns følelser som patetiske, ettersom vi alle påvirkes av ulike faktorer.

Ikke tabulegg vanskelige føleler, det har og opplever fremdeles menn  når det kommer til psykisk helse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...