Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mannen og kvinnens svært forskjellige "indre naturer" vitner også om dette. Romantisk/seksuell tiltrekning mellom kjønnene viser en klar forskjell i preferanser. Menn vil ha en pen, støttende kone. Kvinner vil ha en stabil, "forhøyet/elevert" mann.

Trådens emner er altså tradisjonelle kjønnsroller, tiltreknings-preferanser mellom kjønnene, og kjønnenes "indre naturer". (Med "indre naturer" menes biologiske instikter/anlegg som man kan observere... ingen veldig streng definisjon, men en bra start)

Feminisme har ødelagt de vestlige samfunn. Det har resultert i fallende "lykkelighet" hos begge kjønn. Feminismen må bort.

 

Endret av Ogalaton
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ogalaton skrev (17 minutter siden):

Feminisme har ødelagt de vestlige samfunn. Det har resultert i fallende "lykkelighet" hos begge kjønn. Feminismen må bort.

Nei.

Det er mange sammensatte grunner til at vestlige samfunn, og alle samfunn for den del, er på tur til H.

Forklar gjerne hvorfor, og ikke minst, hvordan moderne feminisme har ødelagt vesten, som du hevder.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (22 minutter siden):

Feminisme har ødelagt de vestlige samfunn.

Feminisme har ødelagt for menn som liker å undertrykke og kontrollere kvinner. Menn flest er ikke av den antifeministiske typen, de følger med og tilpasser seg utviklingen av mannsrollen. Jeg anser de menn som er lite tilpasningsdyktige til å være svake menn. Stakkars, de henger igjen i fortiden. 

Hvis kvinner var fornøyd med tilværelsen sin i tradisjonelle kjønnsroller så hadde vi ikke opplevd kvinnefrigjøringen på 1970 - tallet og fram til nå. 

Feminismen skal selvsagt ikke bort, den skal utvikles til vi har fullstendig likestilling til beste for begge kjønn. Og da tenker jeg spesielt på et likestilt arbeidsliv, reell økonomisk likestilling samt likestilling i hjemmet ved fordeling av arbeidsoppgaver, samt likestilt omsorg for barn for menn og kvinner ved samlivsbrudd. Også innen helse må man sørge for at det blir reell likestilling, både på områder hvor menn sliter og hvor kvinnehelse er nedprioritert. 

FNs bærekraftmål: https://fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/likestilling-mellom-kjoennene

Utdrag: 

Likestilling handler om en rettferdig fordeling av makt, innflytelse og ressurser. Å leve et fritt liv uten vold og diskriminering er en grunnleggende menneskerettighet og er avgjørende for utvikling av menneskene og for samfunnet.

Politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene bidrar til en positiv utvikling på alle plan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (45 minutter siden):

 Feminismen må bort.

Det eneste som  bort er tråder som denne.

Dette ligner på feite folk som klager på alt annet enn seg selv fordi de er feite. 

Hvis du (eller noen) er misfornøyd med noe er det større sannsynlighet for at
en kan fikse det man er misfornøyd med ved å se i speilet enn å peke på andre

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Siterer hva @leticia skrev i en annen tråd, siden det er mer relevant her:

Sitat

LOL - tradisjonelle kjønnsroller er kun best for svake menn. Ikke for skikkelige mannfolk og dyktige damer. 

I mitt forhold fungerer det best med mer tradisjonelle kjønnsroller. Vi bidrar like mye, men på ulike måter og det fungerer godt for oss.

Jeg føler meg dyktig når jeg tar mesteparten av 'husmorrollen', fordi jeg verdsetter mine egne verdier og mener at det er veldig verdifullt. Samtidig overlater jeg ansvaret der kjæresten min bidrar mest og han tar seg av det han er flinkest til.

Han liker ikke like godt å gjøre de typiske 'husmoroppgavene' og omvendt for meg når det gjelder noen andre ting. Det betyr ikke at vi ikke kan hjelpe hverandre, men vi vurderer hva som passer best for hver av oss og fordeler oppgavene deretter.

Dette fungerer godt for oss, men alle par er nok forskjellige når det gjelder slike ting. Uansett føler jeg meg ikke mindre dyktig og kjæresten min blir ikke mindre mann av å foretrekke stereotypisk maskulinitet. 

Vi tar vare på hverandre og hjelper til. Om jeg blir syk, så lager mannen gjerne middagen fordi vi støtter og hjelper hverandre.  

Tydelig kommunikasjon er det som binder oss sammen.☺️

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (43 minutter siden):

Nei.

Det er mange sammensatte grunner til at vestlige samfunn, og alle samfunn for den del, er på tur til H.

Forklar gjerne hvorfor, og ikke minst, hvordan moderne feminisme har ødelagt vesten, som du hevder.

Selvfølgelig finnes det andre medvirkende grunner til vestens "sammenbrudd", men jeg mener feminismen helt soleklart har bidratt i slik retning.

Jeg har vel, om noe indirekte, allerede svart deg på både hvorfor og hvordan i åpnings-posten. Eller mener du samfunnet har vært tjent med å "lure" alle til å legge bort sin "indre, medfødte natur", og heller adoptere en kunstig, uekte "natur" i dens sted? Menn skal være passive dørmatter, og kvinner skal mekke bilen og bli administrerende direktører? Selvfølgelig har dette ført til, (og fortsetter å føre til) store konsekvenser for samfunnet.

Det er som en gigantisk splitt-og-hersk effekt hvor kjernefamilien har blitt manipulert mot hverandre. Om to sjåfører krangler om rattet så går ikke bilturen særlig bra...

 

Endret av Ogalaton
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

I mitt forhold fungerer det best med mer tradisjonelle kjønnsroller. Vi bidrar like mye, men på ulike måter og det fungerer godt for oss.

Jeg ble ikke overrasket, ut fra svarene dine til nå i tråden at du er vant med tradisjonelle kjønnsroller, men jeg syns det var ubehagelig å spørre, men takk, for opplysningen, da vet jeg det. 

 

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Jeg føler meg dyktig når jeg tar mesteparten av 'husmorrollen', fordi jeg verdsetter mine egne verdier og mener at det er veldig verdifullt

Ok, skulle jeg hatt en slik rolle så hadde jeg følt meg alt annet enn dyktig,  fordi jeg ikke hadde brukt kapasiteten og ambisjonene mine. Men da har vi forskjellige mål i livet. 

 

Kassettspiller skrev (3 minutter siden):

Han liker ikke like godt å gjøre de typiske 'husmoroppgavene', og omvendt for meg når det gjelder noen andre ting.

Det liker ikke min heller, men det gjør heller ikke jeg - men det må uansett gjøres, så er glad for at vi kan dele på det så det blir mindre på hver av oss. 

 

Kassettspiller skrev (9 minutter siden):

Uansett føler jeg meg ikke mindre dyktig og kjæresten min blir ikke mindre mann av å foretrekke stereotypisk maskulinitet. 

Jeg ser jeg gikk litt hardt ut i innlegget du siterte på. Jeg mener ikke at man blir mindre mann av å foretrekke stereotypisk maskulinitet. Jeg mener man blir mindre mann hvis man samtidig har et nedlatende syn på feminisme, kvinner og likestilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig finnes det andre medvirkende grunner til vestens "sammenbrudd", men jeg mener feminismen helt soleklart har bidratt i slik retning.

Jeg har vel, om noe indirekte, allerede svart deg på både hvorfor og hvordan i åpnings-posten. Eller mener du samfunnet har vært tjent med å "lure" alle til å legge bort sin "indre, medfødte natur", og heller adoptere en kunstig, uekte "natur" i dens sted? Menn skal være passive dørmatter, og kvinner skal mekke bilen og bli administrerende direktører? Selvfølgelig har dette ført til, (og fortsetter å føre til) store konsekvenser for samfunnet.

Det er som en gigantisk splitt-og-hersk effekt hvor kjernefamilien har blitt manipulert mot hverandre. Om to sjåfører krangler om rattet så går ikke bilturen særlig bra...

 

Du må følge litt med i tiden her, kvinner mekker allerede biler og er administrerende direktører. Og menn passer barn og steller hus. Hvilke konsekvenser skulle dette ha for samfunnet? Annet enn at man slipper å bli tvunget inn i en rolle man ikke ønsker å være i? At man er fri til å velge hva man skal gjøre med livet sitt. Nå er det vel ingen som har sagt at menn skal være passive dørmatter heller da. Det er ikke enten "jeg er mann, så jeg bestemmer", eller " jeg er en passiv dørmatte". 

Og du, vi krangler aldri om rattet når vi skal ut å kjøre, det er jeg som kjører bil når vi kjører sammen (Joda, du mente ikke dette bokstavelig sikkert). Men det er mange som deler på å kjøre også, og det kan man jo gjøre i samlivet og uten at den ene skal bestemme over den andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (18 minutter siden):

Jeg ble ikke overrasket, ut fra svarene dine til nå i tråden at du er vant med tradisjonelle kjønnsroller, men jeg syns det var ubehagelig å spørre, men takk, for opplysningen, da vet jeg det.

Vi har nok andre verdier når det kommer til dette. Det fine er at man kan velge det som passer best for seg selv.

Det som derimot kan være synd for noen, er at begge i et forhold ofte må jobbe på grunn av forventninger og økonomi. Da har man naturlig nok ikke like mye energi til å gjøre husarbeid og lignende hjemme.

leticia skrev (18 minutter siden):

Ok, skulle jeg hatt en slik rolle så hadde jeg følt meg alt annet enn dyktig,  fordi jeg ikke hadde brukt kapasiteten og ambisjonene mine. Men da har vi forskjellige mål i livet. 

Ja, vi har tydeligvis et annet syn på verdier. Men jeg forstår ikke hvorfor typisk 'kvinnerarbeid' blir sett ned på. Jeg kan også bruke kapasiteten min og ambisjonene mine på andre ting. Det er ikke det eneste jeg bruker tiden min på (hadde heller ikke vært galt om jeg kun fokuserte på det). Jeg er ung, har alltid gjort det bra på skolen og har mange gode egenskaper som jeg også vil kunne bruke i jobb.

Poenget er at vi klarer å fordele oppgavene likt, samtidig som vi opprettholder mer tradisjonelle kjønnsroller hjemme.

leticia skrev (18 minutter siden):

Det liker ikke min heller, men det gjør heller ikke jeg - men det må uansett gjøres, så er glad for at vi kan dele på det så det blir mindre på hver av oss.

Ja, og da kan man fordele rettferdig på en måte som passer dere best.

leticia skrev (18 minutter siden):

Jeg ser jeg gikk litt hardt ut i innlegget du siterte på. Jeg mener ikke at man blir mindre mann av å foretrekke stereotypisk maskulinitet. Jeg mener man blir mindre mann hvis man samtidig har et nedlatende syn på feminisme, kvinner og likestilling

Ja, det ble nok formulert feil, men det er bra at det er avklart nå.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (3 minutter siden):

Ja, vi har tydeligvis et annet syn på verdier. Men jeg forstår ikke hvorfor typisk 'kvinnerarbeid' blir sett ned på.

Kanskje fordi det er ulønnet, og at kvinnedominerte yrker oftere er lavtlønte. 

 

Kassettspiller skrev (4 minutter siden):

Jeg er ung, har alltid gjort det bra på skolen og har mange gode egenskaper som jeg også vil kunne bruke i jobb.

Nå sier du ikke noe om hvor ung du er. Men jeg håper at det blir satt av penger til din fremtidige pensjon hvis det er slik at du tar deg av det ulønnede arbeidet i hjemmet. Økonomisk likestilling er faktisk viktig for å unngå at kvinner ender opp som minstepensjonister. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (42 minutter siden):

Feminisme har ødelagt for menn som liker å undertrykke og kontrollere kvinner. Menn flest er ikke av den antifeministiske typen, de følger med og tilpasser seg utviklingen av mannsrollen. Jeg anser de menn som er lite tilpasningsdyktige til å være svake menn. Stakkars, de henger igjen i fortiden. 

Hvis kvinner var fornøyd med tilværelsen sin i tradisjonelle kjønnsroller så hadde vi ikke opplevd kvinnefrigjøringen på 1970 - tallet og fram til nå. 

Feminismen skal selvsagt ikke bort, den skal utvikles til vi har fullstendig likestilling til beste for begge kjønn. Og da tenker jeg spesielt på et likestilt arbeidsliv, reell økonomisk likestilling samt likestilling i hjemmet ved fordeling av arbeidsoppgaver, samt likestilt omsorg for barn for menn og kvinner ved samlivsbrudd. Også innen helse må man sørge for at det blir reell likestilling, både på områder hvor menn sliter og hvor kvinnehelse er nedprioritert. 

FNs bærekraftmål: https://fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/likestilling-mellom-kjoennene

Utdrag: 

Likestilling handler om en rettferdig fordeling av makt, innflytelse og ressurser. Å leve et fritt liv uten vold og diskriminering er en grunnleggende menneskerettighet og er avgjørende for utvikling av menneskene og for samfunnet.

Politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene bidrar til en positiv utvikling på alle plan.

 

Du mener @Kassettspiller er undertykket da?

Tror du vi har bedre forståelse av kjønnenes beste enn de hadde i førtiden? Siden tidenes morgen har forståelsen av kjønnene egentlig vært ganske den samme. Altså hele 100-tallet, 200-tallet, 300-tallet, 400-tallet, 500-tallet, (.......), 1300-tallet, 1400-tallet, (.......), 1700-tallet, 1800-tallet, og det meste av 1900-tallet, (for ikke å nevne all tid før Kristus også), så var forståelsen av kjønnsforskjellene for det meste det samme, (spar meg for tåpelige unntak fra enkelte samfunn som brøt med regelen). Du må gjerne være så arrogant at du virkelig tror hele menneskeheten i all tid bakover var komplette idioter, men å virkelig mene at vi liksom har nådd et guddommelig nivå av forståelse først de siste, puslete 50 år er jo noe for seg selv.

FN er no' dritt. De er en del av problemet.

 

Lenke til kommentar
leticia skrev (24 minutter siden):

Du må følge litt med i tiden her, kvinner mekker allerede biler og er administrerende direktører. Og menn passer barn og steller hus. Hvilke konsekvenser skulle dette ha for samfunnet? Annet enn at man slipper å bli tvunget inn i en rolle man ikke ønsker å være i? At man er fri til å velge hva man skal gjøre med livet sitt. Nå er det vel ingen som har sagt at menn skal være passive dørmatter heller da. Det er ikke enten "jeg er mann, så jeg bestemmer", eller " jeg er en passiv dørmatte". 

Og du, vi krangler aldri om rattet når vi skal ut å kjøre, det er jeg som kjører bil når vi kjører sammen (Joda, du mente ikke dette bokstavelig sikkert). Men det er mange som deler på å kjøre også, og det kan man jo gjøre i samlivet og uten at den ene skal bestemme over den andre. 

Jeg har fulgt tiden... også bakover i tid... les forrige post.

 

Lenke til kommentar
leticia skrev (22 minutter siden):

Kanskje fordi det er ulønnet, og at kvinnedominerte yrker oftere er lavtlønte. 

Ja, men man kan også se verdien i å sørge for et hjem der begge trives, lage god mat og lignende. I dag har vi ofte teknologi som gjør de tyngste og kjedeligste oppgavene hjemme enklere. Det har også ført til at man kan bruke mindre tid på de samme oppgavene.

At husarbeid er ulønnet, er nok grunnen til at noen velger en med forsørgerrolle eller jobber selv. Man kan likevel opprettholde mer tradisjonelle kjønnsroller hjemme. Det er opp til hver enkelt hva man velger.

At kvinneyrker ofte er lavere lønnet kan skyldes flere faktorer, som hvor gode man er til lønnsforhandlinger, lønnsnivåene i visse bransjer og at kvinnedominerte yrker ofte er samfunnskritiske, men har lavere status når det gjelder økonomisk belønning. Likevel kan man absolutt jobbe for høyere lønn i slike yrker

leticia skrev (22 minutter siden):

Nå sier du ikke noe om hvor ung du er. Men jeg håper at det blir satt av penger til din fremtidige pensjon hvis det er slik at du tar deg av det ulønnede arbeidet i hjemmet. Økonomisk likestilling er faktisk viktig for å unngå at kvinner ender opp som minstepensjonister. 

Jeg er 21 år og jeg ønsker å jobbe fordi det gir mer økonomisk sikkerhet og fordi jeg vil kunne bidra til forskjellige ting. Jeg er også enig i det siste.

Å ha en form for utdannelse er også noe som jeg anser som viktig å ha av ulike grunner.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
wampster skrev (51 minutter siden):

Det eneste som  bort er tråder som denne.

Dette ligner på feite folk som klager på alt annet enn seg selv fordi de er feite. 

Hvis du (eller noen) er misfornøyd med noe er det større sannsynlighet for at
en kan fikse det man er misfornøyd med ved å se i speilet enn å peke på andre

Interessant... du presterer å komme med null argumenter, for deretter å anklage meg for å bare peke på andre fordi jeg er misfornøyd med noe... samtidig som at du peker på at du er missfornøyd med meg og det jeg skrev...

Du mente jo at man kan fikse ting ved å ikke peke på andre, men heller se seg i speilet... har du ikke tilgang til et speil da kanskje, siden du peker?

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (8 minutter siden):

At kvinneyrker ofte er lavere lønnet kan skyldes flere faktorer, som hvor gode man er til lønnsforhandlinger, lønnsnivåene i visse bransjer, og at kvinnedominerte yrker ofte er samfunnskritiske, men har lavere status når det gjelder økonomisk belønning. Likevel kan man absolutt jobbe for høyere lønn i slike yrker

At de er lavere lønnet skyldes flere faktorer ja. Men kanskje den aller viktigste faktoren er at de ofte er i offentlig sektor. Og det er faktisk skatteinntekter fra privat sektor samt oljeinntekter som holder offentlig sektor i gang. Det ville vært dumt å øke utgiftene (altså lønnsinntektene) i offentlig sektor for mye. Vi må heller prøve å redusere pengebruken, eller å bruke pengene mer effektivt. 

 

Kassettspiller skrev (8 minutter siden):

Jeg er 21 år og jeg ønsker å jobbe fordi det gir mer økonomisk sikkerhet og fordi jeg vil kunne bidra til forskjellige ting.

Det blir jeg glad for å høre. 

Endret av leticia
skrivefeil
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Det kan man selvsagt også få til selv om begge er i full jobb :) 

Ja, der er det jeg mente med dette:

Kassettspiller skrev (33 minutter siden):

Det er ikke det eneste jeg bruker tiden min på (hadde heller ikke vært galt om jeg kun fokuserte på det). Jeg er ung, har alltid gjort det bra på skolen og har mange gode egenskaper som jeg også vil kunne bruke i jobb.

Poenget er at vi klarer å fordele oppgavene likt, samtidig som vi opprettholder mer tradisjonelle kjønnsroller hjemme.

 

Lenke til kommentar
Martelè skrev (14 minutter siden):

Jeg er for det meste enig, med litt rom for modernisering. Selv kan jeg være gammeldags og konservativ på noen områder. Synes ikke noe om at det skal bli demonisert hvis det faktisk er ditt sanne jeg

Jeg finner posten din litt åpen for tolkning og etterspør derfor hvem du siktet til med dette. Hvem er du enig med? Det er jo tross alt flere poster her nå, posten din kunne jo vært ment til hvem som helst av oss.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...