Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Det er helt riktig kvinner og menn er biologisk ulike 😀 

Ja, og mye av dette formes også av sosiale faktorer.

I tillegg er det en pågående debatt om at en feminin eller maskulin hjerne ikke alltid er bestemt av det biologiske kjønnet man er født med. Altsa at noen kvinner kan ha en maskuin hjerne og omvendt. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (4 minutter siden):

Ja, det er nettopp derfor jeg støtter at folk skal leve slik det passer dem best. :D

Jeg har faktisk selv en mer maskulin hjerne enn en gjennomsnittlig kvinne, men jeg har også i stor grad blitt påvirket av det sosiale miljøet. 

Det er jeg ganske sikker på at også jeg har.

Privat spørsmål - er du vokst opp på gård eller din søster bor på gård? Ut fra eksemplene du nevnte tidligere av hva man kunne gjøre som husmor / dyrke talenter så hørtes det nesten slik ut? Mine halvsøsken er vokst opp på gård, og jeg syns at her så har jentene fått litt "fordeler" faktisk. De er blitt lært opp i alt av gårdsarbeid, utejobb, samtidig som det som måtte gjøres inne. Guttene derimot, fikk kun delta på utejobben, pga holdninger der. Så jentene har blitt driftige damer som fikser omtrent alt, mens gutta har blitt ganske hjelpesløse i huset. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Det er jeg ganske sikker på at også jeg har.

Privat spørsmål - er du vokst opp på gård eller din søster bor på gård? Ut fra eksemplene du nevnte tidligere av hva man kunne gjøre som husmor / dyrke talenter så hørtes det nesten slik ut? Mine halvsøsken er vokst opp på gård, og jeg syns at her så har jentene fått litt "fordeler" faktisk. De er blitt lært opp i alt av gårdsarbeid, utejobb, samtidig som det som måtte gjøres inne. Guttene derimot, fikk kun delta på utejobben, pga holdninger der. Så jentene har blitt driftige damer som fikser omtrent alt, mens gutta har blitt ganske hjelpesløse i huset. 

 

Søsteren min bor nå på en gård, og vi vokste opp på et sted med mye skogsarbeid.

Våre foreldre fordelte oppgavene ofte basert på tradisjonelle kjønnsroller, men vi måtte også lære litt av alt. Brødrene våre lærte å lage sunn mat og døtrene lærte å sanke ved osv.

Foreldrene våre mente det var viktig å ha bred kunnskap og ta med seg verdifulle ferdigheter inn i voksenlivet. For eksempel er det ikke gitt at broren min finner en partner som liker å lage mat, så det er viktig at han kan gjøre det selv. Dessuten er det heller ikke sikkert at man ønsker seg en partner.

Mannen min derimot, vokste opp i et hjem der foreldrene ikke fulgte tradisjonelle kjønnsroller, men han lærte likevel ingenting om matlaging. Det er litt komisk at min tradisjonelle familie lærte menn det som ble sett på som 'kvinnearbeid', mens mannen min ikke lærte det i sin familie. Men så er slike ting forskjellige fra familie til familie.

Nå har han lært mye av meg, fordi det er nyttig kunnskap å ha, spesielt hvis jeg er borte osv.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (18 minutter siden):

Ja, og mye av dette formes også av sosiale faktorer.

I tillegg er det en pågående debatt om at en feminin eller maskulin hjerne ikke alltid er bestemt av det biologiske kjønnet man er født med. Altsa at noen kvinner kan ha en maskuin hjerne og omvendt. 

Ja det gjør det nei jeg ser de messer om dette vært en haug av operasjoner i USA eller om det var England husker ikke 😉 ja det er sant det Maskulinitet er det 

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Foreldrene våre mente det var viktig å ha bred kunnskap og ta med seg verdifulle ferdigheter inn i voksenlivet

Høres ut som fornuftige foreldre :) Men jeg må si at mye av det du skriver får meg til å tenke at så tradisjonelt har du det kanskje ikke... - ikke slik som jeg tenker på som tradisjonelt iallefall. 

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Mannen min derimot, vokste opp i et hjem der foreldrene ikke fulgte tradisjonelle kjønnsroller, men han lærte likevel ingenting om matlaging. Det er litt komisk at min tradisjonelle familie lærte menn det som ble sett på som 'kvinnearbeid', mens mannen min ikke lærte det i sin familie.

Ja, enig med deg der 😅 - men det går kanskje litt på interesse også. Jeg hater egentlig å lage mat (antagelig fordi jeg er ganske kresen i matveien), mens mannen er flink. Sønnene mine er også flinke til å lage mat, som sagt det går nok endel på interesser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (18 minutter siden):

Dette er et veldig spennende tema og det understøtter egentlig teorien om at kvinner med autisme oftere har en mer maskulin hjerne enn en gjennomsnittlig kvinne.

Det er også interessant å se hvilke faktorer som kan bidra til hvor på spekteret man befinner seg og at det ofte er tydelige forskjeller mellom kvinner og menn med autisme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (13 minutter siden):

Høres ut som fornuftige foreldre :) Men jeg må si at mye av det du skriver får meg til å tenke at så tradisjonelt har du det kanskje ikke... - ikke slik som jeg tenker på som tradisjonelt iallefall.

Ja, foreldrene mine er veldig fornuftige folk.

 Vil jeg si at oppgavefordelingen våre ofte følger stereotypiske kjønnsroller.

leticia skrev (13 minutter siden):

Ja, enig med deg der 😅 - men det går kanskje litt på interesse også. Jeg hater egentlig å lage mat (antagelig fordi jeg er ganske kresen i matveien), mens mannen er flink. Sønnene mine er også flinke til å lage mat, som sagt det går nok endel på interesser. 

Det er nok mange forskjeller der.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (18 minutter siden):

Ja, man kan ikke akkurat ignorere XX- og XY-kromosomene.

Men studiet viser at hjernen til kvinner kan være ulike på flere måter og det samme gjelder menn.

Jeg sa biologien og tankesettet. Ikke nevrologien.
Hormonene påvirker tankesettet etc

Endret av Martelè
Lenke til kommentar
Martelè skrev (11 minutter siden):

Jeg sa biologien og tankesettet. Ikke nevrologien.
Seksualiteten vår er annerledes, og hormonene påvirker tankesettet

XX- og XY-kromosomene spiller en viktig rolle i biologien (bland annet nevrologi) og tankesettet vårt. Nevrologi styrer også tankemønstre og atferd.

I tillegg kan nevrologiske prosesser påvirke hormonproduksjonen, noe som igjen kan ha betydning for hvordan vi tenker og føler.

Det henger mye sammen.

Endret av Kassettspiller
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

XX- og XY-kromosomene spiller en viktig rolle i biologien og tankesettet vårt. Nevrologi styrer også tankemønstre og atferd.

I tillegg kan nevrologiske prosesser påvirke hormonproduksjonen, noe som igjen kan ha betydning for hvordan vi tenker og føler.

Det henger mye sammen.

No fucking shit

Lenke til kommentar
Martelè skrev (4 minutter siden):

No fucking shit

Men se på det du skrev her⬇️

Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Jeg sa biologien og tankesettet. Ikke nevrologien.
Seksualiteten vår er annerledes, og hormonene påvirker tankesettet

Innlegget kan lett tolkes som om du ikke mente at det er en sammenheng. Dette gjelder spesielt i forhold til nevrologi og hormonene.

Så kommer også seksualitet av genetikk, med mindre du mener noe annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Men se på det du skrev her⬇️

Innlegget kan lett tolkes som om du ikke mente at det er en sammenheng. Dette gjelder spesielt i forhold til nevrologi og hormonene.

Så kommer også seksualitet av genetikk, med mindre du mener noe annet?

Nå lar vi dette ligge før det blir en tekstlig krig her. Så lar vi være å skrive til hverandre på en stund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...