Gå til innhold

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (Akkurat nå):

Du kan alltid flytte til Iran eller Saudi Arabia :) Damene er kjempe lykkelige der, har jeg hørt. Du skal nok trives.

Islamister er nok enige i at de vestlige land skal omfavne feminismen. Det gjør landene våre svakere, ("splitt-og-hersk" innad i familiene, setter menn og kvinner opp mot hverandre ellers i samfunnet, kvinnelige millitær-ledere osv) og gjør det lettere for dem å ta over vestlige land etterhvert og installere noe ingen av oss er interessert i, nemlig Islamsk sharia.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 minutter siden):

Jeg og mine kompiser kunne aldri hatt "prateklubb" hvor kaklingen bare går og går og går om alt mellom himmel og jord, men jeg skjønner at kvinner er litt annerledes skrudd sammen, og gleder meg over at de kan få hygge seg sammen. Vi hadde nok ikke hatt så mye mer å prate om etter en 10-15 minutters tid, og deretter bare kjedet oss. For vi må heller finne på noe aktivt i sammen; som å spille et spill (data eller brett), idrett, gå å se en kamp, bygge noe, fiske etc.. Vi kan også prate sammen selvsagt, men det blir mer; "Alt vel? Jepp!" Og så er man ferdig med den saken, og over på å konsentrere oss om det vi driver på med. Når vi da gjør noe i sammen så kan pratingen gå litt mer av seg selv, men det går jo ikke så dypt inn i personlige forhold, relasjoner, følelser. Kjendiser, ukeblader, og hvilken farge på skjorta som er finest til den nye buksa er ikke noe samtaleemne.

 

Nei, og det kunne ikke jeg heller. Men jeg kunne gjerne blitt med dere gutta å spilt spill, idrett, gå å se en kamp osv.  

Nei, og det er den heller ikke hos meg. Jeg skjønner at du snakker om trender her, og at jeg nok er et unntak. Men det er ikke noe som er mer frustrerende for min del enn en antagelse om at man er sånn og sånn bare fordi man er født som kvinne eller som mann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (1 minutt siden):

Islamister er nok enige i at de vestlige land skal omfavne feminismen. Det gjør landene våre svakere, ("splitt-og-hersk" innad i familiene, setter menn og kvinner opp mot hverandre ellers i samfunnet, kvinnelige millitær-ledere osv) og gjør det lettere for dem å ta over vestlige land etterhvert og installere noe ingen av oss er interessert i, nemlig Islamsk sharia.

 

😂😂

Jeg trenger ikke si stort mer en de 2 smiley'ene.

Konspiratoriskt vås er bra for lattermusklene da.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ogalaton said:

Islamister er nok enige i at de vestlige land skal omfavne feminismen. Det gjør landene våre svakere, ("splitt-og-hersk" innad i familiene, setter menn og kvinner opp mot hverandre ellers i samfunnet, kvinnelige millitær-ledere osv) og gjør det lettere for dem å ta over vestlige land etterhvert og installere noe ingen av oss er interessert i, nemlig Islamsk sharia.

 

Problemet er at du GENERALISERER. Enten en blir hjemme og passer på barna eller er man feminist. Hva er din definisjon på feminisme ? Fordi det er flere typer feminister og de krangler med hverandre.

Hvis jeg får lov å si noe , som fransk dame : Problemet i Norge er at menn og kvinner her ser ikke ut som de liker hverandre men  foretrekker selskap av samme kjønn. De bor sammen for å få barn, for sex, men... jentetur, guttetur... syklubb (hjelp !!!) alt den tull. ...   Det er noe veldig rart og ganske trist faktisk sett med utenlandske øyer.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Konspiratoriskt vås er bra for lattermusklene da.

Ahh... enda en som muligens bare har merkelapper i "magasinet" sitt?

En konspirasjonsteoretiker er jeg absolutt. Det er nok alle dere også. Har det vært minst ett bankran i historien? Er svaret ditt ja, så er du en konspirasjonsteoretiker. Du mener da at en konspirasjon har funnet sted. En konspirasjon er når flere samarbeider for å oppnå felles mål i hemmelighet der minst én lov brytes. Bank-ran, narkotikasmugling og all annen "organisert kriminalitet" er konspirasjoner. En konspirasjonsteoretiker er egentlig bare en som vet om at slikt foregår i verden. Det er mulig for alle å se mønstre i ting, men man er jo ikke skrullete av den grunn. En politietterforsker/detektiv er en konspirasjonsteoretiker. Han ser mønstre i ting og kobler det til forståelser av motiv osv... med andre ord er alle oppegående mennesker også konspirasjonsteoretikere.

 

Det får en jo til å tenke på hvorfor merkelappen "konspirasjonsteoretiker" blir brukt... merkelappen brukes jo som hersketeknikk, slik at man dermed bruker prestisjen merkelappen bærer til å unnfly ubehagelig kritikk... liksom <"Neida! Produktene mine er helt trygge! Dette er bare konspirasjonsteorier!"> og da ønsker salgsmannen at folk skal tenke sånn <"Oj, nei huff... jeg vil jo ikke bli ansett som en "foliehatt" skrulling... best jeg tier stille">... han håper de tenker sånn fordi da kan han jo bare fortsette å tjene gode penger på produktene sine uten kritikk.

 

Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (6 minutter siden):

Ahh... enda en som muligens bare har merkelapper i "magasinet" sitt?

En konspirasjonsteoretiker er jeg absolutt. Det er nok alle dere også. Har det vært minst ett bankran i historien? Er svaret ditt ja, så er du en konspirasjonsteoretiker. Du mener da at en konspirasjon har funnet sted. En konspirasjon er når flere samarbeider for å oppnå felles mål i hemmelighet der minst én lov brytes. Bank-ran, narkotikasmugling og all annen "organisert kriminalitet" er konspirasjoner. En konspirasjonsteoretiker er egentlig bare en som vet om at slikt foregår i verden. Det er mulig for alle å se mønstre i ting, men man er jo ikke skrullete av den grunn. En politietterforsker/detektiv er en konspirasjonsteoretiker. Han ser mønstre i ting og kobler det til forståelser av motiv osv... med andre ord er alle oppegående mennesker også konspirasjonsteoretikere.

 

Det får en jo til å tenke på hvorfor merkelappen "konspirasjonsteoretiker" blir brukt... merkelappen brukes jo som hersketeknikk, slik at man dermed bruker prestisjen merkelappen bærer til å unnfly ubehagelig kritikk... liksom <"Neida! Produktene mine er helt trygge! Dette er bare konspirasjonsteorier!"> og da ønsker salgsmannen at folk skal tenke sånn <"Oj, nei huff... jeg vil jo ikke bli ansett som en "foliehatt" skrulling... best jeg tier stille">... han håper de tenker sånn fordi da kan han jo bare fortsette å tjene gode penger på produktene sine uten kritikk.

 

Er enig i at merkelappen er lett å bruke, men så har du jo en god del eksempler på mennesker som gjør det lett å gjøre nettopp dette.

Charter Svein og Kari J er gode norske eksempler.

Og når du hevder at islamister setter pris på feminismens fremtog i vesten så.. Ja..

Katt og hund sier jeg bare.

 

Endret av Duriello
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NatNat skrev (4 minutter siden):

Problemet er at du GENERALISERER. Enten en blir hjemme og passer på barna eller er man feminist. Hva er din definisjon på feminisme ? Fordi det er flere typer feminister og de krangler med hverandre.

Hvis jeg får lov å si noe , som fransk dame : Problemet i Norge er at menn og kvinner her ser ikke ut som de liker hverandre men  foretrekker selskap av samme kjønn. De bor sammen for å få barn, for sex, men... jentetur, guttetur... syklubb (hjelp !!!) alt den tull. ...   Det er noe veldig rart og ganske trist faktisk sett med utenlandske øyer.

Interessant betraktning :) Jeg er nok mer familiekjær selv, ja t.o.m. som "superfeminist" 😅 i tillegg så har jeg sannsynligvis flere barn enn resten av gjengen her inne. Jeg har som deg heller ikke sansen for jentetur, guttetur, syklubber osv, den kulturen der. 

Jeg tilbringer forresten cirka 1 - 2 måneder i året i ditt hjemland, og er mer glad i kulturen (og landet) der enn i Norge :)  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Samt forskjellig type iq.

Jeg har en kompis som er ekstremt intelligent når det gjelder tall f.eks, men empatisk og sosial intelligens er ikke-eksisterende. 🤔

Det er også interessant å se på hvilke typer intelligens folk vurderer som mest verdifulle. For eksempel, hvis en person har høy sosial intelligens mens en annen har styrke i matematikk, kan forskjellige folk ha ulike oppfatninger om hvem som er smartest. 

Forskningen på kjønnsforskjeller når det kommer til slikt er begrenset (og dette pga manglende likestilling). Dette og det jeg nevnte ovenfor gjør det problematisk når folk påstår hvem som er smartest av kjønnene.

Så er det i tillegg interessant at det ifølge noen finnes maskuline og feminine hjerner, men at dette er ikke nødvendigvis er knyttet til kjønn. :D

https://stanmed.stanford.edu/how-mens-and-womens-brains-are-different/

Endret av Kassettspiller
kilde
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NatNat skrev (1 time siden):

Hvis jeg får lov å si noe , som fransk dame : Problemet i Norge er at menn og kvinner her ser ikke ut som de liker hverandre men  foretrekker selskap av samme kjønn. De bor sammen for å få barn, for sex, men... jentetur, guttetur... syklubb (hjelp !!!) alt den tull. ...   Det er noe veldig rart og ganske trist faktisk sett med utenlandske øyer.

Et resultat av blant annet feminismens "splitt-og-hersk" ja. Som jeg har sagt. Kjønnene er blitt manipulert mot hverandre.

Ikke dét at det er problematisk med jente-aktiviteter og gutte-aktiviteter da... dog jenteturer/gutteturer kan jo fort bli noe dumt mtp en mulig mangel på styrkning av forholdet. Forhold må nemlig "pleies".

Feminismens svar er aldri å "pleie" et forhold, men heller at kvinnen "fortjener bedre" og bør bytte ut mannen. Eller at feminismen har påvirket mannen til å tenke sånn <"ja... kvinner vil jo være uavhengige sjefer, så da bare driter jeg i henne og går videre, så får hun bare være så "uavhengig" som hun bare vil... jeg finner heller en nyere, penere modell.">

 

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar
Martelè skrev (43 minutter siden):

Herregud

Du må gjerne forklare hvorfor du er uenig i dette.

At flere kvinner kan ha en feminin hjerne betyr ikke at alle kvinner har det. Det handler om at det å være født som kvinne ikke automatisk betyr at man har en 'feminin hjerne'.

Jeg vil også anbefale å lese dette innlegget hvis du ikke allerede har gjort det. ⬇️

Kassettspiller skrev (14 timer siden):

Når vi diskuterer kjønnsforskjeller og hvordan disse påvirker valg, så er det flere faktorer som må tas i betraktning. At kvinner og menn er biologisk ulike, bør ikke være omstridt, men spørsmålet er i hvilken grad disse forskjellene spiller en rolle.

At egenskaper (eks. talenter jeg har nevnt) kan være avhegige av kjønn basert på biologi og samfunnet rundt oss.

Ser vi på hjerneforskning er kunnskapen fremdeles begrenset, spesielt når det gjelder forskjeller mellom menn og kvinner. Dessverre har det historisk vært mindre forskning på kvinners hjerner, blant annet fordi hormonelle endringer har blitt sett på som en kompleks faktor som forskere har unngått.

Når man spør om det er forskjeller i hjernen basert på kjønn er mange enige i at det er forskjeller, men forskningen som viser hvordan og i hvor stor grad dette påvirker er fortsatt noe mangelfull.

https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/aktuelt/hjerneforskning-og-kjonn/

Det finnes også teorier om at det kan eksistere en «feminin» og en «maskulin» hjerne, men interessant nok er det ikke alltid knyttet til det kjønn man ble født med. Ei kvinne kan ha en mer «maskulin» hjerne og omvendt.

For eksempel når det kommer for riskikofaktorer for å ha autisme så kan det å ha en typisk mannlig hjernestruktur (uavhengig av kjønn) være en betydelig risikofaktor for autismespekterforstyrrelse.

https://stanmed.stanford.edu/how-mens-and-womens-brains-are-different/

Det er imidlertid ikke bare biologi som former oss. Det sosiale miljøet spiller også en stor rolle. Samfunnet skaper forventninger til kjønn og disse sosiale normene påvirker hvordan individer handler og velger.

Hvem som påvirker mest, avhenger av konteksten. På individnivå er familie og nærmiljø ofte avgjørende, mens på nasjonalt og globalt nivå har politiske og økonomiske aktører stor innflytelse.

Det miljøet man vokser opp i påvirker oss i stor grad. Individuell påvirkning kommer ofte gjennom verdier, normer og holdninger som i stor grad tilegnes fra foreldre + andre nærpersoner. Det er derfor ikke overraskende at mennesker utvikler seg ulikt og heller ikke overraskende at jeg foretrekker å ha like verdier som mine foreldre.

Selv om biologiske forskjeller eksisterer, kan det hende at kjønnsforskjeller minimeres dersom sosiale systemer endrer seg. Vi kan ikke se bort fra biologien, men det sosiale miljøet har også en betydelig innvirkning på hvordan kjønn utvikles og oppfattes.

Så det er helt legitimt å mene at det finnes forskjeller mellom menn og kvinner. La folk få lov til å leve som det passer dem, så lenge det ikke skader noen. :D

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (8 minutter siden):

Du må gjerne forklare hvorfor du er uenig i dette.

At flere kvinner kan ha en feminin hjerne betyr ikke at alle kvinner har det. Det handler om at det å være født som kvinne ikke automatisk betyr at man har en 'feminin hjerne'.

Jeg vil også anbefale å lese dette innlegget hvis du ikke allerede har gjort det. ⬇️

 

Interessant, og takk for linken du la ved :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt uenig i at menn og kvinner er helt identiske i biologi og tankegang.
Og dette kommer jeg aldri til å forandre mening på

Det er det vel heller ingen som har sagt at vi er. Det kan likevel være store variasjoner innad i hvert enkelt kjønn. Vi kan ha forskjellig hormonnivåer som påvirker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (14 timer siden):

Når vi diskuterer kjønnsforskjeller og hvordan disse påvirker valg, så er det flere faktorer som må tas i betraktning. At kvinner og menn er biologisk ulike, bør ikke være omstridt, men spørsmålet er i hvilken grad disse forskjellene spiller en rolle.

At egenskaper (eks. talenter jeg har nevnt) kan være avhegige av kjønn basert på biologi og samfunnet rundt oss.

Ser vi på hjerneforskning er kunnskapen fremdeles begrenset, spesielt når det gjelder forskjeller mellom menn og kvinner. Dessverre har det historisk vært mindre forskning på kvinners hjerner, blant annet fordi hormonelle endringer har blitt sett på som en kompleks faktor som forskere har unngått.

Når man spør om det er forskjeller i hjernen basert på kjønn er mange enige i at det er forskjeller, men forskningen som viser hvordan og i hvor stor grad dette påvirker er fortsatt noe mangelfull.

https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/aktuelt/hjerneforskning-og-kjonn/

Det finnes også teorier om at det kan eksistere en «feminin» og en «maskulin» hjerne, men interessant nok er det ikke alltid knyttet til det kjønn man ble født med. Ei kvinne kan ha en mer «maskulin» hjerne og omvendt.

For eksempel når det kommer for riskikofaktorer for å ha autisme så kan det å ha en typisk mannlig hjernestruktur (uavhengig av kjønn) være en betydelig risikofaktor for autismespekterforstyrrelse.

https://stanmed.stanford.edu/how-mens-and-womens-brains-are-different/

Det er imidlertid ikke bare biologi som former oss. Det sosiale miljøet spiller også en stor rolle. Samfunnet skaper forventninger til kjønn og disse sosiale normene påvirker hvordan individer handler og velger.

Hvem som påvirker mest, avhenger av konteksten. På individnivå er familie og nærmiljø ofte avgjørende, mens på nasjonalt og globalt nivå har politiske og økonomiske aktører stor innflytelse.

Det miljøet man vokser opp i påvirker oss i stor grad. Individuell påvirkning kommer ofte gjennom verdier, normer og holdninger som i stor grad tilegnes fra foreldre + andre nærpersoner. Det er derfor ikke overraskende at mennesker utvikler seg ulikt og heller ikke overraskende at jeg foretrekker å ha like verdier som mine foreldre.

Selv om biologiske forskjeller eksisterer, kan det hende at kjønnsforskjeller minimeres dersom sosiale systemer endrer seg. Vi kan ikke se bort fra biologien, men det sosiale miljøet har også en betydelig innvirkning på hvordan kjønn utvikles og oppfattes.

Så det er helt legitimt å mene at det finnes forskjeller mellom menn og kvinner. La folk få lov til å leve som det passer dem, så lenge det ikke skader noen. :D

Det er helt riktig kvinner og menn er biologisk ulike 😀 

Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Interessant, og takk for linken du la ved :) 

Ja, det er nettopp derfor jeg støtter at folk skal leve slik det passer dem best. :D

Jeg har faktisk selv en mer maskulin hjerne enn en gjennomsnittlig kvinne, men jeg har også i stor grad blitt påvirket av det sosiale miljøet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...