Gå til innhold

Anbefalte innlegg

leticia skrev (44 minutter siden):

Kanskje det rett og slett var riktig det hun sa om mansplaining? Når man ser tankegangen din om at de kvinnelige ansatte ikke kunne jobben sin og at de var avhengig av hjelp fra menn). 

Nei det var ikke riktig det hun sa om mansplaining. Og dessuten skal normale mennesker uansett finne seg i litt overforklaring om så hadde vært tilfellet når man krever og mottar hjelp, men feminister ser på det som et alvorlig angrep om en mann forteller dem noe de visste fra før, selv om kvinnen selv har bedt om hjelp.

De kvinnelige ansatte måtte ha mye hjelp. Det er ikke en "tankegang", men et ubestridelig faktum. Det betyr ikke at de ikke kunne jobben sin. Det betyr at de måtte ha, og fikk mye hjelp. Det er du selv som forklarer dette som om de da ikke kan jobben sin. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (35 minutter siden):

Det skal sies at da hun ble ansatt for snart to år siden røyk vi i tottene på hverandre ganske kjapt

Etter min erfaring er det kun kvinner som lager intriger, krangel og "ryker i tottene" på medarbeidere på en arbeidsplass. Menn greier å holde seg profesjonelle men der sliter kvinner. Jeg opplevde f.eks. at en kvinnelig medarbeider gikk gråtende hjem etter uenighet i et møte med en kunde, siden kunden var lite fornøyd med jobben hun hadde gjort frem til da. Siden de da ikke kunne jobbe sammen lengre, på grunn av den kvinnelige medarbeiderens voldsomme reaksjon, måtte jeg fullføre hennes prosjekt selv om jeg hadde fullt opp med arbeid. Så ja, kvinner på arbeidsplassen er nok ikke bare et pluss.

Lenke til kommentar
1 hour ago, fokkeslasken said:

Du glemmer at det er kun kjønnsdiskriminering om det er negativt for kvinner.

Det er mye som primært gjelder en retning for feministene. Likestilling f.eks. Det betyr ikke likestilling for menn og kvinner. Det betyr bare likestilling for kvinner og minoriteter. Å inkludere menn i likestillingsloven ville vært naturlig dersom man var opptatt av ekte likestilling. Så hva gjør feministene?

Kvinneorganisasjonen varsler kamp mot forslaget om kjønnsnøytral likestillingslov.

Likestillingen går jo som det suser innenfor høyere utdanning. Det er røflig 60% kvinner allerede. Likevel kvoteres kvinner inn foran mer kompetente menn innenfor f.eks teknologi og naturvitenskap. Likestilling! Gotta love it! 

Det er ingen hemmelighet at kvinner ofte søker partnere/menn som har like høy, eller høyere utdanning. Så ved å sørge for at flere kvinner får høyere utdanning så hjelper vi også veldig godt til på den fantastiske "likestillingen" som vi ser inne på datingapper.

Interessant hvordan kvinnene som jobber så hardt for likestilling ikke jobber for en mer lik kjønnsbalanse innen for kloakktømmer yrket f.eks. Såvidt jeg har observert, er menn veldig overrepresentert, men det virker ikke å være et fokus for feministene å jevne ut kjønnsbalansen der. Mystisk.

Endret av P7SA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
P7SA skrev (2 minutter siden):

lik kjønnsbalanse innen for kloakktømmer yrket f.eks. Såvidt jeg har observert, er menn veldig overrepresentert, men det virker ikke å være et fokus for feministene å jevne ut kjønnsbalansen der. Mystisk.

Det samme mysteriet har jeg også gått rundt og grublet på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (På 8.10.2024 den 8:23 AM):

Det er ikke jeg som har laget en håpløs tråd om at "feminisme må bort" / "feminisme er grunnen til at det vestlige samfunnet er ødelagt" uten å komme med en eneste kilde som viser til at det er grunnen.

Kilden er den observerbare virkeligheten. Etter feminismens inntreden har det blitt en endeløs strid/krig mellom kjønnene som også har generert alvorlige konsekvenser. Se bare på den manglende lojaliteten mellom kjønnene med stadig gallopperende ekteskapsbrudd og at kjærester "slår opp" med hverandre bare fordi "gnisten" ikke var der i like stor grad lenger. Gifter seg på nytt, skiller seg på nytt/slår opp på nytt, får ny partner igjen osv... (bare ett eksempel dette altså)

Samme svar til @Markiii @skaftetryne32

 

Endret av Ogalaton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Du kan rett og slett enes med de som tenker at lederegenskaper er personavhengig, ikke kjønnsavhengig? Tenk om alle skulle hatt samme reaksjonsmønster som han du siterte?" Mannlig dårlig sjef, nope, skal aldri jobbe for en mann igjen." Det høres bare fullstendig idiotisk ut. Nå liker jeg best å være min egen sjef jeg, da, men sier dette bare for å få frem et poeng på at kjønn ikke betyr så mye for lederegenskaper.  

Ja, gruppetenkning tar jeg avstand fra, i den forstand å klandre alle i samme gruppe for ett eller annet. Jeg har selv blitt utsatt for diverse både privat og i jobb (fra begge kjønn), og det er veldig enkelt å gå i fellen av å tenke at man aldri skal ha noe med kvinner å gjøre igjen, men den sure bitterheten der er det egentlig en selv som nører og opprettholder. Det kan være fryktelig vanskelig, og man kan ha all god grunn for reaksjonen mot urettferdigheten man opplevde, men den trenger å bearbeides og legges bak seg. Hvis ikke vil den fortsette å fortære - til man til slutt blir stående igjen som en bitter gammel skygge av seg selv, ute av stand til å ta imot en eneste unnskyldning (eller det kan også være motsatt; ute av stand til å kunne si unnskyld).

Så jeg vurderer definitivt slikt individuelt. Det sagt så er det også generelle forskjeller mellom menn og kvinner på diverse områder. Som at kvinner generelt er mer sensitive og personlige enn menn, og tilsvarende at menn generelt er mer apatiske ("drit i det, ikke lag noe drama, ta det som en mann" etc..). Eller at kvinner er mer psykiske i måten de krangler på, mens menn er mer fysiske. Men du finner selvsagt en rekke kvinner og menn som ikke er typiske.

Slike egenskaper kan jo dessuten være både bakdeler og fordeler, avhengig av situasjon. Det er ikke alltid bra å være for følelsesmessig og sensitiv. Noen ganger er det helt unødvendig å lage noe drama utav noe. Mens andre ganger er det absolutt viktig å lytte til det følelsesmessige, og helt på sin plass å si kraftig ifra. Det er ikke alltid så lett, men jeg synes jo vi skal være ganske så forståelsesfulle og ta vare på hverandre, men også uten å være helt naive og bare svelge unna alt vi får i fleisen.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (12 timer siden):

Tja, premisset for debatten din var en fulltidsjobb vs et slumsete og lemfeldig nivå på husarbeidet.

Lemfeldig er jeg uenig med, det er virkelig ikke så tidkrevende å holde et normalt hus rent og i god stand, maskiner hjelper godt til det, det er ikke sånn at en må stå opp midt på natta for å tilberede frokost lenger.

 

knopflerbruce skrev (12 timer siden):

Poenget er vel at begge deler kan være en 40-timers arbeidsuke hvis man velger å løse det på den måten.

Ja hvis man har et problem med støv på hjernen så helt klart, men det vil jeg heller påstå at er en sykdom heller enn en jobb.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Palladio skrev (2 timer siden):

Og dessuten skal normale mennesker uansett finne seg i litt overforklaring om så hadde vært tilfellet når man krever og mottar hjelp,

Selvsagt, akkurat som normale mennesker må finne seg i at den nye sjefen deres er en kvinne som kanskje har bedre kompetanse enn dem selv. Når man er nyansatt så har man kanskje andre tanker og måter å gjøre ting på enn de som har vært der lenge. Det er ikke sikkert det ene er bedre enn det andre, men sammen så finner man forhåpentligvis frem til den beste løsningen. 

Poenget mitt her er at du går i attack - mode mot alle kvinnelige sjefer når du sier du aldri mer skal ha kvinnelig sjef, og ikke bare den ene du hadde. En kvinnelig dårlig sjef (eller mannlig hvis det var snudd om) sier ingenting om et helt kjønn er gode til å lede eller ikke. Det er individavhengig. 

Palladio skrev (2 timer siden):

De kvinnelige ansatte måtte ha mye hjelp. Det er ikke en "tankegang", men et ubestridelig faktum. Det betyr ikke at de ikke kunne jobben sin. Det betyr at de måtte ha, og fikk mye hjelp. Det er du selv som forklarer dette som om de da ikke kan jobben sin. 

Du skreiv dette: "som om det var vår feil at de kvinnelige arbeiderne ikke helt kunne jobben sin"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Poenget mitt her er at du går i attack - mode mot alle kvinnelige sjefer når du sier du aldri mer skal ha kvinnelig sjef, og ikke bare den ene du hadde.

Jeg har mer enn nok erfaring med kvinner som er blitt tildelt en lederrolle, selv disse ikke har vært leder for meg selv. Og jeg snakker da også med folk i bransjen og får der masse signaler. Tendensen er at andres erfaringer sammenfaller med min egen. Og nei, jeg kommer aldri til å akseptere et tilbud om en stilling der lederen er en kvinne.

Lenke til kommentar
Grønn420 skrev (På 8.10.2024 den 12:10 PM):

Er du en tradisjonell mann? Hvorfor sitter du da på et internettforum og sprer piss i stedet for å være ute i skauen og hogge trær eller hjelpe kona di som har født 5+ barn med oppdragelse? En tradisjonell, maskulin mann sitter ikke på internettforumer og sutrer over feminismen. Faktisk så driter han i feminismen. Han lever livet sitt.

Ja... for det er altså helt umulig å ha en hobby på siden av arbeid for en tradisjonell mann? Det er ikke mulig for en tradisjonell mann å observere problemer i samfunnet, for så å uttrykke dette i et nettforum?

Interessant... så en tradisjonell mann er for "elevert" til slikt altså... (som passer mye bedre med mitt syn enn med ditt) Du gjenkjenner altså, observerer kanskje, at det finnes slike forskjeller innad i kjønnene likevel. Kan det da tenkes at det ene kjønn normalt da også passer bedre enn det andre til forskjellige oppgaver?

 

Grønn420 skrev (På 8.10.2024 den 12:10 PM):

 

... Det beste vil være om folk lever livene de ønsker. ...

Lever du livet du ønsker, eller lever du livet samfunnet har bestemt at du skal ønske? Jeg tror nemlig det er slik at samfunnets dominerende kjønns-propaganda virker. At den har en "formende" effekt. Det er utallige kvinner der ute som nå angrer fælt på at de ventet med et familie-liv og valgte karriere... nå sier de selv at de er "gamle, for sent å få barn, og at menn ikke vil ha dem lenger" osv.

 

Grønn420 skrev (På 8.10.2024 den 12:10 PM):

Mennesker som deg, som har en tydelig mening om hvordan alle burde leve, og som mener at man skal gå inn i en spesifikk rolle basert på kjønnet sitt, er både farlige folk og ikke bra folk heller. Det er helt utrolig at noen der ute sitter og tror de vet hvordan folk de ikke kjenner skal leve livet sitt. ...

Vel... alle har jo en mening om hvordan "alle" burde leve livene sine. Du mener vel også at det ikke er et bra liv for noen kvinne å frivillig bo sammen med en som mishandler henne på det groveste... likevel er det ikke rent få kvinner med såkalt "stockholm-syndrom", som altså forsvarer mannen og hans oppførsel. De sier de elsker ham osv. Du gjør deg altså skyldig i det samme... du vet altså bedre enn dem, selv om du ikke kjenner dem eller deres situasjon.

 

Grønn420 skrev (På 8.10.2024 den 12:10 PM):

Biologiske instinkter kan du kaste ut vinduet med en gang. Skal du følge dine biologiske instinkter så er det bare å drite i ekteskap, for da skal du pløye over kvinne etter kvinne - og du skal ikke be om lov heller. Du havner bak lås og slå fortere enn du får dradd pikken ut av den andre dama. ...

Her fokuserer du på én del av de biologiske instinkter, men utelater en meget viktig del, nemlig instinkter om å forsvare/forsørge og både ha og ta ansvar. Feminismen har indirekte ødelagt dette også i menn, ved at man ikke lenger oppdrar menn til å være "elevert" over kvinner. Om menn ikke er "elevert" i noen grad, som feminismen har fått de fleste til å tenke, så kan jo menn bare si fra seg sunne holdninger (som ansvar, forsvar/forsørger), og heller bare få seg et ligg med flest mulig kvinner. Man lærer å ignorere én del og omfavne den andre... Hadde menn blitt oppdratt, slik de ble før i tiden, til å dyrke sine medfødte instinkter til å forsvare/forsørge og å være ansvarfull, så ville disse holdninger generere lojalitet.

Mannens "indre natur" handler jo om mer enn "ligg med alle pene damer". Bare se på tidligere tider... menn horet rundt i mye mindre grad enn nå, og det var nesten uhørt at det ble skilsmisse. (Andre grunner også til det da, sosial fordømming osv, men likevel var det jo medvirkende)

 

Grønn420 skrev (På 8.10.2024 den 12:10 PM):

... Det er ikke uvanlig at kvinner går lei av mennene de har fått barn med og vært gift med lenge.

Nei, når mennene blir dørmatter, uten ryggrad eller prinsipper og nærmest "tilber" kvinnen i frykt for at hun skal slå opp/skille seg, så vil denne oppførselen/paranoiaen fra mannen utløse en protest fra kvinnens "indre natur" som finner slikt lite tiltrekkende... da tenker hun at han er "ick!", og istedenfor å jobbe for å finne løsninger innad i forholdet har feminismen fortalt henne at alt som betyr noe er hennes følelser, og at hun "fortjener bedre" og må bort fra ham.

 

Grønn420 skrev (På 8.10.2024 den 12:10 PM):

Man sier om kriminelle innvandrere at man kan sende de tilbake til der de kom ifra osv. Til sånne som deg sier jeg: flytt. Norge er ikke landet for deg. 

Hva faen er det som går av folk om dagen. Og spesielt dere FRP-gutta. Nå må snart psykiatrien begynne med oppsøkende hjelp, for dette blir for dumt. ...

Her antas det meninger jeg ikke har. Jeg har heller aldri stemt på FRP i hele mitt liv.

 

Grønn420 skrev (På 8.10.2024 den 12:45 PM):

Og den rumpeslikkinga du driver med i tråden her ts er helt latterlig.. Du gir en lang faen i husmødre og tidligere husmødre.. ...

Det er ikke sant. Jeg bryr meg veldig mye om husmødre og kvinner generelt. Hadde jeg gitt blanke i kvinner, så hadde jeg heiet frem feminismen.

 

Grønn420 skrev (På 8.10.2024 den 12:45 PM):

Herregud så sinna jeg blir av sånne folk. Jeg skal ta meg litt frisk luft jeg. 😂

God idé. Kvinner er meget emosjonelle, som igjen gjør at jeg vil anbefale deg å ta litt "frisk luft" før du faktisk kommenterer slik at vi spares for slike "tantrums".

 

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar
P7SA skrev (2 timer siden):

Det er mye som primært gjelder en retning for feministene. Likestilling f.eks. Det betyr ikke likestilling for menn og kvinner. Det betyr bare likestilling for kvinner og minoriteter. Å inkludere menn i likestillingsloven ville vært naturlig dersom man var opptatt av ekte likestilling. Så hva gjør feministene?

Her går du i fella og ikke skiller mellom "feministene" og norske kvinners sanitetsforening, som faktisk er organisasjonen som er imot en kjønnsnøytral likestillingslov. Jeg er ikke enig med denne foreningen, faktisk er jeg mer på linje med mannsutvalget i denne saken, og ja, jeg er feminist. Men samtidig så skjønner jeg hvorfor foreningen tenker slik, for det er ganske mange områder hvor kvinner enda har manglende likestilling, slik NKS beskriver i artikkelen du la ved. Jeg mener likevel at likestillingsloven bør være nøytral, altså at man egentlig ikke nevner kjønn i loven, for hvis man har likestilling for det ene kjønn, så vil det være naturlig at likestilling for det andre kjønn følger etter. Det ligger egentlig i begrepet "likestilling". 

 

P7SA skrev (2 timer siden):

Likestillingen går jo som det suser innenfor høyere utdanning. Det er røflig 60% kvinner allerede. Likevel kvoteres kvinner inn foran mer kompetente menn innenfor f.eks teknologi og naturvitenskap. Likestilling! Gotta love it! 

Man kan vel ikke tvinge folk til å ta høyere utdanning? At menn oftere velger tekniske utdanninger på vgs - nivå og dermed får høy lønn tidlig, samt slipper noe særlig studielån, kan du vel ikke klandre kvinner for? Ellers så er jeg uenig i kvotering innen høyere utdanning, men jeg bemerker at når det snakkes om kvotering så fokuserer man alltid på at det er kvinnene som kvoteres inn. Er det noen spesiell grunn til at man lar være å nevne de utdanninger hvor menn blir kvotert inn foran mer kompetente kvinner? Jeg ser på dette som uredelig argumentasjon rett og slett. Så er det heller ikke så mye mer poeng man får for å komme litt foran i køen, så de er nok kompetente nok til å ta utdanningen både de kvinner og menn som havner på de forskjellige studieløpene. 

 

P7SA skrev (2 timer siden):

Interessant hvordan kvinnene som jobber så hardt for likestilling ikke jobber for en mer lik kjønnsbalanse innen for kloakktømmer yrket f.eks.

Det som er interessant her er at du ikke skiller på like rettigheter og muligheter (likestilling) og et ønske om at man skal tvinges inn i yrker. Man har frihet til selv og velge de yrkene man vil ha, det er at det skal være lik mulighet til å havne innen disse yrkene, uten å bli hindret av fordommer og forventninger i samfunnet som er poenget med likestilling. Det er iallfall slik jeg ser på dette. 

Slikt som dette, kan være en årsak til at man ikke får rekruttere kvinner i noen yrker. Men du kan kanskje gå foran med et godt eksempel selv, og slutte å snakke dritt om feminister, så kanskje du får noen flere kvinnelige kloakktømmere vett du. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jeg-vet-ikke-hvorfor-kvinnelige-fiskere-blir-kalt-for-navn-og-befolt-av-kolleger/o/5-95-319440

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Slikt som dette,

Dette hva da? Du lenket jo til en kommentar som ikke innheholder noe fakta og som bare er en feminist som klager over alt mulig i samfunnet. Hvis du skal dokumentere noe kan du ikke lenke til noen sin kommentarartikkel, siden det jo bare er noen sin mening, skjønner?

Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (2 timer siden):

Kilden er den observerbare virkeligheten. Etter feminismens inntreden har det blitt en endeløs strid/krig mellom kjønnene som også har generert alvorlige konsekvenser.

Enhver statistikk vil fortelle deg at det er sterk sammenheng mellom feminisme/likestilling og ting som de fleste er enig om er bra, sånn som velstand, frihet og hvor generelt fornøyd folk er med tilværelsen. De nordiske landene på den ene siden og de sharia-samfunnene du etterlyser på den andre.

Jeg vil også tippe at det er en klar sammenheng mellom folk som gnåler om feminisme og folk med lav sosioøkonomisk status som de skylder på alt mulig annet enn seg selv. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Det sagt så er det også generelle forskjeller mellom menn og kvinner på diverse områder. Som at kvinner generelt er mer sensitive og personlige enn menn, og tilsvarende at menn generelt er mer apatiske ("drit i det, ikke lag noe drama, ta det som en mann" etc..). Eller at kvinner er mer psykiske i måten de krangler på, mens menn er mer fysiske. Men du finner selvsagt en rekke kvinner og menn som ikke er typiske.

Ja, som gruppe er det forskjeller. Jeg er kanskje ikke helt enig i at det nødvendigvis er kvinner som er mest sensitive og dramatiske jeg da, men enig med deg i det psykiske / fysiske. Men nå snakket vi om ledere i utgangspunktet så da tenker jeg mer på hvilke egenskaper lederen har for å styre bedriften og ansatte i en god retning, hvordan gjøre både prosesser mest effektive, samt å ta vare på de ansatte slik at de yter best mulig. Også hvordan de håndterer arbeidsmiljø, konfliktløsning o.l. 

Ellers enig i mye av det du skreiv i innlegget ditt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...